zap group mishpati logo

הקשיים המשפטיים מאחורי מכירת בית"ר ירושלים לשייח מהאמירויות

התשובות שמסר השייח חאמד בן ח'ליפה, המבקש לרכוש את בית"ר ירושלים, מעוררות סימני שאלה רבים ומדליקות נורות אדומות. החשש המרכזי הוא מפני ניסיון להלבנת הון והעברת הקבוצה לגורמים מפוקפקים

מאת: מערכת זאפ משפטי
18.01.21
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
הקשיים המשפטיים מאחורי מכירת בית"ר ירושלים לשייח מהאמירויות

"עיסקה היסטורית", זעקו כותרות עיתוני הספורט באחד הבקרים בדצמבר האחרון, "בית"ר ירושלים נמכרת לשייח מאיחוד האמירויות". העיסקה, שנשמעה כמעט חלומית, נחתמה מיד לאחר חתימתם של הסכמי השלום בין ישראל, איחוד האמירויות ובחריין.

על פי הפרטים שפורסמו, הבעלים של בית"ר, משה חוגג, חתם על הסכם למכירת 50% מהבעלות על הקבוצה עם השייח חאמד בן ח'ליפה, מיליארדר אמירתי שהתחייב לשלם 100 מיליון שקל תמורת מחצי מניות הקבוצה ולהזרים 200 מיליון שקל נוספים לקבוצה עד 2030.

העיסקה זכתה לברכות מראש הממשלה בנימין נתניהו ומהנשיא ראובן ריבלין והציתה את הדמיון של חובבי הכדורגל בישראל, שחלמו כבר על הפיכתה של בית"ר למעצמה בקנה מידה אירופאי. ואולם, עד מהרה החלו הדברים להסתבך, כאשר עוד ועוד שאלות התעוררו סביב זהותו של הבעלים החדשים.

בעוד השייח הצהיר כי בידיו אגרות חוב ששוות מיליארד וחצי דולר, מבדיקת ההתאחדות עלה כי מדובר באגרות חוב של ממשלת ונצואלה פושטת הרגל, שתמורתן ככל הנראה לא תשולם לעולם

עוד ועוד תמרורי אזהרה

בדיקה שהחלה לערוך ההתאחדות טרם אישור העיסקה להעברת הזכויות על הקבוצה הדליקה נורות אדומות. בבדיקה, שנערכה באמצעות חברת המודיעין העסקי מגידו, וממצאיה נחשפו בעיתון דה מרקר, התגלו סתירות מהותיות בין הצהרת ההון של השייח למצבו הפיננסי בפועל.

כך למשל, בעוד השייח הצהיר כי בידיו אגרות חוב ששוות מיליארד וחצי דולר, מבדיקת ההתאחדות עלה כי מדובר באגרות חוב של ממשלת ונצואלה פושטת הרגל, שתמורתן ככל הנראה לא תשולם לעולם ולכל היותר שוות עשירית מכפי שטען השייח בן ח'ליפה. 

עוד הצהיר השייח על נדל"ן רב שנמצא בבעלותו בלבנון ובאמירויות ואשר שווה לטענתו עשרות מיליוני דולרים. ואולם, הערכות זהירות מעמידות את שווי הנכסים המדוברים על כמה מיליוני דולרים בודדים לכל היותר, בהתאם להערכות על השווי של נכסים דומים. מה שעוד עורר סימני שאלה סביב השייח' היתה העובדה כי לפני מספר שנים הוא החליף את שמו וכי שמות החברות שעליהן הצהיר דומים מאוד לחברות אחרות במפרץ.

בנוסף, זהות המתווכים בעיסקה עוררה תהיות. זאת, לאחר שהתברר כי אחד מהם הואשם בכך שגנב מאשתו מיליונים לצורך מימון עיסקת רכישת כדורגל בבריטניה ונשלח למאסר; והאחר שינה גם הוא את שמו והיה מעורב בתביעה שהוגשה נגד הבורסה ליהלומים.

האם ייתכן כי מדובר ב"איש קש" שמאחוריו עומדים גורמים אחרים, אולי עברייניים, המבקשים להלבין כספים באמצעות רכישת הקבוצה? זהו ככל הנראה החשש המרכזי של ההתאחדות לכדורגל

האם רכישת הקבוצה היא דרך להלבנת הון?

העיסקה עשויה להיות בעייתית, שכן ייתכן כי חלקה בוצע באמצעות ביטקוין, המטבע שבאמצעותו עשה משה חוגג את מרבית הונו ושתכונותיו האנונימיות מאפשרות ביצוע הלבנת הון ועבירות מס.

לאור הסתירות שהתגלו אודות שייח בן ח'ליפה – האם ייתכן כי מדובר ב"איש קש" שמאחוריו עומדים גורמים אחרים, אולי עברייניים, המבקשים להלבין כספים באמצעות רכישת הקבוצה? זהו ככל הנראה החשש המרכזי של ההתאחדות, שבעטיו היא מבקשת לחקור לעומק את זהותו.

אבל מהי בעצם הלבנת הון ולמה היא מפחידה כל כך את הרשויות? הלבנת הון היא למעשה ניסיון להפוך הון שחור אשר מקורו בפשיעה (למשל, בעבירות סחר בסמים, סחר בנשק, סחר בבני אדם, הימורים בלתי חוקיים, תשלום כספי שוחד ועוד) לכסף לגיטימי, שניתן יהיה לחזור ולהשתמש בו.

הלבנת הון היא עבירה פלילית בישראל בהתאם לחוק איסור הלבנת הון. בנוסף, האיסור על הלבנת ההון מוסדר כיום בצורה גלובלית, תוך שיתוף פעולה בין הרשויות בעולם. זאת, על רקע הדרישות שקבע כוח המשימה הבינלאומי למאבק בנושא FATF - Financial Action Task Force.

הלבנת הון מפחידה מאוד את מדינות העולם, שכן היא לא רק עלולה לגרום לחדירת גורמים בלתי רצויים לכלכלה הלגיטימית, אלא שהיא עלול לפגוע ביציבות של הכלכלה כולה, לייצר סיכונים לסקטור הפיננסי, לגרום לפגיעה בשוק החופשי ולפגוע במוניטין של המדינה שבה היא נחשפת.

הבעלים של בית"ר ירושלים משה חוגג זועם: "אני עדיין מנסה לעכל את היחס וההאשמות הנבזיות שאותן אנו חווים מהיום שהחלטנו להיכנס כשותפים"

בהתאחדות לא מוותרים

לפי שעה, הוועדה להעברת זכויות, הבוחנת את עסקת מכירת בית"ר לשייח בהתאחדות, מעכבת את אישור העיסקה, לאחר שלטענתה השייח האמירתי טרם הציג בפניה את מלוא המסמכים שנדרשו ממנו, ובראשם תעודת יושר מהמשטרה בדובאי. "עד שהמסמכים לא יוגשו, לא נאשר את העיסקה", אמרו בוועדה לכלי התקשורת.

בינתיים, בעלי בית"ר ירושלים משה חוגג מביע בראיונות בתקשורת זעם על האופן שבו מתבצעת הבדיקה. "אני עדיין מנסה לעכל את היחס וההאשמות הנבזיות שאותן אנו חווים מהיום שהחלטנו להיכנס כשותפים", הוא אמר וטען כי שותפו האמירתי כבר העביר אליו חלק מהכסף.

למרות התסכול המובן של חוגג על אופן ביצוע הבדיקה, שכבר טלטל את העיסקה, קשה שלא להעריך את הבדיקה שתכליתה ניסיון למנוע חדירת גורמים בלתי רצויים לספורט הישראלי. 

בתמונה למעלה: מימין, השייח ח'ליפה והבעלים חוגג. צילום: דוברות בית"ר ירושלים. משמאל: אוהדי בית"ר ירושלים. צילום: מתוך דף האוהדים הרשמי בפייסבוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה