zap group mishpati logo

חוות דעת רפואיות והבחירה ברופא מומחה

מהי חוות דעת רפואית, מתי נזקקים לה, מהי חשיבותה וכיצד לבחור ולמצוא את הרופא המומחה המתאים שיכתוב אותה?

09.06.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
חוות דעת רפואיות והבחירה ברופא מומחה

חוות דעת רפואית היא מסמך רפואי משפטי אשר נמצא בשימוש רב במגוון סיטואציות משפטיות הנוגעות לנזקי גוף. את חוות הדעת עורך רופא מומחה בתחום הרפואי הרלוונטי לנזקי הגוף שנגרמו לנבדק, ובה הוא מביע את דעתו המקצועית בנוגע להיקף הנזקים וחומרתם, ובמקרים רבים גם בנוגע לגורמים שהובילו להיווצרותם.

חוות דעת רפואית נדרשת גם במקרה של הגשת ערעור על החלטת ועדה רפואית של ביטוח לאומי וכן הגשת ערעור נוסף, במקרה הצורך, לבית הדין לעבודה

באילו מקרים נדרשת חוות דעת רפואית?

חוות דעת רפואית משמשת למגוון רחב של מטרות, כגון:

  1. תביעות מול המוסד לביטוח לאומי לצורך הכרה בנכות עקב תאונת עבודה, מחלת מקצוע וכדומה.

  2. תביעות משפטיות לקבלת פיצויים על נזקי גוף.

  3. הגשת ערעור על החלטת ועדה רפואית של ביטוח לאומי וכן הגשת ערעור נוסף, במקרה הצורך, לבית הדין לעבודה.

  4. תביעות להכרה בנכות עקב שירות צבאי/ בטחוני, מול משרד הביטחון.

  5. תביעות מול מס הכנסה להכרה בנכות לצורכי מס.

  6. תביעות נגד חברות ביטוח המסרבות לכסות נזק גופני שנגרם למבוטח במסגרת הפוליסה שברשותו.

  7. בקשת תו נכה או מקום חניה שמור מול העירייה או הרשות המקומית.

  8. תביעות רשלנות רפואית.

    לאחר שיעבור על כל הנתונים, יקבע הרופא המומחה האם קיימת נכות ובאיזו דרגה, כיצד נכותו של הנבדק משפיעה – לצמיתות או באופן זמני – על יכולת ההשתכרות שלו ועל חזרתו לעבודה וכיו"ב

כיצד נערכת חוות דעת רפואית ומה היא כוללת?

לצורך עריכת חוות דעת רפואית ישמע הרופא את תלונותיו של הנבדק, יערוך לו בדיקה גופנית מקיפה ויעבור על כל המסמכים הרפואיים הקשורים לפגיעה או למחלה ממנה סובל הנבדק. כמו כן, יבדוק הרופא את מצב בריאותו הכללי של המטופל ויעשה שימוש במגוון בדיקות עזר כגון בדיקות דם, בדיקות הדמיה ועוד. חוות דעת של רופאים אחרים, שהוגשו במסגרת התיק, ייבחנו גם הן בשלב זה.

לאחר שיאסוף את כל הממצאים, ינתח הרופא את המקרה ויקבע את מסקנותיו: האם קיימת נכות ובאיזו דרגה, האם מדובר בנכות זמנית או בנכות לצמיתות, כיצד נכותו של הנבדק משפיעה – לצמיתות או באופן זמני – על יכולת ההשתכרות שלו ועל חזרתו לעבודה וכיו"ב.

במקרים מסוימים, לאור סיכויי הצלחה קלושים של התביעה לגבי הפגיעה שממנה סובל התובע, ימליץ לו הרופא לוותר על התביעה ולהימנע משנים ארוכות של הליכים משפטיים 

חוות דעת רפואית – גם לצורך הכרה בתאונת עבודה או מחלת מקצוע

במקרים מסוימים, לדוגמה כאשר חוות הדעת נדרשת לצורך הכרה בתאונת עבודה, יידרש הרופא לתת את דעתו גם בנוגע לקשר הסיבתי בין הנזק הגופני שממנו סובל הנבדק לבין תאונה או אירוע כלשהו שהתרחשו במקום העבודה. לצורך כך יבחן הרופא את טענות הנבדק בנוגע לגורם התאונה ויידרש להכריע האם אופי הפגיעות מהן הוא סובל ומאפייניהן יכולות היו אכן להיגרם כתוצאה מהאירוע המתואר.

סוג נפוץ נוסף של פגיעה הקשורה במקום העבודה הוא התפתחות של מחלת מקצוע. במקרה זה, בנוסף לשורת הבדיקות הרפואיות שיערוך הרופא, יהיה עליו לבחון את תחום עיסוקו של הנבדק בטווח הארוך ולהיעזר בספרות המקצועית העדכנית ביותר על מנת לקבוע אם תחום עיסוק זה עלול לגרום לפגיעה מתמשכת (מיקרוטראומה). לאור ממצאיו יחליט הרופא אם להמליץ על הכרה במחלה כמחלת מקצוע.

חשוב לציין, כי עוד לפני עריכת חוות הדעת המלאה, יערוך הרופא סקירה ראשונית של הנתונים, בעקבותיה יוכל להעריך מהם סיכויי ההצלחה של התביעה ומה צפוי התובע לקבל עבור הפגיעה ממנה הוא סובל. במקרים מסוימים, ימליץ הרופא לתובע לוותר על התביעה ולהימנע משנים ארוכות של הליכים משפטיים ממושכים, מתישים ויקרים אשר צפויים לרדת לטמיון.

כאשר הנפגע מעוניין להגיש חוות דעת רפואית מטעמו, עליו להקפיד על בחירת רופא מתאים, המחזיק בניסיון רב בכתיבת חוות דעת ומכיר היטב את כל הכרוך בכך

אילו רופאים יכולים לערוך חוות דעת רפואית וכיצד בוחרים אותם?

מבחינה פורמלית, כל רופא יכול לערוך חוות דעת רפואית אך בפועל אחוז קטן מהרופאים עוסק בכך. לרוב, עורכי חוות דעת רפואית יהיו רופאים בעלי ותק רב במקצוע, שכבר צברו ניסיון עשיר במגוון רחב של מקרים ומחזיקים בידע רב בכל הנוגע לתחום התמחותם.

פנייה לרופא לצורך עריכת חוות דעת רפואית יכולה להיעשות על ידי הנפגע עצמו בכל תביעה העוסקת בנזקי הגוף מהם הוא סובל, ובדרך כלל תעמוד מולה חוות דעת נגדית שתוגש מטעם ההגנה של הצד הנתבע. זאת, למעט מקרים של תאונות דרכים שבהם הצדדים אינם מורשים להציג חוות דעת מטעמם, ובית המשפט הוא שממנה מומחה יחיד ומתייחס אך ורק לחוות דעתו.

כאשר הנפגע מעוניין להגיש חוות דעת רפואית מטעמו, עליו להקפיד על בחירת רופא מתאים, המחזיק בניסיון רב בכתיבת חוות דעת ומכיר היטב את כל הכרוך בכך. מרכיבים חשובים נוספים בבחירת הרופא הכותב את חוות הדעת הם אמינותו, מקצועיותו והאובייקטיביות שלו. חשוב מאוד שחוות הדעת תהיה מנומקת היטב ותיכתב לאחר ניתוח נכון של העובדות ושל הספרות המקצועית, על מנת שאמינותה לא תעמוד למבחן בהמשך ההליך.

עוד חשוב לשים לב כי בכל מקרה הקשור לפגיעה או נכות של ילדים, יש לפנות לאורתופד המתמחה ספציפית בגילאים אלה כיוון שהתפתחות הפגיעות בילדים, מהלכן ואופי ההחלמה מהן הוא שונה לחלוטין מאשר במבוגרים.

מקצועיותו, אמינותו ונסיונו של הרופא האחראי לכתיבת חוות הדעת הם מהותיים להצלחת התביעה ולכן חשוב לוודא שהוא מחזיק בניסיון רב הן בתחום הרפואי הרלוונטי והן בכתיבת חוות דעת רפואיות ובהופעה בפני בית המשפט 

האם הרופא יוזמן להיחקר על חוות הדעת שכתב במסגרת ההליך המשפטי?

פעמים רבות, במסגרת ההליך המשפטי, יוזמן הרופא לבית המשפט על מנת להיחקר לגבי חוות הדעת שכתב. במהלך החקירה יתושאל הרופא על ידי עורכי הדין של התביעה ושל ההגנה ויעומת עם נתונים שונים הקשורים למקרה וכן עם חוות הדעת של מומחה מטעם הצד השני. חקירות אלו יכולות להיות ממושכות מאוד ולכלול שאלות מכשילות ומורכבות, כך שמקצועיותו, אמינותו ונסיונו של הרופא האחראי לכתיבת חוות הדעת הם מהותיים להצלחת התביעה.

חוות דעת רפואיות והבחירה ברופא מומחה(1)

לסיכום, בכל תביעה הקשורה לנזקי גוף אשר אינם נובעים מפגיעה בתאונת דרכים, זקוק התובע לחוות דעת רפואית בנוגע לפגיעות מהן הוא סובל, על מנת לבסס את טיעוניו המשפטיים בנוגע להכרה בנכותו, קביעת דרגת הנכות ועוד. חשוב לוודא כי הרופא המומחה, האחראי על כתיבת חוות הדעת, מחזיק בניסיון רב הן בתחום הרפואי הרלוונטי והן בכתיבת חוות דעת רפואיות ובהופעה בפני בית המשפט לצורך מתן עדות על חוות הדעת שכתב.

* ד"ר ענר הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ובאורתופדיית ילדים בפרט, מייסד (ומנהל לשעבר) של היחידה לאורתופדיית ילדים בביה"ח וולפסון בחולון, משמש כיועץ אורתופדי במוסד לביטוח לאומי וכיועץ בתחום אורתופדיית הילדים בקופות החולים כללית, מכבי ומאוחדת

** סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים