zap group mishpati logo

מלחמת ההורדות

הורדות ושיתוף קבצים ברשת האינטרנט אל מול בעלי זכויות היוצרים

מאת: עו"ד סער גרשוני
30.07.12
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'
מלחמת ההורדות

שיתוף קבצים ברשת האינטרנט הינו תופעה רחבת ממדים. בפועל מדובר בתוכנות אשר מסבות כל מחשב אישי, המחובר לרשת האינטרנט, למעין "שרת" המאשר לכל משתמש אחר, אשר על מחשבו מותקנת תוכנה דומה, להעתיק ו/או "להוריד" למחשבו האישי קבצי מוסיקה וסרטים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום זכויות יוצרים וקניין רוחני

לטענת בעלי הזכויות, הנזק אשר גורם שיתוף הקבצים וגורמים אתרי הורדות שונים, מוערך במאות מיליוני דולרים בשנה.
בחודש אפריל 2011 אישר הממונה על ההגבלים העסקיים ל-זיר"ה (התאגדות ישראלית של גופי מדיה כגון 'קשת', 'רשת', 'יס', 'הוט', 'יונייטד קינג', 'ערוץ 10 ' ועוד) לפעול במשותף כנגד הפרת זכויות יוצרים ברשת האינטרנט.

בין האתרים שהורדו עד עתה באמצעות פעולתו של ארגון זיר"ה ניתן למצוא את האתרים," "Wnet
horadot.net" ". לפני כחודש אישר בית המשפט המחוזי בתל אביב חיפוש בביתי חשודים בהפעלת אתרי ההורדות " ""topdpwn.me","moridim.net myvod.net” " ו- " moviesplace.net.
כחלק מהמלחמה שמנהל זיר"ה, הוא מנסה לצרף למאבק את חברות האחסון, שמצידן טוענות, ובצדק, כי אינן יכולות לברר מהו התוכן של כל קובץ שמאוחסן אצלם בידי לקוחותיהם, אך מרגע שמתקבלת התראה שקובץ מסוים הוא מפר זכויות יוצרים, הן דואגות להסירו בהתאם לנוהל "הודעה והסרה" הקיים בחוק Copyright Act Digital Millennium בארה"ב.

המאבק לא מצליח למגר את תופעת ההורדות
למרות ההשקעה הגדולה והפעילות של זיר"ה, העבר מלמד כי החיים חזקים יותר מהכל וכי השימוש בבתי המשפט בלבד אינו ערובה להצלחה. המאבק של זיר"ה אינו שונה ממאבקים של ארגונים בינלאומיים גדולים כגון MPAA (Motion Picture Association of America) ו- (Recording Industry Association of America) RIAA, אשר מנהלים מזה שנים רבות מאבק עיקש כנגד הפרת זכויות יוצרים ברשת האינטרנט.

כידוע, מאבק זה, אשר מושקעים בו עשרות מיליוני דולרים ונמשך מזה שנים רבות, לא מצליח למגר את התופעה אלא רק לצמצם את היקפה במקצת.
הטכנולוגיה הקיימת והמשתכללת מיום ליום, הקלות בה ניתן להקים כיום אתר שיתוף קבצים והפופולריות של אתרים אלו, אשר מהווים מקור הכנסה - בין היתר מפרסומות - עבור בעליהם, מבטיחים את המשך פריחתם של אותם אתרים.

הפתרון הנכון, לדעתי, אמור להיות כולל ומערכתי, שכן, על פניו, המלחמה במפרי זכויות היוצרים ברשת האינטרנט לא משיגה את יעדיה.

מעבר לחינוך הדור הצעיר בדבר הנזקים הכלכליים שנגרמים כתוצאה מהפרת זכויות יוצרים וזכויות קניין רוחני אחרות, ייתכן שצריך לחשוב בכיוון שונה אך לא חדש - גביית סכום נוסף של אחוזים מספר מההכנסות של גורם - שיכול להיות אתרי האחסון ו/או כל אתר אחר העוסק בהורדות, ספקיות תוכן וכד' - ולהעביר סכום זה לידי ארגוני הזכויות כגון זיר"ה, כמעין "פיצוי", או תמלוגים בגין הפרת זכויות היוצרים והנזקים הכלכליים הנלווים להורדות באמצעות אתרי שיתוף הקבצים.

אין מדובר בהמצאת הגלגל. מנגנון דומה קיים בפקודת זכות יוצרים 1924 . בסעיף 3ד לפקודה נקבע, כי הממשלה תפצה את בעלי זכויות היוצרים והמבצעים על אבדן הכנסה ופגיעה בזכויות, ותעביר מידי שנה סך של 5% מהמחיר לצרכן, ללא מע"מ של סך ההקלטות שנמכרו בישראל לשימוש פרטי וביתי בשנה שלפני כן.
נכון, יש צורך לקבוע מהו הסכום ומי אמור לשאת בו ולפי אילו קריטריונים, אך לדעתי, זה נראה ככיוון נכון שיאפשר את התפתחות הרשת מחד, ופיצוי לבעלי זכויות היוצרים, מאידך.

*הכותב הינו עו"ד ושותף מייסד ב-'גרשוני שלומוביץ, עורכי דין', משרד המתמחה בקניין רוחני.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה