zap group mishpati logo

מה זה NFT? המדריך המלא למטבע הדיגיטלי שמשגע את העולם

צילמתם תמונות חמודות של החתול שלכם? הן יכולות להיות שוות מיליונים כמטבע NFT! נשמע מטורף, נכון? אבל מדובר בסיפור אמיתי. אז מה עומד מאחורי קדחת ה-NFT?

מאת: דניאל קורן - מערכת משפטי
09.02.22
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
מה זה NFT? המדריך המלא למטבע הדיגיטלי שמשגע את העולם

עיקרי הכתבה:

  • מה זה NFT? נכס דיגיטלי שמבוסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין ונחשב לפריט אספנות על בסיס החד פעמיות שלו. אחת הדוגמאות הטובות לנכס NFT ששווה מיליונים הוא הציוץ הראשון שפורסם ברשת החברתית "טוויטר", שנמכר בפורמט NFT עבור לא פחות מ-2.9 מיליארד דולר.
  • NFT בישראל – המטבע תפס תאוצה גם בזירה המקומית, ויש קהילה גדולה של חסידי המטבע. אמן ישראלי בשם גל יוסף הוכיח שאפשר להתעשר בעזרת המטבעות, וזאת לאחר שמכר את יצירותיו בסכום של 6 מיליון דולר.
  • אז מה הקאץ'? די נדיר למצוא מטבעות NFT שנמכרים בסכומי עתק, לרוב המכירות מסתכמות בדולרים בודדים, אם בכלל. בנוסף, לפני שאתם מתחילים לסחור במטבעות, זיכרו כי יש מס די גבוה שתתבקשו לשלם.
    _________________________________________

NFT - או בשמו המלא Non fungible token, ובתרגום חופשי: אסימון חסר תחליף - הוא מטבע דיגיטלי, שהופך אירועים מקוריים, או יצירות דיגיטליות, לנכסים ששווים כסף, והרבה. אחת הדוגמאות הטובות לנכס NFT ששווה מיליונים הוא הציוץ הראשון שפורסם ברשת החברתית "טוויטר", שנמכר בפורמט NFT עבור לא פחות מ-2.9 מיליארד דולר. אז מדוע המטבע תפס תאוצה רבה? כמה מס תצטרכו לשלם עליו? איך בכלל רוכשים אותו? כל הפרטים בשורות הבאות.

מהו NFT? כל מה שחשוב לדעת על המטבע

NFT הוא נכס דיגיטלי שמבוסס על טכנולוגיית בלוקצ'יין (פלטפורמה המאפשרת פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט) ונחשב לפריט אספנות על בסיס החד פעמיות שלו. הסבר מעט אמורפי, נכון? אז בשביל לפשט לכם את העניינים, בואו ניקח כדוגמה יצירת אמנות פיזית, למשל המונה ליזה ששוויה מוערך בכ-1.9 מיליארד יורו. אם היא היתה מועמדת למכירה (לא סביר שזה יקרה, אבל לצורך ההמחשה), האדם שירכוש אותה היה מחזיק בנכס מוחשי. זאת, לעומת נכסי NFT שהם נכסים דיגיטליים לא מוחשיים, אבל הם עדיין שווים הרבה מאוד כסף. למה? כי הם מאגדים בתוכם פיסות היסטוריה דיגיטליות, כדוגמת הציוץ הראשון של טוויטר שהזכרנו.

האנשים שיוצרים את מטבעות ה-NFT הם אמנים, יוצרי תוכן, ספורטאים, אושיות רשת ועוד, שמשתמשים בפלטפורמת ה-NFT כדי להפוך את היצירות שלהם לנכס אמיתי.

מתי כל זה התחיל?

ה-NFT הראשון נוצר לפני כשמונה שנים, עוד לפני שבכלל קיבל את שמו. במסגרת פרויקט CryptoKitties נמכרו תמונות של חתולים שהוצעו למכירה בתמורה למטבע הדיגיטלי השני בגודלו, האיתריום (ETH). המכירות הסתכמו ב-12 מיליון דולר, חלפו הרבה מים בנהר, האסימון קיבל את שמו הנוכחי והמון אנשים ברחבי העולם מנסים את מזלם במכירת יצירות באמצעות הפורמט.

נקודת ציון נוספת עבור המטבע התרחשה לאחר שאמן אנונימי שנקרא Beeple הצליח למכור יצירה בודדת תמורת 69 מיליון דולר. אחרי המכירה צצו מטבעות NFT כמו פטריות אחרי הגשם. כמו כן, חשוב לציין שלא כל יצירת אמנות תימכר במיליוני דולרים – זה תלוי מיהו האמן ומהי רמת הייחודיות של היצירה. יש אסימוני NFT שיימכרו בדולרים בודדים, וגם את זה כדאי לקחת בחשבון.

אגב, גם הביטקוין הוא לא נכס מוחשי, אבל הוא עדיין שווה הרבה מאוד כסף. ה-NFT מבדיל את עצמו מהביטקוין וממטבעות דיגיטליים אחרים בכך שיש ממנו פיסה אחת יחידה בכל העולם. תופעת ה-NFT הולכת ותופסת תאוצה בחודשים האחרונים, מפני שיותר ויותר אנשים מבינים את הפוטנציאל המדהים של המטבעות.

NFT בישראל

גם בישראל טרנד ה-NFT תפס תאוצה - ישנה קבוצת חסידים הולכת וגדלה של המטבע בארץ ועם הזמן היא מתרחבת לעוד ועוד קהלים. יש מספר אסימונים בולטים שהם תוצרת ישראלית. ביניהן, סדרת היצירות של אמן התלת מימד גל יוסף, שנמכרו באמצעות הפורמט בסכום של כ-6 מיליון דולר והיום הן נסחרות בסכום לא ייאמן של כ-33 מיליון דולר.

אסימון בולט נוסף שהועמד למכירה בזירה המקומית, הוא פרויקט נדל"ני באזור השרון. מדובר ב-200 מגרשים וירטואליים שעומדים למכירה. מובן שהרוכשים לא באמת יזכו לגור בפרויקט, אבל בדומה לפרויקט נדל"ן אמיתי, יש סבירות שיום אחד הוא יהיה שווה הרבה כסף.

איך רוכשים או יוצרים מטבע NFT?

רכישת NFT קיימות גלריות מסחר שבהן תוכלו לרכוש את האסימונים הנדירים. גלריית ה-NFT הגדולה ביותר היא OpenSea. על האסימונים לא תוכלו לשלם באמצעי תשלומים מסורתיים, אלא באמצעות מטבעות קריפטו מבוססי בלוקצ'יין, רוב העסקאות מבוססות מטבע האתריום, למרות שהגלריה תומכת ב-150 מטבעות קריפטוגרפים. כמו כן, יש גלריות שמתמקדות בענף NFT מסוים, כמו למשל NBA Top Shot השוק הרשמי של ליגת ה-NBA בעולם ה-NFT. תוכלו למצוא בזירה זו קטעי וידיאו דיגיטליים נדירים שמתעדים רגעי שיא של ליגת הכדורסל.

יצירת NFTכדי ליצור אסימון NFT, תצטרכו לבחור רשת בלוקצ'יין שעליה תרצו לבסס את האסימון שלכם. כאמור, הרשת הפופולרית ביותר מבוססת על מטבע אתריום. הצעד הבא הוא לפתוח ארנק דיגיטלי. לאחר פתיחתו תחברו את הארנק לזירת מסחר לבחירתכם. כמו כן, כדי להפוך את היצירה שלכם ל-NFT תצטרכו לשייך אותה לגלריה מסוימת. יש מספר רב של גלריות כאלו ברחבי הרשת, העיקרית והאמינה שבהן היא  OpenSea. לאחר שיוך הגלריה, האסימון שלכם יועמד למכירה.

היבטים משפטיים

מיסוי – בישראל לא קיימות הנחיות מס מרשות המיסים שנוגעות לאסימוני NFT באופן ספציפי. עם זאת, יש מס שתדרשו לשלם כמשקיעים פעילים בשוק ההון. משקיעים שסוחרים באסימונים (קונים ומוכרים) כפופים למס רווחי הון בשיעור של 25%. אך זה לא הכל: כמו שאמרנו קודם, NFT נרכש באמצעות מטבעות קריפטוגרפים, בדגש על מטבע האתריום – כלומר תתבקשו להמיר מטבע של אתריום לאסימון NFT, וגם פעולה זו תעלה לכם במס בעל חבות של 25% מהרווחים.

זכויות יוצרים – רכישה של אסימון NFT מצריכה הבנה בזכויות יוצרים. משקיעים מעריכים שבעצם הרכישה של האסימון הם רשאים לעשות בו ככל העולה על רוחם, אך מדובר בהנחה שגויה. אם למשל תרכשו אסימון שהוא למעשה יצירת אמנות ותחליטו לשנות אותה באיזושהי צורה, הביאו בחשבון שאתם חשופים לתביעה של זכויות יוצרים. כלומר, עצם זה שרכשתם את המטבע לא אומר שאתם רוכשים את זכויות היוצרים, אלא רק את הבעלות על הנכס הדיגיטלי עצמו. דוגמה נוספת להפרה של זכויות יוצרים היא הדפסה של היצירה בכמה עותקים ומכירתה.

שורה תחתונה: אנשים רוכשים את האסימונים במחיר מסוים, בתקווה שהערך שלהם יעלה באיזשהו שלב כדי שיוכלו למכור אותו ולרשום עליו רווח – בדיוק כפי שמתייחסים לכל נכס להשקעה.

מה למדנו? מטבעות ה-NFT משגעים את העולם והם יוצרים אשליה שכל אדם יכול למכור יצירות במיליונים, אך חשוב לשים את הדברים על דיוקם ולהבין שדי נדיר למצוא מטבעות NFT שנמכרים בסכומי עתק. לרוב, המכירות מסתכמות בדולרים בודדים, אם בכלל. בנוסף, לפני שאתם מתחילים לסחור במטבעות, זיכרו כי יש מס די גבוה שתתבקשו לשלם. בהצלחה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה