zap group mishpati logo

מהן 5 ההתמחויות המשפטיות-עסקיות הנדרשות מעורך דין לעסקים קטנים

כיצד תבחרו עורך דין לעסק שלכם, מהן ההתמחויות המשפטיות והעסקיות הנדרשות מעורך דין לעסקים קטנים ואילו שיקולים נוספים כדאי לכלול בעת בחירת עורך דין לעסק?

01.03.21
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
מהן 5 ההתמחויות המשפטיות-עסקיות הנדרשות מעורך דין לעסקים קטנים

בשוק העסקי המורכב של ימינו גם עסקים קטנים זקוקים לייעוץ, לליווי ולהגנה משפטית שוטפים. בניגוד לחברות גדולות, עסק קטן אינו יכול להחזיק מחלקה משפטית ולשלם משכורת קבועה לעורכי דין שיעבדו בשבילו, כל אחד בתחום משפטי ייעודי.

במקום זאת, עסק קטן צריך לבחור עורך דין מקצועי, בעל ניסיון במשפט מסחרי ומומחיות בעסקים קטנים, שיחד עם היכרות מעמיקה עם העסק עצמו, יוכל גם לתת ייעוץ משפטי בכל הבעיות המשפטיות והעסקיות המאפיינות עסקים קטנים. מדובר בחמש התמחויות משפטיות-עסקיות מרכזיות שכל עורך דין לעסקים קטנים זקוק להן ושנציג בכתבה זו.

בעלי עסקים קטנים רבים המשתמשים בחוזים גנריים, במקום לפנות לייעוץ משפטי ייעודי, עלולים למצוא את עצמם בסיבוכים משפטיים, שיפגעו בהם ואף יגרמו להם לאבד לקוחות או להפסיד כספים רבים

תחום 1: סיוע בחוזים חדשים ומיומנות במו"מ בשיפור חוזים קיימים

לכל עסק יש מערכות יחסים והתקשרויות עסקיות מרובות עם לקוחות, ספקים, עובדים, משכירים, מפיצים, רשויות מדינה שונות, ולעתים גם עם משקיעים ושותפים. התקשרויות כאלו מעוגנות בחוזים ובהסכמים.

חוזה התקשרות חדש צריך להיות מוקפד מאוד כדי להגן על העסק מהפסדים ומחשיפה לתביעות. מי שעורך את החוזה צריך לצפות פני עתיד, להכיר את נקודות התורפה של העסק ושל הצד השני שעימו נכנסים להתקשרות. עליו לדאוג שההתחייבויות של כל אחד מהצדדים יהיו ברורות ומוגדרות היטב, שאחריות העסק תהיה מוגבלת למה שביכולתו לבצע ושהחוזה יכלול סעיפים הנוגעים לפיצוי במקרה של הפרת ההסכם. ניסוח של חוזה התקשרות שכזה דורש היכרות מעמיקה לא רק עם החוק והפסיקה, אלא - חשוב לא פחות - גם עם העסק המדובר, התכנית העסקית שלו, נקודות החוזק והתורפה ועוד.

בעלי עסקים קטנים רבים המשתמשים בחוזים גנריים, במקום לפנות לייעוץ משפטי ייעודי, עלולים למצוא את עצמם בסיבוכים משפטיים, שיפגעו בהם ואף יגרמו להם לאבד לקוחות או להפסיד כספים רבים. לכן, מומלץ שכל הסכם או חוזה התקשרות חדש כזה יעבור לכל הפחות בקרה של עורך דין המתמחה בעסקים קטנים.

הסכמים קיימים הם לעתים קרובות ברי שיפור ועורך דין לעסקים קטנים יכול לסייע בשיפורם. עורך דין המיומן בניהול משא ומתן יוכל לסייע לכם להכניס תיקונים בחוזי התקשרות קיימים או מתחדשים, באופן שישרתו את האינטרסים שלכם ובמקביל גם  מי שאתם מצויים עמו בקשר ירוויח מכך.

עסקים קטנים נוטים להזניח את חתימת ההסכם הכתוב עם לקוחות כדי לא לתת למערכת היחסים אופי רשמי וביורוקרטי מדי, אבל הסכם טוב הוא למעשה תיאום ציפיות ברור בין בעל העסק ללקוח

תחום 2: הסכמים עם לקוחות

הסכם למתן שירותים ללקוח הוא, ככל הנראה, ההסכם הנפוץ מבין כל ההסכמים שתערכו כבעלי עסק. ולמרות זאת, עסקים קטנים נוטים להזניח את חתימת ההסכם הכתוב עם הלקוחות, כדי לא לתת למערכת היחסים אופי רשמי וביורוקרטי מדי.

אבל אפשר להסתכל על זה אחרת: הסכם טוב הוא למעשה תיאום ציפיות ברור בין בעל העסק ללקוח. כמו בכל מערכת יחסים אחרת, כאשר מתאמים ציפיות, חוסכים אכזבות וסכסוכים עתידיים. הסכם כזה צריך לכלול פירוט ברור של אופי השירות, ההיקף שלו, לוח הזמנים וכל פרט רלוונטי אחר, והוא ייתן ללקוח ביטחון ברצינות העסק שלכם ובאיכות השירות.

יש גם סעיפים ייחודיים, כמו סעיפי סודיות, אי תחרות, ביטוח, קנין רוחני וסעיפים ספציפיים נוספים, שצריכים להיכנס לחוזה לפי סוג השירות שאתם נותנים. למשל, אם אתם עוסקים בעיצוב גרפי, תרצו להגן על הקניין הרוחני שאתם יוצרים ולוודא שאינו עובר הלאה לידיים נוספות.

עורך דין מומחה יוכל לסייע לכם לבדוק את זהות הספק ואת ההיסטוריה שלו מול לקוחות אחרים. הוא יוכל לקיים משא ומתן עם הספק על תנאי ההסכם ולדאוג למקסם ככל שניתן את זכויותיכם

תחום 3: הסכמים עם ספקים

אם נְדַמה עסק קטן לגוף האדם, הרי שהספקים הם אלה שדואגים לו למים, למזון ולאוויר. בלעדיהם, העסק לא יוכל לייצר מוצרים או שירותים, וכדי לשמור על פעילות תקינה של העסק, צריך שהקשר עם הספקים יהיה מוסדר היטב ולא ישובש לעתים קרובות.

רבים מהספקים של עסקים קטנים הם דווקא גופים גדולים, שמכתיבים לעסק הקטן את אופי ההסכם. מצב כזה עלול להיות דורסני כלפי העסק ולשחרר את הספק מאחריות על איחורים, מוצרים פגומים ונזקים אחרים שייגרמו לפעילות העסק.

מה יכול עסק קטן לעשות מול ספקים גדולים? ראשית, הוא יכול לבחור ספקים אמינים שלא יתחמקו מהתחייבויות ולא ייעלמו אחרי התשלום. עורך דין מומחה יוכל לסייע לכם לבדוק את זהותו של הספק ואת ההיסטוריה שלו בעבודה מול לקוחות קטנים אחרים. בנוסף, עורך הדין יוכל לקיים משא ומתן עם הספק על תנאי ההסכם ולדאוג למקסם ככל שניתן את זכויותיכם כבעלי העסק הקטן.

עורך דין המיומן בדיני עבודה ובעריכת הסכמי העסקה יסייע לכם לוודא שהחוזה משקף את האינטרסים שלכם, בו בזמן שהוא מגן על זכויות העובד ואינו חושף אתכם לתביעות

תחום 4: העסקת עובדים

מעסיק אמנם אינו חייב לערוך הסכם כתוב עם עובדיו, אבל הוא כן מחויב להודיע לעובדים מהם תנאי ההעסקה. יחד עם זאת, מומלץ מאוד לעגן את כל הפרטים הללו בחוזה העסקה ברור המועלה על הכתב, אפילו כשמדובר במשרות פשוטות. חוזה כזה יבטיח את זכויות העובד ובו בזמן יגן על המעסיק מפני תביעות.

מעבר לפרטים הבסיסיים, כמו היקף העבודה, השכר, תקופת ההעסקה וכיוצא באלה, מומלץ להוסיף לחוזה גם סעיפים שנוגעים לסודיות, אי תחרות, תקופת ניסיון וסעיפים נוספים המותאמים באופן מיוחד לאופי העסק, העבודה והתפקיד שלשמו שכרתם את העובד. עורך דין המיומן בדיני עבודה ובעריכת הסכמים כאלה יסייע לכם לוודא שהחוזה משקף את האינטרסים שלכם, בו בזמן שהוא מגן על זכויות העובד ואינו חושף אתכם לתביעות.

קשר קבוע עם עורך דין הנותן ייעוץ משפטי שוטף בריטיינר הוא יתרון גדול לעסק קטן. עורך דין שמכיר את העסק, את התפתחותו ואת ההתקשרויות שלו, יידע להגן עליו, לקדם אותו ולהגיב מהר

תחום 5: ייעוץ משפטי שוטף

לעסק יש הרבה בעיות משפטיות קטנות, שכל אחת לכשעצמה אינה מצדיקה פנייה חד פעמית לעורך דין. עסקים רבים נותרים ללא כלים להתמודדות עם בעיות כאלו, כמו למשל ספק שלא עמד בהתחייבות שלו או לקוח שלא שילם עבור שירות, ויש להוציא מכתב התראה. מדובר על עבודה קטנה, אך חשוב שיעשה אותה עורך דין מיומן ופנייה חד פעמית עשויה לעלות יותר מהרווח של קבלת החוב.

קשר קבוע עם עורך דין הנותן ייעוץ משפטי שוטף בריטיינר הוא יתרון גדול לעסק קטן. עורך דין שמכיר את העסק, את התפתחותו ואת ההתקשרויות שלו, יידע להגן עליו, לקדם אותו בצורה מיטבית ולהגיב מהר במקרה הצורך, ובעלויות שלא יהוו גורם מונע לפנייה מצד בעל העסק.

מהן 5 ההתמחויות המשפטיות-עסקיות הנדרשות מעורך דין לעסקים קטנים(1)

לסיכום, עסק קטן זקוק לסיוע משפטי לא פחות טוב ומותאם אישית לאופי העסק והצרכים שלו מתאגיד בינלאומי. הוא זקוק לעורך דין שבקיא בחקיקה ובתקנות השונות שמשפיעות עליו, שיהיה בעל יכולת לקיים משא ומתן מול גורמים חזקים ממנו ויכולת להגן עליו מתביעות של לקוחות, רשויות ועובדים. את כל השירותים האלה, עסק קטן צריך גם לקבל בעלות שהוא יכול לעמוד בה.

עו"ד מסחרי דרור הראל, מתמחה במשפט עסקי ובייעוץ וליווי משפטי לעסקים קטנים

עו"ד דרור הראל

עו"ד דרור הראל

עו"ד דרור הראל, בוגר תואר ראשון במשפטים, חבר בלשכת עורכי הדין (2008) ובעל תואר שני במנהל עסקים. מתמחה בתחומי המשפט האזרחי, המסחרי, דיני חברות, תביעות כספיות, הסכמים מסחריים, ייעוץ משפטי כללי, ליווי ופתיחת עסקים ושותפויות וחוזים מגוונים. בעל ניסיון רב בייעוץ וליווי חברות גדולות.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • הלוואת בעלים או השקעה בחברה? סקירה

    הלוואת בעלים או השקעה בחברה? סקירה

    התחלתם עסק חדש, לבד או עם שותפים, והחלטתם לאגד אותו כחברה. כעת החברה צריכה כסף כדי להתחיל את פעילותה. גם אם רוב הפעילות העסקית של החברה תמומן על ידי הלוואות בנקאיות, לרוב ההון הראשוני של החברה מגיע מבעלי המניות של החברה. מהן האלטרנטיבות להזרמת הון לחברה ומהי הדרך הנכונה לעשות זאת? על כל אלו ועוד בכתבה שלפניכם
    5 דק'
  • מניות - בעלי מניות בחברה - מי הם?

    מניות - בעלי מניות בחברה - מי הם?

    מהי מניה? איזו משמעות יש להיותו של אדם בעל מניות בחברה? אילו זכויות וחובות יש לו?
    2 דק'
  • חתונה בצל הקורונה: מהן הזכויות שלכם מול הספקים

    חתונה בצל הקורונה: מהן הזכויות שלכם מול הספקים

    איך משפיעה המגבלה של קיום אירועים של עד 10 אנשים על אירועים שכבר הוזמנו, האם ניתן לקבל את הכסף בחזרה, ואיך נזהרים בחוזה מול בעלי האולם
    6 דק'
עו"ד דרור הראל

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה