zap group mishpati logo

הקשר בין משבר כלכלי לבין משבר אישי

אזרחים שנקלעו להליכי חדלות פירעון חווים משבר שמלווה במשבר אישי. עו"ד שי שיר, המייצג את לקוחותיו בתיקים אלה, מרחיב על ההיבטים האישיים-משפחתיים של המשבר הכלכלי ועל דרכי ההתמודדות עם המצב במטרה להבטיח את שלמות המשפחה ואת השבת החוב בדרך המטיבה עם כל הצדדים

10.10.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הקשר בין משבר כלכלי לבין משבר אישי

לחצים המופעלים על התא המשפחתי מצד הנושים במסגרת הליכי הגבייה מהווים איום מהותי על שלמות המשפחה ועל יציבותה. פעמים רבות, לחצים אלה מתבטאים במכתבי התראה, אשר נושאים איומים על עיקול ברישום של נכסים משמעותיים לתא המשפחתי כמו דירה או רכבים, ומחריפים עד עיקול בפועל על ידי מעקלים שמגיעים לפתח הבית וגורמים למשבר שבו צד אחד מבני הזוג מאשים את הצד השני בהתדרדרות המצב. כפועל יוצא מכך, ההתמודדות של התא המשפחתי עם החובות קשה יותר.

ברוב המקרים, החוב חל רק על אחד מהבני הזוג וחלקו של בן הזוג האחר בנכסים נשמר לו במסגרת החוק

פרידה לא "תנקה" אתכם מהחובות

נהוג לחשוב שבעת פרידה יכול אחד מבני הזוג "להתנקות מהחובות" באמצעות גירושין מדומים וחלוקת רכוש בין בני הזוג. אולם, ברוב המקרים אין כל צורך להרחיק לכת בעניין זה, כי לחובות יש כתובת אחת והיא תעודת הזהות של אחד מבני הזוג. במקרים הבודדים שבהם החובות רשומים על שני בני הזוג, הרי שהסיבה לכך נובעת מחשבון בנק משותף או ערבות שניתנה, אך כפי שצוין ברוב המקרים זהו אינו המצב, ולכן החוב חל רק על אחד מהבני הזוג וחלקו של בן הזוג האחר בנכסים נשמר לו במסגרת החוק.

נוסף על כך, קיימת פרקטיקה משפטית שנקראת "ביטול הענקה" שבה בית המשפט מבטל העברה של נכס על ידי אחד מבני הזוג לבן הזוג האחר במסגרת הסכמי ממון או הסכמי גירושין. כלומר, בית המשפט פעמים רבות יבטל את ההעברה של הנכס, כך שהתא המשפחתי ייאלץ להעביר אותו חלק בנכס שהועבר לבן הזוג. ולכן, כאשר התא המשפחתי מתמודד עם קשיים אישיים עקב חובות, עדיף בכל מקרה שלא "לפרק את החבילה". הניסיון מלמד כי שמירה על תא משפחתי שלם תורמת להתמודדות טובה יותר עם החובות ועדיפה על פירוק מכל היבט.

בזכות חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, אשר נכנס לתוקפו בתקופה ז וקוצב בזמן את הליך השיקום הכלכלי של החייב, יוכל בתוך ארבע שנים התא המשפחתי להתגבר על המשבר הכלכלי ולשוב לתפקד כימים שבשגרה

כשאתם נשארים יחד – "הברז הכלכלי" נותר פתוח

כיוון שבדרך כלל רק אחד מבני הזוג חווה הליכי הוצאה לפועל או חדלות פירעון, בן הזוג השני יוכל להוות משענת כלכלית לתא המשפחתי באמצעות המערכת הבנקאית, אשר לא רואה בו אדם חייב אלא מחשיבה אותו ככל אזרח מן השורה שיכול לצרוך אשראי באופן כמעט רגיל. בדרך זו התא המשפחתי ממשיך להתנהל באופן מסודר, פורע את התשלומים ובן הזוג החייב מצליח להתמודד עם המשבר הכלכלי מבלי שיצטרך להתמודד עם אחזקת התא המשפחתי או את חיי היום יום.

לכן, המלצתי העיקרית לכל בני הזוג שמתמודדים עם משבר אישי עקב חובות של אחד מבני הזוג היא לנסות להתגבר על המשבר הכלכלי יחד. על אחת כמה וכמה בזכות חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, אשר נכנס לתוקפו בתקופה זו, וקוצב בזמן את הליך השיקום הכלכלי של החייב, כך שתוך ארבע שנים יוכל התא המשפחתי להתגבר על המשבר הכלכלי ולשוב לתפקד כימים שבשגרה.

זיכרו, אנחנו חיים בעולם צרכני, שמאלץ את תא המשפחה לצרוך אשראי, ולכן גם אם אחד מבני הזוג צרך אשראי וצבר חוב המכביד על התא המשפחתי, אני ממליץ לבן הזוג השני שעליו לא הושתו החובות לזכור כי בחלק גדול מהמקרים ההסתבכות בחובות נוצרה בעקבות הרצון לקיים את התא המשפחתי בתקופות כלכליות מאתגרות, ממש כמו בימים אלה שרבים מאיתנו חווים משבר כלכלי עקב מגיפת הקורונה.

מומלץ לגשת לייעוץ אצל עורך דין המתמחה בהליכי חדלות פירעון כדי שיסביר לכם את ההליך שבפניו אתם עומדים. תוכלו גם להיוועץ בעורך דין לענייני משפחה ובעמותות או מאמנים לניהול כלכלת בית במטרה לשפר את ההתמודדות עם מציאות כלכלית דוחקת

מה קורה כשצד אחד גורר את הצד השני אל תוך החוב?

כאשר צד אחד פוגע בצד השני, אני ממליץ להיפרד כדי לצמצם את הפגיעה ככל הניתן. ההפרדה הכרחית להמשך הקיום, אך תחילה יש להבטיח את ענייניו של הצד הנפגע והחלש שלא היה מודע כלל לחובות שנוצרו, וכן מתוך צורך למנוע מצב שבו ייאלץ לשאת עליו את רוב החובות. במקרה זה מומלץ לגשת לעורך דין לענייני משפחה הבקיא בתחום חדלות פירעון ויוכל לייעץ על דרכי פעולה להמשך עקב המצב. 

הקשר בין משבר כלכלי לבין משבר אישי(1)

לסיום, ברוב המקרים חוב כלכלי שרובץ על התא המשפחתי נובע כתוצאה מרצון לקיים את המשפחה ולכן דווקא שמירה על התא המשפחתי בעת משבר כלכלי תסייע לכם לצלוח אותו. אם אתם או בני זוגכם מזהים שזוהי הסיבה העיקרית לפרידה, מומלץ לגשת לייעוץ אצל עורך דין המתמחה בהליכי חדלות פירעון כדי שיסביר לכם את ההליך שבפניו אתם עומדים. כמו כן, תוכלו לגשת לעורך דין לענייני משפחה וכן לעמותות או מאמנים לניהול כלכלת בית במטרה לשפר את יכולתכם להתמודד עם המציאות הכלכלית הדוחקת. זיכרו תמיד שמדובר בסך הכל במשבר כלכלי ולא במשבר אישי, אף על פי שהגבולות מיטשטשים בעניין זה.

עורך דין שי שיר, עוסק במשך שנים רבות בהליכי חדלות פירעון וכן בהליכי גירושין בייצוג לקוחותיו בתיקים מורכבים, ובראש דבריו הוא ממליץ לבני הזוג הניגשים אליו לנסות בכל דרך אפשרית לנצח את המשבר יחד בשיתוף פעולה מלא. ליצירת קשר לייעוץ ראשוני: צלצלו: 052-3111146

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים