zap group mishpati logo

בונים או משפצים את הבית? כך תבחרו את המהנדס הנכון

אם אתם בונים בית, רוצים להוסיף פרגולה או לבצע כל פעולה אחרת שמשפיעה על מבנה הבית שלכם, אתם זקוקים למהנדס. מהנדס מקצועי ומנוסה יבטיח שתקבלו היתר בלי סיבוכים והוצאות, וכמובן ימנע בעיות או חלילה אסונות. אבל איך תבחרו את מהנדס מקצועי המתאים לצרכים שלכם? קבלו כמה טיפים בכתבה הבאה

מאת: מהנדס ארשיד שאדי - ש.א להנדסהש.א להנדסה
05.01.22
תאריך עדכון: 04.03.24
4 דק'
בונים או משפצים את הבית? כך תבחרו את המהנדס הנכון

אסונות קריסת הבניינים שהתרחשו בעת האחרונה בישראל, הבהירו מעל לכל ספק כי האחריות לבטיחות הבתים בהם אנחנו גרים נמצאת קודם כל בידיים שלנו. הוויכוח סביב מי היה אחראי לתקינות הבניין - העירייה, הממשלה או כלל הדיירים, כבר לא יסייע לתושבים שברגע אחד איבדו את כל עולמם. לכן אם אתם בונים בית חדש או רק מתכננים להוסיף לו בריכה על הגג, פרגולה חדשה או בכלל רוצים לעשות שינוי במבנה הבית במסגרת שיפוץ, האחריות לבחירת מהנדס היא שלכם. אם לפי החוק אתם זקוקים לקבלת היתר בניה, החוק מחייב אתכם לפנות למהנדס, אבל גם אם השינויים שאתם רוצים לעשות לא מחייבים היתר, כדאי שתשקלו לפנות ובשלב ראשון להתייעץ עם מהנדס מנוסה, כדי לשמור על בטיחות המבנה בו תגורו לאורך שנים.

ברוב המקרים, התחנה הראשונה בחיפוש אחרי מהנדס תהיה גוגל או המלצה מחברים, אבל גם אם אתם בטוחים שמצאתם את מה שחיפשתם, יש כמה דברים שחשוב לבדוק לפני שתקבלו החלטה סופית.

  1. מהנדס רשום מול מהנדס רשוי: מהנדס רשום הוא מהנדס שסיים את לימודיו וקיבל רישיון לעבוד כמהנדס. כמובן שזה תנאי ראשון והכרחי להעסקת מהנדס, אבל אם אתם מחפשים מהנדס שיש לו ניסיון מעשי וכבר עשה פרויקטים כאלה ואחרים מה שאתם צריכים הוא מהנדס רשוי. מהנדס רשוי הוא מהנדס בעל רישיון וגם ניסיון, שקיבל את תעודתו מהנדס רשוי לאחר שצבר ניסיון של שלוש שנים לפחות במשרד מאמן, אחריהן עבר בהצלחה מבחן תיאורטי ובשלב השלישי עבר ועדת רישוי מקצועית שהעניקה לו את תעודת המהנדס הרשוי. אל תתביישו לבקש מהמהנדס להציג את תעודת המהנדס הרשוי, גם אם קיבלתם המלצות מחברים. התעודה הזו מבטיחה לכם שלאיש המקצוע שבחרתם יש ניסיון והכשרה מעמיקה וממושכת.
  2. ניסיון שווה המון: הניסיון של המהנדס שלכם מעלה את רמת המקצועיות שלו, אבל לא רק. גופי התכנון וגם הקבלנים מכירים את העבודה של מהנדס מנוסה, ונוטים לקבל את ההערכות שלו יותר בקלות. כך שמהנדס מנוסה יכול לחסוך לכם גם זמן ולא מעט כסף.
  3. קצת עבודת שטח: אין כמו מראה עיניים לכן כדאי שתצאו לשטח ותתרשמו בעצמכם מפרויקטים קודמים של המהנדס הרשוי. דברו עם הלקוחות שלו, שאלו את כל השאלות החשובות לכם. התשובות יעזרו לכם מאוד בקבלת ההחלטה וגם תוכלו ללמוד הרבה על התהליך לקראתו אתם הולכים.
  4. גם כשמשפצים: לעיתים במהלך שיפוץ או עיצוב מחדש של הבית, השיפוצניק או המעצב יפנה אתכם למהנדס. חשוב להבין שגם שינויים שנראים לכם קוסמטיים בלבד כמו הורדת קיר, יכולים להשפיע מאוד על רמת הבטיחות של המבנה. קיר פנימי שהחלטתם להרוס לדוגמה יכול להתגלות כקיר בטון או כקיר נושא שאסור להרוס ללא מעורבות של מהנדס. גם במקרה של בנייה או הצבת בריכה על הגג או פרגולה במרפסת, כל שינוי כזה מגדיל את העומס על המבנה בו אתם מתגוררים וחשוב מאוד שמהנדס יבדוק , יתכנן ויתאים את המבנה לשינויים ויבטיח שהמבנה יכול לשאת במשקל שיתווסף ושהבית שלכם ימשיך להיות בטוח וישמור על ערכו.
  5. רגע לפני שאתם מתחילים: בניית בית או שינויים ושיפוצים בבית הם תהליכים מורכבים וקל מאוד ללכת בהם לאיבוד ולבזבז הרבה זמן וכסף. מהנדס מקצועי ומנוסה ייעץ וינחה אתכם עוד לפני שתתחילו בתהליך, וזו גם הזדמנות להתרשם מרמת המקצועיות שלו והאם נוח ונעים לעבוד איתו. מהנדס רשוי יכול להגיד לכם אם העבודות דורשות היתר בנייה, האם מה שאתם רוצים לעשות בכלל חוקי או אפשרי, מהם השלבים בתהליך ומהם החוקים הרלוונטיים.

לסיכום: בחירת מהנדס מקצועי ומנוסה הוא השלב החשוב ביותר בתהליך של בנייה או שינוי מבנה, ולכן חשוב מאוד לעשות בחירה נכונה ומושכלת שיכולה לחסוך לכם הרבה כסף וזמן. בחירת מהנדס רשוי מבטיח לכם עבודה עם בעל מקצוע שעבר את כל ההכשרות הרלוונטיות והוא בעל ניסיון עשיר בפועל ולא רק בתיאוריה.

ארשיד שאדי הוא מהנדס בניין רשוי, בוגר הטכניון ובעל ניסיון של 22 שנה.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים