zap group mishpati logo

תביעת פיצוי בגין רשלנות בביצוע ניתוח פלסטי. מדריך

עברת ניתוח פלסטי ותוצאות הניתוח שונות ממה שהובטח וסוכם עימך מראש? הניתוח גרם לך נזקים ואולי אף צורך בניתוח חוזר/מתקן? ייתכן שאת זכאית לפיצוי בגין רשלנות פלסטית

מאת: עו"ד נגה צלח
11.04.21
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
תביעת פיצוי בגין רשלנות בביצוע ניתוח פלסטי. מדריך

ניתוחים פלסטיים הפכו לדבר שבשגרה והנפוצים ביותר הם ניתוח חזה (הגדלה/ הקטנה), ניתוחי אף, ניתוחי פנים והזרקות למיניהן. ניתוח פלסטי הינו לרוב הליך אלקטיבי, כלומר הליך הנעשה מבחירה ומטרתו לשפר את איכות החיים של המנותח או המנותחת. ניתוחים אלקטיביים אינם דחופים וניתן לבצע אותם ואת כל ההכנות לקראתם בצורה רגועה ויסודית, כולל בחירת המנתח המתאים ביותר לצרכים של כל אחד ואחת.

אם המנתח בחר לעשות שימוש בשתל שונה ממה שסוכם עליו, או עשה רק הגדלה של החזה ללא הרמה, וזאת חרף תכנית הניתוח, ייתכן בהחלט שתהיה לאשה עילה לתביעת פיצוי כספי בגין רשלנות פלסטית

מהי רשלנות פלסטית?

כמו בכל הליך רפואי, גם בהליך אלקטיבי יש מטרה מסוימת או תוצאה ברורה שהמנותח או המנותחת מבקשים להשיג. למשל, שיפור המראה החיצוני, עלייה באיכות החיים, תחושה טובה יותר עם הגוף ועוד. התוצאות המצופות מהניתוח מוגדרות מראש במסגרת "תכנית הניתוח", ולמנתח אין את הסמכות לשנות את התכנית ללא הסכמה של המטופלת, פרט למקרים מסכני חיים כמובן.

ניקח לדוגמה אישה שאינה מרוצה ממראה החזה שלה ומבקשת מהמנתח הפלסטי לבצע הגדלה והרמה שלו. מטרתה היא ברורה: לשפר את מראה החזה ולעבור את הניתוח ללא סיבוכים ו/או נכויות. אם לאחר הניתוח התפרים נפתחים כתוצאה מביצוע לקוי/ רשלני של ההליך ו/או מעקב לקוי אחרי תהליך ההחלמה, וכתוצאה מפתיחת התפרים נגרם לה זיהום המוביל לצלקות גדולות, נרחבות ומכוערות, ויש צורך בטיפול רפואי, מאוד ייתכן שהדבר נגרם כתוצאה מרשלנות הצוות הרפואי. אותה אישה עשויה בהחלט להיות זכאית לפיצוי כספי בגין הנזק שנגרם לה.

במקביל, גם אם הניתוח עובר בהצלחה וללא נזק אך החזה של אותה אישה לאחר הניתוח אינו בגודל שהוסכם עליו מראש, מאחר שנניח שהמנתח בחר לעשות שימוש בשתל שונה ממה שסוכם עליו, או שהמנתח עשה רק הגדלה של החזה, ללא הרמה, וזאת חרף ההכנה שבוצעה לניתוח וטפסי ההסכמה שנחתמו, ייתכן בהחלט שתהיה לאשה עילה לתביעת פיצוי כספי בגין רשלנות פלסטית.

חשוב להדגיש כי לא כל תוצאה לא מתוכננת או השלכה רפואית של ניתוח פלסטי היא רשלנות. יש תוצאות והשלכות שהן חלק אינטגרלי מהניתוח. למשל, צלקות הן חלק אינטגרלי מניתוח ולא כל צלקת מהווה נכות ו/או רשלנות כתוצאה מהניתוח. על מנת לקבוע האם מדובר ברשלנות, יש לבחון את נסיבות התיק וזאת גם בהסתמך על התיעוד הרפואי.

עורך הדין יבקש את התיק הרפואי המלא שלכם ויבחן את המקרה מול מומחה רפואי מטעמו. המומחה הרפואי יקבע האם יש קשר בין אופן ביצוע הניתוח ו/או המעקב לאחריו לבין הנזק הנטען

האם ניתן לתבוע גם בגין נזק נפשי שהרשלנות הפלסטית גרמה לו?

בוודאי! פעמים רבות הנזקים הנגרמים כתוצאה מרשלנות פלסטית הם גם נזקים נפשיים. למשל, פגיעה חמורה בדימוי העצמי של המנותחת, טראומה, פגיעה ביכולתה לקיים יחסי אישות ואף פגיעה נפשית ודיכאון עקב הכאבים הרבים או האשפוזים החוזרים והממושכים.

כיצד מגישים תביעה לפיצוי בשל רשלנות פלסטית?

הצעד הראשון הוא להגיע לעורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית הפלסטית. עורך הדין יבקש את התיק הרפואי המלא שלכם ויבחן את המקרה מול מומחה רפואי מטעמו. המומחה הרפואי יקבע האם יש קשר בין אופן ביצוע הניתוח ו/או המעקב לאחריו לבין הנזק הנטען. במקרים של נזק נפשי, יבקש עורך הדין גם חוות דעת פסיכיאטרית. כל מקרה לגופו כמובן ולפי צורכי הנפגעת.

מטרתן של חוות הדעת היא להעריך האם אכן היתה רשלנות ויש מקום לתביעה. כלומר, האם יש קשר ברור בין הניתוח לבין הנזק שנגרם למנותחת. בנוסף, חוות הדעת מסייעות להעריך את גובה אחוזי הנכות שלפיה נקבע אחר כך גובה הפיצוי הכספי.

הרופא שביצע את הניתוח הראשון עשויל להציע לך לעשות ניתוח מתקן בעלות מופחתת, במקום שתיגשי למנתח אחר שיגבה את הסכום המלא על התיקון. זו נשמעת הצעה אטרקטיבית אך לא תמיד כדאי להיענות לה

מהם מרכיבי הפיצוי הכספי על רשלנות רפואית?

לאחר בדיקת פרטי התיק הרפואי, קביעת הקשר בין הניתוח לנזק ואיסוף חוות הדעת, בונה עורך הדין את תיק התביעה. מטרת התביעה היא לקבל פיצוי כספי גבוה ככל שניתן, הכולל בתוכו גם את העלויות של הניתוח המתקן (אם הוא רלוונטי), פיצוי על הכאב, הסבל ועוגמת הנפש שנגרמו למנותח/ת, החזר בגין הוצאות רפואיות, הפסדי שכר ועוד.

הציעו לך לעבור ניתוח מתקן? אל תחתמי על כתב ויתור!

לא אחת, כאשר תוצאת הניתוח אינה מתאימה למה שסוכם מראש, ניתן לבצע ניתוח מתקן. למשל, אם שתלי סיליקון לא יושבים טוב, או שהם לא בגודל שסוכם מראש, או שיש פגיעה במתאר של העטרה, המנתח יכול להציע ניתוח נוסף, שיתקן את הדרוש תיקון.

בדרך כלל, הרופא שביצע את הניתוח הראשון יציע לך לעשות ניתוח מתקן בעלות מופחתת, במקום שתיגשי למנתח אחר שיגבה את הסכום המלא על התיקון. לכאורה, זו נשמעת הצעה אטרקטיבית, אך לא תמיד כדאי להיענות לה.

מדוע? ובכן, במקרה של ניתוח מתקן, בדרך כלל המנתח יבקש ממך לחתום על כתב ויתור, שבו את מוותרת על כל טענות בגין רשלנות על הניתוח המקורי. כיוון שאת לא יכולה להיות בטוחה שגם כעת לא ייגרם לך נזק נוסף, או שהמחיר המופחת עולה על הפיצוי שהיית יכולה לקבל באמצעות תביעה על רשלנות, זה הרגע להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום הרשלנות הרפואית ולא לחתום מיד על כתב הוויתור.

גם אם החלטת לקבל את הצעת הרופא שלך לבצע ניתוח מתקן, אל תחתמי על כתב ויתור והשאירי לעצמך את הזכות לתבוע פיצוי בגין הרשלנות של הניתוח הראשון

האם ניתן לעקוף משפטית כתב ויתור?

מבחינה משפטית יש אמנם דרכים להתגבר על קיומו של כתב ויתור ולהוכיח שהוא לא היה תקין לחלוטין. למשל, אם לא נכח עורך דין במעמד החתימה, או אם המנותחת לא היתה במצב נפשי תקין בעת החתימה, או שהובטחו לה דברים ונוצלו אי-הבנות מצידה, ניתן בהחלט לבקש מבית המשפט לקבוע כי חתימה על כתב הוויתור עולה לכדי עושק ומרמה ועל כן הוא אינו תקף. ואולם, זהו מצב מסובך יותר שעלול להקטין את גובה הפיצוי.  

כך, אם עדיין לא חתמת על כתב ויתור, בידקי עם עורך דין מהן משמעויות החתימה. אם כבר חתמת על כתב ויתור, אל תרימי ידיים ופני מיד לעורך דין כדי לבדוק את האפשרות להתגבר עליו.

לפני ניתוח פלסטי או אם אינכן/ם מרוצים מתוצאותיו – חובה לזכור:

דאגו לתעד בכתב את כל התהליך המקדים לניתוח - החל מהבקשות שלכם לגבי התוצאות שאתם מבקשים להשיג באמצעותו, דרך כל ההבטחות של המנתח והצעותיו וכלה במה שסיכמתם מראש כתכנית הניתוח. חשוב לוודא שהכל מתועד ברשומות הרפואיות, כולל איורים וציורים של האזור המנותח.

אל תוותרו על ייעוץ מקצועי עם עורך דין מומחה בתחום - אם עברת ניתוח פלסטי ואינך מרוצה מהתוצאות, חשוב להתייעץ עם עורך דין לפני קבלת החלטה על הצעד הבא. מומלץ להתייעץ גם עם פלסטיקאי נוסף, שיבחן את הפתרונות שהרופא שלך מציע לתיקון. הרופא הראשון כבר הוכיח לך שהוא לא עשה את עבודתו נאמנה, אז אל תסמכי עליו בעיניים עצומות. 

אל תחתמו על כתב ויתור - גם אם החלטת לקבל את הצעת הרופא שלך לבצע ניתוח מתקן, אל תחתמי על כתב ויתור והשאירי לעצמך את הזכות לתבוע פיצוי בגין הרשלנות של הניתוח הראשון. חתמת על כתב ויתור? אל תרימי ידיים ופני מיד לייעוץ משפטי.

פלסטיקאי ולקוחה, תכנית ניתוח להגדלת חזה

לסיכום, בכל מקרה שאת חוששת שהטיפול הפלסטי שעברת היה לקוי, רשלני או פגום בדרך כלשהי, גשי להתייעץ עם עורך דין לפני שאת עושה את הצעד הבא. כך תשמרי לעצמך את האפשרות לתבוע פיצוי במקרה הצורך ולא תפגעי בזכויותייך.

עו"ד נגה צלח מתמחה בתיקי רשלנות רפואית ורשלנות פלסטית

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים