zap group mishpati logo

הפתרון היצירתי שהוציא את המשפחה מהבור לאחר התאונה הטראגית

מתווה יצירתי לשימוש בכספי ביטוח החיים של אב שהלך לעולמו ויועדו לבתו יאפשר לאלמנתו לצאת מחובות של מאות אלפי שקלים

מאת: עו"ד לירן כפיר, פירמת עורכי הדין KFIR
18.09.21
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
הפתרון היצירתי שהוציא את המשפחה מהבור לאחר התאונה הטראגית

זה קרה לפני כעשר  שנים: אב שהלך לעולמו בתאונה טראגית הותיר את אשתו הצעירה בשנות ה-20 לחייה ואת בתם בת השנה לבד בעולם. בעקבות התאונה, נכנסה האם למשבר אישי קשה שלווה בחובות של מאות אלפי שקלים. כל אלה השפיעו מאוד לרעה על בני המשפחה. הסוף לא נראה באופק, והם כבר החלו לאבד תקווה עד שלאחרונה נמצא מתווה יצירתי המשלב בין שני תחומים משפטיים, דיני המשפחה ודיני הוצאה לפועל – כזה שיאפשר לבני המשפחה לצאת מהבור העמוק שאליו נכנסו בעקבות מות האב.

כמה חודשים לפני מותו ביקש האב להפוך את בתו למוטב של פוליסת ביטוח החיים שלו, במקום אשתו. בדיעבד, החלטה זו התבררה כבעלת השלכות דרמטיות

הבקשה למשוך כסף מהביטוח נדחתה

המוות של האב היה בלתי צפוי לחלוטין. אף שהוא היה בריא לחלוטין היתה לו פוליסת ביטוח חיים, וכמה חודשים לפני מותו הוא ביקש לשנות אותה ולהפוך את בתו למוטב של הפוליסה במקום אשתו. האם לא ייחסה חשיבות רבה לשינוי, אף שבדיעבד התבררה החלטה זו כבעלת השלכות דרמטיות.

השנים חלפו, והאם שנקלעה למשבר כמעט לא עבדה, עלתה מאוד במשקל וצברה חובות בהיקף גדול של למעלה מ-300 אלף שקל , שאותם היא כבר לא הצליחה לפרוע. האם חיה חיי דלות בדירה קטנה עם בתה, בת נוספת שנולדה לה בינתיים מגבר שממנו כבר הספיקה להתגרש, אמה המבוגרת שהחלימה ממחלת הסרטן, ואחותה שנקלעה גם היא לחובות גדולים וחמשת ילדיה.

חברת הביטוח מסרבת לשלם? אל תוותרו על מה שמגיע לכם>>

כדי לנסות לשפר את המצב הכלכלי של בני המשפחה, ניסתה האם למשוך את כספי ביטוח החיים של הבת מחשבון הנאמנות שלה שנוהל על ידי האפוטרופוס שלה לדין. ואולם האחרון, שביקש לשמור על הכספים לטובת הקטינה, נעמד על הרגליים האחוריות, והאם נקלעה למבוי סתום.

ביקשנו לאפשר לאם למשוך כהלוואה 150 אלף שקל מהסכום הצבור בחשבון הבנק של הקטינה והתחייבנו שתעביר מדי חודש לבתה החזר של 1,500 שקל עד הגיעה לגיל 18

האם כבר רצתה להכריז על פשיטת רגל

בשלב זה, הרגישה האם שהכל סוגר עליה, והיא עמדה להרים ידיים. היא לא עבדה, כל הזמן נחתו עליה עיקולים וצווי עיכוב יציאה מהארץ והיא נאלצה להסתמך על קצבאות בהיקף זעום של כמה אלפי שקלים בודדים. בשל העיקולים שהוטלו על חשבונותיה, לא היה לה תמריץ אמיתי לצאת לעבוד, ונראה היה שהיא בדרך הבטוחה לפשיטת רגל.

על הרקע זה הגיעה האם למשרדנו וביקשה לפתוח בהליך של חדלות פירעון, אולם בשל ההשלכות הקשות שיש להליך, במיוחד על אנשים צעירים, עודדנו אותה לנסות לחשוב על פתרון אחר.

בשלב זה נזכרנו בביטוח החיים של בתה והחלטנו לנסות לקדם עבור בני המשפחה מתווה יצירתי. בבקשה שהגשנו לבית המשפט לענייני משפחה ביקשנו לאפשר לאם למשוך כהלוואה 150 אלף שקל מהסכום הצבור בחשבון הבנק של הקטינה והתחייבנו שהאם תעביר מדי חודש לבתה החזר של 1,500 שקל עד הגיעה לגיל 18.

האפוטרופוס לדין של הילדה הביע התנגדות למתווה בטענה שהאם לא בהכרח תצליח לכסות את כל חובותיה ועלולה לסכן את כספי בתה. בתגובה ולאחר שיחה עימו ועם האם, הועלה סכום ההחזר החודשי של האם ל-2,000 שקל בחודש.

"המתווה ישרת בצורה הטובה ביותר את טובת הילדה", טענו בפני בית המשפט. "הוא יאפשר לאם לצאת ממעגל העוני, ולא לחיות תחת עיקולים בלתי נגמרים". כפי שהסברנו, טובתה האמיתית של הילדה הוא לחיות במשפחה שלא סובלת מעוני מרוד. "הכסף יחכה לבת כאשר תגיע לגיל 18".

לא רק שהאם הצליחה לקבל סיוע לסגירת החוב אלא גם להפחית בצורה משמעותית את החוב הקיים

הבת רצתה לעזור לאמה להשתקם

באופן יוצא דופן, אישר בית המשפט את הבקשה. היועץ המשפטי לממשלה אישר אף הוא את המתווה, אך ביקש לקבוע מנגנון לפיקוח על כספי הילדה. במסגרת זאת, הוחלט שהאם תחזיר מדי חודש 2,000 שקל לחשבון הנאמנות של הילדה, ללא ריבית, ותעדכן את בית המשפט מדי רבעון על מצבה. בתה, כיום כבר בת 11, הביעה תמיכה במתווה ואמרה שהיא מוכנה לעזור לאם להשתקם.

המקרה ממחיש את החשיבות האמיתית בטיפול מקצועי ועד כמה חשוב לא לפנות תמיד לחדלות פירעון, שהינו הפתרון הקל ביותר, אלא לחפש פתרון מורכב יותר, מחוץ לקופסא. בזכות מהלך זה, לא רק שהצליחה האם לקבל סיוע לסגירת החוב אלא גם להפחית בצורה משמעותית את החוב הקיים.

במקרה זה המתווה שסוכם משרת טוב יותר את טובת הילדה לטווח הארוך ומאפשר לה לחוות ילדות נעימה ובטוחה, וכמובן משרת באופן מיטבי את האם החייבת ומאפשר לה לשוב לחיים רגילים ללא הגבלות ועיקולים בזמן קצר וזאת תוך שמירה על שמה הטוב וללא כתם של חדלות פרעון.

* בצילום משמאל, עו"ד לירן כפיר מפירמת עורכי הדין KFIR - בעלת התמחות בתחומי חדלות הפירעון וההוצאה לפועל, ועוסקת בין היתר בביטול הגבלות ועיקולים, הסדרי חוב, הסדרי בנקים, הסדרים מול רשויות והסדרי נושים, קבלת צו הפטר ועוד

** האמור בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים משפטיים ו/או הימנעות מהם 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה