zap group mishpati logo

נורה אדומה: קניתי רכב מקולקל, מה עושים עכשיו?

אם רכשתם רכב חדש או משומש וגיליתם בו לפתע תקלות חמורות, אתם זכאים לתבוע את המוכר. מתי כדאי לעשות זאת ועל מה ניתן לדרוש פיצוי, בכתבה הבאה

02.02.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
נורה אדומה: קניתי רכב מקולקל, מה עושים עכשיו?

הסיטואציה הזו היא חלום הבלהות של כל מי ששוקל לרכוש רכב: אתם קונים רכב חדש או משומש ולוקחים אותו הביתה לראשונה נרגשים. פתאום נדלקת לכם נורה אדומה מהבהבת ואתם מגלים לתדהמתכם שהרכב סובל מתקלה חמורה שלא ידעתם עליה קודם לכן.

מה עושים? למרות שנראה כי מדובר בסיטואציה חריגה, בפועל מדובר בתופעה די נפוצה שמעסיקה  את בתי המשפט לא מעט. אלה נדרשים להכריע איפה עובר הגבול בין חובתו של המוכר לנהוג בתום לב ולגלות כל ליקוי שקיים ברכב לבין חובת הזהירות הקיימת לקונה.

חשוב לציין כי בנושא זה קשה לקבוע מסמרות. כל מקרה יידון לגופו ואין אחריות מוחלטת שחלה באופן אוטומטי על המוכר או הקונה. בשל פערי המידע הקיימים בין הקונה לבין המוכר באשר לרכב הנמכר, נטל ההוכחה רובץ במקרים רבים על המוכר. מקל וחומר, ככל שמדובר בסוחרים או בסוכנויות רכבים, חל עליהם נטל הוכחה מוגבר.

ממוכר אחראי מצופה להעביר לקונה דו"חות הכוללים את כל היסטוריית התיקונים של הרכב. מקונה, לעומת זאת, מצופה לבצע בדיקה יסודית של הרכב, לרבות בדיקה במוסך

אילו פרטים מוכר חייב לגלות במסגרת עיסקת רכב?

על פי הפסיקה, מי שמוכר רכב חייב לגלות כל פרט מהותי שמשפיע על שווי הרכב ועל שווי העיסקה. הכוונה היא, בין היתר, לתאונות שעבר הרכב וגרמו לו לירידת ערך, ליקויים מכאניים משמעותיים במערכות היסוד של הרכב (מנוע, גיר, שלדה), הקילומטראז' של הרכב ועוד.

ממוכר אחראי מצופה להעביר לקונה דו"חות הכוללים את כל היסטוריית התיקונים של הרכב. מקונה, לעומת זאת, מצופה לבצע בדיקה יסודית של הרכב, לרבות בדיקה במוסך או גורם מקצועי מטעמו ואם הוא לא יעשה זאת, בית המשפט עשוי לקחת זאת בחשבון ולהפחית מן הפיצוי שישולם לקונה בסופו של דבר.

חשוב לציין, כי בעבר קבע העליון שלקיחת רכב לבדיקה על ידי הקונה לא פוטרת את חובת הגילוי של המוכר לגבי נזקים שנגרמו לרכב. המלצה למוכר ולקונה לפני ביצוע עיסקת המכירה היא לערוך זיכרון דברים שיפרט כל הליקויים של הרכב. זאת, כדי שהקונה יידע בדיוק מהו מצב הרכב.

על סוכנות למכירת מכוניות משומשות חלה חובה לגלות לקונה בטופס מיוחד מהו מצבו האמיתי של הרכב הנמכר, אילו פגיעות נגרמו לו ומה הקילומטראז' שהוא צבר תחת הבעלים הקודם 

על מה ניתן לתבוע מוכר שלא חשף את התקלות ברכב?

מוכר שלא פעל בשקיפות כלפי הקונה חשוף לתביעה על הטעיה, ניהול משא ומתן בחוסר תום לב, תרמית, עשיית עושר ולא במשפט ורשלנות. סוכנות מכוניות תהיה חשופה לתביעה גם על פי חוק הגנת הצרכן, היות שהיא נדרשת, כעוסק, לגלות לצרכן כל פגם שעשוי להפחית את ערך הנכס.

אילו חובות חלות על סוכנות למכירת מכוניות על פי החוק?

על פי חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות), תשס"ח-2008, על סוכנות למכירת מכוניות משומשות (להבדיל מאדם פרטי) חלה חובת גילוי מוגברת. במסגרת זאת, תידרש הסוכנות לגלות לקונה בטופס מיוחד מהו מצבו האמיתי של הרכב הנמכר, אילו פגיעות נגרמו לו ומה הקילומטראז' שהוא צבר תחת הבעלים הקודם שלו.

ניתן לבחון עם עורך דין אפשרות של הגשת תביעה נגד המוכר על הנזקים שנגרמו לכם וכוללים: עוגמת נפש, הוצאות על רכב חלופי ועל נסיעות שנאלצתם לבצע במוניות ועל אובדן ימי העבודה

האם יש סנקציה נגד סוכנות רכב שמפרה חובותיה לפי החוק?

בהחלט. סוכנות רכב שלא מוסרת לקונה טופס המגלה את מצבו האמיתי של הרכב המשומש ולא מגלה לו את כל הפרטים אודותיו מבצעת עבירה פלילית. בנוסף, היא חשופה גם לתביעה אזרחית במסגרתה יכול לדרוש הקונה את ביטול העיסקה והשבת הכסף וכן פיצויים ו/או סעדים נוספים בגין נזקים לא ממוניים.

אם רכשתם רכב הסובל מתקלות – בין אם מדובר ברכב חדש או משומש – כדאי שתפנו לעורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא בצירוף תיעוד כל הליקויים וההוצאות שנגרמו לכם

גיליתי שרימו אותי ומכרו לי רכב מקולקל. מה אוכל לעשות?

ראשית, יש לעדכן את המוכר בתקלה ולקחת את הרכב למוסך כדי שיבדוק מה פשרה. בשלב מוקדם יחסית, כדאי לפנות אל המוכר בכתב ולמחות על התנהלותו, בצירוף תיעוד מזמן אמת, כדי להראות שפעלתם ללא שיהוי. ניתן לעשות זאת באמצעות עורך דין מיומן ובעל ניסיון בתחום. במקביל ניתן לבחון עם עורך דין אפשרות של הגשת תביעה נגד המוכר על הנזקים שנגרמו לכם וכוללים, בין היתר, את עוגמת הנפש, הטרטור, הרכב החלופי (שניתן או לא ניתן לכם), הנסיעות שנאלצתם לבצע במוניות ואובדן ימי העבודה.

בפרשת אביבי (ע"א 94/79 דוד אביבי נ' בני משה קרסו) ובפרשות נוספות (ע"א 82/85 כהן נ' כורי, ע"א 430/79 בנישתי נ' ששון) קבע העליון כי אדם שרוכש מכונית לא משלם רק עבורה אלא גם על מידת ההנאה, הרווחה והנוחות שהוא יכול להפיק ממנה, ולכן אדם שקנה רכב מקולקל בהחלט יכול לתבוע פיצוי על עוגמת נפש.

נורה אדומה: קניתי רכב מקולקל, מה עושים עכשיו?(1)

לסיכום, אם רכשתם רכב הסובל מתקלות – בין אם מדובר ברכב חדש או משומש – כדאי שתפנו לעורך דין מיומן ובעל ניסיון בנושא בצירוף תיעוד כל הליקויים וההוצאות שנגרמו לכם, כדי שניתן יהיה לבחון הגשת תביעה נגד המוכר. עם זאת, לא תמיד תביעה תהיה דרך המלך: לעתים פנייה מעורך דין לבדה עשויה להספיק ובדרך זו ניתן יהיה להגיע עם המוכר לפשרה מוסכמת ולניהול מו"מ. יש לבחון את האסטרטגיה המשפטית בכל מקרה ומקרה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים