zap group mishpati logo

הסכם קיבוצי וצו הרחבה – הזכויות שאתם לא יודעים שמגיעות לכם

על מקומות עבודה רבים חלים הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה המבטיחים לעובדים זכויות נוספות מעבר לזכויות הבסיסיות שמגיעות להם על פי דיני העבודה. מה זה בעצם אומר לגביכם?

מאת: עו"ד חביב חורי
28.07.20
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
הסכם קיבוצי וצו הרחבה – הזכויות שאתם לא יודעים שמגיעות לכם

ג' הוא בחור צעיר שהתפרנס מעבודה בענף החקלאות. לאחר תקופה ממושכת בה עבד בחווה לגידול בעלי חיים, פוטר ממקום עבודתו. ארבע שנים לאחר הפיטורים החליט לגשת לעורך דין ולברר האם אכן קיבל מאותו המעסיק את מלוא זכויותיו.

למרבה הפתעתו, גילה כי על ענף החקלאות חל צו הרחבה המקנה לו מגוון זכויות להן כלל לא היה מודע ובהן: קרן השתלמות, שעות לילה ושעות שבת, אש"ל, פיצויי פיטורים מלאים גם אם התפטר ולא פוטר ועוד. מיותר לציין כי זכויות אלו לא סופקו לו על ידי המעסיק. ג' החליט להגיש תביעה באמצעות הח"מ ולדרוש את זכויותיו. תביעתו התקבלה והמעסיק חויב לשלם לו סכום של 200 אלף שקל.

מטרת ההסכם הקיבוצי היא להביא לשיפור בתנאי ההעסקה של העובדים ולהגדיר זכויות נוספות מעבר לזכויות הבסיס המוגדרות בחוק

מהו הסכם קיבוצי ומהו צו הרחבה

הסכם קיבוצי הוא הסכם שנערך בין ארגון עובדים מסוים לבין מעסיק או ארגון מעסיקים לטובת הגדרת יחסי העבודה בין המעסיק לעובדים, הזכויות והחובות של הצדדים, תנאי העבודה, תחילתה וסיומה ועוד. מטרת ההסכם היא להביא לשיפור בתנאי ההעסקה של העובדים ולהגדיר זכויות נוספות מעבר לזכויות הבסיס המוגדרות בחוק.

בחוק הישראלי מוגדרים שני סוגים של הסכמים קיבוציים:

  1. הסכם קיבוצי וולונטרי, שנחתם לאחר שהעובדים הצטרפו באופן וולונטרי לארגון עובדים ומינו ועד מטעמם. הסכם מסוג זה יהיה תקף אך ורק לעובדים המיוצגים על ידי הוועד במקום העבודה הספציפי בו הוא נחתם.
  2. הסכם קיבוצי ענפי, שנחתם בין ארגון העובדים המייצג של ענף מסוים לבין ארגון המעסיקים הארצי של אותו הענף.

במקרים מסוימים, שבהם הסכמות שהושגו בהסכם קיבוצי ראויות ליישום גם במגזרים נוספים, רשאי המחוקק להוציא צו הרחבה, כלומר: לקחת הסכם קיבוצי ענפי ולהרחיב אותו לענפים או לבתי עסק נוספים ואפילו לכלל העובדים בישראל.

בין ענפי המשק שעליהם חלים הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה המרחיבים את זכויות העובדים בהם: ענף החקלאות, המוסכים, הניקיון, הקולנוע, הביגוד, המלונאות ועוד

זכויות חשובות שהולכות לאיבוד

תחום דיני העבודה הוא תחום רחב ומפורט, וכמות ההסכמים הקיבוציים וצווי ההרחבה שקיימים בו היא עצומה. רוב העובדים כלל לא יודעים אם חל עליהם הסכם קיבוצי או צו הרחבה כזה או אחר, ומודעים רק למינימום הזכויות המוגדרות בחוק. במקרים רבים יכולים המעסיקים לנצל זאת ולהתחמק ממתן מלוא הזכויות המגיעות לעובדים מתוקף הסכמים וצווים אלה.

בין ענפי המשק שעליהם חלים הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה: ענף החקלאות, המוסכים, הניקיון, הקולנוע, הביגוד, המלונאות ועוד. חלק מההסכמים מגדירים הפרשת כספים לקרנות פנסיה ולקרנות השתלמות ומגוון תשלומים נוספים כמו תוספת ותק או תוספת משפחה, אך עיקר התשלומים שמגיעים לעובדים קשורים בחישוב השעות הנוספות.

כך למשל מגדיר צו הרחבה בדבר קיצור שבוע העבודה במשק, שאורכו של שבוע עבודה סטנדרטי הוא 42 שעות וכל שעה מעבר לכך תיכנס לחישוב השעות הנוספות. את השעות הנוספות יש לחשב בנפרד משעות העבודה הרגילות, כיוון שעליהן זכאי העובד לתשלום גבוה יותר, זאת תוך התייחסות להסכמים קיבוציים או צווי הרחבה נוספים שעשויים להשפיע על החישוב, כמו אלה המתייחסים לעבודה במשמרות.

חשוב לשמור את כל תלושי המשכורת והמסמכים הקשורים להעסקתכם, באמצעותם יבצע עורך הדין בדיקה מקיפה של התשלומים שאותם קיבלתם אל מול ההסכמים הקיבוציים וצווי ההרחבה שחלים עליכם

האם אתם בטוחים שקיבלתם את כל מה שמגיע לכם?

כפי שניתן להבין, נדרשת בקיאות גדולה בחוק ובפסיקה על מנת להבין בדיוק מהן הזכויות המגיעות לכם, מה מתוכן קיבלתם ומה מעולם לא ידעתם שאתם זכאים לקבל. גם אם אתם בטוחים שהמעסיק שילם לכם את כל מה שמגיע לכם על פי חוק, וגם אם סיימתם לעבוד כבר לפני מספר שנים – מומלץ לפנות לייעוץ של עורך דין המתמחה בדיני עבודה ולברר האם זה אכן המצב.

חשוב לשמור את כל תלושי המשכורת והמסמכים הקשורים להעסקתכם, באמצעותם יבצע עורך הדין בדיקה מקיפה של התשלומים שאותם קיבלתם אל מול ההסכמים הקיבוציים וצווי ההרחבה שחלים עליכם. בחלק גדול מהמקרים יתברר כי זכויות רבות שמגיעות לכם אבדו בדרך, וייתכן מאוד שגם במקרה שלכם, הייעוץ המשפטי יסתיים בפיצוי של אלפי שקלים שכלל לא ידעתם שאתם זכאים להם.

* עו"ד חביב חורי הוא המייסד והבעלים של משרד עורכי הדין חביב חורי ושות', המתמחה בדיני עבודה, נזיקין ותאונות ודיני ביטוח

** סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים