zap group mishpati logo

על רקע מלחמת רוסיה-אוקראינה: האם זה הזמן לצאת מהבורסה?

הפלישה של רוסיה לאוקראינה גרמה לבורסות בעולם לתנודות קיצוניות, שנגסו בפנסיות של כולנו. אם זה לא מספיק, החשש מהתגברות האינפלציה ממשיך לעמוד איתן. מה הלאה?

מאת: דניאל קורן - מערכת משפטי
13.03.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
על רקע מלחמת רוסיה-אוקראינה: האם זה הזמן לצאת מהבורסה?

עיקרי הכתבה

  • איך מלחמת רוסיה-אוקראינה תשפיע על הכיס שלנו? מדינות המערב הטילו סנקציות כלכליות על רוסיה, שבעקבותיהן גם אנחנו צפויים לספוג עליות מחירים בסקטורים רבים, החל מנפט וגז ועד חיטה, מחצבים ומוצרי יוקרה.
  • מהי המשמעות של הוצאת רוסיה ממערכת הבנקאות SWIFT? אנליסטים מובילים הגדירו את סילוק רוסיה ממערכת הבנקאות כ"נשק יום הדין". המהלך צפוי להנחית מכה קשה על הבנקים במדינה ועל היכולות שלהם לסחור מחוץ לרוסיה.
  • איך תנהלו נכון את תיק ההשקעות שלכם בעת המלחמה? המתינו בסבלנות ואל תנהגו בפזיזות - העצה הטובה ביותר היא פשוט לתת לכסף שלכם לעבוד בלי לבדוק מה קורה בתיק פעם בשעה, מפני שזה יגרום לכם לסטרס שיוביל לטעויות לטווח הארוך.
    __________________________________

 באמצע פברואר השנה, לאחר שבועות של איומים, נפל דבר באירופה. רוסיה פלשה לאוקראינה והפרה את הסדר העולמי. הפלישה גרמה לכאוס באוקראינה וגבתה קורבנות רבים בנפש וכן, ערערה את הכלכלה העולמית – הבורסות בעולם רשמו תנודות משמעותיות, והסנקציות שמדינות המערב הטילו על רוסיה, ובראשן ארה"ב, העלו את החשש להתגברות האינפלציה. ללא שיתוף פעולה עם רוסיה, מחירים של חומרי גלם רבים צפויים לעלות במערב, החל מנפט וגז ועד חיטה ומתכות. כיצד, אם כן, משבר רוסיה-אוקראינה ישפיע על הכלכלה ועלינו?

כל עוד המלחמה תימשך ועימה הסנקציות הכלכליות על רוסיה, תיגרם העלאת מחירים מהותית במערב

משבר רוסיה-אוקראינה: איך תשפיע המלחמה באירופה על הכיס שלנו?

הפלישה הרוסית לאוקראינה החלה לפני פחות מחודש וגרמה לכלכלה העולמית להתערער. למרות שמדינות נאט"ו מסרבות להעניק עזרה צבאית לאוקראינה, הדרך שלהן להפגין סולידריות כלפי אוקראינה היא להטיל סנקציות כלכליות על רוסיה. לנוכח הקשר הכלכלי העמוק בין רוסיה לארה"ב ואירופה, מדובר בתהליך מורכב שבעקבותיו מזנקים כבר עתה מחירי הסחורות והאינפלציה העולמית, שכבר עלתה משמעותית בעקבות מגיפת הקורונה, ממשיכה לטפס.

רוסיה מייצאת לארה"ב ולאירופה נפט, גז (כ-40% מהגז באירופה מיובא מרוסיה), חיטה, מתכות, מחצבים ומוצרי יוקרה שונים. המשמעות היא שכל עוד המלחמה תימשך ועימה הסנקציות הכלכליות על רוסיה, תיגרם העלאת מחירים מהותית במערב.

בנוסף, הבורסות רשמו תנודות משמעותיות מתחילת המלחמה, וכתוצאה מכך כספי הפנסיות של כולנו, המושקעים בשוק ההון, נפגעו. עם זאת, ההיסטוריה מלמדת שהבורסה תמיד מתקנת את עצמה, גם במקרים של מלחמות עקובות מדם ומשברים כלכליים עולמיים, ולכן כנראה שדווקא בהקשר הזה אין סיבה לדאגה.

אנליסטים מובילים הגדירו את סילוק רוסיה מהאיגוד כ"נשק יום הדין". המהלך צפוי להנחית  מכה קשה על הבנקים במדינה ועל היכולות שלהם לסחור מחוץ לרוסיה

מה זה SWIFT ומדוע סילוקה של רוסיה מהמערכת יגרום לה נזק כבד?

אחת הסנקציות המשמעותיות שהוטלו על רוסיה היא סילוקה ממערכת סוויפט (SWIFT). סוויפט היא האיגוד לטלקומוניקציה פיננסית בין־בנקאית גלובלית. מדובר באיגוד של מוסדות פיננסיים שהוקם ב־1973 ובסיסו בבלגיה. על האיגוד מפקח הבנק המרכזי של בלגיה בשיתוף מספר בנקים מרכזיים אחרים, ביניהם הפדרל ריזרב האמריקאי, הבנק המרכזי של אנגליה והבנק האירופאי המרכזי. עם הגורמים שמשתמשים בו ניתן למנות בנקים, בתי מסחר, סוחרי מט"ח, חברות לניהול נכסים ומסלקות.

אנליסטים מובילים הגדירו את סילוק רוסיה מהאיגוד כ"נשק יום הדין". המהלך צפוי להנחית  מכה קשה על הבנקים במדינה ועל היכולות שלהם לסחור מחוץ לרוסיה. לפי דיווחים מחו"ל, האיש שהוביל את המהלך הוא ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. שר החוץ האוקראיני צייץ בחשבון הטוויטר שלו בנושא וכתב: "כל מי שיש לו ספקות האם להחרים את רוסיה מהסוויפט צריך להבין שהדם של אוקראינים חפים מפשע - גברים, נשים וילדים - יהיה גם על ידיו".  בסופו של דבר, כידוע, הוחלט להחרים את רוסיה מהאיגוד.

עבור ברית נאט"ו, ההחרמה של רוסיה מהסוויפט היא אחד מהמהלכים החמורים ביותר שבכוחה להשית. כאמור, המהלך פגע בכלכלת רוסיה באופן מיידי ולטווח הארוך והוא מנתק את רוסיה מרוב העסקאות הבינלאומיות הפיננסיות וביניהן רווחים מייצור נפט וגז המהווים למעלה מ־40% מהכנסות המדינה. 

המצב החדש יוצר הזדמנות למשקיעים לרכוש ניירות ערך בזול ולמכור אותם במחירים גבוהים יותר בזמן עליות

איך תנהלו נכון את תיק ההשקעות בעת מחלצת רוסיה-אוקראינה?

המתינו בסבלנות – שוק ההון הוא לא לבעלי לב חלש וזה נכון לכל עת, לא רק בעתות מלחמה. כיוון שהתנודות החדות עלולות להלחיץ ולגרום לנו לבצע מהלכים פזיזים שאנחנו צפויים להתחרט עליהם, חשוב להיות סבלניים ולא לנהוג בפזיזות. העצה הטובה ביותר למשקיעים היא פשוט לתת לכסף שלכם לעבוד בלי לבדוק מה קורה בתיק פעם בשעה, מפני שזה יגרום לכם לסטרס שיוביל לטעויות. בשורה התחתונה, אל תיגעו בתיק שלכם כרגע והימנעו ממהלכים שכנראה יזיקו לכם לטווח הארוך.

ירידות הן הזדמנות – משקיעים נבונים נכנסים לשוק כשיש ירידות, ולא בכדי. בתקופה של ירידות נוטים משקיעים למכור תיקי השקעות שלמים של מוצרים עוקבי מדד ושל קרנות נאמנות מבלי לברור ניירות ערך ספציפיים. הדבר מוביל לכך שניירות ערך הופכים לזולים יותר, למרות שהערך הכלכלי של החברות לא נפגע. המצב יוצר הזדמנות נפלאה לרכוש ניירות ערך בזול ולמכור אותם במחירים גבוהים יותר בזמן עליות.

גוונו את תיק ההשקעות – גיוון של תיק ההשקעות הוא כלל אצבע למשקיעים ולא בהכרח בעת מלחמה, אך לאור המצב הנוכחי של הכלכלה העולמית, סביר להניח שהתנודתיות הגבוהה תמשיך ללוות אותנו במהלך השנה, גם לאור העלאת הריבית הצפויה והאינפלציה המתגברת. לכן, חשוב לגוון את תיק ההשקעות: שלבו נכסים עם תמהילי סיכון שונים, החל מאג"ח ממשלתי ועד מטבעות קריפטוגרפים, וכן פזרו את ניירות הערך בתיק על פני מספר סקטורים של מניות.

מה למדנו? מלחמת רוסיה-אוקראינה כנראה רחוקה מלהסתיים ועדיין קשה לכמת את ההשלכות הכלכליות העולמיות שהיא תותיר אחריה. ההמלצה היא להיזהר מפזיזות, לנהוג בחוכמה עם תיק ההשקעות שלכם ולדעת לזהות הזדמנויות בעת הירידות החדות.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה