zap group mishpati logo

זוגיות בפרק ב' ותכנון משפחתי-משפטי

סיפורם של ארבעה ילדים, שחששו מהשלכות הזוגיות החדשה של אביהם, חושף מה צריכים זוגות בפרק ב' לעשות כדי שיוכלו להיות שקטים ורגועים

מאת: עו"ד קרן ראובן-כהן ועו"ד חיים כהן
03.03.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
זוגיות בפרק ב' ותכנון משפחתי-משפטי

זו הייתה בהחלט פגישה יוצאת דופן: למשרדה של הח"מ הגיעו ארבעה אחים, כולם בגירים בני משפחה אחת, עם נשים וילדים משלהם. הארבעה התיישבו, והחלו לספר את סיפורם. תחילה, סיפרו בצער, כי שנה וחצי קודם לכן הלכה לעולמה אמם שהייתה בשנות השישים לחייה.

לדבריהם, אב המשפחה היה באבל מאז המוות אולם בשלב מסוים "קם על רגליו" והכיר בת זוג חדשה, שעמה הוא נמצא בקשר במשך כשנה. "בתחילת הקשר", אמרו האחים, "היינו שמחים מאוד עבור אבינו. הבנו שחשוב מאוד שהוא יחזור לחיים ויתחיל פרק חדש בחייו".

אלא שבשלב מסוים, כשהבחינו הילדים כי הקשר בין האב לבת הזוג החדשה (גם היא גרושה עם ילדים מנישואיה הראשונים) מתחיל להתהדק, הם החלו לחשוש. בת הזוג החלה לישון בדירת המגורים של האב באופן תכוף, והילדים תהו מה יעלה בגורל הרכוש המשפחתי.

הילדים חששו שאביהם ובת זוגו החדשה יתחילו למכור נכסים או כאשר האב ילך לעולמו, בת הזוג החדשה וילדיה יטענו כי היא הייתה הידועה בציבור שלו וידרשו לקבל זכויות ברכוש האב על חשבונם

אם המשפחה לא השאירה צוואה

עיקר החשש נבע מכך שכאשר אם המשפחה הלכה לעולמה, היא לא השאירה אחריה צוואה. בסיטואציה כזאת הרכוש מתחלק על פי חוק הירושה: האב, שממילא החזיק ב-50% מהרכוש, מקבל מחצית מרכוש אשתו (כלומר, הופך לבעלים של 75% מכלל הרכוש) והילדים מקבלים את המחצית האחרת מרכוש אמם (כלומר, הופכים לבעלים של 25% מהרכוש).

אולם, הילדים הבינו כי ברגע שבת זוגו של אביהם נכנסת לחיי המשפחה, הם עלולים לאבד חלק מהרכוש שלהם. החשש שלהם היה שהאב ובת זוגו החדשה יתחילו למכור נכסים או כאשר האב ילך לעולמו, בת הזוג החדשה וילדיה יטענו, כי היא הייתה הידועה בציבור שלו, וידרשו בתוקף לקבל זכויות ברכוש האב על חשבונם.

הילדים ביקשו מהאב לעשות משהו כמעט בלתי אפשרי: לשים את האהבה שלו בצד ולחשוב באופן שכלתני מה הוא צריך לעשות כדי לשמור על הזכויות העתידיות שלו ושלהם ברכוש

"לא ליצור אנטגוניזם מצד האב"

בשלב הזה, עצרו הילדים לרגע, ואמרו כי בכוונתם להביא את האב להמשך השיחה. הם שאלו מה הם יכולים לעשות כדי להגן על עצמם, אבל ביקשו לפעול בצורה רגישה ועדינה, כדי לא לעורר אנטגוניזם מצד האב. למעשה, הילדים ביקשו מהאב לעשות משהו כמעט בלתי אפשרי: לשים את האהבה שלו בצד ולחשוב באופן שכלתני מה הוא צריך לעשות כדי לשמור על הזכויות העתידיות שלו ושלהם ברכוש, שהוא ואימם המנוחה צברו לאורך שנים.

מומלץ לערוך תכנון משפחתי-משפטי מקדים שיתייחס לכל הנושאים על הפרק. מטרתו של תכנון כזה היא לנסות להסתכל קדימה ולבחון איך ניתן למזער ככל האפשר את הסיכונים שטומן בחובו העתיד

 מהסכם ממון ועד ייפוי כוח מתמשך

האב נקרא להצטרף לשיחה וכדי לקרב אותו נעשה שימוש בכלים מעולם הגישור ולא רק בכלים משפטיים. זאת, כדי שיבין שהילדים אינם מתנגדים לזוגיות שלו, אלא מבקשים לשמור על הזכויות שלו ושלהם.
הח"מ הציגו בפני האב את הסיכונים שעומדים בפניו בכל נקודת זמן, כתוצאה מהזוגיות החדשה שלו בפרק ב', במצב של פרידה או מוות. במסגרת זאת, ניתנו לאב מספר המלצות כיצד לנהוג, כדי לנטרל את הבעיות המשפטיות שעלולות לצוץ בהמשך הדרך:

ראשית, לחתום על הסכם יחסי ממון. במסגרת ההסכם, יוגדרו באופן ברור הנכסים של האב ושל בת הזוג עד השלב שבו החלו השניים את החיים המשותפים. בכך, יוכלו בני הזוג לקבוע את היקף הרכוש של כל אחד מהם וגם את היקף העיזבון שייוותר לאחר מותם.

שנית, לאשר את הסכם הממון בבית המשפט. זאת, כדי שההסכם יקבל תוקף של פסק דין, ניתן יהיה לאכוף אותו ותהיה לו נפקות משפטית חזקה.

שלישית, להשלים את הסכם הממון עם צוואה. זאת, כדי שבת הזוג לא תתעורר יום אחד, אם חס וחלילה האב ילך לעולמו, ותטען כי מגיע לה מחצית מהעיזבון שלו.

רביעית, לערוך ייפוי כוח מתמשך - למקרה בו האב ייאבד את צלילותו. בסיטואציה כזאת, ללא עריכת ייפוי כוח מתמשך, בת זוגו עשויה לפנות בעצמה לבית המשפט ולבקש לשמש כאפוטרופסית שלו, מה שמעמיד, שוב, בסכנה את הרכוש.

בתרחיש כזה, אם ילדי האב מנישואיו הראשונים "יעמדו על הרגליים האחוריות" ויתנגדו למינוי של בת הזוג החדשה לאפוטרופסית, עשוי בית המשפט למנות אפוטרופוס חיצוני - מהלך שעלולות להיות לו גם עלויות גבוהות.

הפתרון בהקשר זה, הוא לערוך ייפוי כוח ולתת במסגרתו הוראות ברורות - מי הוא רוצה שיקבל בשמו ובמקומו את ההחלטות הקריטיות הנוגעות לרכוש ולטיפול הרפואי בו, כאשר יאבד את צלילותו ולא יהיה כשיר לביצוע פעולות אלו. עריכת מסמך כזה עשויה למנוע קונפליקטים משפחתיים בהמשך ובעיקר, להגשים את רצונו האמיתי.

לסיכום, המקרה שתואר לעיל מעיד על הצורך לחשב צעדים מראש, על רקע האתגרים שמציבה זוגיות בפרק ב' לכלל המשפחה. על רקע שינויים משמעותיים שחלו בשנים האחרונות (עלייה בתוחלת החיים, התגברות השכיחות של דמנציה וחוקים ופסקי דין חדשים), מומלץ לכל אדם, ובמיוחד לזוגות הנמצאים בפרק ב', להיערך לכך ולנהל באופן מושכל את הסיכונים שלהם.

מומלץ לערוך תכנון משפחתי-משפטי מקדים, אשר יתייחס לכל הנושאים שעל הפרק. המטרה של תכנון כזה היא לנסות להסתכל כמה שנים קדימה ולבחון איך ניתן למזער ככל האפשר את הסיכונים שטומן בחובו העתיד.

* כהן-ראובן ושות', משרד עורכי דין, מגשרים ונוטריון - הכותבים מתמחים בתחום דיני המשפחה והמקרקעין ובין היתר מתמחים בעריכת תכנון משפחתי-משפטי, המאפשר למשפחות לכלכל את צעדיהן מראש ולצמצם סיכונים לקראת העתיד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים