zap group mishpati logo

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה – כל מה שחשוב שתדעו

החוק אוסר על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, אך לאחרונה החליט בית המשפט לתעבורה לזכות נהג שנגע במסך הטלפון הנייד שלו כאשר היה מונח בדיבורית. מהי משמעות ההחלטה, מה מותר ומה אסור על פי החוק וכיצד ניתן להתמודד בצורה הטובה ביותר אם קיבלתם דו"ח משוטר

16.11.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה – כל מה שחשוב שתדעו

עבירת שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה היא עבירה חמורה שמאמצים ומשאבים רבים מוקדשים לאכיפתה מצד משטרת ישראל. על פי החוק, אין להחזיק או להשתמש בטלפון (קבוע או נייד) בזמן נהיגה אלא באמצעות דיבורית, לרבות שליחת מסרונים, מיילים וכדומה. העונש המוגדר בחוק בגין ביצוע העבירה הוא קנס של 1,000 שקל ו-8 נקודות חובה במשרד הרישוי.

לאחרונה, בפסק דין של בית משפט השלום לתעבורה בחיפה, זוכה נהג שנתפס על ידי שוטר כאשר הוא נוגע במסך הטלפון הנייד שלו, המונח בדיבורית, בזמן נהיגה. השופט קבע כי מגע במסך הטלפון הנייד לצורך מענה או חיוג הוא מותר, וכי כוונת המחוקק היתה לאסור על ביצוע פעולות אחרות כגון שליחת מסרונים, מיילים, או החזקה של המכשיר לכל צורך אחר.

האם פירוש הדבר הוא שכעת, כל עוד הטלפון הנייד מונח בדיבורית, אתם רשאים לענות לשיחות או לחייג כאוות נפשכם וללא חשש? לא בדיוק. יש לזכור כי פסיקה של בית משפט השלום אינה פסיקה מחייבת או מנחה, כך שבמקרים דומים להבא, כל שופט עשוי להחליט אחרת. עם זאת, חשוב להבין כי אכן קיים מקום לפרשנות מסוימת של החוק, בהתאם לפרטי המקרה. לכן, אם נתפסתם בעבירת שימוש בטלפון בזמן נהיגה, כדאי שתדעו את הדברים הבאים.

אל תתנצלו בפני השוטר ואל תנסו להסביר את מעשיכם. הדבר עלול להיחשב כהודאה בביצוע העבירה ולשמש כנגדכם מאוחר יותר אם תרצו לערער על הדו"ח ולהגיע למשפט

המפגש עם השוטר בשטח

כאשר שוטר תנועה עוצר אתכם בחשד לשימוש בטלפון בזמן הנהיגה, הוא ימלא דו"ח עם פרטי המקרה ובהם סעיף שנקרא "תגובת הנהג". בעבר, סעיף זה היה התיעוד היחידי של טיעוני הנהג, אותם ניתן היה להציג מאוחר יותר כראיה בבית המשפט. כיום, כל מפגש של שוטר עם אזרח מתועד במצלמת גוף אותה נושא עליו השוטר, כך שבנוסף לתגובה הנרשמת בדו"ח, כל מילה שלכם עשויה לשמש מאוחר יותר כראיה נגדכם או לטובתכם.

טיפ מספר 1: אל תתנצלו בפני השוטר ואל תנסו להסביר את מעשיכם. הדבר עלול להיחשב כהודאה בביצוע העבירה ולשמש כנגדכם מאוחר יותר אם תרצו לערער על הדו"ח ולהגיע למשפט. גם אם אתם בטוחים שהודאה, התנצלות או הסבר ירככו את השוטר ויגרמו לו לוותר לכם – הסטטיסטיקה מראה שזה כנראה לא יעזור ואף ירע את מצבכם.

טיפ מספר 2: תעדו גם אתם את המפגש עם השוטר. מומלץ לצלם סרטון של הנעשה ובעיקר לתעד את הנסיבות הקשורות לעבירה הנטענת. אם למשל השוטר טוען שהחזקתם את הטלפון הנייד בזמן הנהיגה, צלמו את מכשיר הדיבורית שלכם. אם אתם נוהגים ברכב גבוה, צלמו את הפרש הגבהים בין הרכב לבין מיקומו של השוטר, מצב התנועה בכביש וכו' – תיעוד זה עשוי להוכיח מאוחר יותר שלא היה ביכולתו של השוטר להבחין כראוי בביצוע העבירה המיוחסת לכם. כל תיעוד של ליקוי בהתנהלות השוטר או העלאת ספק בנוגע לאמיתות דבריו עשוי לסייע לכם בהמשך בפני בית המשפט לתעבורה.

הפרקטיקה מלמדת שבהצגת כשלים ובעיות ראייתיות ניתן להגיע להסכמה עם התביעה ולתיקון כתב האישום לעבירה מקלה יותר, שתחסוך מכם צבירה של 8 נקודות חובה במשרד הרישוי

אל תמהרו לשלם – הגישו בקשה להישפט

כאשר אתם מגישים בקשה להישפט, המדינה למעשה לוקחת את הדו"ח שקיבלתם והופכת אותו לכתב אישום נגדכם. פעולה זו מאפשרת לכם כעת לנהוג על פי סדרי הדין, לפנות לעורך דין ולהגיע לבית המשפט על מנת להוכיח את חפותכם.

מדוע כדאי לכם לעשות זאת? בגלל שכאמור, ברגע שביקשתם להישפט והוגש נגדכם כתב אישום, קמה לכם הזכות לנהל משפט על פי סדר הדין הפלילי, בו די בספק סביר כדי לזכות אתכם מהאישום המיוחס לכם. הפרקטיקה מלמדת שבהצגת כשלים ובעיות ראייתיות ניתן להגיע להסכמה עם התביעה ולתיקון כתב האישום לעבירה מקלה יותר, שתחסוך מכם צבירה של 8 נקודות חובה במשרד הרישוי. לחלופין, אם תחליטו לעמוד על חפותכם, תוכלו לנהל את התיק בפני בית המשפט, שבסופו של תהליך יכריע אם אתם זכאים או אשמים בעבירה המיוחסת לכם.

על מנת לשכנע את בית המשפט בצדקתכם, לזכות בהקלות מצד התביעה ואולי אף בזיכוי מלא מצד בית המשפט, מומלץ להגיע לדיון עם ייצוג מקצועי של עורך דין המתמחה בדיני תעבורה

 זה עלול לעלות לכם הרבה יותר מקנס של 1,000 שקל

סיבה נוספת שבגללה כדאי להגיש בקשה להישפט היא משמעות העבירה שביצעתם בטווח הארוך. יש נהגים שיעדיפו לשלם את הקנס ו"לסיים עם זה", בלי להיכנס להליך המשפטי ולהוצאות הכרוכות בו. הפרט החשוב שהם שוכחים הוא שהדו"ח לא נגמר בתשלום הקנס בלבד, כיוון שעבירת שימוש בטלפון בזמן נהיגה כרוכה, כאמור, גם ברישום של 8 נקודות חובה במשרד הרישוי.

ככל שנקודות החובה שלכם מצטברות, כך אתם עלולים להגיע למצבים לא רצויים, כגון: דרישה לעבור קורסים לנהיגה נכונה, פסילת רשיון, חובה מחודשת לעבור מבחן תיאוריה וטסט ואפילו דרישה להגיע למכון הרפואי לבטיחות בדרכים על מנת לבדוק אם אתם בכלל כשירים לנהיגה.

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה – כל מה שחשוב שתדעו(1)

לעומת זאת, אם תגישו בקשה להישפט, ייתכן שתזכו להקלות גם מבחינת ההשלכות לטווח הארוך. כך לדוגמה עשוי בית המשפט לזכות אתכם לחלוטין או לחלופין לזכות אתכם מעבירה של שימוש בטלפון בזמן נהיגה ולהרשיע אתכם במקום זאת בעבירה של אי החזקת הגה בשתי ידיים - עבירה שאינה כרוכה בנקודות חובה במשרד הרישוי כלל.

על מנת לשכנע את בית המשפט בצדקתכם, לזכות בהקלות מצד התביעה ואולי אף בזיכוי מלא מצד בית המשפט, מומלץ להגיע לדיון עם ייצוג מקצועי של עורך דין המתמחה בדיני תעבורה.

* עו"ד חזי כהן מתמחה בדיני תעבורה, משפט פלילי והדין הצבאי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים