zap group mishpati logo

הקלטת השימוע חשפה: פיטורי העובדת נעשו בחוסר תום לב

חברה ציבורית החליטה על תכנית צמצומים וזימנה את אחת העובדות לשימוע. הקלטת השימוע חשפה: החברה כבר קיבלה החלטה לגבי פיטורי העובדת ומדובר בשימוע למראית עין בלבד

מאת: ליאת בן שי, המרכז הישראלי לתמלול והקלטה
21.09.20
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
הקלטת השימוע חשפה: פיטורי העובדת נעשו בחוסר תום לב

עובדת מצפון הארץ, המועסקת בחברה ציבורית מוכרת מזה עשרות שנים, טוענת כי פוטרה מעבודתה בחברה בחוסר תום לב. העובדת הגישה לאחרונה תביעה לבית הדין האזורי לעבודה נגד החברה, ואליה צירפה גם בקשה להוציא צו מניעה נגד הפיטורים ולהשיב אותה לעבודה.

בין היתר, מסתמכת העובדת בתביעה על שיחת השימוע שנערכה לה טרם הפיטורים ואשר הוקלטה על ידה. לטענתה, מתמלול ההקלטות שנערך על ידי משרדה של כותבת שורות אלו, עולה כי ההחלטה לגביה התקבלה עוד לפני שיחת השימוע שנערכה לה וכי מדובר היה בשימוע למראית עין בלבד.

בתוך פרק זמן קצר הכינה החברה רשימת עובדים המועמדים לפיטורים והחלה לזמן אותם עובדים לשיחות שימוע. אחת מהם היא עובדת ותיקה, בשנות החמישים לחייה

העובדת החליטה להקליט את השיחה

החברה הציבורית שבה הועסקה העובדת היא חברה גדולה שבה קיים ועד חזק. על רקע קשיים שמולם התמודדה החברה, היא הודיעה על הצורך בביצוע התייעלות והכריזה על תכנית צמצומים שנערכה בעצה אחת עם הוועד. במסגרת התכנית סוכם כי יפוטרו מהחברה 30 עובדים קבועים.

בתוך פרק זמן קצר הכינה החברה רשימת עובדים המועמדים לפיטורים והחלה לזמן אותם עובדים לשיחות שימוע. אחת מהם היא עובדת ותיקה, בשנות החמישים לחייה, אשר נחשבת למוערכת מאוד במקום עבודתה ומועסקת בו זה יותר משני עשורים.

העובדת תהתה מדוע דווקא היא נבחרה כמועמדת לפיטורים, שכן לאורך כל שנות עבודתה מעולם לא היו עליה תלונות. היא החליטה שלא לוותר, לעמוד על זכויותיה ובין היתר קיבלה החלטה להקליט את שיחת השימוע כדי שיהיה תיעוד ברור למה שנאמר ומה שלא נאמר במסגרתה.

"מהדברים שנאמרו בשימוע היה ברור כי מדובר בהחלטה שרירותית שכבר התקבלה, לא קשורה אלי ואינני יכולה לעשות דבר כדי לשנות את רוע הגזירה", אמרה העובדת לאחר השימוע

המעסיקים הרעיפו מחמאות על העובדת

העובדת חששה עוד לפני שיחת השימוע כי זו תיערך למראית עין בלבד. היא ידעה כי על פי הדין הקיים, נציגי החברה חייבים לבוא לשימוע בלב פתוח ובנפש חפצה, ורצתה לוודא כי קולה יישמע כעובדת קבועה, שתמיד זכתה רק למחמאות ואשר מעולם לא נקלעה לסיטואציה דומה. 

ואמנם, עד מהרה התברר לעובדת כי החששות שלה לפני שיחת השימוע היו מוצדקים. כבר מתחילת השיחה הבינה העובדת כי ה"פור" נפל וכי החברה קיבלה עוד לפני השימוע החלטה סופית, שלא תשתנה, לסיים את העסקתה. "את עובדת נהדרת", אמרו לה מעסיקיה בשיחת השימוע ולא הפסיקו להרעיף עליה מחמאות. 

למרות כל אלה, הסבירו לעובדת אנשי החברה, היא נבחרה יחד עם קבוצה של 30 עובדים נוספים, המיועדים לפיטורים עקב הפרופיל התעסוקתי שלהם. הלכה למעשה, מדובר בעובדים שאינם צעירים מדי (כלומר, לא זולים מדי, מה שהופך את פיטוריהם לבלתי משתלמים) ואינם מבוגרים מדי (מה שהופך את הפיטורים לבעייתיים) ולכן הם "עלו בגורל".

"מהדברים שנאמרו היה ברור כי מדובר בהחלטה שרירותית שכבר התקבלה, לא קשורה אלי ואינני יכולה לעשות דבר כדי לשנות את רוע הגזירה", אמרה העובדת לאחר השימוע. כאשר היא שאלה אם ניתן לנייד אותה לתפקיד אחר בחברה, השיבו לה מעסיקיה בשלילה.

לאחר השימוע הבינה העובדת כי היא לא היחידה שלה נערכה שיחת שימוע באותה צורה. שיחות שקיימה עם עובדים נוספים חשפו עוד שישה עובדים נוספים שהתלוננו אף הם על פיטורים בלתי מוצדקים והם החליטו להתגבש יחד ולהגיש תביעה נגד החברה להשבתם לעבודה. העובדים הבינו כי הפיטורים שלהם נעשו בחוסר תום לב. "גיל וותק אינם יכולים להיות סיבה מוצדקת לפיטורים", טענו העובדים. לדבריהם, הפיטורים נעשו בצורה שרירותית, מפלה, ועל החברה היה להצביע על סיבה קונקרטית אחרת לפיטורים.

רוב המשתתפים, ובכלל זה מעסיקים, לא מניחים מראש שמקליטים אותם בשיחת שימוע, ולכן מרשים לעצמם לדבר באופן חופשי ולעתים חושפים את המניעים האמיתיים שעמדו מאחורי הפיטורים

חשיבות תמלול כל שיחת שימוע

המקרה של העובדת ממחיש עד כמה חשוב לעובד שעומד בפני שיחת שימוע להקליט אותה. רוב המשתתפים, ובכלל זה מעסיקים, לא מניחים מראש שמקליטים אותם בשיחת שימוע, ולכן מרשים לעצמם לדבר באופן חופשי ולעתים חושפים את המניעים האמיתיים שעמדו מאחורי הפיטורים. לרוב, מעסיקים עורכים בעצמם במהלך השימוע את הפרוטוקול. לפיכך, פעמים רבות הפרוטוקול נכתב בקיצור נמרץ, אינו כולל את כל מה שהעובד אמר, אלא נכתב מנקודת מבטו של המעסיק, כפי שהוא מעוניין שפרוטוקול השימוע ייראה.

ההקלטה ומאוחר יותר גם התמלול של שיחת השימוע הם קריטיים עבור עובדים שעומדים בפני פיטורים כי זו דרכם להוכיח בבית המשפט שהנרטיב שביקש להציג המעסיק על סיום העסקתם איננו מדויק וכי פרוטוקול השימוע איננו משקף את הדברים האמיתיים שנאמרו בחדר.

לסיכום, במקרה של העובדת נכתב בפרוטוקול בקצרה כי נמסרו לה הסיבות לפיטורים, היא העלתה את טענותיה, ובהמשך תתקבל החלטה בדבר סיום העסקתה. ואולם, מתמליל ההקלטה עולה תמונה שונה, לפיה החברה כבר קיבלה החלטה על פיטורי העובדת והיא לא מתכוונת לסגת ממנה. 

* הכותבת עומדת בראש המרכז הישראלי לתמלול והקלטה, המספק לעשרות גופים במשק שירותי תמלול מורכבים, ובכלל זה תמלול של ישיבות רבות משתתפים, שיחות שימוע רגישות, והקלטות באיכות שמע בעייתית

 * הפרטים שונו לצורך שמירה על הפרטיות 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה