zap group mishpati logo

בית המשפט קבע: פיצוי לאמן שיצירתו נצבעה מחדש

שינוי יצירת אמנות ללא הסכמת האמן נחשב לפגיעה בזכויות הקניין הרוחני שלו, גם אם מכר את היצירה או העניק אותה במתנה. אמנים, כך תעמדו על זכויותיכם. סקירת פסיקה

מאת: ד"ר ועו"ד מיכל סגל ארנולד
31.12.19
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
בית המשפט קבע: פיצוי לאמן שיצירתו נצבעה מחדש

לא פעם, אמן מוכר או מעניק במתנה את אחת מיצירותיו לרשות מקומית, לצורך הצגת היצירה בפומבי, והמועצה עורכת ביצירה שינויים, ללא הסכמת האמן. השתלשלות העניינים לאחרונה, בין הפסל המוכשר והמצליח מחמוד קייס לבין המועצה המקומית נחף, מהווה דוגמה מרתקת לתופעה. מחמוד קייס הוא אמן נחשב ביותר, שעל אף גילו הצעיר כבר הציג בכל המוזיאונים החשובים בישראל ואף זכה בפרסים רבים. עבודות האמנות שלו מהוות מושא לעבודות מחקר בתארים מתקדמים בישראל ובעולם.

מר קייס החליט להעניק את הפסל במתנה למועצה המקומית נחף, שבה הוא נולד ומתגורר, וחתם עם המועצה המקומית חוזה מפורט שבו ציין בפירוש שאסור לעשות שום שינוי בפסל

הפסל "ערבסק" זכה לכבוד ברחוב - ולא הושחת

אחת היצירות של מר קייס, פסל הנקרא "ערבסק", הוצגה במסגרת "החג של החגים" בחיפה. הפסל הוצג במשך שלוש שנים באזור החגיגות ועמד ברחוב, מבלי שיושחת או ייפגע. העוברים והשבים התייחסו לפסל בכבוד רב, על אף שלא הוקף בגדר ולא הוצבה עליו שמירה.

בפסל זה, כמו בפסלים אחרים שלו, מר קייס עבד עם עץ ומתכת חלודה. מדובר בחומרים שטביעת הזמן נראית עליהם בבירור. הבלאי הטבעי של הצבעים ושל החומרים, כגון חלודה, הם חלק מהותי באמנותו של מר קייס ומהווים סימן היכר שלו. הם "מתכתבים" עם התרבות הערבית, עם אמנות מכל העולם, ועם פסלים אחרים שעשויים מחומרים חלודים, כגון פסליו של מנשה קדישמן ז"ל.

לאחר שלוש שנים, החליט מר קייס להעניק את הפסל במתנה למועצה המקומית נחף, שבה הוא נולד ומתגורר. האמן, בעל ניסיון רב בהתנהלות מסוג זה, חתם עם המועצה המקומית נחף חוזה מפורט, בו ציין בפירוש שאסור לעשות שום שינוי בפסל. עוד סוכם בחוזה בין המועצה לבין האמן המיקום של הפסל וכיצד הוא יוצג.

הצבע הכחול כיסה לחלוטין את המתכת החלודה. מר קייס הזדעזע עד עמקי נשמתו ופנה למשרד הח"מ כדי להוציא מכתב אזהרה למועצה המקומית, בו נטען כי אסור היה לה לפגוע בפסל או לשנות אותו

המועצה המקומית קיבלה מתנה - ו"התאימה" את הפסל לצבעי המדרכה

לאחר שהפסל הוצב במקומו, האמן גילה שהמועצה צבעה את הפסל בצבע כחול חזק, מבלי לבקש את רשותו וללא הסכמתו. בדיעבד, התברר שהמועצה ביקשה "לכסות" את החלודה וגם "להתאים" את צבע הפסל לצבע סימוני המעקות והמדרכה (כחול לבן).

הצבע הכחול כיסה לחלוטין את המתכת החלודה. מר קייס הזדעזע עד עמקי נשמתו ופנה למשרד הח"מ, כדי להוציא מכתב אזהרה למועצה המקומית. במכתב נטען כי אסור היה למועצה לפגוע בפסל או לשנות את הפסל וכי צביעת הפסל בכחול מהווה הפרה של הזכויות החוזיות של האמן, וחמור מכך, הפרה של הזכויות המוסריות שיש לו ביצירה. עוד נדרשה המועצה להסיר את הצבע באופן מיידי ולהחזיר לפסל את מראהו המקורי.

חשוב להבין שהחוק והפסיקה מגינים על זכויות הקניין רוחני של אמנים ופוסקים על פי רוב גם החזר שכר טרחת עורכי דין, כך שגם שיקולים כלכליים אינם אמורים למנוע הגשת תביעה משפטית

מהן הזכויות הקנייניות והמוסריות שיש לאמן ביצירה לאחר שמכר או מסר אותה?

לפי חוק זכויות יוצרים (2007), לאמן יש זכויות קנייניות וזכויות מוסריות על עבודת האמנות שלו. משמעות הזכות המוסרית היא ששמו של האמן יוצג ליד יצירת האמנות שלו, בגודל מתאים ליצירה ולנסיבות; ובנוסף, שהיצירה לא תיפגע, תושחת או תשונה ללא הסכמתו. זכויות אלה גם עוגנו בחוזה בין האמן לבין המועצה המקומית. משמעותה של הזכות הקניינית, שגם עוגנה, במקרה הזה, בחוזה בין האמן למועצה המקומית, היא שאסור למועצה להפיק תועלת מהיצירה, פרט להצגתה, וכי אסור למועצה להשכיר או למכור אותה.

האם "שווה" להשקיע את המאמץ במאבק משפטי כזה?

זו שאלה חשובה. אמנים רבים אינם רוצים להשקיע את האנרגיה שלהם במאבק משפטי. כך, הזכויות והיצירות שלהם נפגעות. רבים אינם מבינים שאפשר לעמוד על הזכויות הללו, ללא השקעה מרובה מדי של זמן.
בנוסף, חשוב להבין שהחוק והפסיקה מגינים על זכויות הקניין רוחני של אמנים, ופוסקים על פי רוב גם החזר שכר טרחת עורכי דין, כך שגם שיקולים כלכליים אינם אמורים למנוע הגשת תביעה משפטית. מחמוד קייס שהיה מודע לכך פנה מיידית לייעוץ משפטי.

כחלק מהתביעה, נתבקש צו מניעה מיידי שיורה למועצה המקומית להסיר את הצבע הכחול באופן מיידי. ובמקרה שהמועצה לא תצליח, נתבקש בכתב התביעה כי המתנה תבוטל וכי הפסל יוחזר לרשות האמן 

כיצד הגיבה המועצה המקומית למכתב האזהרה?

המועצה התעלמה מהפנייה באמצעות מכתב. מר קייס הגיש תביעה נגד המועצה לבית המשפט המחוזי. כחלק מהתביעה, נתבקש צו מניעה מיידי, שיורה למועצה המקומית להסיר את הצבע הכחול באופן מיידי. ובמקרה שהמועצה לא תצליח, נתבקש בכתב התביעה כי המתנה תבוטל וכי הפסל יוחזר לרשות האמן. בנוסף, הוגשה תביעה לפיצוי בסך 100 אלף שקלים.

מדוע הוגשה התביעה לבית המשפט המחוזי?

סכומי תביעה כאלה מוגשים כעניין שבשגרה לבית משפט השלום. מר קייס פנה לבית המשפט המחוזי, כי רק במחוזי ניתן לבקש צו מניעה מיידי להסרת הצבע. אם התביעה היתה מוגשת לבית משפט שלום, היה עליו להמתין זמן רב להחלטה בעניין הורדת הצבע, רק לאחר שההליך המשפטי יסתיים. כבוד השופט גינת בבית המשפט המחוזי בחיפה הורה למועצה לנסות להוריד את הצבע באופן מיידי. לאחר מספר חודשים, המועצה הצליחה בכך. התיק חזר לדיון בשאלת הפיצוי.

מומחים לאמנות הסבירו את משמעותה של העבודה וכי הצבע החלוד קריטי למשמעות העבודה, שנפגעת ומאבדת משמעות אם היא נצבעת בצבע אחר

מה היתה תגובת המועצה לדרישת הפיצוי?

המועצה המקומית טענה שהיא ענייה וכי אין לה כסף. המועצה ביקשה את התחשבות האמן, תושב המקום. עורכי הדין של המועצה המשיכו לטעון שמדובר במתנה, וכי האמן ויתר למעשה על זכויותיו.

בבית המשפט, נדרש מר קייס להוכיח שהצביעה פגעה ביצירה. לשם כך, הוא הראה כי הפסל בו מדובר הינו חלק מגוף עבודות נרחב ומפותח, אשר יש להן במשותף חומרים, אופן עבודה, ושפה משותפת אשר יש לה משמעות נרחבת ורבה יותר, המתעלה מעל כל פסל בפני עצמו. הובאו גם חוות דעת של מומחים לאמנות, שהסבירו את משמעותה של העבודה ואת מקומה של האמנות של מחמוד קייס, בהקשרים תרבותיים ובינלאומיים. מטרת הדיון היתה להוכיח שהצבע החלוד קריטי למשמעות העבודה, וכי העבודה נפגעת ומאבדת משמעות אם היא נצבעת בצבע אחר.

בית המשפט הכיר בכך שלאמן יש זכות כי עבודתו לא תיפגע. הזכות מעוגנת בחוק, ופסק פיצוי בסך 19 אלף שקל לאמן ועשרת אלפים שקל תשלום שכר טרחה

כיצד פסק בית המשפט?

בית המשפט הכיר בכך שלאמן יש זכות כי עבודתו לא תיפגע. הזכות מעוגנת בחוק, ובמקרה זה - באופן ברור ביותר - גם בחוזה שנחתם עם המועצה. בית המשפט התחשב במצבה הכלכלי של המועצה ובכך שהצבע בסופו של דבר הוסר. נפסק למחמוד פיצוי בסך 19 אלף שקלים, ובנוסף נפסקו עשרת אלפים שקלים תשלום שכר טרחה.

בית המשפט קבע: פיצוי לאמן שיצירתו נצבעה מחדש(1)

לסיכום: פגיעה ביצירה היא פגיעה בזכות המוסרית של האמן על יצירתו. זוהי זכות אמיתית המעוגנת בחוק. אמנים יכולים וצריכים לעמוד על קיום הזכות. על אחת כמה וכמה, במקרים שבהם הזכות מפורטת בחוזה שנחתם עם האמן.

* משרד ד"ר ועו"ד מיכל סגל ארנולד מתמחה בקניין רוחני.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

(בצילום התחתון: כפר נחף. מקור: ויקימדיה)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה