zap group mishpati logo

ייפוי כוח מתמשך: מכירת נכס עבור אדם שאיבד את צלילותו

מה עושים כשצריך למכור דירה במקום אדם שאיבד את צלילותו? זה בדיוק מה שקרה לקשישה בת 85 שהספיקה לחתום על ייפוי כוח מתמשך

מאת: עו"ד תמר פיינברג
20.03.21
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
ייפוי כוח מתמשך: מכירת נכס עבור אדם שאיבד את צלילותו

לא בכל יום אדם מוכר דירה הנמצאת בבעלותו באמצעות אדם אחר. אבל זה בדיוק מה שקרה לא', קשישה בשנות השמונים לחייה, שהספיקה לערוך ייפוי כוח מתמשך בטרם איבדה את צלילותה. בית המשפט אישר למיופה הכוח שלה ושל בעלה למכור את הדירה שבבעלותם.

לא מדובר בהליך טריוויאלי. ייפוי כוח מתמשך מאפשר למיופה הכוח לבצע במקום הממנה שלל פעולות במגוון נושאים – אישיים, רפואיים וכלכליים. אבל בחוק נקבעו שני חריגים שעדיין טעונים את אישור בית המשפט: ביצוע של עסקת מקרקעין וביצוע עסקה בסכום גבוה.

העניינים החלו להסתבך לפני מספר שנים, כאשר האישה איבדה את צלילותה, וייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף. במקביל החל גם בעלה לסבול מבעיות בריאות קשות והפך לסיעודי

הקשישים העריריים היו זקוקים לכסף נזיל

המקרה המתואר נוגע לזוג קשישים עריריים שעלו לישראל מארה"ב. לפני מספר שנים החליטו השניים לערוך ייפוי כוח מתמשך, ומאחר שלא היו להם ילדים או קרובי משפחה אחרים בארץ, הם החליטו למנות למיופה הכוח ידיד אישי שלהם, שאותו הם מכירים זה עשרות שנים.

>>> האם ניתן לבטל יפוי כוח מתמשך? קיראו על פסק דין תקדימי

העניינים החלו להסתבך לפני מספר שנים, כאשר האישה איבדה את צלילותה, וייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף. במקביל החל גם בעלה לסבול מבעיות בריאות קשות והפך לסיעודי. ההוצאות של השניים על טיפולים הרקיעו שחקים, והם היו זקוקים לכסף נזיל.

בשלב זה, "נזכר" מיופה הכוח בדירה הנמצאת בבעלות השניים באזור הדרום. הדירה שימשה את בני הזוג כאשר הגיעו לביקורים בישראל בעבר, ובהמשך הושכרה במשך שנים. בשנים האחרונות עמדה הדירה כמו פיל לבן, סבלה מהזנחה קשה והיה חשש שייכנסו אליה פולשים.

לנוכח אי צלילותה של האישה, היא לא יכולה היתה לקבל את ההחלטה על מכירת דירתה, ומיופה הכוח נדרש להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך ולחתום במקומה על עסקת המכר

מיופה הכוח נדרש לחתום במקום הקשישה

על רקע מצב הדירה והעובדה שבני הזוג לא יכלו להפיק ממנה תועלת, הוחלט למכור אותה. ואולם, נוכח היעדר צלילותה של האישה, היא לא יכולה היתה לקבל את ההחלטה על המכירה בעצמה, ומיופה הכוח נדרש להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך ולחתום במקומה על עסקת המכר.

להסכם, שנערך באמצעות הח"מ, התווסף סעיף, לפיו כניסתו לתוקף מותנית בכך שבית המשפט יאשר את המכירה. זאת, מאחר שכאמור מדובר בסיטואציה חריגה בייפוי כוח מתמשך: על פי החוק, מכירת נכס מקרקעין יכולה להיעשות במסגרת ייפוי כוח מתמשך רק באישור בית המשפט.

לאחר החתימה על ההסכם, הגישה הח"מ לבית המשפט ולאפוטרופוס הכללי בקשה לאשר את מכירת הנכס, שנתמכה גם בחוות דעת שמאי לעניין שוויו. בבקשה נטען כי מכירת הנכס נחוצה לאור ההוצאות הגדולות והמיידיות של בני הזוג על מטפלים סיעודיים ועל דמי שכירות, והעובדה כי כדי להפיק מהנכס תועלת יידרשו בני הזוג להמתין פרק זמן ממושך ולהשקיע בשיפוץ הנכס מאות אלפי שקלים.

במקרה זה הוכח המנגנון של ייפוי כוח מתמשך: ללא מנגנון זה צריך היה להתמנות לקשישה אפוטרופוס, והפעלתו היתה כפופה לפיקוח הדוק בהרבה והיתה מעכבת את המכירה

בית המשפט נעתר לבקשה

בית המשפט נעתר לבקשה בתוך פרק זמן קצר וקבע כי יש הצדקה משפטית למכירת הנכס, ואף לא היה צורך לקיים על כך דיון. במקרה זה הוכח המנגנון של ייפוי כוח מתמשך: ללא מנגנון זה צריך היה להתמנות לקשישה אפוטרופוס, והפעלתו היתה כפופה לפיקוח הדוק בהרבה והיתה מעכבת את המכירה.

בשורה התחתונה, כאשר צריך למכור נכס לאחר כניסתו לתוקף של ייפוי כוח מתמשך, יש צורך לקבל את אישורו של בית המשפט לביצוע המכירה על ידי מיופה כוח. תהליך זה עשוי להיות קצר, אך במסגרתו יש לפעול במקצועיות, ולדעת כיצד להסביר ולתאר בפני בית המשפט את הנסיבות בצורה נכונה ובאופן שיצדיק מתן האישור למכירה.

הכותבת, שייצגה את זוג הקשישים בהליכים המתוארים, היא עורכת דין בעלת ניסיון רב זה יותר מ-30 שנה ומתמחה בייפוי כוח מתמשך ובעריכת צוואות. כמו כן, משמשת הכותבת כמגשרת לענייני משפחה ומעניקה שירותי נוטריון

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים