zap group mishpati logo

נפגעתם בתאונה בבית? מגיעים לכם דמי תאונה

החלקתם על רצפה רטובה בבית בזמן ניקיון? עשיתם טיול עם האופניים ונחבלתם? עליתם על המדרגות בבית ונפגעתם? בין אם אתם עצמאים, שכירים או מובטלים, מגיע לכם פיצוי

מאת: עו"ד ניר ויקטור תורג'מן ממשרד יגודינר תורג'מן ושות
04.12.19
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
נפגעתם בתאונה בבית? מגיעים לכם דמי תאונה

בין אם אתם שכירים, עצמאים או מובטלים, אם נגרמה לכם פגיעה שאינה תאונת עבודה או תאונת דרכים, ייתכן שמגיע לכם פיצוי של עד 3 משכורות. אתם עובדים... נמצאים לפני גיל פרישה... מרוויחים טוב.. ביום שישי האחרון יצאתם להליכה בפארק עם חברים... חוסר תשומת לב של רגע והנה שבר בקרסול ניתוח ושלושה חודשי מחלה. 

נניח שחזרתם הביתה אחרי יום עבודה ארוך, נכנסתם לאמבטיה, החלקתם ובנפילה הקטנה הזו שברתם את הירך? מדובר בפציעה הנפוצה ביותר בגיל 50+. אחרי שבועיים נגמרו ימי המחלה שנתן המעסיק, ומה עכשיו? מי ישלם את המשכנתא? כמה מכם פנו לביטוח הלאומי אחרי שקרתה תאונה כזאת שלא במסגרת עבודה? האם ידעתם שביטוח לאומי ישלם לכם 75% מהשכר ברוטו? רוב האנשים לא יודעים שיש להם ביטוח תאונות אישיות עד גיל הפרישה מביטוח לאומי.

על הפרק: דמי תאונה לנפגעי תאונות אישיות, פיצוי המיועד לאלו שנפגעו בתאונה שאיננה תאונה עבודה או תאונת דרכים, ומשולם על ידי הביטוח הלאומי. אף שמדובר בפיצוי אפקטיבי למדי, שרלוונטי לאינספור תאונות שנגרמות לנו ביומיום, ומאפשר גם למי שאינו מייצר הכנסה (כמו עקרות בית למשל או מובטלים) לקבל פיצוי, רבים מאזרחי ישראל אינם מכירים אותו ואינם עושים בו שימוש בשעת הצורך.
מי יכול לקבל דמי תאונה מהביטוח הלאומי, מהם שיעורם ובאילו תנאים צריך לעמוד - על כל אלה נבקש להרחיב בשורות הקרובות, שעשויות להיות שוות לכם לא מעט כסף.

עובדים שכירים יכולים להגיש תביעה לקבלת דמי תאונה מהביטוח הלאומי וכך לא לנצל את ימי המחלה שלהם אשר ברי צבירה וברי פדיון

למי בכלל רלוונטיים דמי תאונה?

דמי תאונה רלוונטיים לכולם, בין אם שכירים, עצמאים או מי שאינם עובדים (מובטלים, עקרות בית וכו'). עובדים שכירים יכולים לבחור באחד מבין שני המסלולים: להגיש תביעה לקבלת דמי תאונה מהביטוח הלאומי (וכך לא לנצל את ימי המחלה שלהם אשר ברי צבירה וברי פדיון).

לנפגעים אסור להתמהמה, ועליהם לפנות לקבלת טיפול רפואי, בין אם במד"א, בקופת חולים או בכל מקום אחר תוך 72 שעות ממועד הפגיעה

התנאים לקבלת תשלום דמי תאונה מהביטוח הלאומי

אם נפגעתם בתאונה אישית, תצטרכו לעמוד בכמה תנאים כדי לקבל פיצוי:
* להראות שאתם אזרחי ישראל ובגירים - לצורך קבלת התגמול עליכם להיות אזרחי ישראל בני 18 לפחות ועד גיל פרישה.
* להוכיח שנגרמה לכם פגיעה בכושר התפקוד - על נפגעים שמבקשים דמי תאונה להראות כי התאונה גרמה לפגיעה בכושר התפקוד שלהם, ולהחזיק באישור רפואי הקובע כי בעקבות התאונה הם איבדו את יכולתם לעבוד לתקופה הרלוונטית .
* עובד שכיר או עצמאי יצטרך להראות כי הוא לא מסוגל לעבוד בעבודתו; מובטל יצטרך להוכיח כי הוא מאושפז בבית חולים או מרותק למיטתו; ועקרת בית תצטרך להראות כי היא לא מסוגלת לעבוד בעבודות משק הבית השונות (ניקיונות, כביסות, בישולים וכיו"ב).
* כמו כן עליכם להראות שהתאונה שנגרמה לכם איננה תאונת עבודה או תאונת דרכים - במקרה כזה הפיצוי יינתן לכם דרך ענף נפגעי עבודה ולחילופין תביעה כנגד חברת הביטוח של הרכב.
אתם נדרשים להוכיח כי פניתם במהירות לטיפול רפואי - לנפגעים אסור להתמהמה, ועליהם לפנות לקבלת טיפול רפואי, בין אם במד"א, בקופת חולים או בכל מקום אחר תוך 72 שעות ממועד הפגיעה.

תביעה לדמי תאונה יש להגיש לביטוח הלאומי מהר, תוך 90 ימים ממועד התאונה. דרישה זו קריטית, אחרת התביעה עלולה לקבל סירוב

אופן ההליך לקבלת הפיצוי

הגשת הטופס הרלוונטי (בל 221) לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים שלכם. אפשרויות נוספות הן להגיש את התביעה באמצעות טופס מקוון או לשלוח אותו בדואר או בפקס.
אם הייתם שכירים בזמן התאונה, עליכם לתת למעסיק שלכם למלא את החלק הרלוונטי בטופס. בנוסף, יש על גבי הטופס חלק שאותו על הרופא שמטפל בכם למלא. לטופס זה יש לצרף מסמכים רפואיים נוספים הנוגעים לתאונה ולטיפול הרפואי שניתן. בין המסמכים הרלוונטיים לעניין זה: דו"ח מד"א, דו"ח מחדר המיון, סיכום מחלה מבית החולים או כל מסמך אחר שיכול להעיד על הנזק שנגרם לנפגע בעקבות התאונה.
יש למלא כתב ויתור על סודיות רפואית, ועובד שהוא שכיר יידרש לצרף לטופס אישור על מספר ימי המחלה שעמדו לזכותו ביום התאונה אצל מעסיקו.

מתי מגישים את התביעה לקבלת דמי תאונה

תביעה לדמי תאונה יש להגיש לביטוח הלאומי מהר, תוך 90 ימים ממועד התאונה. דרישה זו קריטית, אחרת התביעה עלולה לקבל סירוב. בשונה מתביעות אחרות, בסוג כזה של תביעות לא ניתן להתמהמה ולהגיש תביעה רק לאחר חצי שנה או שנה.

למי שאינו עובד, לרבות עקרות בית, ישולמו דמי התאונה החל מהיום ה-15 שלאחר יום התאונה

מספר הימים שעליהם ניתן לקבל דמי תאונה

באופן עקרוני, ניתן לקבל דמי תאונה לתקופה של עד 90 ימים רצופים באותה שנה קלנדרית. למי שהוא שכיר או עצמאי, ישולמו דמי תאונה החל מהיום השלישי שלאחר התאונה, אלא אם הוא איבד את כושרו לתקופה של יותר מ-12 ימים, ואז ישולם תגמול גם עבור היומיים הראשונים. למי שאינו עובד, לרבות עקרות בית, ישולמו דמי התאונה החל מהיום ה-15 שלאחר יום התאונה.

הביטוח הלאומי עלול להערים קשיים על קבלת הפיצוי, ולכן כדאי להיוועץ ולקבל ייצוג מעורך דין בעל מומחיות וניסיון בתחום זה

היקף הפיצוי שניתן לקבל במסגרת דמי תאונה

הפיצוי היומי לעובד שכיר - 75% משכרו בשלושת החודשים לפני יום התאונה, חלקי 90 עד לסכום מקסימלי של 1,111 שקלים ליום.
הפיצוי היומי לעובד עצמאי - בדומה לעובד שכיר, דמי שתאונה שיקבל עצמאי יהיו בגובה של 75% מההכנסה הקובעת לתשלום דמי ביטוח ברבע השנה שקדמה לתאונה חלקי 90 עד לסכום מקסימלי של 1,111 שקלים ליום.
הפיצוי היומי למי שאינו שכיר או עצמאי - דמי התאונה יעמדו על 74 שקלים ליום וסה"כ 6,660 ₪ על כל התקופה.
יצוין, כי התשלום שיועבר אליכם יהיה חד-פעמי.

נפגעתם בתאונה בבית? מגיעים לכם דמי תאונה(1)

לסיכום, אף שמדובר בפיצוי שאיננו מוכר לציבור, דמי תאונה יכולים לסייע לכל מי שנפגע בתאונה אישית, בין אם הוא נפל בבית בזמן ניקיונות או כאשר מעד במדרגות. מדובר בפיצוי ייחודי, המאפשר מתן תשלום גם למי שאיננו מייצר הכנסה (כמו מובטלים או עקרות בית, שפעמים רבות נותרים מחוץ למעגל הפיצוי).

חשוב לציין, כי הביטוח הלאומי עלול להערים קשיים על קבלת הפיצוי, ולכן כדאי להיוועץ ולקבל ייצוג מעורך דין בעל מומחיות וניסיון בתחום זה. הפגיעה בכל אדם עשויה להיות שונה, ולהשפיע על עבודתו באופן שונה (כך למשל, פגיעה באצבע עשויה לגרום לאובדן כושר מלא לקלדנית, ופגיעה ברגל תביא לאובדן כושר מלא לשחקן כדורגל). עורך דין מיומן יוכל להיות ההבדל בין אישור התביעה לדחייתה, עת יסייע לכם בהכנת התביעה לביטוח הלאומי, ימסור ייעוץ מלא בהליך הבירוקרטי עד הגעה לתוצאות המיוחלות כמו כן מתן הבהרות למוסד לביטוח לאומי כיצד הפגיעה פגעה בכושר התפקוד שלכם באופן אינדיבידואלי.

* הכותב בעל ניסיון עשיר בייצוג תובעים בביטוח הלאומי וכן בתביעות לפיצוים על נזקי גוף, תאונות עבודה וקבלת פיצוי בגין תאונות אישיות 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה