zap group mishpati logo

בדיקות נשיפה - האם מותר לסרב בשל מגיפת הקורונה?

מגיפת הקורונה מהווה מצב חדש שדורש שינויים בהרגלים ואף בפעולות אכיפת החוק. מקרה שקרה לאחרונה מעלה את השאלה כיצד לפעול אם שוטר עצר אתכם וביקש שתבצעו בדיקת נשיפה לגילוי אלכוהול?

05.04.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
בדיקות נשיפה - האם מותר לסרב בשל מגיפת הקורונה?

באמצע חודש מרץ 2020, נהג שנסע ברכב ונעצר על ידי המשטרה סירב להיבדק במכשירי הינשוף, לבדיקת רמת אלכוהול באמצעות נשיפה, בטענה שהבדיקה עלולה לחשוף אותו לנגיף הקורונה.
על פי החוק, סירוב לערוך בדיקת נשיפה הינה עבירה עצמאית השוות ערך מבחינת ענישה לעבירת נהיגה בשכרות.

על פי פרסומים בתקשורת, המשטרה סירבה לנימוק הנהג ומאחר שהנהג נצפה מתנדנד בהליכה במבחן ההליכה הישרה, קבעה כי הוא נהג בשכרות. בהתאם לכך אותו נהג קיבל פסילת רישיון למשך 30 יום וזימון לבית המשפט. בדיון שנערך בבית המשפט השלום, עתר הנהג לביטול השלילה המנהלית.

טענות עורכי הדין של הנהג היו כי מגפת הקורונה מעמידה את הנהג בסיכון לחשיפה לנגיף. השופט קבע כי אין ביכולתו כרגע לקבוע בשאלה העובדתית, אשר דורשת חוות דעת מומחה ועל כן לא ביטל את השלילה המנהלית. בנוסף, הביע השופט את דאגתו לשוטרים ולעובדי הציבור שגם כן עשויים להעמיד עצמם בסיכון בעריכת בדיקות כאמור.

אין ספק שנגיף הקורונה, אשר עלול להעמיד בסיכון נבדקים שיעשו שימוש במכשיר הינשוף, מאחר שהבדיקה בו כרוכה במעבר אוויר דרך המכשיר, בהחלט מעמיד שאלה כבדת משקל לפתחו של בית המשפט

האם קיימים כיום חריגים בחוק נוגע לסירוב לביצוע בדיקת נשיפה לגילוי אלכוהול?

מבחינה חוקית יבשה, אין חריגים לאיסור לסרב לבדיקת ינשוף, נקבע בפסיקה שאפילו בעיה רפואית אינה מקימה זכות מיידית לסרב לביצוע בדיקת ינשוף! אולם, אין ספק שנגיף הקורונה, אשר עלול להעמיד בסיכון נבדקים שיעשו שימוש במכשיר הינשוף, מאחר שהבדיקה בו כרוכה במעבר אוויר דרך המכשיר, בהחלט מעמיד שאלה כבדת משקל לפתחו של בית המשפט.

מכיוון שלא ניתן לדעת מתי תהיה קביעה משפטית להפסיק את בדיקות הינשוף, ייתכן כי המשטרה תורה על הפסקת השימוש בבדיקה זו לעת עתה, אך זו תהיה החלטה של המשטרה לעניין האכיפה בלבד

האם ייתכן כי יפסיקו לבצע כעת בדיקות לגילוי אלכוהול בגלל המגיפה?

לדעתי, באם תהיה קביעה משפטית כי החשש מהידבקות בקורונה יהווה עילה מספקת לסרב לבצע בדיקת שכרות בינשוף, לא יהיה מנוס מלערוך בדיקות אחרות לשכרות ולהפסיק, לפחות בזמן התפשטות המגפה את בדיקת הינשוף. מכיוון שלא ניתן לדעת מתי תהיה קביעה משפטית כזאת, ייתכן כי המשטרה תורה על הפסקת השימוש בבדיקה זו לעת עתה, אך זו תהיה החלטה של המשטרה לעניין האכיפה בלבד.

כמו כן, כמובן שככל שהסגר מתהדק, ניתן לראות פחות ופחות מכוניות על הכביש, אולם על המשטרה למצוא את האמצעים שלה כדי שתוכל להמשיך לבצע את פעולתה, באופן שאינו מסכן את הנהגים וכמובן, כפי שציין בית המשפט, את כוחות המשטרה.

האפשרות לבצע בדיקות דם לגילוי אלכוהול היא הליך יותר נקי וסטרילי אבל מנגד תיאלץ את העברת הנהג לבדיקה בבית חולים וגם שם יהיה חשוף לפוטנציאל להידבקות 

האם ישנם אמצעים אחרים לגילוי אלכוהול בדם שיכולים להעמיד בסיכון נמוך יותר את הנהגים/השוטרים?

ישנה אפשרות לבצע בדיקות דם לגילוי אלכוהול, מדובר בהליך יותר נקי וסטרילי אבל מנגד נדרש להעביר את הנהג לבדיקה בבית חולים ושם החשוד יהיה חשוף לפוטנציאל להדבקות מעצם החשיפה למקום. כמו כן, אין ספק שיסרבלו את הליך הבדיקה וידרשו מהמשטרה שימוש בכח אדם רב יותר ללוות חשודים לבתי חולים לבצע בדיקות שכרות.

 חשוב לדעת שאין חובה חוקית לבצע בדיקת מאפיינים לשיכרות (עמידה, הליכה על קו ישר והבאת האצבע לאף) בניגוד לחובה לבצע בדיקת ינשוף או בדיקת דם (במצב של תאונת דרכים)

האם ניתן להפחית את העונש בגין סירוב לביצוע בדיקת נשיפה?

אם בית המשפט יתרשם שמדובר בסירוב אמיתי וכנה לבריאות הנהג לדעתי הוא יזכה את הנהג מהעבירה המיוחסת לו. מאידך, אם יהיו פרמטרים אחרים המעידים על שכרותו של הנהג כמו תוצאתו במבחני המאפיינים, הוא ייטה לא לזכות אותו. בנוהל בדיקת שכרות לנהג מבצעים לו שלושה מבחני מאפיינים:
- עמידה.
- הליכה על קו ישר.
- הבאת אצבע לאף.

עפ"י הפסיקה, כשלון במבדקים הללו ברמה חריפה יכול להוביל להרשעה בעבירת נהיגה בשכרות. כשלון קל במבדקים הללו עלול להוביל הרשעה בעבירת נהיגה תחת השפעת אלכוהול. חשוב לדעת שאין חובה חוקית לבצע בדיקת מאפיינים בניגוד לחובה לבצע בדיקת ינשוף או בדיקת דם (במצב של תאונת דרכים).

על המשטרה ליצור מערך סטרילי ונפרד שיאפשר נטילת בדיקות דם באמצעות רופא בחדר סטרילי בתחנת משטרה, באופן שיאפשר לחשוד בנהיגה בשכרות להידגם בבדיקת דם כחלופה לבדיקת הינשוף

האם יש לזכות במקרה שתואר בכתבה את הנאשם וכיצד יש לפעול בעתיד?

לדעתי, בסיטואציה של חשש מהידבקות במחלות קשות כמו קורונה אין לחייב נהג לבצע בדיקה במכשיר הינשוף. לטעמי בעת הזו, שהרפואה עצמה אינה יודעת את הטיפול בקורונה ואת השלכותיה על בריאות האדם לטווח הרחוק, על המשטרה ליצור מערך סטרילי ונפרד שיאפשר נטילת בדיקות דם באמצעות רופא בחדר סטרילי בתחנת משטרה, באופן שיאפשר לחשוד בנהיגה בשכרות להידגם בבדיקת דם כחלופה ראויה לבדיקת הנשיפה במכשיר הינשוף. מצב שכזה יאפשר לאכוף את עבירת נהיגה בשכרות תוך שמירה מיטבית על בריאות הנהגים הנבדקים.

בדיקות נשיפה - האם מותר לסרב בשל מגיפת הקורונה?(1)

לסיכום, במידה ונהג חשוד יסרב לבצע בדיקת ינשוף עקב חשש להידבק בקורונה ואף יסרב לאופציה לבצע בדיקת דם, אכן יש מקום להגיש במצב שכזה כתב אישום בגין סירוב לבדיקת שכרות.

* עו"ד חזי כהן מתמחה במשפט פלילי, בדיני תעבורה ובעבירות נהיגה תחת שכרות והשפעת אלכוהול

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים