zap group mishpati logo

נפלתם להונאה סטייל סיימון לבייב? כך תתמודדו עם מתחזים

אין כמעט אדם במערב שלא מכיר את השם סיימון לבייב, הנוכל המפורסם שכיכב בסרט של נטפליקס – הסרט הוכיח שכל אחד יכול הפוך לקורבן של נוכלים. אז איך נלחמים בתופעה?

מאת: דניאל קורן - מערכת משפטי
15.03.22
תאריך עדכון: 15.03.22
6 דק'
נפלתם להונאה סטייל סיימון לבייב? כך תתמודדו עם מתחזים

עיקרי הכתבה

  • איך מתמודדים עם נוכלים ומתחזים מבחינה משפטית? ניתן להתמודד בשני רבדים: ברובד הפלילי וברובד האזרחי. ייתכן כי כפועל יוצא מאופי המרמה יתרחשו עבירות פליליות של התחזות או זיוף, ואפילו עבירות מין למיניהן שנעשו תוך מרמה. במישור האזרחי, ניתן לתבוע מתחזה בתביעה אזרחית על כל הנזקים שגרם, בין אם מדובר במקרים של נזק גופני ונפשי או נזק כספי, ממומני או רכושי.
  • מה העונש על הונאה? העונש נבחן לפי חומרת המעשה ונסיבותיו. יש מספר חוקים שנוגעים בכל מיני אפשרויות לבצע מעשה מרמה - ביניהם התחזות, מרמה או קבלת דבר במרמה. העונשים על עבירות אלו נעים בין שלוש לשבע שנים מאסר בפועל.
  • איך אפשר להימנע מהונאה? לא למהר לתת כספים, ואם בכל זאת החלטתם לתת, חשוב לדאוג לעגן את ההלוואה אצל עורך דין, לבנות הסכם מסודר ומעבר לכך, עורך הדין יוכל לבצע בדיקת רקע על מבקש ההלוואה.
    ________________________________________________

נטפליקס הוציאה לאחרונה סדרה וסרט שעוסקים בנוכלים מהוקצעים. הסרט נקרא "נוכל הטינדר" ועוסק בסיימון לבייב, או שמעון חיות אם תרצו, נוכל ישראלי שהונה נשים סקנדינביות צעירות באלפי דולרים על רקע רומנטי. הסדרה בשם "להמציא את אנה" מתמקדת באנה סורוקין (דלבי) שהצליחה להונות את השמנה והסלתה של מנהטן.

התכנים של נטפליקס עוררו שיח תקשורתי וציבורי על נוכלים ברשת ועל נוכלים בכלל, ואף הוכיחו שכל אדם יכול להיפגע מנוכלים בצורה כזו או אחרת. איך, אם כן, מתמודדים עם התופעה מבחינה משפטית? יקיר שינדלר, עו"ד ומומחה לדיני נזיקין, מסביר בשיחה לזאפ משפטי:

מהו העונש על הונאה?

"העונש נבחן לפי חומרת המעשה ונסיבותיו. יש מספר חוקים שנוגעים בכל מיני אפשרויות לבצע מעשה מרמה - ביניהם התחזות, מרמה או קבלת דבר במרמה. העונשים על עבירות אלו נעים בין שלוש לשבע שנים מאסר בפועל", מסביר שינדלר. "החוק מדבר על התחזות כהצגה עצמית בצורה כוזבת, אם או בלי כוונה פלילית. זה מצב שניתן להיתקל בו במסגרת התחזיות, אבל במקרה סיימון לבבייב לא ברור אם מדובר בעבירת התחזות או בעבירות אחרות".

מדוע?

"הוא שינה את השם שלו במשרד הפנים, שזה דבר חוקי, אך הוא כן ביצע עבירות קשות לכאורה", מסביר שינדלר. "ניתן להתייחס למקרה זה בשני אספקטים, הראשון הוא ההתנהלות שלו מול הנשים. השני, ההתנהלות שלו מול גורמים אחרים, כמו חברות וכו'. מול חברות הוא זייף מסמכים ששייכים לחברה של לב לבייב, שעל בסיסה נתנו לו שירותים ומוצרים, ומדובר בעבירה פלילית חמורה. הבעיה במקרה השני היא שהעבירה הפלילית לא נעשתה בישראל, ולכן לא שפטו אותו על כך בארץ. יחד עם זאת, הפקת מסמך מזויף היא כשלעצמה עבירה פלילית".

מי שנפלה קורבן למתחזה יכולה לתבוע אותו בתביעה אזרחית על כל נזק שגרם לה –בין אם מדובר במקרים של נזק גופני ונפשי או נזק כספי, ממומני או רכושי

ומה עם ההתנהלות שלו מול הנשים שהונה?

 "מול הנשים זה עניין אחר. סעיף 345 א 2 לחוק העונשין קובע שייתכן מצב שבו קיום יחסי מין בהסכמה ייחשב כאינוס, מקום בו ההסכמה הושגה במרמה בכל הנוגע למהות העושה או המעשה. המשמעות היא שאם יהיה ניתן להוכיח שקיום יחסי המין בין הצדדים היה מבוסס על מרמה משמעותית בנוגע למהות העושה, זה יכול להגיע לכדי אינוס. הסעיף אומר שאם יש הסכמה מלאה, אבל יש הטעיה לגבי מהות העושה או המעשה, אז הדבר יכול להיחשב כעבירה על החוק".

איך מתמודדים עם מתחזה?

"מבחינה משפטית ניתן להתמודד בשני רבדים, ברובד הפלילי וברובד האזרחי. ייתכן כי כפועל יוצא מאופי המרמה יתרחשו עבירות פליליות של התחזות או זיוף, ואפילו עבירות מין למיניהן שנעשו תוך מרמה", מסביר שינדלר. "במישור האזרחי, מי שנפלה קורבן למתחזה יכולה לתבוע אותו בתביעה אזרחית על כל נזק שגרם לה –בין אם מדובר במקרים של נזק גופני ונפשי, או נזק כספי, ממומני או רכושי".

גם במקרה של נוכלים סדרתיים, לא פשוט להוכיח שהתרחשה הונאה.

"בהחלט, כי על פניו, אם אדם מלווה כסף לאדם אחר בלי חוזה כתוב הוא בבעיה ויהיה קשה להוכיח שמדובר בהונאה", מסביר שינדלר. "אם אדם העניק לאדם אחר הלוואה בלי לעגן זאת בחוזה, בית המשפט עלול לראות זאת כהענקת מתנה, והמקרה של סיימון לבייב הוא דוגמה טובה לכך. הוא ביקש הלוואה אישית מאותן נשים והן העבירו לו את הכספים ללא חוזה כתוב שמסדיר את ההלוואה, ולכן היה להן קשה להוכיח שהוא הונה אותן".

חשוב להיות זהירים יותר ולהבין כי בקשת כספים לאחר תקופת היכרות קצרה היא נורה אדומה לכל דבר

איך אפשר להימנע מהונאה?

"העצה הטובה ביותר היא לא למהר לתת כספים, ואם כן, חשוב לדאוג לעגן את ההלוואה אצל עורך דין, לבנות הסכם מסודר ומעבר לכך, עורך הדין יוכל לבצע בדיקת רקע על מבקש ההלוואה וכך יהיה לו קשה יותר להונות. בנוסף לזאת, לאור כל המקרים שאנחנו שומעים עליהם לאחרונה, חשוב להיות זהירים יותר ולהבין כי בקשת כספים לאחר תקופת היכרות קצרה היא נורה אדומה לכל דבר".

במקרים מסוימים לא נעשתה הונאה, אך אדם התחזה וגרם לצד השני לנזקים נפשיים. איך החוק מתייחס למקרה מהסוג הזה?

"במקרה הזה, אני סבור כי בית המשפט יכיר ויפצה, וישית על המתחזה את מלוא הנזק הכספי בגין המצב הנפשי שגרם. הסיבה לכך היא גרימת נזק מכוון תוך הטעיית האדם, מסירת פרטים לא נכונים שהשפיעו על ההחלטה להיכנס לקשר, ועל בסיס כך נגרם נזק נפשי. בית המשפט יכול להשית פיצויים ברמה של מיליוני שקלים במקרים מסוג זה".

סיימון לבייב הציג ברשתות החבריתות אורח חיים ראוותני ועשרות אלפי עוקבים במטרה לשכנע את הקורבנות שמדובר באישיות לגיטימית

איך ניתן לשמור על עצמנו ממתחזים ומנוכלים?

"להיות הרבה יותר חשדניים. היום, הרשתות מטעות מאוד. אם חוזרים לסיימון לבייב, ברשתות החברתיות שלו הוא הציג אורח חיים ראוותני ועשרות אלפי עוקבים במטרה לשכנע את הקורבנות שמדובר באישיות לגיטימית. המקרה של סיימון הוא דוגמה קלאסית להתחזות, ולכך שבקלות אפשר לבנות סוג של דמות פיקטיבית, ואני מאמין שיש עוד הרבה מקרים דומים".

עו"ד שינלדר מסכם: "העצה הכי טובה שלי היא לבחון את האדם לאורך זמן - אמון זה דבר שנבנה. עצה נוספת היא שאם בתחילת הקשר לבן הזוג יש דרישות מחשידות לכספים, זה בהחלט אמור להדליק נורה אדומה וכמובן שצריך לבצע בדיקת רקע נוספת על אותו אדם".

מה למדנו? כל אדם יכול להפוך לקורבן של הונאה. סיימון לבייב הוא לא הנוכל המקומי היחידי, ישנם הרבה נוכלים בישראל. לכן, חשוב להיות זהירים יותר בעת מתן כספים לאנשים שאנחנו לא ממש מכירים, וגם אם החלטתם להיות נדיבים ולהלוות כסף, חשוב לעגן את תנאי ההלוואה בעזרת עורך דין.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • מחיקת הרישום הפלילי: כך תצאו לדרך חדשה

    מחיקת הרישום הפלילי: כך תצאו לדרך חדשה

    נחשדתם בעבירות חמורות והתיק נסגר מ"חוסר ראיות" או "חוסר ענין לציבור"? שימו לב: אם תצליחו לשנות את עילת הסגירה ל"חוסר אשמה", הרישום הפלילי יימחק
    7 דק'
  • פקודת הראיות: מה יובא בפני בית המשפט?

    פקודת הראיות: מה יובא בפני בית המשפט?

    בתי המשפט מכריעים במחלוקות המובאות בפניהם באמצעות ראיות שמציגים הצדדים. פקודת הראיות מסדירה את הצגת הראיות, קבילותן ומשקלן. סקירה מקיפה
    7 דק'
  • ייצוג בבית משפט - שאלות ותשובות מהפורום

    ייצוג בבית משפט - שאלות ותשובות מהפורום

    כיצד ניתן לפעול כנגד שותף שמקבל החלטות שאינן לטובת החברה? מה צריך לעשות לאחר שהליך גישור נכשל? ואם הגשתם ערעור והתחרטתם עליו - תוכלו לבקש מביהמ"ש להתעלם ממנו? שאלות אלו ושאלות נוספות נשאלו לאחרונה בפורום ייצוג בבית משפט - ליטיגציה מסחרית-אזרחית, בניהולו של עו"ד שי ורד
    4 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה