zap group mishpati logo

הליך פשיטת הרגל שלכם הופסק באמצע? ניתן להגיש בקשה חוזרת

ההבדל בין הליך חדלות הפירעון החדש לבין הליך פשיטת הרגל הישן הופך את חדלות הפירעון להליך אטרקטיבי יותר גם עבור מי שבעבר לא עמד בתנאי הליך פשיטת הרגל.

מאת: עו"ד עודד בוקר
31.01.21
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
הליך פשיטת הרגל שלכם הופסק באמצע? ניתן להגיש בקשה חוזרת

החוק קובע כי כאשר אדם אינו עומד בתנאים שהוצבו לו בהליך פשיטת רגל, בית המשפט יכול להפסיק את ההליך ולהחזיר את הטיפול בחובותיו של אותו אדם להוצאה לפועל.

לאור זאת, נשאלת השאלה האם אדם, שהליך פשיטת הרגל שלו הופסק באמצע יכול בעתיד לחזור ולבקש להיכנס אליו שוב, ובאילו תנאים? ואולי אף חשוב מכך – מדוע השוני בין הליך חדלות הפירעון החדש לבין הליך פשיטת הרגל הישן הופך את חדלות הפירעון לאטרקטיבית יותר גם עבור מי שלא עמד בהליכי פשיטת הרגל או חשש להיכנס אליהם מלכתחילה?

לא מעט חייבים פשוט נפלטו מהליך פשיטת הרגל באמצע משום שהתייאשו ולא יכלו יותר לעמוד בתנאים שלו מבלי לדעת מתי ההליך יסתיים, מתי החוב שלהם יימחק ומתי הם יוכלו לתכנן את צעדיהם

מהו ההבדל בין הליך חדלות הפירעון להליך פשיטת הרגל?

אחד ההבדלים החשובים בין הליך פשיטת הרגל הישן לבין הליך חדלות פירעון הוא משך ההליך ותנאיו. בעיקר, משום שההליך הישן כמעט ולא היה מוגבל בזמן. הדבר הוביל לכך שפשיטת הרגל נמשכה מספר שנים ולעתים אף למעלה מעשור, כשהחייבים לא יכלו לדעת בוודאות מתי הוא צפוי להסתיים והם יוכלו לפתוח דף חדש.

לא מעט חייבים פשוט נפלטו מהליך פשיטת הרגל באמצע, משום שהתייאשו ולא יכלו יותר לעמוד בתנאים שלו מבלי לדעת מתי ההליך יסתיים, מתי החוב שלהם יימחק ומתי הם יוכלו לתכנן את צעדיהם בהתאם ולפתוח דף חדש.

מאז 2019, לעומת זאת, עם כניסת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש לתוקף, ההליך מוגבל בזמן, לתקופה של בין שנה וחצי עד ארבע שנים וחצי לכל היותר, כאשר תאריך הסיום המדויק נקבע כבר לאחר שנה וחצי ראשונות בהליך לכל היותר.

מדוע כל זה חשוב לשאלה בדבר האפשרות של מי שנפלט מהליך פשיטת רגל להיכנס חזרה להליך חדלות פירעון? נסביר זאת באמצעות מקרה שקרה. אחת מלקוחותיו של החתום מעלה פנתה אלינו בנוגע לבעלה, שהיה בהליך פשיטת רגל במשך למעלה משבע שנים. לאחר שבע שנים, שבמהלכן לא נראה כי ההליך עומד אי פעם להסתיים, הוא נפלט ממנו. אשתו רצתה לבדוק האם הוא יכול להיכנס להליך חדלות הפירעון ושיקום כלכלי חדש למרות שנפלט מהליך פשיטת הרגל באמצע ולא סיים עימו ובעיקר, האם כדאי לו לעשות זאת.

למרות שהחייב ממשיך במשך שנים להגיש את הדו"חות לגבי הכנסותיו והוצאותיו כנדרש ועומד בצו התשלומים החודשי, לא נקבע דיון בעניינו - מצב המוביל לחוב שהלך וגדל ולתסכול גדול של החייב

מה היו הסיבות להפסקת הליך פשיטת הרגל באמצע?

בשנים הראשונות להליך פשיטת הרגל הגיש הבעל את הדו"חות לגבי הכנסותיו והוצאותיו כל חודשיים, כפי שנדרש, ועמד בצו התשלומים החודשי, אך למרות זאת לא נקבע דיון בעניינו. לאחר שעברו כמה שנים כאלו של עמידה בתנאים ולאחר שהחוב רק הלך וגדל, גבר התסכול של אותו אדם והוא הפסיק להגיש דו"חות.  

יש להבין שהגשת הדו"חות יכולה להיות מעיקה. יש לדווח בהם על כל הכנסה, מכל מקור, ובעיקר על כל הוצאה, קטנה ככל שתהיה, כמו קנייה של חלב במכולת או טלפון חדש. וכך, למרות שהוא לא הפסיק לשלם את התשלום החודשי שנקבע לו, אלא רק את הגשת הדו"חות, הוא סולק מהליך פשיטת הרגל. אשתו רצתה לדעת האם יוכל להגיש בקשה נוספת והאם יש סיכוי שהפעם ההליך יסתיים ולא יימשך ללא מועד סיום צפוי מראש. בעלה חשש מאוד מהליך נוסף שלא יסתיים לעולם.

גם אם אתם עדיין בתקופת הצינון, תוכלו לבקש מההוצאה לפועל להקפיא את הליכי הגבייה, לבטל עיקולים ולבטל את ההגבלה על רשיון הנהיגה, עד שתקופת הצינון תסתיים

מהן האפשרויות העומדות בפני מי שהליך פשיטת הרגל שלו הופסק?

מאחר שהוא כן יכול לעמוד בהחזר החודשי, ייעצנו לה ולבעלה להיכנס להליך של חדלות פירעון ושיקום כלכלי. בהליך זה, מרגע שהוא יקבל אישור להיכנס אליו (מה שנקרא "צו לשיקום כלכלי"), הדיון בעניינו יתקיים תוך שנה עד שנה וחצי לכל המאוחר, ואז, באותו דיון, גם ייקבע המועד הסופי של ההליך כולו.

עליכם להראות להוצאה לפועל שביקשתם להיכנס להליך חדלות הפירעון, להציג את האגרה ששילמתם לשם כך ומסמכים המעידים על מצב ההכנסות וההוצאות שלכם כדי להגביר את הסיכוי שההוצאה לפועל תתחשב בבקשתכם

האם ניתן להיכנס להליך חדלות פירעון מחדש באופן מיידי לאחר ההפסקת ההליך הישן?

בעיקרון, יש תקופת צינון של שנה עד שנה וחצי בין הליך פשיטת רגל שהופסק לפתיחת הליך חדש של חדלות פירעון. ואולם, כדאי לפנות לעורך דין גם לפני שעברה תקופת הצינון. כידוע, כניסה להליך חדלות פירעון מקפיאה את הליכי ההוצאה לפועל. כך שגם אם אתם עדיין בתקופת הצינון, תוכלו לבקש מההוצאה לפועל להקפיא את הליכי הגבייה, לבטל עיקולים ולבטל את ההגבלה על רשיון הנהיגה, עד שתקופת הצינון תסתיים ותגישו מחדש את הבקשה להליכי חדלות פירעון. 

לשם כך, עליכם להראות להוצאה לפועל שביקשתם להיכנס להליך חדלות הפירעון. כדאי גם להציג את האגרה ששילמתם לשם כך ומסמכים המעידים על מצב ההכנסות וההוצאות שלכם – אלה יגבירו את הסיכוי שההוצאה לפועל תתחשב בבקשתכם.

הליך פשיטת הרגל שלכם הופסק באמצע? ניתן להגיש בקשה חוזרת(1)

במקרה שתיארנו למעלה, הוספנו לבקשה גם מכתב ממקום העבודה של אותו אדם, שבו העיד המנהל שלו כי המשרה כוללת נהיגה וכי ללא רשיון הוא ייאלץ לפטרו. ההוצאה לפועל קיבלה את הבקשה וכל ההליכים הוקפאו עד שתקופת הצינון הסתיימה. בסופו של דבר, אותו אדם הגיש בקשה לכניסה להליך חדלות הפירעון. לאחר שתקופת הצינון הסתיימה הוא קיבל צו תשלומים נמוך יותר מאשר בהליך הקודם ונקבע לו דיון לשנה וחודשיים מיום הצו. כיום, הוא יודע בדיוק מתי ההליך יסתיים וכמה זמן עליו לעמוד במחויבות שלו – הן בתשלום החודשי והן בהגשת הדו"חות. ההליך לא יימשך לנצח ולא ייפסק באמצע בצורה שרירותית.

לסיכום, מטרתו של הליך חדלות הפירעון והשיקום הכלכלי היא לסייע לאדם להתגבר על חובותיו ולצאת לדרך חדשה. לכן, ההליך מוגבל בזמן ואין סיבה לחשוש מלהיכנס אליו, גם עבור מי שהיו בעבר בהליך פשיטת רגל שהופסק באמצע.

משרד עורכי דין עודד בוקר OB בבעלות עורך דין בעל ניסיון רב שנים בייצוג אלפי חייבים ובניהול כלכלן אשר מייעץ לחברות תעשייתיות בתחום המזון והפארמה ומתמחה בשילוב של ייעוץ משפטי וכלכלי במהלך הליכי חדלות פירעון

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה