zap group mishpati logo

מדוע לערוך את הסכם גירושין באמצעות עורך דין המתמחה בדיני משפחה?

זוגות שמתגרשים בהסכמה נוטים להותיר את עריכת ההסכם בידיו של מגשר או עורך דין שהוא חבר או מכר, גם אם אינו מתמחה בתחום. לחיסכון הכלכלי לכאורה עלולים להיות מחירים בלתי צפויים

10.01.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
מדוע לערוך את הסכם גירושין באמצעות עורך דין המתמחה בדיני משפחה?

הדבר האחרון שיעל ואוהד חשבו עליו הוא שהנישואין שלהם יגיעו אל קיצם. יחד עם זאת, אל ההחלטה הם הגיעו בהסכמה, ובעצת חברים פנו אל מגשר שאינו מצוי בחוק ואינו משפטן, וזה ניסח עבורם הסכם גירושין, כולל החלטה משותפת על המשמורת, זמני השהות עם הילדים וחלוקת הרכוש. היה זה הליך קצר יותר, מהיר יותר וחינמי.

ואולם, לימים, האידיליה התחלפה בדרישות הדדיות לשינוי זמני השהות, המזונות וכדומה. ואז גם התברר כי ההסכם אשר חתמו עליו לא היה די בו בכדי לצפות פני עתיד ולמנוע או לסייע בפתרון מחלוקות כאלו.

עריכת הסכם גירושין היא תהליך לא פשוט, במיוחד כשהוא מתבצע מיד לאחר הפרידה. הובלתו על ידי איש מקצוע מיומן יכולה לפרק מראש מוקשים רבים העלולים להתפוצץ בהמשך הדרך

מהי מטרתו של הסכם גירושין ומדוע לערוך אותו בכלל?

לא רק יעל ואוהד, אלא רבים אחרים שואלים את עצמם - אם אנחנו נפרדים בהסכמה, יש בינינו הבנה והיחסים נשארים סבירים, אפילו טובים, למה בכלל צריך לחתום על מסמך רשמי או להוציא כספים על ייעוץ משפטי המתמחה בדיני משפחה דווקא, כאשר ישנו חבר עורך דין או מגשר שנרתמים לסייע?

ובכן, הסכם גירושין הוא חוזה המסדיר את כל העניינים הקשורים בפרידה. כאשר אתם נפרדים, תהליך עריכת ההסכם מעניק לכם הזדמנות לחשוב על העתיד ולקבל החלטות בצורה שקולה, עניינית והוגנת. תוכלו להקדיש זמן לכל הפרטים הקטנים ולדאוג מראש שלא יצופו מחלוקות בשלב מאוחר יותר.

עריכת הסכם גירושין דורשת מבני הזוג המתגרשים לתאם ציפיות, לקבל החלטות כלכליות וכן החלטות הנוגעות לילדים המשותפים. זהו תהליך לא פשוט גם כך, במיוחד כשהוא מתבצע מיד לאחר הפרידה. הובלתו על ידי איש מקצוע מיומן יכולה לפרק מראש מוקשים רבים העלולים להתפוצץ בהמשך הדרך. זו ההזדמנות שלכם ״לנקות את השולחן״ ולאפשר למשפחה להחלים מהמשבר במהירות ובצורה מיטבית - אז מדוע לא להפקיד זאת בידיו של מי שיוכל לוודא שהיציאה מהמשבר תהיה מלאה?

חלוקת הנכסים הכלכליים בין בני הזוג חשיבות רבה לעתידכם, אך גם לבטחונם הכלכלי של ילדיכם. לכן, ההסכם צריך להתבסס על היכולות הכלכליות השונות ועל כושר ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג

מה צריך לכלול הסכם גירושין?

יש שני תחומים עיקריים שאותם צריך הסכם גירושין טוב לכלול ולפרט: סוגיות שונות הקשורות בטובתם של הילדים וסוגיית חלוקת הרכוש. 

נתחיל ברכוש. הסכם הגירושין צריך להתייחס לחלוקת כל הרכוש, ובהם נדל"ן ומטלטלין, זכויות כספיות שונות והחסכונות שבבעלותכם שנצברו במשך תקופת החיים המשותפת. כמו כן, יש לכלול בו חלוקת אחריות כלפי חובות ומשכנתאות שצברתם במשותף. לחלוקת הנכסים הכלכליים בין בני הזוג חשיבות רבה לעתידכם, אך גם לבטחונם הכלכלי של ילדיכם. לכן, ההסכם צריך להתבסס על היכולות הכלכליות השונות ועל כושר ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג.

עוד חשוב לזכור להתייחס ביתר זהירות לחסכונות סוציאליים שונים –פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וכיוצא באלה - שכן מוטב שלא לשבור חסכונות לטווח ארוך ובמקום זאת לחשוב על חלוקה שונה שלהם, למשל באמצעות איזון משאבים.

בעת קביעת גובה המזונות הביאו בחשבון את צורכי הילדים, חשבו הוצאות מיוחדות, התייחסו לשכר הלימוד למוסדות חינוך, להוצאות רפואיות צפויות ודאגו להתוות את העקרונות של חלוקת הוצאות בלתי צפויות

מהם השיקולים בנוגע לילדים שכדאי להביא בחשבון בעת עריכת הסכם גירושין?

וכעת לילדים, שסביבם צפויות לעלות שאלות רבות בהמשך חייכם בנפרד. ככל שתתייחסו לסוגיות אלו בפירוט רב יותר בהסכם הגירושין, כך תחסכו לעצמכם התנגשויות מיותרות בהמשך. הנה כמה נושאים שהסכם חייב לכלול:

מגורים – איפה הילדים יגורו לאחר הפרידה? והיכן יגורו הוריהם? באיזה מרחק אחד מהשני? האם תהיה הגבלת מרחק?

זמני שהות – כמה זמן ומתי יבלו הילדים אצל כל אחד מכם? הסכם הגירושין צריך לכלול פירוט של הימים והזמן שהילדים יימצאו אצל כל אחד מבני הזוג, כולל סופי שבוע, חגים וחופשות. השהות עם הילדים היא ודאי חשובה לשניכם. חישבו גם על היתרונות של זמן בנפרד מהם, זמן שתוכלו להשקיע בקריירה, בלימודים, בזוגיות חדשה או סתם למנוחה ולחידוש הכוחות.

מזונות ילדים – מי משלם למי וכמה? בעת קביעת גובה המזונות הביאו בחשבון את צורכי הילדים, חשבו הוצאות מיוחדות, התייחסו לשכר הלימוד למוסדות חינוך, להוצאות רפואיות צפויות ודאגו להתוות את העקרונות של חלוקת הוצאות בלתי צפויות. מובן שעליכם לאזן את ההוצאות עם יכולתכם הכלכליות ולחלק אותן ביניכם לפי היכולות של כל אחד מכם. הרי לא תרצו שההורות של מי מכם תיפגע, ועימה איכות חייהם של הילדים בשל קשיים כלכליים שניתן להימנע מהם.

חינוך – גם אם שניכם רואים את חינוך הילדים באופן דומה כיום, דברים יכולים להשתנות בעתיד. תאמו ביניכם מהם הדברים החשובים ביותר מבחינתכם בנוגע לחינוך הילדים, זרם החינוך שבו ילמדו, והגדירו אותם בתוך ההסכם. ההסכם הוא גם מסגרת טובה להחליט לגבי סוג מוסדות החינוך העתידיים של ילדיכם.

בני משפחה נוספים – כדאי שההסכם יתייחס למערכות היחסים בין הילדים לבני המשפחה המורחבת, אשר מהווה גורם תמיכה משמעותי בתהליך הגירושין.

בעיות רפואיות – חשוב לציין באיזה אופן תתמודדו עם בעיות רפואיות, קיימות ועתידיות, של הילדים, כולל בעיות צפויות למדי כמו טיפולי שיניים, ובין אם בעיות לא צפויות כגון מחלות כרוניות, טיפול פסיכולוגי וכדומה.

צרו מנגנון ליישוב מחלוקות עתידיות – גם אם ערכתם הסכם יסודי ומפורט, תמיד יהיו מחלוקות שלא הצלחתם לצפות מראש, בין אם בנושא הילדים ובין אם בכל נושא אחר. לכן, חשוב לתאם מראש גם את האופן שבו תיישבו מחלוקות ואת הדרך שבה תפעלו במשותף מול הילדים.

מדוע לערוך את הסכם גירושין באמצעות עורך דין המתמחה בדיני משפחה?(1)

כדאי אף לשקול להוסיף סעיף המחייב אתכם לפנות למגשר המוסכם על שניכם במקרה שאינכם מצליחים לפתור את הבעיות בעצמכם.

לסיכום, הסכם הגירושין כולל נושאים טעונים רבים. גם אם אתם מגיעים לעריכתו מלאי כוונות טובות ומתנהלים תוך שיתוף פעולה, עליכם להבין את חשיבותו של ייעוץ משפטי מקצועי בעריכת הסכם כזה.

עורכת דין רויטל (טלי) מגל, בקיאה בדיני משפחה ובהשלכות שלהם לטווח הקצר והארוך ותדע לצפות פני עתיד ולהתייחס למכלול הסוגיות שעלולות להטריד אתכם בהמשך. בין היתר תמנע מההסכם לכלול ״מלכודות״ משפטיות מכוונות או שהתווספו "בתום לב", ותדריך אתכם בקבלת החלטות שקולה ומתחשבת ולסייע לכם לסיים את התהליך בזמן קצר יחסית

*תוכן המאמר אינו מהווה המלצה ו/או ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא. כל העושה שימוש בתכני המאמר עושה זאת על אחריותו בלבד. ט.ל.ח 

רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

עורכת הדין רויטל (טלי) מגל, בעלת ניסיון של למעלה מ- 20 שנות פעילות. מלווה, מייעצת ומייצגת את לקוחותיה בכל הערכאות המשפטיות. עורכת הדין מגל מעניקה את שירותיה המשפטיים בתחומי: משפחה, ירושות וצוואות והוצל"פ. כמו כן, עו"ד מגל מתמנה כאפוטרופוס ומטפלת בקפדנות ובחמלה בענייניהם של מי שאיבדו את היכולת לדאוג לגופם ו/או לרכושם.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
רויטל (טלי) מגל משרד עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה