zap group mishpati logo

תקדים: בית דין רבני אישר "הסכם גישורין" ולא "הסכם גירושין" כנהוג

בית הדין הרבני בנתניה העניק תוקף של פסק דין להסכם גישור בין בני זוג שהחליטו לסיים את הנישואין. כותרת הסכם הגישור: "הסכם גישורין לחיים מאושרים בנפרד" ולא "הסכם גירושין" כנהוג. "מגירוש עברנו לגישור", אומר המגשר שניסח את ההסכם

13.09.20
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
תקדים: בית דין רבני אישר "הסכם גישורין" ולא "הסכם גירושין" כנהוג

בית הדין הרבני האזורי בנתניה אישר לאחרונה הסכם גישור עם הכותרת "הסכם גישורין לחיים מאושרים בנפרד" ולא "הסכם גירושין" כנהוג. מדובר בתקדים משפטי בתחום דיני המשפחה. הדיין הרב יצחק הדאיה אישר את ההסכם לסיום קשר הנישואין ולהפרדת הבתים בין זוג ההורים ב-16 ביולי, העניק לו תוקף של פסק דין ולאחריו נערך סידור הגט בין ההורים.

"התרגשנו מאוד", מספרת יעל (שם בדוי), "וגם הדיין הבין שיש כאן משהו שונה. אנחנו שמחים לדעת שהיינו שותפים ליצירת תקדים. מהתחלה התחברנו למסר שאנחנו לא מגרשים אחד את השני ושתמיד נישאר זוג הורים עבור ילדינו. אז במהות לא התגרשנו אלא התגשרנו. ועכשיו נוכל להמשיך ולהתרגש כהורים שהם חברים השומרים על השמחה של הילדים ושל עצמם". כותרת ההסכם הייחודית הוצעה לבני הזוג על ידי המגשר מוטי דנוס, מייסד מרכז גישור אָהֲוָה בקיסריה, וזו אומצה על ידי בני הזוג להתנוסס בכותרת המסמך אשר מפרט את הסדרי החיים החדשים שלהם.

ב-18 עמודי ההסכם וב-133 סעיפיו לא מופיעה המילה "להתגרש" אפילו פעם אחת

כיצד גובש הסכם הגישורין?

דנוס: "בסך הכל החלפנו את מקומן של שתי האותיות ר' ו-ש'. את המילה גישורין לא מצאתי במילון לפני שהצעתי אותה ככותרת ההסכם להורים, והרגשתי שנכון שהיא תקבל תוקף במציאות. ב-18 עמודי ההסכם וב-133 סעיפיו לא מופיעה המילה 'להתגרש' אפילו פעם אחת".

המילה "גישורין" על כותרת ההסכם מעידה על כך שהיציאה לחיים חדשים ממערכת נישואין וזוגיות ארוכת שנים היא לא בגדר גירוש ולא בגדר כישלון, אלא ההפך - גשר למציאות חדשה

איך התקדים ישפיע על שאר זוגות ההורים שנמצאים בסיטואציה?

"הורים יידעו שהם רשאים לחתום על מסמך שכותרתו גישורין ולא גירושין, ובמקום תחושת גירוש תנחת עליהם תחושת גשר לחיים חדשים ושמחים יותר להם ולילדיהם. יידעו אלה שעוסקים בדבר - דיינים ושופטים, מגשרים ועורכי דין - כי אין חובה לרשום את המילה גירושין על כותרת ההסכם הכי חשוב בין זוגות הורים.

"המילה גישורין על כותרת ההסכם מעידה על כך שהיציאה לחיים חדשים ממערכת נישואין וזוגיות ארוכת שנים היא לא בגדר גירוש ולא בגדר כישלון, אלא ההפך - גשר למציאות חדשה שמחה ומעצימה, עם שיתוף הפעולה הדוק וילדים מאושרים, ויכול כל אדם להיחשב בעיני עצמו כאדם מגושר ולא כאדם מגורש".

מאות אלפי אנשים בישראל אשר חיים את המילה "להתגרש" בחייהם בצורה אוטומטית, מבלי לשים לב להשלכות שמגיעות ממנה

איך התגבש ההסכם?

"מהתהליך עם בני הזוג, מנסיוני האישי ומכמה שנים של עבודה עם זוגות הורים לילדים שבהן פותחה השיטה".

ולאן זה הולך מכאן?

"קודם כל להבעת תודה לכבוד הדיין הרב יצחק הדאיה על שנתן הכשר להסכם שמהווה בסיס לשינוי חברתי מקיף, באמצעות אימוץ השינוי בשורש המילים. בעיניי זאת החלטה שהיא גשר בין לבבות ומכאן זה הולך למאות אלפי אנשים בישראל אשר חיים את המילה 'להתגרש' בחייהם בצורה אוטומטית, מבלי לשים לב להשלכות שמגיעות ממנה.

"מותר לנו לאחל לעצמנו חיים מאושרים מכאן והלאה ופחות להנציח על כתפינו חיי כאב וגירוש. גם בני זוג שחווים פרידה קשה ונראה שאין דרך לעבור אותה ללא מאבק בו המפסידים יהיו בעיקר בני המשפחה, צריכים לדעת כי מגשרים מקצועיים יכולים להביא אותם למקום אחר לגמרי".

הסכם זה מדגים כיצד תהליך גישור בשיטת אהוה מוביל לתהליך של פרידה תוך שיתוף פעולה ויציאה לדרך של חיים מאושרים בנפרד עבור המשפחה כולה

המילה עד כדי כך משנה את התחושה?

"ברור וחשנו זאת קודם על בשרנו, רעייתי בעבר ואני, לפני שהצעתי אותה לאנשים אחרים. שותפינו להורות הם האנשים איתם הבאנו את היצירות הכי חשובות של חיינו. גישור אהוה נחשב אפילו לתהליך כיפי כי באמצעותו אנו מבררים מה יעשה אותנו ההורים מאושרים מכאן והלאה ואילו השפעות יהיו לשמחה שלנו על השמחה של הילדים. מהסכם הגישורין שאנו מציעים להם כאן ההורים יוצאים בחיבוק למסע של שיתוף פעולה, בחברות חדשה לא אינטימית, משני בתים נפרדים, ומתחייבים לחיות חיים מאושרים בנפרד למען עצמם ולמען האושר של ילדיהם".

תקדים: בית דין רבני אישר "הסכם גישורין" ולא "הסכם גירושין" כנהוג(1)

לסיכום, לראשונה העניק בית הדין הרבני תוקף של פסק דין, ולאחריו גט, להסכם עם כותרת המעבירה מסר שיש בכוחו להיטיב עם המשפחה, לדורות. הסכם זה מדגים כיצד תהליך גישור בשיטת אהוה מוביל לתהליך של פרידה תוך שיתוף פעולה ויציאה לדרך של חיים מאושרים בנפרד עבור המשפחה כולה.  

* מוטי דנוס, מגשר ועורך דין, מייסד שיטת גישור אהוה

** סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים