zap group mishpati logo

עסק קטן או בינוני ומעסיק עובדים? אל תוותרו על ליווי משפטי על בסיס ריטיינר

חמש הטעויות הנפוצות שעושים מעסיקים מול עובדיהם, כיצד ניתן להימנע מהן ומדוע כדאי להיעזר בייעוץ משפטי על בסיס תשלום חודשי קבוע

03.03.21
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
עסק קטן או בינוני ומעסיק עובדים? אל תוותרו על ליווי משפטי על בסיס ריטיינר

כל עסק, קטן ככל שיהיה, חותם באופן שוטף על הסכמים וחוזים שונים ורבים שהם בעלי תוקף משפטי. למשל, כאשר בעל עסק סוגר עיסקה עם לקוח, הוא חותם על חוזה מתן שירות ללקוח. כשהוא מזמין סחורה, הוא חותם על חוזה עם הספק. חוזים והסכמי התקשרות נחתמים גם עם משקיעים, עם הרשויות, מפיצים, בעלי בית, שותפים וכיוצא באלה. כל חוזה כזה הוא פתח לתביעות ולכן חשוב לערוך הסכמים חכמים והוגנים, שעוברים בקרה משפטית.

כאשר בעל העסק מעסיק עובדים, הוא חותם איתם על חוזה העסקה או שהוא מחויב לעמוד בסטנדרטים הקבועים בדיני עבודה. תנאי ההעסקה הופכים כיום למורכבים יותר – עובדים ללא חוזה, עובדים עם חוזה, עובדים במיקור חוץ, עובדים זמניים, עובדים מתחלפים וכדומה. כמו גם נשים, נשים בהריון, בעלי מוגבלויות ועוד. לכל אחד מהם תנאי עבודה וזכויות שונים ברורים. גם תפקידים שונים דורשים תנאי העסקה שונים.

בשורות הבאות נפרט את חמש הטעיות הנפוצות שמעסיקים עושים מול עובדיהם, כיצד ניתן להימנע מהן ומהי החשיבות של קבלת ייעוץ משפטי שוטף, על בסיס ריטיינר, בנושא.

שאלות בראיון עבודה כמו "כמה ילדים יש לך?", "כמה זמן בשנה אתה עושה מילואים?", "האם את מתכננת הריון?" ודומות הן לא לגיטימיות וגם לא חוקיות וחושפות אתכם לסכנת תביעה בסך 50,000 שקל

טעות 1: סיכון כבר בשלב גיוס העובדים

דיני העבודה מיועדים להגן על עובדים ועובדות מרגע פרסום מודעת הדרושים ועד לסיום העסקתם. לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, אפליית עובדים על רקע מין, נטייה מינית, גזע, גיל, לאום, השקפה, דת, ארץ מוצא, הריון או מעמד אישי - אסורה. אולי זה מובן מאליו, אך חשוב לציין שהטרדה מינית במקום עבודה אסורה לחלוטין גם היא.

לכן, כבר מההתחלה פרסמו מודעת דרושים שאינה מפלה אף אדם. ציינו מהו הרקע המקצועי הנדרש ותארו את התפקיד. אל תגבילו בגיל, במגדר, ברקע לא רלוונטי או במצב משפחתי. למשל, ״דרושה מזכירה רווקה בגילאי 20-35 לאחר שירות צבאי מלא״ היא מודעה מפלה שתהווה פתח לתביעות. אם אתם זקוקים למזכיר/ה בעלת ניסיון, שתהיה פנויה לשעות עבודה ארוכות וגמישות, ציינו זאת כך ותנו למועמדת להחליט האם המשרה מתאימה לה או לא.

כיצד תימנעו משאלות מפלות ואסורות במהלך ראיון הקבלה לעבודה? ראיון קבלה לעבודה צריך גם הוא להיות נקי מאפליה. על הראיון להיות מקצועי הכולל שאלות רלוונטיות לתפקיד בלבד. כך גם תמצאו את העובד/ת המתאימים ביותר וגם תתחילו את יחסי העבודה עמם ברגל ימין.

שאלות כמו "כמה ילדים יש לך?", "כמה זמן בשנה אתה עושה מילואים?", "האם את מתכננת הריון?" ודומות להן הן גם לא לגיטימיות וגם לא חוקיות, וחושפות אתכם לסכנת תביעה בסך 50,000 שקל ללא הוכחת נזק. הן גם יוצרות אווירה לא נעימה ביניכם לבין העובד הפוטנציאלי עוד לפני שהתחלתם ביחסי העבודה.

הימנעו מחוזה עבודה סטנדרטי והכינו חוזה עבודה מפורט שמותאם לכל תפקיד. החוזה צריך להכיל פרטים בסיסיים כמו היקף העבודה, תקופת ההעסקה, שכר העבודה ושעות העבודה

טעות 2: הגדרה עמומה ולא ברורה של תנאי העבודה

אף שהחוק לא מחייב את המעסיק לערוך חוזה עבודה עם כל עובד, הוא כן מחויב להודיע לעובדים מהם תנאי ההעסקה בכתב. כמעט תמיד עדיף גם לנסח חוזה עבודה ברור. זו דרך טובה לתאם ציפיות עם העובד, ליידע אותו לגבי תנאי העבודה, לעגן הסכמות ומוסכמות במסמך מחייב ולהימנע מאי נעימות בהמשך.

הימנעו מחוזה עבודה סטנדרטי והכינו חוזה עבודה מפורט שמותאם לכל תפקיד. החוזה צריך להכיל פרטים בסיסיים כמו היקף העבודה, תקופת ההעסקה, שכר העבודה ושעות העבודה. לאלה כדאי להוסיף סעיפים ספציפיים לפי תחום העיסוק. למשל, אם אתם עוסקים בפיתוח טכנולוגי, כדאי להכניס סעיפי שמירה על סודיות. אם אתם שוכרים את העובד/ת על תנאי לתקופת ניסיון לפני שתתקבל לעבודה, גם פרט זה צריך להופיע בחוזה.

תלושי השכר חייבים להיות תקינים ולעמוד בכל דרישות החוק. אם יימצאו בתלוש פגמים, המעסיק יהיה אחראי לכך ולא רואה החשבון שלו

טעות 3: מעסיקים הסומכים על רואה החשבון שלהם בעיניים עצומות 

רוב המעסיקים סומכים על רואה החשבון שלהם שיטפל בתלושי השכר של העובדים. תלושי השכר חייבים להיות תקינים ולעמוד בכל דרישות החוק. אם יימצאו בתלוש פגמים, המעסיק יהיה אחראי לכך ולא רואה החשבון שלו. לכן, כדאי שעורך דין יבדוק את התלושים שאתם מוציאים, יוודא שרישום השעות נעשה כחוק ושכל המידע ההכרחי מופיע בהם.

עליכם להפריש כספים לקרן פנסיה. מעסיק שלא ישלם, ולו חודש אחד בלבד, עלול לקבל קנס כבד של מעל 30 אלף שקל. אם לא הפרשתם כספי פנסיה במשך יותר מחודש אחד, הקנס יגדל בהתאם

טעות 4: ניסיון לחסוך בתשלומי החובה של השכר והתנאים הסוציאליים

כמעסיקים, במיוחד אם העסק בתחילת דרכו, אתם עושים הכל כדי לחסוך. לפעמים עצות שגויות ממכרים עלולות לעלות לכם ביוקר בהמשך, ועל כן יש מקום אחד שבו כדאי להימנע מיישומן: תשלומי החובה לעובדים. גם אם העובדים שלכם לא שמים לב לכך וגם אם העובדות מוכנות במוצהר לוותר על תשלום חובה כמו דמי הבראה או פנסיה, דעו כי תשלומי החובה לא פתוחים למשא ומתן ואסור למנוע אותם. מעסיק שעושה זאת עובר על החוק.

שכר העבודה צריך להיות משולם עד 9 בכל חודש וחייב לכלול שעות נוספות, נסיעות, דמי הבראה, תשלומים על חגים ושבתות, ימי מחלה וכן הלאה. הלנת שכרו של עובד (עד ל-10 בחודש שלאחר התשלום המיועד) חושפת אתכם לתביעת פיצויים. אם התביעה תתקבל, שיעור הפיצויים יהיה גבוה במיוחד, לשם הרתעה. בנוסף, עליכם להפריש כספים לקרן פנסיה, בהתאם לחוק. מעסיק שלא ישלם, ולו חודש אחד בלבד, עלול לקבל קנס כבד של מעל 30 אלף שקל. אם לא הפרשתם כספי פנסיה במשך יותר מחודש אחד, הקנס יגדל בהתאם.

אסור לפטר עובדת שנעדרה בגלל שמירת הריון, עובד שאושפז בבית חולים, או כי העובדים לא מוצאים חן בעיני המעסיק בשל המראה שלהם, ההעדפות האישיות או הפוליטיות שלהם וכדומה

טעות 5: פגמים בשימוע ופיטורין לא ענייניים

פיטורין מעבודה חייבים להיות על בסיס מקצועי בלבד. אסור לפטר עובדת שנעדרה בגלל שמירת הריון, עובד שאושפז בבית חולים, או כי העובדים לא מוצאים חן בעיני המעסיק בשל המראה שלהם, ההעדפות האישיות או הפוליטיות שלהם וכדומה.

גם פיטורין לגיטימיים הם הליך הכולל מספר שלבים שהחוק דורש לקיימם. קודם הפיטורין על המעסיק לקיים שימוע לפני פיטורים. לפני השימוע על המעסיק למסור לעובד את כל החומר הרלוונטי, כולל המניע לפיטורין. אם במהלך השימוע לא השתכנע המעסיק שמוטב לו להשאיר את העובד, הוא רשאי לפטר אותו. עליו לשלם לו את כל מה שמגיע לו במסגרת פיצויי הפיטורין.

שירות ריטיינר של עורך דין המומחה בדיני עבודה ובייעוץ לעסקים יאפשר לכם להיות שקטים ולקבל ליווי קבוע ומותאם לעסק שלכם

מדוע מומלץ לשכור ייעוץ משפטי בריטיינר?

כל הנושאים שהוזכרו עד כה הם רק כמה תחומים עיקריים שמעסיקים נוטים לשגות בהם ולחשוף את עצמם לתביעות. זכויות העובדים כוללות עוד תחומים רבים, כמה מהם מורכבים. חשוב לציין שגם אם מעסיק פעל בשוגג ולא התכוון לעבור על החוק, הוא לא יהיה פטור מעונש אם יתבעו אותו העובדים. בתי הדין לעבודה מצפה ממעסיק להכיר את החוק ולפעול על פיו, ואינם סולחים במקרים שבהם המעסיק התנהג בניגוד לו.

עסק קטן או בינוני ומעסיק עובדים? אל תוותרו על ליווי משפטי על בסיס ריטיינר(1)

שירות ריטיינר של עורך דין המומחה בדיני עבודה ובייעוץ לעסקים יאפשר לכם להיות שקטים ולקבל ליווי קבוע ומותאם לעסק שלכם, לקבל סיוע מונע ולא רק בעת משבר, ולדעת מראש כמה כל זה יעלה לכם. כך, יהיה שם איש מקצוע שיכיר את העסק שלכם ואתכם ויוכל להגיב בזמן קצר ומהיר בעת הצורך. 

משרד עורכי דין שלמה יעקובוביץ מתמחה בליווי משפטי של עסקים בכל הקשור לדיני עבודה, דיני חוזים והדין המסחרי, מלווה עסקים קטנים ובינוניים בכל רחבי הארץ

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים