zap group mishpati logo

יש לך צוואה? אז איך זה שאין לך ייפוי כוח מתמשך?

ישנה דרך לשלוט בגורלנו, כאשר אנו כשירים. זאת, באמצעות ייפוי כח מתמשך

מאת: עו"ד גלינה טלנקר
12.01.20
תאריך עדכון: 28.03.24
7 דק'
יש לך צוואה? אז איך זה שאין לך ייפוי כוח מתמשך?

כיבוד רצונו של המת הינו עיקרון משפטי המאפשר לכל אדם לקבוע מה יעלה בגורל רכושו לאחר הפטירה באמצעות צוואה. אבל מה לגבי כיבוד רצונו של החי? השליטה בחיינו, רכושנו, עניינינו הרפואיים והאישיים, עלולה להילקח מאיתנו בכל רגע נתון במצב של אבדן כשירות משפטית מפאת גיל, מחלה או תאונה.

תוחלת החיים בישראל עולה, ולמרבה הצער, בתי המשפט עדיין משייכים זקנה לאי-כשירות, מה שמהווה פתח להשתלטות על רכושם של אנשים מבוגרים על-ידי קרובי משפחה המבקשים להתמנות לאפוטרופוסים. האם יש דרך לשלוט בגורלנו בעודנו כשירים ולהימנע מראש מניצול והשתלטות על רכושנו? התשובה היא – כן. באמצעות ייפוי כוח מתמשך!

גם אם תהליך מינוי האפוטרופוס כבר החל - ניתן לבלום אותו באמצעות הכנת ייפוי כוח מתמשך, אם האדם כשיר

ייפוי כוח מתמשך - סוג של "צוואה בחיים"

ייפוי כוח מתמשך הוא למעשה סוג של "צוואה בחיים", המאפשרת לכל אדם להשאיר בידיו את השליטה בחייו למקרה של אבדן כשירות, באמצעות מתן ייפוי כוח ואף הנחיות בדבר ענייניו הרכושיים, הרפואיים והאישיים לאדם עליו הוא סומך. יותר מכך - גם אם תהליך מינוי האפוטרופוס כבר החל - ניתן לבלום אותו באמצעות הכנת ייפוי כוח מתמשך, אם האדם כשיר.

נכון הוא שמדובר בכלי משפטי חדש, שמוסדות רבים אינם מכירים עדיין לעומק, יישומו דורש לעיתים מאבקים משפטיים עם גופים ציבוריים שונים, לעיתים עם מערכת המשפט עצמה. אולם, משרד הח"מ נחל עד כה הצלחה בכל הקשיים בהם נתקל עם יישומו של ייפוי הכוח המתמשך.

החלטותיה בנוגע לרכושה שאותו חילקה עוד בחייה קשישה בת למעלה מ-90, לא מצאו חן בעיני ילדיה שהחליטו לנסות ולבטל את המתנות שנתנה בחייה, תוך ניצול גילה המתקדם

כיצד ייפוי הכוח המתמשך מאפשר לשמור על אוטונומיה בקבלת החלטות גם בגיל מבוגר?

ייפוי הכוח המתמשך יכול לבלום הליך של מינוי אפוטרופוס גם לאחר שההליך כבר החל! ניקח לדוגמה מקרה בו טיפל משרד הח"מ. מדובר באשה מבוגרת מאוד, בסוף שנות ה-90 לחייה, שקיבלה מספר החלטות בנוגע לרכושה אותו חילקה לילדיה ולנכדיה עוד בחייה. חלק מהחלטותיה לא מצאו חן בעיני חלק מילדיה אשר החליטו לנסות ולבטל את המתנות שנתנה בחייה, תוך ניצול גילה המתקדם בטענה שהיא אינה כשירה לפעולה ברכושה כרצונה וזקוקה למינוי אפוטרופוס לענייני רכוש. התכנית של אותם ילדים הייתה להחזיר את הרכוש בחזרה לאם כדי שיוכלו לרשת אותו לאחר מותה (הליכי "טרום עיזבון").

על אף גילה המתקדם, האשה הייתה צלולה בדעתה וכשירה לחלוטין על פי חוק לקבל החלטות. ילדיה, שנלחמו על הירושה העתידית שלהם ביקשו לערער על כשירותה באמצעות תביעה למינוי אפוטרופוס לאם

האם אדם בגיל כה מבוגר יכול לקבל החלטות רכושיות?

התשובה בהחלט חיובית. על אף גילה המתקדם, האשה הייתה צלולה בדעתה וכשירה לחלוטין על פי חוק לקבל החלטות מסוג זה. ילדיה, שנלחמו על הירושה העתידית שלהם, בעוד האמא בחיים, לא ראו זאת בעין יפה. חלקם, כאמור, ביקשו לערער על כשירותה באמצעות תביעה למינוי אפוטרופוס לאם.

כיצד הגיבו האחים הנתבעים לתביעה למינוי אפוטרופוס?

האחים הנתבעים היו מיוצגים על ידי משרד הח"מ. המלצתי להם להפנות את אמם לקבלת סיוע וייצוג משפטי נפרד ולערוך לה ייפוי כוח מתמשך. בראש ובראשונה, המטרה של צעד זה הייתה לעצור את הליך מינוי האפוטרופוס על ידי בית המשפט. ובהמשך, לאפשר לאם להמשיך לקבל החלטות בעצמה ולהחליט מי יעשה זאת עבורה, ככל שתאבד את כשירותה בעתיד.

על פי התיקון לחוק האפוטרופסות, כל עוד לא מונה לאדם אפוטרופוס, הוא יכול לעשות ייפוי כוח מתמשך, שלמעשה יבטל את התביעה למינוי אפוטרופוס

האם ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך לאחר שהוגשה תביעה למינוי אפוטרופוס?

התשובה חיובית. על פי התיקון לחוק האפוטרופסות, כל עוד לא מונה לאדם אפוטרופוס, הוא יכול לעשות ייפוי כוח מתמשך, שלמעשה יבטל את התביעה למינוי אפוטרופוס. על פי חוק, במקרה כזה, כל תביעה למנות לאדם אפוטרופוס הופכת למעשה לבירור משפטי האם ייפוי הכוח המתמשך ניתן כדין, האם יש מקום להפעיל אותו והאם מי שמונה כמיופה הכוח כשיר בעצמו. האם, שהייתה כשירה לערוך ייפוי כוח מתמשך על אף גילה, קיבלה את המלצת משרד הח"מ, פנתה לייעוץ משפטי וערכה ייפוי כוח מתמשך, שהתבסס על חוות דעת של מומחה פסיכו-גריאטריה בנוגע לצלילות דעתה.

כיצד קיבל בית המשפט את המהלך?

בתחילה, בית המשפט לא ראה את המהלך בעין יפה. המשפט התנהל בתחילת 2018, פחות משנה לאחר שנוצרה האפשרות לעריכת ייפוי כוח מתמשך. בית המשפט, שלא הכיר את הכלי ואת האתגרים והסוגיות הכרוכות בו, ראה במעשה של האם שימוש לרעה בהוראות החוק. כך, במקום לברר האם ייפוי הכוח המתמשך ניתן כדין והאם יש מקום להפעיל אותו, בית המשפט בחר להמשיך בהליך מינוי האפוטרופוס, כולל מינוי פקידת סעד.

לאחר שהוסברו לפקידת הסעד פרטי המקרה, היא כתבה תסקיר, לפיו יש ראשית ראיה שהאישה כשירה, וכי מן הראוי לכבד את ייפוי הכוח המתמשך ולא למנות לה אפוטרופוס

 כיצד פעלו האחים והאמא?

משרד הח"מ פנה לארגונים שעמדו מאחורי הכנסת התיקון לחוק האפוטרופסות כדי לערב אותם בהמשך ההליך, ככל שיהיה בכך צורך, לאחר חוות הדעת של פקידת הסעד. למרבה השמחה, לאחר שהוסברו לפקידת הסעד פרטי המקרה, היא כתבה תסקיר, לפיו יש ראשית ראיה שהאישה כשירה, וכי מן הראוי לכבד את ייפוי הכוח המתמשך ולא למנות לה אפוטרופוס.

כלומר, בית המשפט, שהחוק היה חדש גם עבורו באותם ימים, לא ידע כיצד להתמודד עם הכנסתו של ייפוי הכוח המתמשך לתיק האפוטרופסות. למעשה, היה זה תסקיר פקידת הסעד שהציל את המצב, וזאת לאחר הנחיות משרד הח"מ והליווי הצמוד תוך מתן מענה לכל סוגיה.

המערכת הופכת ליותר ידידותית ביחס ייפוי הכוח המתמשך, מכירה אותו לעומק ממקרה למקרה ומפתחת נהלים מתאימים. כך, ערכו של ייפוי הכוח המתמשך 

האם יש גופים אחרים שעדיין לא סיגלו נהלים מתאימים?

בוודאי. גופים מוסדיים שונים עדיין לא התאימו עצמם לחקיקה החדשה ולא סיגלו לעצמם נהלים מתאימים לסעיפים השונים בחוק. כך, למשל: הסעיף בחוק הקובע כי ייפוי הכוח המתמשך נותר בתוקף עד 90 יום לאחר מועד הפטירה.

נרחיב בנקודה זו: בשלב מסוים, הופעל ייפוי הכוח של האשה שהמקרה שלה תואר לעיל, לאחר שנכנסה לתרדמת. ימים ספורים לאחר הפעלת ייפוי הכוח, האשה נפטרה. לאחר מותה, פנה מיופה הכוח לבנק שלה וביקש להשתמש בכספים שהיו בחשבונה, למימון הוצאות הקבורה. הבנק דחה את בקשתו, בטענה שייפוי כוח מתמשך ניתן למימוש רק כל עוד הממנה בחיים. הבנק הפנה את מיופה הכוח למחלקה המשפטית.

נדרש מספר רב של התכתבויות של משרדינו מול המחלקה המשפטית ומול המפקח על הבנקים, עם הפניה לסעיף המדובר בחוק, עד שכעבור כשבועיים הבנק נעתר לפניה. כל זאת, משום שהבנק לא יצר נוהל מתאים שהיה פותר את העיכוב המיותר.

יש לך צוואה? אז איך זה שאין לך ייפוי כוח מתמשך?(1)

לסיכום: המערכות השונות אמנם נמצאות בשלבים התחלתיים של היכרות עם ייפוי הכוח מתמשך, אך אין להירתע מעריכת ייפוי כוח מתמשך. בסופו של יום, הדברים נפתרים. המערכת הופכת ליותר ידידותית, ביחס ייפוי הכוח המתמשך, מכירה אותו לעומק ממקרה למקרה, ומפתחת נהלים מתאימים. כך, ערכו של ייפוי הכוח המתמשך עולה על חסרונות זמניים, נוכח "חבלי לידה".

* משרד עורכות דין טלנקר & מרדניאנץ, מתמחה בעריכת ייפוי כוח מתמשך, הפעלתם ויישומם בפועל, ובדיני משפחה וירושה.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה