zap group mishpati logo

קרובי המשפחה של הקשישה ניסו לנשל אותה מדירתה

קשישה ערירית נדהמה לגלות כי קרובי המשפחה היחידים שנותרו לה ניסו למכור את דירת המגורים שלה ללא ידיעתה. רק לאחר התערבות בית המשפט, הוחזרה הדירה לבעלותה

מאת: עו"ד שמואל אלמגור
24.06.20
תאריך עדכון: 24.06.20
5 דק'
קרובי המשפחה של הקשישה ניסו לנשל אותה מדירתה

קרובי משפחה של קשישה ערירית, שהיתה כימאית בעברה ונותרה לבדה בעולם לאחר מותו של בנה היחיד, ניסו להעביר את דירת המגורים שלה על שמם – בעודה בחיים. הקשישה נדהמה לגלות באופן אקראי הערת אזהרה על שמם של הקרובים, ורק בעקבות פנייה לבית המשפט הוחזר המצב לקדמותו וההערה בוטלה.

בסופו של דבר, באופן אירוני, מאחר שהקשישה לא הותירה אחריה צוואה, לאחר מותה עברה אותה דירה בירושה לקרובי המשפחה שניסו לרמות את הקשישה, בניגוד גמור לכוונתה המקורית.

האחיינים הגיעו לשבעה ובסמוך לאחר מכן החלו להחתים אותה על מסמכים משפטיים שונים. הקשישה, שהיתה שרויה באבל כבד, לא ממש הבינה על מה היא חותמת

האחיינים פעלו כדי לרמות את הקשישה ולנשל אותה מרכושה

הקשישה, ניצולת שואה בשנות ה-80 לחייה, עברה טלטלות רבות לאורך ימי חייה. הקשה בהן היתה פטירתה הפתאומית של בנה היחיד, ללא כל אזהרה מוקדמת. בזמן השבעה על הבן, בעוד הקשישה נמצאת עמוק באבל, הגיעו לבקרה קרובי משפחה, שהיו אחייניה של הקשישה.

האחיינים הגיעו לשבעה ובסמוך לאחר מכן החלו להחתים אותה על מסמכים משפטיים שונים. הקשישה שהיתה שרויה באבל כבד, לא ממש הבינה על מה היא חותמת, אולם האחיינים סיפרו להם כי הם מטפלים בצו הירושה של הבן המנוח, ומשכך היא מתבקשת לחתום על המסמכים.

בדיעבד התברר כי אותם אחיינים פעלו כדי לרמות את הקשישה ולנשל אותה מרכושה. הם החתימו אותה, באופן בלתי ברור לחלוטין, על עסקת מתנה בשווי מיליונים להעברת דירת המגורים שלה בשכונת צהלה היוקרתית בתל אביב לבעלותם. זאת כמובן בניגוד לרצונה, בעוד היא שרויה עדיין באבל ומבלי שהיא יכולה להעלות זאת על דעתה.

הקשישה שנותרה לבדה בעולם החליטה לעבור לבית אבות. כחלק מהתנאים שנדרשו על ידי בית האבות, נדרשה הקשישה לשעבד את בית המגורים שלה כדי להבטיח את מלוא התשלום למוסד

הערת אזהרה בטאבו התגלתה במקרה בלשכת רישום המקרקעין

זמן קצר אחרי מותו של הבן, שטלטל את עולמה, החליטה הקשישה שנותרה לבדה בעולם כי ברצונה לעבור לבית אבות. לצורך המעבר וכחלק מהתנאים שנדרשו על ידי בית האבות, נדרשה הקשישה לשעבד את בית המגורים שלה כדי להבטיח את מלוא התשלום למוסד.

לצורך כך היא נדרשה להוציא נסח טאבו של הדירה והגיעה באופן מקרי לחלוטין אל לשכת רישום המקרקעין בקריית הממשלה בתל אביב. הקשישה פקדה את המקום כשהיא מלווה באחת משכנותיה, וכאשר ביקשה להוציא את נסח הטאבו של דירתה, היא נשאלה לפתע אם העניקה את הדירה לגורם כלשהו.

כאשר שמעה זאת הקשישה, היא החווירה כסיד וכמעט התעלפה. כאשר התעשתה, הבהירו לה העובדים בלשכת רישום המקרקעין כי עליה לפנות באופן מיידי לעורך דין, שכן קרובי משפחתה רשמו הערת אזהרה לטובתם על דירת המגורים שלה, ללא ידיעתה.

הקשישה ראתה את הפרשה בחומרה ובמסגרת צוואתה היא תכננה להוריש את כל רכושה לטובת מוסדות צדקה. היא גם התכוונה לבוא חשבון עם אותם קרובים שהונו אותה, אך לא הספיקה

באופן אירוני הדירה עברה לקרובים לאחר מות הקשישה

לאחר שפנתה הקשישה למשרדו של הח"מ, הוגשה בעניינה בקשה דחופה לבית המשפט המחוזי בתל אביב לצו מניעה נגד רישום הערת אזהרה לקרובי משפחתה.

במהלך הדיונים, שנמשכו כמה חודשים, נמנעו קרובי המשפחה מלהגיע לבית המשפט ובסופו של דבר נמסרה מטעמם הודעה לבית המשפט על ביטול בהסכמה של הערות האזהרה לטובתם. המשמעות: ההערות נמחקו והבעלות על הדירה עברה במלואה בחזרה אל הקשישה.

הקשישה ראתה את הפרשה בחומרה, ובמסגרת צוואתה היא תכננה להוריש את כל רכושה לטובת מוסדות צדקה. היא גם התכוונה לבוא חשבון עם אותם קרובים שהונו אותה, אבל את כל אלה היא לא הספיקה להוציא אל הפועל, כאשר לרוע המזל הלכה גם היא לעולמה זמן לא רב לאחר מותו של בנה.

באופן אירוני, כאשר נפטרה הקשישה עבר הבית בירושה אל אותם קרובי משפחה שניסו להונות אותה. הסיבה: אותם קרובים הגיעו אל רשם הירושות והציגו צוואה שנחתמה לכאורה על ידי הקשישה ואשר במסגרתה היא העבירה אליהם את הבעלות על הדירה.

לאחר מות הקשישה, ניסה הח"מ להביע התנגדות לצוואה בבית המשפט למשפחה ולטעון שהעברת הדירה לאותם קרובים לחלוטין לא תאמה את כוונתה המקורית של הקשישה, אולם בית המשפט דחה את הבקשה על הסף בטענה שלפונה אין מעמד משפטי כלשהו בדיון, שכן הוא איננו בן משפחה. כלומר, בית המשפט כלל לא נדרש להתנגדות לגופה אלא דחה את הבקשה על הסף בשל היעדר זכות עמידה.

עירכו ייפוי כוח מתמשך מוקדם ככל האפשר. זהו כלי אדיר שמקנה לממנה את היכולת לקבוע כיצד ייראו חייו של אדם ביום שבו הוא יאבד את צלילותו

כיצד ניתן להימנע מסיטואציות משפטיות דומות?

אם גם אתם בודדים ואין לכם קרובי משפחה רבים, הנה כמה טיפים חשובים שיוכלו לסייע לכם:

  1. החליטו מה יהיה באחרית ימיכם כאשר אתם עדיין צעירים ורעננים. חישבו איזו צוואה אתם רוצים לערוך כבר בשלבים מוקדמים של חייכם.
  2. עירכו ייפוי כוח מתמשך מוקדם ככל האפשר. זהו כלי אדיר שמקנה לממנה את היכולת לקבוע כיצד ייראו חייו של אדם ביום שבו הוא יאבד את צלילותו.
  3. כיתבו הערת אזהרה על נכסים המצויים ברשותכם. לדוגמה, אם אתם מבוגרים ויש לכם ילד בגיר, רישמו הערת אזהרה על שמו ובה תציינו כי לא ניתן למכור את הנכס ללא אישורו.

* הכותב, המתמחה בין היתר בדיני מקרקעין ובסכסוכי ירושה במקרקעין ומשפחה, ייצג את הקשישה בהליכים המתוארים לעיל

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה