zap group mishpati logo

דווקא עכשיו: הוזמנתם לשימוע לפני פיטורים? אל תעברו את זה לבד

מדוע מומלץ שלא להגיע לשימוע לפני פיטורי התייעלות ללא ליווי של עו"ד העוסק בדיני עבודה והאם בהכרח כל שימוע מסתיים בפיטורים? עו"ד שירן צמח מסבירה

11.03.21
תאריך עדכון: 30.03.24
8 דק'
דווקא עכשיו: הוזמנתם לשימוע לפני פיטורים? אל תעברו את זה לבד

משבר הקורונה חולל רעידת אדמה של ממש בשוק העבודה: מאות אלפי עובדים הוצאו לחל"ת ונתוני האבטלה שברו שיאים שלא האמנו שיישברו. רק כדי לסבר את האוזן, נציין כי נכון לכתיבת שורות אלו, באמצע חודש מרץ, חיים בישראל כ-745,000 מובטלים. אחת התופעות שמאפיינת את התקופה הנוכחית באה לידי ביטוי בעלייה בשיעור פיטורי ההתייעלות: בתי עסק, חברות ואפילו רשויות נאלצים לצמצם את מצבת כוח האדם על מנת להתמודד עם הירידה בפעילות והפגיעה התקציבית.

כמו כן, לאחר מספר חודשים שבמהלכם הצליחו לשרוד בזמן שעובדים רבים היו בחל"ת, המעסיקים מבינים שייתכן שיוכלו להסתדר גם אם עובדים מסוימים לא ישובו למקום העבודה. כדי לשפוך אור על המשמעות של פיטורי התייעלות ועל החשיבות של נוכחות עורך דין במסגרת שימוע לפני פיטורים, שוחחנו עם עו"ד  שירן צמח, מומחית לדיני עבודה.

במקרים רבים מאוד על ידי הצגה מדויקת, ברורה ונכונה של המקרה הספציפי של העובד, ניתן יהיה למנוע את הפיטורים

"עובדים רבים שמקבלים זימון לשימוע לפני פיטורים מאמינים שמשמעות הזימון הוא שגורלם נחרץ ושאין שום דרך להילחם ברוע הגזירה", פותחת עו"ד צמח. "אך האמת היא, שבמצב תקין, המעסיק בכלל לא אמור לקבוע שהעובד יפוטר לפני השימוע".

כלומר, אם זימנו אותי לשימוע לפני פיטורים, בכלל לא בטוח שמעוניינים לפטר אותי?

"ראשית, חשוב להבחין בין פיטורי התייעלות לבין פיטורים שמטרתם לסיים עבודה של עובד עם ביצועים נמוכים, עובד שהתנהג או התנהל בצורה לא הולמת או עובד שבאופן כללי פשוט לא טוב למערכת. אני לא מדברת כרגע על מקרים שבהם מדובר בעובד שהמערכת מעוניינת לפלוט החוצה ללא קשר למצב העסק. אני מדברת אך ורק על מקרים שבהם החברה או העסק נמצאים במשבר ונאלצים לפטר את העובד.

"כשמזמנים עובד לשימוע לפני פיטורים במסגרת התייעלות, מובן שיש כוונה לפטר אותו, אך מטרת השימוע היא לא רק ליידע את העובד ולסגור עניין. המטרה של השימוע היא לאפשר לעובד להציג את העמדה שלו בנוגע לפיטורים. במקרים רבים מאוד על ידי הצגה מדויקת, ברורה ונכונה של המקרה הספציפי של העובד, ניתן יהיה למנוע את הפיטורים".

כאן בעצם נכנס לתמונה עורך הדין

"בדיוק. אחד מהתפקידים של עורך הדין הוא לדאוג לכך שהמעסיק יראה את התמונה השלמה או ליתר דיוק, שיהיו בידיו כל הנתונים שיאפשרו לו לקבל החלטה הגיונית בהתאם לנסיבות".

והעובד לא יכול לעשות את זה באופן עצמאי?

"בהרבה מקרים עובדים שמוזמנים לשימוע מתקשים להציג את המקרה שלהם באופן כזה שיגרום לביטול הפיטורים. אני נתקלת בהרבה עובדים שחשים בושה כשהם נמצאים בשימוע ובאופן כללי מדובר במעמד מאוד מאוד מלחיץ.

אחד התפקידים החשובים ביותר של עורך הדין הוא לדון בנסיבות האישיות של העובד, במקרים שבהם יש בנסיבות האישיות שלו כדי לשנות את דעתו של המעסיק

"אולם, תפקידו של עורך הדין במסגרת השימוע לא מסתכם בהצבעה על רמת היעילות של העובד, על התועלת שהוא מביא לחברה או על ההכנסות שהגיעו לעסק בזכותו. בנוסף לכל זה, עורך הדין צריך לוודא שהשימוע מבוצע בצורה תקינה ושהשיקולים להפסקת העבודה הם שיקולים רלבנטיים".

תוכלי לתת דוגמה לשיקולים שאינם רלבנטיים?

"אני יכולה לתת לך דוגמה מצוינת מאחד התיקים שטיפלתי בהם לאחרונה. מדובר בעובדת עם ותק של שני עשורים במקום העבודה שלה, שהוזמנה לשימוע לפני פיטורים שהוגדרו כפיטורי התייעלות. במהלך השימוע שבו נוכחתי, המעסיק טען, בין השאר, שהתגלה כי העובדת התחילה ללמוד תחום שלא קשור כהוא זה לעבודה שלה.

"בשלב הזה, הסברתי לו שלא מדובר בטיעון לגיטימי וכי מקום העבודה לא אמור להסתכל על מה שהעובדת לומדת או לא לומדת אלא רק על התרומה שלה למקום העבודה. במקרה הספציפי הזה, הוחלט בסופו של דבר שלא לפטר את העובדת.

"שיקולים זרים ישנם בשפע ולא תמיד העובד מסוגל לזהות אותם. לא אחת אני נתקלת בשיקולים שקשורים למשל לגיל של העובד, למגדר ועוד. התפקיד שלי הוא, בין היתר, לגרום גם למעסיק לשטוח את הטענות שלו בצורה הברורה ביותר ולהציג את כל השיקולים לפיטורים על מנת שאוכל לוודא שמדובר בשיקולים רלבנטיים ולא בשיקולים זרים. כמו כן, אחד התפקידים החשובים ביותר הוא לדון בנסיבות האישיות של העובד, במקרים שבהם יש בנסיבות האישיות שלו כדי לשנות את דעתו של המעסיק".

לקריאה נוספת:

על חשיבותו של ליווי עו"ד בתביעות נגד משרד הביטחון

על אילו נסיבות אישיות מדובר?

"אם למשל מדובר באם חד הורית או אבא גרוש שמשלם מזונות, צריך להעלות את זה למודעות של המעסיק. צריך להדגיש את ההשפעה של הפיטורים על חיי העובד על מנת שהמעסיק יוכל להתחשב בה.

"ידוע שככל שהעובד מבוגר יותר, כך הסיכוי שיצליח להשתלב מחדש בשוק העבודה נמוך יותר. לכן, אדאג להדגיש את הקשיים שינבעו מהפיטורים כשמדובר בעובד מבוגר יחסית. יש חשיבות עליונה לכך שהמעסיק יביא את כל השיקולים האלה בחשבון לפני שיקבל החלטה סופית".

מה ניתן לעשות אם למרות הנסיבות האישיות והביצועים המרשימים של העובד, עדיין יוחלט לפטר אותו?

"במקרים מסוימים, כשבמהלך השימוע המעסיק לא משתכנע בכך שהשארת העובד במקום העבודה תביא לו תועלת בתפקיד הנוכחי שלו, ניתן להציע חלופות כאלו ואחרות. ניתן למשל להציע למעסיק להוציא את העובד לחל"ת לתקופה מסוימת ולהחזירו לאחר מכן לעבודה.

ישנם מצבים שבהם במהלך השימוע הצלחנו להמיר את הפיטורים של העובד בהעברתו לתפקיד אחר וייתכן גם שתהיה אפשרות להוריד אחוזי משרה לתקופה מסוימת

"הרי פיטורי התייעלות הם תוצאה של משבר שהעסק נקלע אליו. לכן, כל עוד ברור שמדובר במשבר זמני, אין שום סיבה שלא לבחור באפיק הזה. חשוב כמובן רק לעגן את ההבטחה הזו בחוזה, כדי שהעובד לא יגלה בעתיד שאין לו לאן לחזור והוא יעמוד מול שוקת שבורה.   

"ישנם מצבים שבהם במהלך השימוע הצלחנו להמיר את הפיטורים של העובד בהעברתו לתפקיד אחר וייתכן גם שתהיה אפשרות להוריד אחוזי משרה לתקופה מסוימת. השאיפה בסופו של דבר היא להשאיר את העובד במקום העבודה בכל דרך אפשרית שתהיה מקובלת עליו ועל המעסיק כאחד".   

לאילו עובדים מומלץ להיעזר בעורך דין במסגרת שימוע לפני פיטורים?

"כשזה מגיע לשימוע לפני פיטורים, כל מקרה נבחן לגופו, אך באופן כללי ההמלצה היא להיעזר בעורך דין כשמדובר בעובד בעל ותק של מספר שנים ובמקרים שבהם הפיטורים הם פיטורי התייעלות. אם מדובר על עובד שאין לו אפילו ותק של שנה או עובד שהתנהל בצורה לא תקינה, באפשרותו לגשת לפגישת ייעוץ עם עו"ד, אבל לא בטוח שיסכימו לייצג אותו. אני באופן אישי לא לוקחת מקרים שברור לי שהסיכוי שלהם להצליח נמוך מאוד".

בואי נחזור להתחלה. ידוע שהרבה עובדים מאמינים כי שימוע לפני פיטורים הוא עניין טכני בלבד

"זו אכן אמונה רווחת אבל חשוב לי להדגיש שמדובר בטעות. לפי כל הפסיקות של בתי הדין, המטרה של השימוע היא לאפשר לעובד לדבר ולמעסיק להקשיב. לא מדובר בשלב טכני בשום צורה או אופן. הפסיקה חוזרת ואומרת שגם אם מדובר על פיטורי התייעלות וצמצום, המעסיק צריך לשמוע את העובד בלב נקי ונפש חפצה. המעסיק צריך להגיע ממקום שבו הוא מבין שיש לו אפשרות לחזור בו ולנסות לראות אם יש משהו שבאפשרותו לעשות על מנת שלא לפטר את העובד. בכל מקרה, ההחלטה הסופית על הפיטורים לא צריכה להתקבל לפני השימוע".

מה ניתן לעשות במקרה שבו לא השכלתי לפנות לעורך דין לפני השימוע ובסופו של דבר פיטרו אותי? כלומר, האם יש טעם לפנות לעורך דין בשלב הזה?

"גם במצב שכזה יש לבחון כל מקרה לגופו. עם זאת, סיכויי ההצלחה של תביעה במקרה של פיטורי התייעלות, שבו השימוע התקיים והעובד פוטר, כבר הרבה יותר נמוכים. לכן, אני ממליצה לעובדים להקדים תרופה למכה ולא להיזכר לפנות לעורך דין באיחור אלא תמיד שעה אחת קודם".

לסיום, מהו המסר החשוב ביותר שהיית רוצה להעביר לעובדים בתקופה הנוכחית?

"הדבר החשוב ביותר שעובדים צריכים להפנים בנוגע לפיטורי התייעלות, זה שלא מדובר בפיטורים על רקע חוסר שביעות רצון מהעבודה שלכם. פיטורי התייעלות מגיעים על רקע של משבר מסוים והמשמעות שלהם היא שהעובד שמוזמן לשימוע הוא פחות חיוני מעובדים אחרים או שיש אדם אחר שיכול לבצע את העבודה שלו תמורת פחות כסף.

דווקא עכשיו: הוזמנתם לשימוע לפני פיטורים? אל תעברו את זה לבד(1)

"עורך דין מקצועי, שמייצג עובדים באופן שוטף, יוכל ללמוד את המקרה לפני השימוע, להציג את המקרה של העובד בצורה המשכנעת ביותר, למנוע פיטורים על רקע שיקולים זרים, לדאוג לכך שההליכים המקדימים והליכי השימוע יתקיימו בהתאם לחוק ובהתאם לצורך להציע חלופות לפיטורים.

"במילים אחרות, עורך הדין הוא הגורם החיצוני במשוואת העובד-מעסיק, שתפקידו להילחם עד הסוף עבור העובד, על מנת שזה האחרון יצליח לשמור על מקום העבודה שלו". 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים