zap group mishpati logo

ייפוי כוח מתמשך: להחליט ולנהל את עתידנו היום, כי ייתכן שמחר לא נהיה מסוגלים לכך

"כפי שעל כל אדם לערוך צוואה, כך מומלץ וראוי לכולנו לערוך ייפוי כוח מתמשך", אומר עו"ד ניסים בר כוכב. מה כולל ייפוי כוח מתמשך ולמה חשוב לעשות זאת גם כשאנחנו עדיין צעירים? בכתבה הבאה

מאת: עו"ד ניסים בר כוכב
05.02.22
תאריך עדכון: 09.04.24
4 דק'
ייפוי כוח מתמשך: להחליט ולנהל את עתידנו היום, כי ייתכן שמחר לא נהיה מסוגלים לכך

"מומלץ לכל אדם באשר הוא לערוך ייפוי כוח מתמשך", אומר עו"ד ניסים בר כוכב, המתמחה בנזקי גוף, ביטוח לאומי – נפגעי עבודה ותאונות עבודה. "כולנו צריכים לעשות זאת, בדיוק כפי שכולנו צריכים לערוך צוואות".

לשאלה מדוע כה חשוב לעשות ייפוי כוח מתמשך, עונה עו"ד בר כוכב: "אם אדם מגיע למצב שאינו מבין בדבר, בין אם המצב זמני או ממושך, הוא יודע מראש מה יעשה בענייניו והוא בוחר בעצמו את מי שיהיה אחראי וינהל את ענייניו (מיופה הכוח). בנוסף, הכניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך נחשבת לפרוצדורה יחסית מהירה ביחס לכלים משפטיים אחרים, והיא מותנית לרוב  באישור רפואי של רופא מומחה בעל היכולת לקבוע האם האדם הממנה כשיר או לאו".

רקע: מטרת תיקון חוק האפוטרופסות היתה ליצור הסדר משפטי חדש על ידי הקניית כלי ניהולי יעיל, במקרה שבו אדם מגיע למצב של חוסר תפקוד מכל סיבה שהיא. דהיינו, יכולותיו או כשרותו המשפטית הוגבלו, מסיבה כלשהי, באופן זמני או קבוע. מטרת התיקון היתה למעשה לשים במרכז את זכותו של כל אדם לחיות את חייו בהתאם לבחירותיו ולרצונו, עם כמה שפחות התערבות חיצונית של צד שלישי כלשהו בחופש הבחירה.

בעבר, במצבים של חוסר כשירות משפטית, בית המשפט היה ממנה בהליך מסורבל אפוטרופוס  על גוף ו/או רכוש, תוך פגיעה פוטנציאלית משמעותית בחופש הבחירה של האדם, כבודו ורצונו

מתי ניתן להפעיל ייפוי כוח מתמשך?

"ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף מרגע שאדם 'אינו מבין בדבר' ועד למצב שהוא חוזר לתפקוד או חלילה נפטר מן העולם", מסביר עו"ד בר כוכב. החוק קובע הגדרה כללית לאקטיבציה (הפעלה) של ייפוי כוח מתמשך והיא כאשר אדם "אינו מבין בדבר" - משמע לא מסוגל להתנהל ולתפקד, כגון: קומה, אירוע מוחי או מחובר למכונת אקמו וכיו"ב.

קיראו עוד >>> אוטם לבבי ואירוע מוחי: פגיעה בעבודה?

בעבר, במצבים אלה של חוסר כשירות משפטית ("הבנה בדבר"), בית המשפט היה ממנה בהליך מסורבל (ביחס לייפוי כוח מתמשך) אפוטרופוס  על גוף ו/או רכוש, תוך כדי פגיעה פוטנציאלית משמעותית בחופש הבחירה של האדם, כבודו ורצונו.

לאילו תחומים מתייחס ייפוי כוח מתמשך?

לדברי עו"ד בר כוכב, ייפוי כוח מתמשך יכול להתייחס לשלושה תחומים מרכזיים: נושאים רפואיים, נושאים כלכליים ונושאים אישיים. נושאים רפואיים כוללים, בין היתר, הסכמה לעבור טיפולים מסוימים, ניתוחים, רכישת תרופות ועוד. נושאים כלכליים כוללים, בין היתר, ניהול משק הבית, חשבון בנק, טיפול במוצרים פנסיוניים, ניהול השקעות מסוימות ופעולות משפטיות שונות עבור הממנה.

נושאים אישיים כוללים הוראות שונות, לדוגמה אם אדם הופך לסיעודי - מה תהיה זהותו של מי שיטפל בו? האם יהיה זה עובד זר? האם יעדיף להיות בבית אבות או להיות מטופל בביתו? ומי ידאג לחיית המחמד שלו?

הרבה פעמים מצב של ייפוי כוח מתמשך עושה "חיים קלים" יותר למיופיי הכוח שהם לרוב קרוביו של הממנה, מאחר שבמצב זה הם יודעים שהם מממשים את רצונו הידוע של הממנה

למי היית ממליץ לעשות ייפוי כוח מתמשך?

"מומלץ לכל אדם באשר הוא - כולנו צריכים לעשות זאת, בדיוק כפי שכולנו צריכים לערוך צוואות. העניין הוא שאדם צעיר לא רואה בזה צורך, ורק אנשים שמתחילים להתבגר מתחילים להיות מודעים לנושאים אלה ורוצים להיות במצב של ודאות או ביטחון לגבי ניהול עתידם", אומר עו"ד בר כוכב.

קיראו עוד >>> תאונת עבודה: כך תפעלו מול הביטוח הלאומי

הוא נותן כדוגמה אישה שאביה לא השאיר ייפוי כוח מתמשך ובית המשפט מינה אותה כאפוטרופסית אך משום שהוא לא השאיר הוראות מפורטות, היא אינה יודעת מהו הרצון האמיתי של אביה ולכן אינה יכולה למלא את רצונותיו אלא לפעול רק על פי צו ליבה. "הרבה פעמים מצב של ייפוי כוח מתמשך עושה 'חיים קלים' יותר למיופיי הכוח שהם לרוב קרוביו של הממנה, מאחר שבמצב זה הם יודעים שהם מממשים את רצונו הידוע של הממנה".

לא כל עו"ד יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך אלא רק מי שעבר הסמכה ספציפית זו דרך משרד המשפטים והאפוטרופוס הכללי

מי יכול להיות מיופה כוח?

"מדובר באדם בגיר, מעל גיל 18, בעל קירבה משפחתית או קירבה אחרת לאדם שמינה אותו. מיופה הכוח לא יכול להיות מוגבל באמצעים או אדם שעבר פשיטת רגל".

האם אפשר לשנות בכל עת את ייפוי הכוח המתמשך?

"ייפוי כוח מתמשך נעשה בחטיבה אחת ומתבצע באופן מקוון. על מנת לעשות שינויים, יש לערוך מסמך חדש ולבטל את הקודם".

זאת ועוד, חשוב לציין כי לא כל עו"ד יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך אלא רק מי שעבר הסמכה ספציפית זו דרך משרד המשפטים והאפוטרופוס הכללי.

עו"ד ניסים בר כוכב עוסק בתחום נזקי גוף, תאונות דרכים, ביטוח לאומי – נפגעי עבודה ותאונות עבודה 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • כל מה שחשוב לדעת על עיזבון

    כל מה שחשוב לדעת על עיזבון

    חוק הירושה מורה כי בעת מותו של אדם עובר עיזבונו ליורשיו, וקובע הוראות הנוגעות לאופן חלוקת העיזבון בין היורשים. סביב המונח "עיזבון" עלולות לעלות שאלות משפטיות רבות, הנוגעות בין היתר לקביעת הנכסים הנכללים בעיזבון, דרכי חלוקתו, הסתלקות מן העיזבון ושאלות נוספות המקבלות מענה במדריך שלפניכם
    6 דק'
  • מערכת בתי המשפט: ירידה של כ-0.7% במלאי התיקים

    מערכת בתי המשפט: ירידה של כ-0.7% במלאי התיקים

    מספר התיקים אשר נפתחו בשנת 2010 היה גדול בשיעור של % 4.1 בהשוואה לשנת 2009 . למרות זאת חלה ירידה במלאי התיקים בשיעור של כ-0.7%
    4 דק'
  • מהן צוואות הדדיות?

    מהן צוואות הדדיות?

    צוואות הדדיות נעשות בו זמנית בין בני זוג, כשכל אחד מהם מוריש את זכויותיו לבן הזוג שיישאר אחריו. כיצד, אם בכלל, ניתן לשנות צוואה הדדית?
    1 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה