zap group mishpati logo

7 סיבות טובות להסכמי ממון

הסכמי ממון - מדוע לא צריך לחשוש מהם לפני או במהלך נישואין וכיצד הם מקנים לכם שקט נפשי. עו"ד ונוטריון יליזבטה מטלס מסבירה

11.01.21
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
7 סיבות טובות להסכמי ממון

אם נסתכל על הפן הבלתי פורמלי של חיי הנישואין, נראה כי כל זוג ממילא "חותם" על חוזים והסכמים שונים במהלך חיי הנישואין, רובם הגדול בעל פה. זה מתחיל בעניינים פרקטיים, כמו מי מסיע את הילדים לחוג ומי מוריד את הזבל, ונמשך בתיאום ציפיות שונות, כמו מתי חוזרים מהעבודה ומכינים ארוחת ערב, מתי אפשר לצפות בסדרה לבד ומתי לחכות לבן/בת ולצפות יחדיו. זה גם מגיע להסכמות משמעותיות יותר, כמו אילו חגים חוגגים בבית, או מתי החותנת יכולה להתערב בעניינכם ומתי לא. כל אלה מסייעים בשמירה על הזוגיות ובפתרון מחלוקות כשהן עולות.

הסכם ממון אינו שונה עקרונית מכל ההסכמים הבלתי הפורמליים הללו. מטרתו לאפשר לבני הזוג ליצור תיאום ציפיות, פורמלי, בכל הקשור לממון, לרכוש, לגידול הילדים בזמן הנישואין או במקרה של פרידה ועוד, ולעשות זאת מיד בתחילת הקשר.

בהמשך, הסכם הממון מסייע בשמירת תחושת הביטחון לאורך חיי הנישואין, ובמקרה המצער של פרידה, הוא יכול להפוך אותה לנינוחה ולקלה יותר. בכתבה זו נפרט שבע סיבות מדוע לערוך הסכמי ממון לפני הנישואין, כמו גם במהלכם.

האם תרצו לחלוק הכל שווה בשווה? האם יש נכסים שיישארו בחזקת כל אחד מכם בנפרד? כיצד תסדירו מראש את חלוקת הרכוש ואת הוצאות הגידול על הילדים במקרה של פרידה?

1. הסדרת ההתנהלות הכלכלית המשפחתית

כשאנחנו נכנסים לקשר זוגי, השאלה כמה נכסים יש לכל אחד מבני הזוג וכמה חסכונות צברנו אינה עולה מיד. אבל בקשר זוגי מתמשך, בין אם נישאתם או שהנכם ידועים בציבור, אתם הופכים לשותפים גם מבחינה כלכלית. על פי החוק, הרכוש שכל אחד מכם צובר במהלך הנישואין הופך לרכוש משותף של שניכם, שווה בשווה.

לכן, אם החלטתם להתחתן או לעבור לגור ביחד, או שהבנתם שזה זה ותהיו יחד עוד הרבה שנים, זה הזמן לשבת ולמפות את רמת השותפות הכלכלית שאתם רוצים בה. האם תרצו לחלוק הכל שווה בשווה? האם יש נכסים שיישארו בחזקת כל אחד מכם בנפרד? כיצד תסדירו מראש את חלוקת הרכוש ואת הוצאות הגידול על הילדים במקרה של פרידה, כך שכל המשפחה תצא לדרך חדשה עם ביטחון כלכלי? באמצעות הסכם ממון תוכלו להסדיר את ההתנהלות הכלכלית בנישואין ולאחריהם.

הסכם ממון הוא הכלי היחיד שמאפשר לכם לקבל את ההחלטות על חלוקת הרכוש בעצמכם, לפי הצרכים שלכם ושל כלל משפחתכם. מדוע שבית המשפט יחליט זאת עבורכם?

2. השארת קבלת ההחלטות בידיים שלכם

נניח שחייתם ביחד עשר שנים ללא הסכם ממון והחלטתם להיפרד. הדירה, הרכב, הפנסיה והספה צריכים להתחלק ביניכם. איך כל אלה יתחלקו? כפי שהחוק קבע.

החוק הוא מאוד כללי ומחלק את הרכוש לשניים, חצי בחצי. הוא אינו מתייחס לכך שהיא קנתה את הרכב לפני שנפגשתם וכל שבת עשתה לו וקס, ושהוא קנה את הספה שהיא בכלל שונאת. ובכלל – האם תמכרו את הדירה בעת גירושין או שאחד מכם יישאר בה וישלם שכירות לשני, כך שלילדים תישאר פינה מוכרת בתקופה הסוערת? הסכם ממון הוא הכלי היחיד שמאפשר לכם לקבל את ההחלטות על חלוקת הרכוש בעצמכם, לפי הצרכים שלכם ושל כלל משפחתכם. מדוע שבית המשפט יחליט זאת עבורכם?

עליכם להחליט: האם הרכוש שכל אחד מכם מגיע עימו לנישואין או צובר במהלכם יהיה של שניכם ויחולק שווה בשווה בעת פרידה, או שיישאר בבעלות הבלעדית של מי שהביא את הרכוש לקשר

3. הגנה על הרכוש שהבאתם עימכם לנישואין וצברתם במהלכם

כמו שלפני המעבר למגורים יחד פתחתם ביניכם את סוגיית הילדים - כן ילדים או לא? מתי וכמה? ככה לא נכנסים לקשר מחייב לפני שמחליטים אם הרכוש שכל אחד מכם מגיע עימו לנישואין או צובר במהלכם יהיה של שניכם ויחולק שווה בשווה בעת פרידה, או שיישאר בבעלות הבלעדית של מי שהביא את הרכוש לקשר.

חישבו למשל על זוג מצוי - היא נכנסה לזוגיות עם דירה נהדרת שחסכה במשך שנים רבות כדי לקנות בעצמה. העסק שלו בדיוק התחיל להתרומם כשהם נישאו. ללא הסכם ממון, בעת פרידה יכול להיווצר מצב שבית המשפט יחליט לחלק את הדירה בין שניהם שווה בשווה וכך יכול לקרות גם לעסק. בחצי ממחיר הדירה, היא לא תצליח לקנות שוב אחת כל כך מוצלחת והוא לא יצליח להרים את העסק מחדש כשחצי מהרווחים עוברים אליה. הסכם ממון ישמור על מה ששלכם ויאפשר לכם להפריד בין רכוש משותף, שיתחלק בין שניכם בעת פרידה, לבין רכוש שכל אחד מכם מחזיק בעצמו.

כשהזוגיות במיטבה, ההסכם שתכתבו יהיה הגון ומיטיב עם שניכם ולא יושפע מכעסים, מנקמנות או מצרות עין שמלווים לעתים הליכי פרידה וגירושין

4. הגנה על הזוגיות – במהלך הנישואין אך גם בעת הגירושין

כשהסדרת העניינים הרכושיים היא ברורה, הרבה מהמתחים של הזוגיות נפתרים. ולכן, גם אם אתם חיים כבר הרבה זמן ביחד, כל רגע הוא טוב כדי לעצור רגע את שטף החיים ולערוך הסכם ממון, גם אם ממש טוב לכם ביחד. ואולי דווקא משום שממש טוב לכם יחד. כי כשהזוגיות במיטבה, ההסכם שתכתבו יהיה הגון ומיטיב עם שניכם, ולא יושפע מכעסים, מנקמנות או מצרות עין שמלווים לעתים הליכי פרידה וגירושין.

5. מניעת מאבקים משפטיים בעת הפרידה

הסכם ממון יכול לחסוך לכם הרבה כאב ראש, כאב לב וכאב בכיס בעת גירושין. פרידות גוררות זוגות רבים למאבקי רכוש ולהתדיינות משפטית ארוכה ויקרה, שתגרע מחלקכם ברכוש. עריכת הסכם ממון אמנם לא תרפא את כאב הלב, אבל יכולה לקצר את התהליך המשפטי, לחסוך לכם הרבה כסף, ולפנות לכם זמן להתגבר על הפרידה ולהמשיך הלאה.

אם קבעתם בהסכם שכל אחד אחראי על חובותיו ואינכם הופכים לשותפים בחובות, תוכלו להגן על עצמכם מפני הנושים של חובות לא לכם – לא רק בעת פרידה אלא גם בעת הנישואין עצמם

6. הגנה מפני חובות של אחרים

בנישואין ואחר כך בפרידה, אתם הופכים להיות שותפים לא רק ברכוש או בממון של בן או בת הזוג אלא גם בחובות, אפילו אם לא אתם צברתם אותם, אינכם יודעים עליהם כלל, ואפילו כאלה שבן או בת הזוג צברו לפני שפגשתם.
בהסכם ממון אפשר להסדיר לא רק בעלות על רכוש אלא גם על חובות. כך, אם קבעתם בהסכם שכל אחד אחראי על חובותיו ואינכם הופכים לשותפים בחובות, תוכלו להגן על עצמכם מפני הנושים של חובות לא לכם – לא רק בעת פרידה אלא גם בעת הנישואין עצמם.

7. הפחתת סיכון לעגינות

הסכם ממון הוא אחד הכלים להציב מכשול בפני מי שמשתמש בעגינות כדי לנקום או כדי לסחוט את הצד השני. הסכם ממון, יכול, למשל, להכיל סעיף שקובע שמי שמסרב לתת גט יחויב במזונות מוגדלים, ללא קשר להכנסותיו ולמצבו הכלכלי. סכום גבוה דיו יהווה הרתעה שתפחית משמעותית את הסיכון לעגינות.

אל תערכו הסכם ממון ללא עורך דין – ניסוח קפדני של הסכם ממון יסודי ומקיף, שנערך בידי בעל מקצוע מומחה בתחום, ימנע מחלוקות וסכסוכים מיותרים בעתיד

מה עוד חשוב לדעת על הסכמי ממון?

הסכם ממון חייב אישור של בית משפט כדי לקבל תוקף חוקי. זהו הליך פשוט, מהיר וזול. אל תדלגו עליו. הסכם ממון לא מחליף עריכת צוואה. במקרה שאחד מכם ילך לעולמו, רק צוואה תקבע את אופן חלוקת הירושה, ולכן מומלץ לערוך גם צוואה יחד עם הסכם הממון.

7 סיבות טובות להסכמי ממון(1)

חשוב: אל תערכו הסכם ממון ללא עורך דין – ניסוח קפדני של הסכם ממון יסודי ומקיף, שנערך בידי בעל מקצוע מומחה בתחום, ימנע מחלוקות וסכסוכים מיותרים בעתיד וישמור על רכושכם בדיוק כפי שאתם רוצים והחלטתם.

הכותבת, עו"ד ונוטריון יליזבטה מטלס, מתמחה בדיני משפחה ובעריכת הסכמי ממון

יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

עו"ד ונוטריון יליזבטה מטלס, בעלת תואר במשפטים משנת 1996, ובשנת 2013 היא קיבלה רישיון נוטריון. היא מקפידה לעבור קורסים והכשרות בתחומי דיני המשפחה, שבהם היא עוסקת. את משרדה היא פתחה בשנת 2007. עו"ד מטלס נותנת חוות דעת בדין הזר בכל הנוגע לצווי קיום צוואות, ובדגש על הדין של בלרוס.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
יליזבטה מטלס עו"ד ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה