zap group mishpati logo

הידעתם? לידועים בציבור יש זכויות בירושה של בן הזוג שנפטר

החוק מספק לידועים בציבור הגנה וזכאות ברורה בעזבונו של בן הזוג שנפטר, והם נחשבים ליורש הטבעי העיקרי ממש כמו היו נשואים. כל העובדות

10.02.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
הידעתם? לידועים בציבור יש זכויות בירושה של בן הזוג שנפטר

כאשר אדם הולך לעולמו מבלי שערך צוואה, העיזבון שהוא מותיר אחריו  מתחלק בין היורשים הטבעיים על פי הכללים שקובע חוק הירושה. אצל זוגות נשואים, בן או בת הזוג הם היורש הטבעי העיקרי והם זכאים למחצית העיזבון של בן הזוג שנפטר. המחצית השנייה עוברת ליורשים האחרים, למשל ילדיו של הנפטר או הוריו, ומתחלקת ביניהם.

למרות שהחוק מתייחס רק לזוגות הטרוסקסואליים של ידועים בציבור, הרי שהפסיקה הרחיבה את הפרשנות גם לידועים בציבור המצויים בזוגיות חד מינית

האם בני זוג של ידועים בציבור נחשבים ליורשים טבעיים?

כאשר מדובר על זוג של ידועים בציבור, חוק הירושה מציב שלושה תנאים שמאפשרים לידוע בציבור לרשת את בן/בת הזוג שנפטרו:

  • עליו להוכיח שהם חיו חיי משפחה, הכוללים מגורים ולינה בבית אחד, ארוחות משפחתיות, נסיעות משותפות וכדומה.
  • עליו להוכיח שהם קיימו משק בית משותף. לשם כך, יש להראות כי היה שיתוף משמעותי בכספים וברכוש.
  • יש להוכיח כי בזמן פטירתו של אחד מהם, אף אחד מבני הזוג לא היה נשוי לאדם אחר.

רק אם שלושת התנאים הללו מתקיימים במלואם, הידוע/ה בציבור יכול לרשת את בן/בת זוגו כאילו היה נשוי לנפטר, והוא זכאי למחצית מעזבונו. יתרה מכך, למרות שהחוק מתייחס רק לזוגות הטרוסקסואליים של ידועים בציבור, הרי שהפסיקה הרחיבה את הפרשנות גם לידועים בציבור המצויים בזוגיות חד מינית.

אם בני הזוג נפרדו, אפילו לאחר שנים ארוכות יחד, ולאחר זמן קצר אחד מהם נפטר, הרי שבן או בת הזוג שנותרו בחיים לא ייחשבו לידוע בציבור לצורך זכאות בירושה

בתוך כמה זמן בני זוג הופכים לידועים בציבור וזכאים לירושת בן הזוג?

חוק הירושה אינו קובע פרק זמן מינימלי שהזוג צריך לחיות יחד כדי להיחשב לידועים בציבור, וכבר היו מקרים שבהם בני זוג הוכרו כזכאים לרשת את בן הזוג שנפטר גם לאחר חודשים ספורים של מגורים משותפים. יחד עם זאת, יש גבול ברור מתי הסטטוס של ידועים בציבור אינו תופס יותר. אם בני הזוג נפרדו, אפילו לאחר שנים ארוכות יחד, ולאחר זמן קצר אחד מהם נפטר, הרי שבן או בת הזוג שנותרו בחיים לא ייחשבו לידוע בציבור לצורך זכאות בירושה.

אם בני הזוג יכולים להוכיח שהם קיימו חיים משותפים שכללו שותפות משמעותית, כלכלית ורגשית, למרות שהתגוררו בדירות נפרדות, בית המשפט יכול לפסוק שמעמדם הוא אכן של ידועים בציבור

האם ידועים בציבור חייבים לגור יחד על מנת להיות זכאים לירושת בן הזוג שנפטר?

החוק אמנם קובע שסטטוס של "ידוע בציבור" מחייב מגורים משותפים תחת אותה קורת גג, אבל עם השנים ניתנו מספר פסקי דין לפיהם מסתמנת מגמה המקלה בתנאי של מגורים משותפים. קיימים מקרים שבהם לכל אחד מבני הזוג ילדים צעירים מקשר קודם, והם לא רוצים לטלטל אותם במעברי דירות ובהסתגלות להרכב משפחתי חדש. לכן, הם מנהלים את הקשר הזוגי בשתי דירות נפרדות, אך עדיין מנהלים חיים משותפים כזוג לכל דבר ועניין.

מכאן, שאם בני הזוג יכולים להוכיח שהם קיימו חיים משותפים שכללו שותפות משמעותית, כלכלית ורגשית, למרות שהתגוררו בדירות נפרדות, בית המשפט יכול לפסוק שמעמדם הוא אכן של ידועים בציבור בכלל ובהקשר של זכאות לירושה, בפרט.

ממש כמו במקרה של זוג נשוי, חוק הירושה מעניק לידוע בציבור את הזכות לקבל דמי מזונות מן העיזבון של בן הזוג שנפטר

האם ידועים בציבור זכאים למזונות מן העיזבון?

בוודאי. ממש כמו במקרה של זוג נשוי, חוק הירושה מעניק לידוע בציבור את הזכות לקבל דמי מזונות מן העיזבון של בן הזוג שנפטר, במידה שהוא עומד בכל שלושת התנאים של ידועים בציבור. מכאן, שבית המשפט יפסוק מזונות מן העיזבון על פי מצבו הכלכלי של בן הזוג שנותר בחיים, ואם אין באפשרותו לממן צרכים בסיסיים למחייתו, קרוב לוודאי שיהיה זכאי למזונות.

מזונות אלה ישולמו מתוך הכספים שהותיר הנפטר, ואם אין די בכספים אלה, ישולמו המזונות באמצעות כספים שיתקבלו ממכירת נכסים הכלולים בעיזבון. משמעות הדבר היא שחלקם של היורשים האחרים הוא שישמש לתשלום המזונות.

אפילו אם הנפטר השאיר אחריו צוואה, הוא לא יכול לקבוע בה שהידוע בציבור שלו לא יקבל מזונות

האם הנפטר יכול למנוע מראש מהידוע בציבור לקבל מזונות מהעיזבון?

בפירוש לא. הזכות למזונות מן העיזבון אינה מותנית ברצונו של הנפטר והוא לא יכול לשלול אותה מהידוע בציבור שלו. אפילו אם הנפטר ובן או בת הזוג שלו ערכו הסכם שקובע שמי שיישאר בחיים מוותר על זכותו לקבל מזונות מן העיזבון, בית המשפט לא יכיר בהסכם כזה ויבטל אותו. יתרה מכך, אפילו אם הנפטר השאיר אחריו צוואה, הוא לא יכול לקבוע בה שהידוע בציבור שלו לא יקבל מזונות.

אילו זכויות מגורים ניתנות לידוע בציבור שבן או בת הזוג שלו הלכו לעולמם?

כדי להגן על ידועים בציבור שבן או בת הזוג שלהם נפטרו, החוק קובע ששמורה להם הזכות להמשיך ולגור בדירה שבה חיו במשותף למשך שישה חודשים מיום הפטירה. הדבר נכון גם אם התגוררו בדירה שבבעלות הנפטר וגם אם זו דירה שכורה שיש לשלם את הוצאותיה מתוך כספי הירושה.

במקרה של ידועים בציבור, במיוחד כאשר קיימים יורשים נוספים, צוואה יכולה למנוע סכסוכים ומאבקים לאחר מותו של אדם

האם הסכם ממון בין ידועים בציבור מבטל את זכויותיו של ידוע בציבור שבן הזוג שלו נפטר?

הסכם ממון אינו תחליף לצוואה. הסכם הממון מתייחס לרמת השותפות ברכוש בין בני הזוג בעודם בחיים ולא מתעסק בירושה. כלומר, גם אם ההסכם קובע הפרדה רכושית מוחלטת, הוא לא מונע מהידוע בציבור לרשת את בן או בת הזוג שהלכו לעולמם.

מדוע חשוב לערוך צוואה במעמד של ידועים בציבור?

צוואה היא הכלי היחיד שמאפשר לאדם להביע את רצונותיו בנוגע לאופן חלוקת רכושו ולהשפיע עליה לאחר מותו (פרט, כאמור, לנושא מזונות מהעיזבון). הצוואה היא, למעשה, חוזה שעוקף את כללי החלוקה של חוק הירושה.

הידעתם? לידועים בציבור יש זכויות בירושה של בן הזוג שנפטר(1)

במקרה של ידועים בציבור, במיוחד כאשר קיימים יורשים נוספים, צוואה יכולה למנוע סכסוכים ומאבקים לאחר מותו של אדם. כאשר עורכים צוואה, ניתן לקבוע חלוקה שונה לחלוטין מכפי שקובע חוק הירושה. כך ניתן לשמור על זכויות הילדים מנישואין קודמים בירושה ובמקביל להגן על הידוע או ידועה בציבור מפני יורשים אחרים.

לסיכום, מרגע שאדם עומד בתנאים ומוכר כידוע בציבור, הוא זכאי בדיוק לאותו חלק בירושה של בן זוגו שנפטר כאילו היו השניים נשואים, כולל הזכות למזונות מהעיזבון.

משרד עורכי דין איתיאל היקרי מתמחה בדיני משפחה, ירושה ועיזבון

איתיאל היקרי - משרד עורכי דין ונוטריון

איתיאל היקרי - משרד עורכי דין ונוטריון

עו"ד איתיאל היקרי, בעל משרד עו"ד המתמחה בטיפול וליווי עסקאות נדל"ן, לטיגציה אזרחית ומסחרית וכן גם בתיקים מתחומי דיני משפחה וירושה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
איתיאל היקרי - משרד עורכי דין ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה