zap group mishpati logo

העלאת הריבית של הבנק הפדרלי בארה״ב – האם ואיך להגיב לתנודות בשוק?

פתיחת שנת 2022 בשוק ההון היתה בעייתית בלשון המעטה. כעת, אחרי העלאת הריבית של הבנק הפדרלי בארה״ב, האם תיק ההשקעות שלכם בסכנה? כל המידע במקום אחד

מאת: זהר קטן - מערכת זאפ משפטי
11.05.22
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
העלאת הריבית של הבנק הפדרלי בארה״ב – האם ואיך להגיב לתנודות בשוק?

עיקרי הכתבה:

  • בניסיון לצמצם את האינפלציה בארה״ב שהגיע לשיא שלא נראה מאז 1981, הבנק הפדרלי האמריקאי הכריז ביום רביעי האחרון על העלאת הריבית בשיעור הגבוה ביותר מזה שני עשורים וכן על צמצום מאזן הנכסים ברשותו, שהגיע לשיא בזמן הקורונה.
  • ארבעת החודשים הראשונים של 2022 בוול סטריט היו החודשים הגרועים ביותר לפתיחת שנה מאז 1939, עם אינפלציה גבוהה, ירידות ערך חריגות וחוסר ודאות לגבי מצב השוק שחווה כרגע מפלה.
  • האינפלציה היא אמנם הגורם מספר אחת לחוסר הוודאות בתקופה הקרובה, אך ניתן לסמוך על התנודתיות הרגילה של השוק ולצפות לעלייה בעתיד, אם לא הקרוב אז הרחוק.
    ________________________________________________

מהלך הפדרל ריזרב יוצר הדים בשוק ההון

ביום רביעי האחרון, 4 במאי, הבנק הפדרלי האמריקאי, ה"פדרל ריזרב", ביצע שני מהלכים מקבילים בניסיון לרסן את האינפלציה הגבוהה שהגיעה לשיא מזה 41 שנה: העלאת הריבית בשיעור הגבוה ביותר זה שני עשורים, וכן צמצום היקף הנכסים שברשותו - מאזן שהיה במימדי שיא בימי הקורונה.

העלאת הריבית ב-50 נקודות בסיס, לרמה של 0.75%-1%, תאמה את הערכות האנליסטים. במרץ האחרון העלה הבנק את הריבית, לראשונה מאז 2018, ב-0.25%, וחזה עוד שש העלאות ריבית ב-2022. המהלכים הללו קשורים בנסיונות לאלף את האינפלציה בארה״ב, שהגיעה לשיעור של 8.5% בשנה, עלייה שלא נראתה מאז 1981.

צמצום הנכסים של ה"פדרל" יתבצע בפועל החל מחודש יוני, כאשר קצב הצמצום החודשי המירבי של האג״ח הממשלתיות ואג״ח משכנתאות יהיה בסדר גודל של 95 מיליארד דולר. הצמצום הזה בא בתגובה לרכישות האג״ח העצומות שהגיעו בעקבות מגיפת הקורונה בניסיון להזרים כסף לכלכלה, והכפילו את מאזני ה"פדרל" לסכום של כמעט 9 טריליון דולר.  קצב הצמצום של המאזן יהיה נמוך יותר בתחילה, בהיקף של 47.5 מיליארד דולר, ולאחר שלושה חודשים יעלה, בקצב הפחתה של כטריליון דולר בשנה.

התנודות בשוק קשורות קשר הדוק גם לפלישה הרוסית לאוקראינה, שמסלימה את המצב בין המעצמות וגורמת לבעיות באספקה

ההשפעות על שוק ההון - האם יש סיבה לדאגה?

צמצום המאזן יכול להשפיע על המדיניות המוניטרית ולשבש את שוק האג״ח, מאחר שמחירי האג״ח הם מדד יחס למרבית או לכל הכנסים הגלובליים האחרים. גם מהלך העלאת הריבית יוצר חוסר ודאות בנוגע למצב השוק, ובמיוחד לגבי החלטות המשקיעים.

לאחר שהוכרזו שני צעדים אלה, בבורסת וול סטריט נרשם זינוק יומי החד ביותר מזה שנתיים, תשואת האג״ח נסוגה מרמתה הגבוהה מאז 2018, והדולר נחלש מול מטבעות מרכזיים בעולם.

הצעדים הדרסטיים של ה"פדרל" נרשמים למול ארבעת חודשי פתיחת 2022, שהיו החודשים הגרועים ביותר לפתיחת שנה בוול סטריט מאז שנת 1939 שבה פרצה מלחמת העולם השנייה. התנודות בשוק קשורות קשר הדוק גם לפלישה הרוסית לאוקראינה, שמסלימה את המצב בין המעצמות וגורמת לבעיות באספקה.

גם להתפרצות הקורונה בסין יש השלכות על מצב השווקים. סגרים ועוצר, בתי עסק סגורים, אינפלציה דואה ואבטלה - לכל אלה יש השפעות על תפוקת הייצוא של סין וכיוון שמדובר במרכז הייצור הגדול בעולם, יש לכך כמובן השלכות קשות על השווקים בכל העולם.

חודש אפריל בוול סטריט היה החודש הגרוע ביותר שבסיומו מדדי S&P 500 ונאסד״ק נסגרו בירידה שבועית, הדולר נסחר בשער שיא מזה חמש שנים, במגמה שמזיקה בעיקר לשווים זרים. כמו כן, תשואות האג״ח הממשלתיות האמריקאיות הגיעו לזינוק חודשי חד ביותר, שהופך לנפילה חדה במחירים. תחזיות עגומות של ענקיות הטכנולוגיה אפל ואמזון סימנו את החודש הגרוע ביותר שלהן מאז המשבר העולמי ב-2008.

אחד החזאים הפיננסיים הבכירים בוול סטריט סבור עם הנפילות בשווקים, הכלכלה האמריקאית נמצאת במצב סביר יחסית ובכיוון הנכון, הרחק ממיתון

מה הן התחזיות בארה״ב?

על רקע שלל המשברים והמפלות הללו, לפי דו"ח שפרסם השבוע הכלכלן הראשי של "גולדמן זאקס", אחד החזאים הפיננסיים הבכירים בוול סטריט, ייתכן שהאינפלציה כבר הגיע לשיא ותתחיל לרדת. האטת האינפלציה והיחלשות שוק העבודה האמריקאי הן אלו שמצביעים, לטענתו, כי עם הנפילות בשווקים, הכלכלה האמריקאית נמצאת במצב סביר יחסית ובכיוון הנכון, הרחק ממיתון.

אמנם גם הבורסה בת״א סובלת מצניחות חדות, אך מצב האינפלציה כאן פחות חמור מזה של האמריקאים והמשבר ככל הנראה יהיה מתון בהתאם

מה קורה בבורסה בתל אביב?

בישראל שיעור האינפלציה נמוך מאשר זה בארה״ב ועומד על 3.5% בלבד. עקב המהלך של הבנק הפדרלי, ככל הנראה שבנק ישראל יצטרף להעלאת הריבית ויעשה זאת כבר בחודש מאי. התחזיות עומדות כרגע על העלאת הריבית ל-0.5%, ולא רק עקב המהלך האמריקאי אלא גם בעקבות תחזיות על העלאת הריבית באירופה.

הבורסה בת״א פתחה את שבוע המסחר ביום ראשון האחרון בירידות חדות של יותר מ-3%, נפילות שהושפעו מהמדדים בניו יורק מסוף השבוע, כולל צניחת מדד נאסד״ק ביותר מ-5%. בת״א, מניית טבע ירדה ביותר מ-9% ואף מניות טכנולוגיות שונות ירדו ירידות דרסטיות. אז אמנם גם הבורסה בת״א סובלת מצניחות חדות, אך מצב האינפלציה כאן פחות חמור מזה של האמריקאים והמשבר ככל הנראה יהיה מתון בהתאם.

אם אתם זקוקים לכסף בטווח זמן קצר של כמה חודשים עד שנה, כדאי שהוא לא יישב בשוק המניות

משקיעים - איך כדאי להגיב למצב שוק ההון?

התנודות הדרסטיות בשוק ההון, עם נפילת מחירי המניות ואיגרות החוב במקביל, בפעם הראשונה מזה עשורים, עלולות לגרום לבהלה ממשית, מדד הפחד עולה, אך המומחים מייעצים כרגע לא לעשות צעדים דרסטיים ולמעשה, לא לעשות דבר. גם אם תיק ההשקעות שלכם ניזוק וההפסדים מצטברים, אין סיבה לפעול בנושא אלא לחכות שהשוק יתאושש.

אם אתם זקוקים לכסף בטווח זמן קצר של כמה חודשים עד שנה, כדאי שהוא לא יישב בשוק המניות, שכרגע נמצא, כאמור, במצב של תנודתיות גבוהה מאוד. מניות טכנולוגיה, למשל, הן מניות תנודתיות עם מחזורי מסחר קצרים. שלב המשבר והמפלה הוא שלב התחתית, ואמנם יש חוסר בוודאות באשר למתי כל זה ישתנה, אך אחרי התחתית תהיה גם עלייה, לכן מומלץ לא להיבהל ולחכות למחזורי התנודה של השוק.  

התהליכים שמתרחשים כעת בשוק הם תהליכי מאקרו שהתוצאות שלהם יהיו גם במונחי זמן של מאקרו

ובכל זאת, האם זה הזמן להשקיע?

במצב שבו האינפלציה דואה, יש חוסר ודאות כללי לגבי מצב השוק. לא ניתן לחזות את קצב האינפלציה ואת התנהגותה, ומשברים קודמים בשוק ההון דווקא נפתרו באמצעות ריבית נמוכה. כש"הפדרל" מעלה את הריבית, ההתאוששות של השוק עלולה לארוך זמן. אם אתם מחפשים להשקיע, כדאי להתרחק ממניות ולהתמקד בהשקעות סולידיות יותר.

מי שבכל זאת מחפש להשקיע במניות דווקא עכשיו, צריך להביא בחשבון שתשואה חיובית תקרה בעתיד אך לא בעתיד הקרוב אלא זה הרחוק. התהליכים שמתרחשים כעת בשוק הם תהליכי מאקרו שהתוצאות שלהם יהיו גם במונחי זמן של מאקרו. בנוסף, יש גם יתרונות במפלה הדרסטית כיוון שעתה ניתן להשקיע בחברות טובות ובמחירים טובים, ומי שיבר להשקיע לטווח ארוך ייהנה מתוצאות התנודות בשוק, עם תשואה יפה בטווח הארוך. עניין של זמן וסבלנות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה