zap group mishpati logo

למה חשוב במיוחד לערוך הסכם ממון וצוואה בפרק ב'?

זוגיות מאוחרת, שאליה מגיעים בני הזוג עם רכוש וילדים מנישואים קודמים, עלולה לעורר ביניהם קונפליקטים בעת פרידה, ולהוביל לסכסוכים מרים בין היורשים לאחר המוות. כך תמנעו את זה

02.12.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
למה חשוב במיוחד לערוך הסכם ממון וצוואה בפרק ב'?

פרק ב' של החיים שונה במהותו מהנישואים הראשונים. בני הזוג מגיעים אליו מפוכחים יותר, וכבר מבינים דבר או שניים על זוגיות, אך גם על מה שעלול להתרחש כאשר זו נגמרת. לבני זוג שבוחרים להינשא בשנית, חשוב מאוד לדאוג לערוך הסכם ממון לפני הנישואין עצמם. זאת, כדי להבטיח חלוקת רכוש הוגנת ביניהם, אם חיי הנישואים יסתיימו חס וחלילה.

קיימת חשיבות יתרה לעריכת הסכם ממון, אם לשני בני הזוג (או לאחד מהם) יש רכוש משמעותי אשר נצבר על ידם, לפני הנישואין. כדי למנוע מבעוד מועד מחלוקות עתידיות בנוגע לחלוקת רכוש זה בעת סיום הנישואין, עריכת הסכם ממון בין בני הזוג היא פתרון אידיאלי.

מעבר לכך, חשוב מאוד לגבות את הסכם הממון על ידי עריכת צוואה. זאת, מאחר שזוגיות מאוחרת בפרק ב' כוללת ברוב המקרים את הילדים של בני הזוג מהסיבוב הראשון, ואולי גם ילדים נוספים מהזוגיות הנוכחית, מה שעלול לעורר קשיים בכל הנוגע לחלוקת הרכוש לאחר מות השניים. עריכת צוואה מפורטת וברורה, במקביל להסכם הממון, תסדיר את הנושא ותמנע מראש מחלוקות מיותרות בין בני המשפחה שיוותרו לאחר מותם של בני הזוג. בין היתר, היא תמנע את הסיוט הגדול של בני זוג בפרק ב': חיכוכים בלתי רצויים בבית המשפט בין הצדדים, שעלולים להיות ארוכים ומתישים.

הסכם חיים משותפים מסדיר גם את הרכוש הנפרד של כל אחד מבני הזוג הידועים בציבור, גם את הרכוש המשותף וגם את חלוקת ההוצאות ואת ניהול משק הבית

יותר מורכב אצל בני זוג שלא מתחתנים - "ידועים בציבור" בפרק ב'

כאשר מדובר בבני זוג שנמצאים בפרק ב' של חייהם, אשר בחרו לחיות בזוגיות ללא מוסד הנישואין, המצב מורכב אף יותר. זאת, מאחר שתחילה יש לקבוע אם אותה אשה או גבר הינם "ידועים בציבור".
קודם כל, רצוי לערוך בין השניים "הסכם חיים משותפים" ולהסדיר את האופן שבו בני הזוג רואים את החיים המשותפים שלהם, ובכלל זה את השיתוף הרכושי ביניהם, גם ביחס לנכסי עבר וגם ביחס לנכסי עתיד.
באופן כללי, הסכם חיים משותפים מסדיר גם את הרכוש הנפרד של כל אחד מבני הזוג, גם את הרכוש המשותף וגם את חלוקת ההוצאות ואת ניהול משק הבית. כמו כן, הסכם חיים משותפים קובע מה קורה כאשר אחד הצדדים מתגורר בדירה של בן או בת הזוג אשר היתה שייכת לו לפני ההיכרות, ומה קורה בסיטואציה הרגישה שבה מערכת היחסים בין הצדדים מסתיימת, ואותו בן זוג או בת זוג צריכים לפנות את הדירה.

הסכם ממון לחיי נישואים או הסכם חיים משותפים שעורכים זוגות החיים יחד קובע מה יהיה הרכוש שיהיה ברשותו של כל צד בעת פרידה או מוות. לעומת זאת, צוואה קובעת כיצד יחולק הרכוש לאחר מותם

הסכם חיים משותפים אינו מייתר את הצוואה

חשוב להדגיש את מה שרבים אינם יודעים: עצם קיומו של הסכם ממון או הסכם חיים משותפים אינו מייתר את עריכתה של הצוואה. למה הכוונה? הסכם ממון לחיי נישואים או הסכם חיים משותפים שעורכים זוגות החיים יחד קובע מה יהיה הרכוש שיהיה ברשותו של כל צד בעת פרידה או מוות. לעומת זאת, צוואה קובעת כיצד יחולק הרכוש לאחר מותם של בני הזוג.

חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בתחום כדי שיוכל למצוא עבורכם פתרונות יצירתיים לחלוקת הרכוש ויעגן את רצונכם כפי שאתם חפצים, וכדי שלא יהיה מקום לפרשנויות שונות של הצוואה

מונע קונפליקטים בין בן הזוג לילדי הצד השני

מדוע חשוב כל כך לערוך צוואה? קחו לדוגמה בני זוג בפרק ב' לחייהם. לכל אחד מהצדדים ישנם ילדים מנישואים קודמים. בני הזוג ערכו ביניהם הסכם וקבעו שאם ייפרדו, כל צד יוותר עם הרכוש שלו. עם זאת, השניים לא ערכו צוואה. המשמעות היא שכאשר צד א' ילך לעולמו, מתעוררת השאלה כיצד יחולק רכושו בין יורשיו. אם אכן הצדדים חיו יחד וקיימו יחד משק בית משותף, צד ב' יירש מחצית מזכויותיו של צד א', ואת המחצית השנייה יירשו ילדיו, ממש כמו שקורה אצל זוג נשוי. עם זאת, יש לשים לב כי אילו צד א' היה עורך צוואה לטובת ילדיו בלבד, אזי צד ב' לא היה זוכה כלל לחלק בירושה.

למה חשוב במיוחד לערוך הסכם ממון וצוואה בפרק ב'?(1)

לסיכום, כדי לא לייצר לבן או בת הזוג קונפליקט מול היורשים של הצד השני, ישנה חשיבות רבה לעיגון הזכויות באופן רשמי וברור ורצוי לערוך הסכם ממון או חיים משותפים ולגבות אותם בצוואה אשר תקבע כיצד הרכוש יחולק לאחר המוות. חשוב לפנות לעורך דין המתמחה בתחום כדי שיוכל למצוא עבורכם פתרונות יצירתיים לחלוקת הרכוש ויעגן את רצונכם כפי שאתם חפצים, וכדי שלא יהיה מקום לפרשנויות שונות של הצוואה, פרשנויות שאינם משקפות את כוונתכם הכנה והאמיתית.

* הכותבת מתמחה בדיני המשפחה וירושה, ומתמחה בין היתר בעריכת הסכמי ממון, הסכמי חיים משותפים ועריכת צוואות.
** המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקוט אי אילו הליכים או לאי נקיטתם. הסתמכות על האמור במאמר זה הנה על אחריות הקורא בלבד, וכפועל יוצא מכך האחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל ההסתמכות על האמור במאמר זה, תחול על הקורא בלבד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים