zap group mishpati logo

רכבת ההרים של ה-NFT: זהירות! אתם צריכים עורך דין

הבלוקצ'יין שמאפשר לשמור יצירת אמנות תחת שורת קוד חדפעמית יוצר מהפכה. לפני שצוללים לעולם ה-NFT צריך להיזהר ולהיעזר במומחים

30.03.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
רכבת ההרים של ה-NFT: זהירות! אתם צריכים עורך דין

נדמה שפרט לקורונה, בשנתיים האחרונות כולם מדברים רק על דבר אחד - NFT. הטכנולוגיה הייחודית, שמאפשר לשמור יצירת אמנות תחת שורת קוד חד פעמית, שאיננה ניתנת לשכפול או להעתקה, יוצרת מהפכה ממשית בעולם האמנות ובתפישת הבעלות על יצירות אמנות. המהפכה הזאת הגיעה במהירות לשווקים ובתוך זמן קצר התחלנו לשמוע על גיפים, ממים ויצירות אמנות דיגיטליות אחרות שנמכרות תמורת מיליוני דולרים. בפברואר אשתקד מכר אמן הרשת Beeple פסיפס דיגיטלי בשם "5,000 הימים הראשונים" תמורת 69 מיליון דולר.

שחקני NBA, מוזיקאים ואפילו קוונטין טרנטינו מיהרו למכור NFT בסכומים גבוהים. כדי להבין על מה כל המהומה פנינו לעו"ד פנחס מיכאל אור, פרקליט בולט בתחום התובענות הייצוגיות המייעץ בשנים האחרונות גם ליזמים הפועלים בתחומי הבלוקצ'יין וה-NFT.

מה זה NFT?

עו"ד אור: "NFT (או Non Fungible Token) הוא למעשה שורת קוד ייחודית וחד פעמית או בתרגום חופשי - אסימון שאיננו בר החלפה. שורת קוד זו, שאפשר להצמיד לכל נכס דיגיטלי, איננה ניתנת לזיוף והיא נוצרת באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין".

לדברי עו"ד אור, "הבעלים של ה-NFT הוא היחיד שמחזיק בשורת קוד זו המאובטחת בטכנולוגיית הבלוקצ'יין, והחזקה ייחודית זו היא הגורמת לנדירות היצירה שבבעלותו". עו"ד אור מדגיש כי "בעלי ה-NFT לא מחזיק בתמונה פיזית אלא ב-NFT שלה".

באמצעות חוזים חכמים מאפשרת הטכנולוגיה לוודא שהבעלים של היצירה יקבל בעתיד את התשלומים המגיעים לו מכל שימוש שנעשה בה

למה משמש NFT?

" NFTמהווה מעין תעודת בעלות על הנכס הדיגיטלי הנרכש. כיוון ששורת הקוד העומדת מאחורי ה-NFT היא ייחודית ובלתי ניתנת לשכפול, הופכת היצירה בדרך זו לפריט אספנות".

עו"ד אור מדגים כמה שימושים שניתן לעשות באמצעות NFT: ראשית, ניתן להוכיח באמצעותו בעלות: "שורת הקוד הייחודית מהווה הוכחה שאותו פריט הוא מיוחד ואותנטי", מציין עו"ד אור. "יכול להיות NFT מקורי אחד בלבד, אך הוא יכול לייצג גם עותק מבין סדרה של עותקים מוגבלים".

שנית, משמש ה-NFT לתיעוד: "באמצעות טכנולוגיה זו אפשר לדעת בכל רגע נתון למי שייך ה-NFT ולבדוק אילו פעולות בוצעו בו, למי הוא נמכר וכו'", מסביר עו"ד אור.

שלישית, ה-NFT יכול לשמש לגביית רווחים עתידיים: באמצעות חוזים חכמים מאפשרת הטכנולוגיה לוודא שהבעלים של היצירה יקבל בעתיד את התשלומים המגיעים לו מכל שימוש שנעשה בה.

"עניין זה הוא פורץ דרך ממש", טוען עו"ד אור. "חוזים חכמים עשויים לאפשר לאמנים לקבל תמלוגים עתידיים על יצירותיהם ללא תיווך חיצוני של סוכנים, חברות הפקה ועורכי דין. האמן לא יידרש לעשות דבר כדי לאכוף את זכויותיו ולא יצטרך להוציא לשם כך כסף – התמלוגים יועברו ישירות אליו".

אם קניתי NFT – האם רכשתי את זכויות היוצרים ביצירה?

"התשובה היא לא. רכישת NFT ביצירה איננה מקנה את זכויות היוצרים עליה לרוכש, בדומה לאופן שבו רכישת ציור לא מקנה את זכויות היוצרים בציור לרוכש". למעשה, מסביר עו"ד אור, "מי שקונה NFT  נהנה ממעין תעודת בעלות על היצירה והוא יכול להציג אותה, למכור אותה וכו'. עם זאת, הוא לא רשאי למשל להשמיד אותה או לשכפל אותה - הכל בכפוף לתנאים ב-NFT".

גם בשוק הקריפטו נהגו בתחילה לזלזל, וכעת כל השחקנים הגדולים בעולם מושקעים בו, וביטקוין בודד שווה עשרות אלפי דולרים

ואולי מדובר בבלוף?

עו"ד אור מסביר כי "כמו כל טרנד, ייתכן שגם על ה-NFT צריך להסתכל בתור בועה או כעל אופנה חולפת, ולנקוט במשנה זהירות. לצד זאת, נציין באותה נשימה שגם בשוק הקריפטו נהגו בתחילה לזלזל, וכעת כל השחקנים הגדולים בעולם מושקעים בו, וביטקוין בודד שווה עשרות אלפי דולרים. בדומה למטבעות קריפטוגרפיים, נמכרות יצירות NFT במיליוני דולרים. בשל החד פעמיות של ה-NFT והעובדה שלא ניתן לזייף אותו, בהחלט ייתכן ששוק זה מהווה בוננזה אמיתית, ועוד כמה שנים מי שלא ייכנס אליו יצטער על כך מאוד", מסביר עו"ד אור.

רכבת ההרים של ה-NFT: זהירות! אתם צריכים עורך דין(1)

למה חשוב במיוחד להיעזר בעורך דין אם רוצים להשקיע ב-NFT?

"שוק ה-NFT הוא שוק חדש לגמרי, שצריך להיכנס אליו בזהירות, ומומלץ לעשות זאת באמצעות מומחים. בתחום זה, שרבים אינם מבינים עדיין לעומק, צריך לשים לב באופן מיוחד לכל מה שקשור לזכויות היוצרים ביצירה שנשמרת כ-NFT. בין היתר צריך לוודא שמי שבבעלותו זכויות היוצרים על היצירה המקורית הרשה לשמור אותה כ-NFT. בנוסף, צריך לוודא כי ניתן לשמור כ-NFT כל אחד מהרכיבים של היצירה ולבדוק מי הבעלים של כל אחד מאותם רכיבים (למשל, סרטון ויזואלי לעומת מוזיקה)".

חשוב במיוחד להיעזר בעורך דין המתמחה בנושא סבוך זה, בשל חוסר הוודאות הרבה הקיימת בנושא. לשם כך, מסכם עו"ד אור, "יש צורך להיעזר בעורך דין הבקיא בדיני זכויות יוצרים, הינו בעל אוריינטציה טכנולוגית מובהקת, ובקיא גם בכל הנוגע להגנה על קניין רוחני".

שוקלים להקים מיזם בתחום  הבלוקצ'יין או ה-NFT? חשוב שתוכלו לבנות נכון/ להגן על הפלטפורמה בצורה החוקית והטובה ביותר. פנו לעו"ד פנחס מיכאל אור, המייעץ ליזמים בתחומי הבלוקצ'יין וה-NFT

אור פינחס מיכאל עו"ד

אור פינחס מיכאל עו"ד

עו"ד פנחס אור, בעל תואר שני במשפטים, עוסק בהגשת תביעות ייצוגיות בתחום הצרכנות, בליטיגציה מסחרית, במשפט עסקי (חדלות פירעון, פשיטת רגל וצווי הפטר) ובניהול משברים עסקיים מול גופים ממשלתיים וציבוריים. כיהן בעבר כמנכ"ל בחברות שונות, לרבות חברות סטארט-אפ, מה שמאפשר לו כיום להעניק ללקוחותיו את המענה הרלוונטי ביותר. הם מצדם, יודעים שיש על מי לסמוך.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אור פינחס מיכאל עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה