zap group mishpati logo

מחשבה אחת קדימה - ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך – הכלי המשפטי שמאפשר לנו לקחת אחריות ושליטה על הדרך שבה ייראו חיינו במצב שבו אולי לא נוכל להגיע להחלטות ונהיה תלויים באחרים

מאת: עו"ד תמר פיינברג
13.01.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
מחשבה אחת קדימה - ייפוי כוח מתמשך

לעתים אנחנו מתעלמים מהיותנו בני תמותה. אנחנו מאמינים שלפנינו עוד שנים רבות ואנו נוטים להימנע ממחשבות על "סטיות מהעלילה", כמו תאונה או מחלה קשה, שתותיר אותנו תלויים באחרים. גם כאשר אנו מגיעים לגיל מתקדם אנחנו טועים לפעמים לחשוב, שעוד יש זמן עד שיהיה צורך להתארגן לקראת הפרק האחרון. יחד עם זאת, אם נרצה לקחת אחריות ושליטה על הדרך שבה ייראו חיינו במצב שבו לא נוכל להגיע להחלטות, כדאי לכולנו להכיר את המנגנון המשפטי המכונה ייפוי כוח מתמשך.

לאחר החתימה על ייפוי כוח מתמשך וקבלת אישור הפקדה ממשרד המשפטים, הוא איננו נכנס לתוקף מיידי אלא אך ורק כאשר אותו אדם "איננו מסוגל להבין בדבר"

מהו ייפוי כוח מתמשך?

"זהו כלי משפטי יחסית חדש, שנחקק רק לפני כחמש שנים ותכליתו לחסוך את הצורך במינוי אפוטרופוס לאדם אשר לא יהיה מסוגל, בבוא היום, לטפל בענייניו", מסבירה עו"ד תמר פיינברג. "כל עוד אדם הוא עצמאי וצלול, הוא יכול לקבוע הוראות עתידיות לגבי אופן ניהול ענייניו האישיים, הרפואיים והכספיים כשלא יוכל לטפל בהם באופן עצמאי באמצעות ייפוי כח מתמשך. בהוראות אלו יקבע אותו אדם מי יהיו מיופי הכח שלו, האם קרובי משפחה, חברים, עו"ד או בעלי מקצוע אחרים, כמה מיופי כח יהיו לו, מה תהיה חלוקת העבודה ביניהם, הוראות ספציפיות וכיו"ב".

עו"ד פיינברג מסבירה שיפוי כוח מתמשך חל בשלושה נושאים: עניינים רכושיים, עניינים רפואיים ועניינים אישיים.

ענייני רכוש – "כל הטיפול הכספי, בין אם שוטף או חד-פעמי, השקעות, הכנסות, הוצאות, ניהול נכסים, מתנות, כל מה שקשור לתחום הפיננסי ולניהולו, ייקבעו במסגרת ייפוי הכח המתמשך. בנושא זה קיימות מגבלות מסוימות בחוק הנוגעות למכירה וקנייה של נדל"ן, בהן נדרש אישור בית משפט, ומגבלה של גובה הכספים בהם ניתן לעשות שימוש ללא צורך האישור ומתי יש בו צורך".

עניינים רפואיים – "כל הנוגע לטיפול הרפואי באדם, למעט מצבים רפואיים של 'אדם הנוטה למות' אשר נותרו לו שישה חודשים לחיות, אז ישנן הנחיות ספציפיות ומנגנונים אחרים לקביעת הוראות כמו החייאה".  

עניינים אישיים – "עניינים אישיים כוללים את מה שנוגע לרווחת חייו של האדם: פעילויות תרבות, האנשים שיטפלו בו ויסייעו לו ואיך יתנהל בחיי היומיום שלו".

עו"ד פיינברג מסבירה שלאחר החתימה על ייפוי כוח מתמשך וקבלת אישור הפקדה ממשרד המשפטים, הוא איננו נכנס לתוקף מיידי, אלא אך ורק כאשר אותו אדם "איננו מסוגל להבין בדבר". "מפעילים את ייפוי הכוח כדי לאפשר לו להמשיך לחיות עד יומו האחרון על פי ההוראות שנתן ובאורח החיים אותו ביקש לקיים. ייתכנו מצבים רבים בהם כלל לא נצטרך להפעיל את ייפוי הכוח, שכן אותו אדם נשאר צלול כל ימי חייו ומסוגל לנהל את ענייניו, ובמקרה זה לא נצטרך להפעילו".

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לבין צוואה?

"ייפוי כוח משתמשך הוא בתוקף במהלך חייו של אדם ועד אריכות ימיו. עם פטירתו, פג תוקפו. הצוואה מהווה כתב הוראות של אדם אשר קובע בחייו מה יעשה ברכושו לאחר פטירתו".

בהיעדר קיומו של ייפוי כוח מתמשך, ישנה התערבות מיותרת של גורמים רבים כמו משרד המשפטים, עו"סים והחלטות שרירותיות של בתי משפט

דוגמה לשימוש בייפוי כוח מתמשך

עו"ד פיינברג מספרת על זוג מבוגרים שחתמו על ייפוי כח מתמשך. "כאשר מצב בן הזוג הורע והתקבלה חוות דעת כי יש להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך, הפעלנו אותו וכעת התעורר הצורך למכור נכס מקרקעין של בני הזוג ולקבל את הכספים ממכירת הנכס. "בני הזוג היו בעלי נכס שלא היה מושכר שנים ולא נעשה בו שימוש. כיוון שלא נהנו מפירותיו, נאלצו לשלם עליו הוצאות מיותרות והיה להם צורך בכסף לניהול השוטף של חייהם ולכן היה צורך להעמיד את הנכס למכירה.

קיראו עוד בנושא >>> ייפוי כוח מתמשך: מכירת נכס עבור אדם שאיבד את צלילותו

"ייפוי הכח של בת הזוג נכנס לתוקף. בהסכם המכר נקבעו הוראות מיוחדות שקבעו שההסכם כפוף לאישור בית המשפט. הגשנו בקשה לבית המשפט מטעמו של מיופה הכח, וביקשנו שיאשר למכור את הנכס. הנימוקים לכך היו כי טובתה של האישה הוא למכור את הבית, כדי לאפשר לבני הזוג להשתמש בכסף זה. לאחר בחינה, בית המשפט אישר את ההסכם למכירת הנכס, ובני הזוג קיבלו את הכספים, בין השאר כדי לטפל ברווחת האישה", מספרת עו"ד פיינברג ומדגישה כי אם במקרה הנוכחי לא היה ייפוי כוח מתמשך, היה על בני המשפחה לקיים הליך של אפוטרופסות, הליך מסורבל אשר מערב גורמים רבים, כמו בית משפט, תסקיר של עובדת סוציאלית, חוות דעת של מומחה רפואי ועוד.

"ניתן היה להגיע לאותה תוצאה אך מבחינת המשפחה, זו פרוצדורה ארוכה ומסורבלת שמצריכה פיקוח שוטף ומתמשך של הרשויות על הכספים, אופן השקעתם, אופן הוצאתם, למרות שברור היה שהאישה סומכת על מיופי הכח אותם מינתה, ולא היה לה כל צורך באותו מנגנון מסורבל ומכביד. במקרים מסוימים, יש צורך שמכירת הדירה תהיה מהירה וללא הסתבכויות".

למי מומלץ לחתום על ייפוי כוח מתמשך?

"למעשה, מומלץ כי כל אדם יעשה זאת, מאחר שלא ניתן לצפות פני עתיד ואי אפשר לחזות מתי יפסיק אדם להתנהל עצמאית. בהיעדר קיומו של ייפוי כוח מתמשך, ישנה התערבות מיותרת של גורמים רבים כמו משרד המשפטים, עו"סים והחלטות שרירותיות של בתי משפט.

"ההמלצה היא לחתום על ייפוי כוח מתמשך כי פעולה זו חוסכת קשיים וביורוקרטיה מיותרת, ומאפשרת חופש פעולה לאנשים להחליט על עתידם כשכבר לא יהיו מסוגלים להחליט בזמן אמת, ולקבוע מראש מי יטפל בהם ואיך יטופלו, להבטיח שההחלטות הללו ייעשו על ידי האנשים הקרובים להם ולא על ידי אנשים חיצוניים שכלל אינם מכירים אותם. ישנם לא מעט אנשים שנוטים לדחות עניין חשוב זה וחושבים שזה לא בוער. אכן נכון, כל עוד אנחנו בריאים, עצמאיים ואוטונומיים לפעול בכל התחומים, אין בכך צורך, עד שקורה לנו משהו שלא ניתן לצפות מראש, ואז זה עלול להיות מאוחר מדי". 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה