zap group mishpati logo

כיצד לקבל את מלוא הפיצוי עקב תאונת דרכים בדרך אל העבודה וממנה?

תאונות דרכים שהתרחשו בדרך אל העבודה או בדרך חזרה ממנה, גם אם כללו עצירה בגן או בבית הספר של הילדים, מוכרות כתאונות עבודה. עוה"ד מרינה שץ ואנה אייזנברג מרחיבות על הגשת התביעה, חישוב הפיצוי המירבי ומתי תאונת דרכים בעבודה נכללת תחת חוק הנזיקין ולא תחת חוק הפלת"ד

17.05.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
כיצד לקבל את מלוא הפיצוי עקב תאונת דרכים בדרך אל העבודה וממנה?

"השלב הראשון בתהליך הגשת התביעה עקב תאונת דרכים שהתרחשה בדרך הלוך או חזור ממקום העבודה נעשה אל מול הביטוח הלאומי", מציינת עו"ד אנה אייזנברג ומוסיפה: "אף שיש ביכולתנו לפנות ישירות אל חברת הביטוח, לא כדאי לעשות זאת טרם פנייה למיצוי מלוא הזכויות אל מול המוסד לביטוח לאומי, משום שחברת הביטוח תבצע ניכוי רעיוני של התשלום שאמור היה להתקבל מהביטוח הלאומי".

לפיכך, רק לאחר שהתהליך מול הביטוח הלאומי הסתיים והתובע הוכר כנכה, תוגש תביעה כנגד החברה שביטחה את הרכב בביטוח חובה. עו"ד אייזנברג מדגישה כי "דרגת הנכות שנקבעה בביטוח הלאומי תשמש כקביעה על פי הדין גם לגבי חברת הביטוח, ומשמעות הדבר היא שיהיה עליה לפצות את הניזוק בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו בביטוח הלאומי".

האם ניתן יהיה לקבל כפל פיצוי גם מביטוח לאומי וגם מחברת הביטוח?

"לא, התביעה נעשית על פי עקרונות דיני הנזיקין, ולכן חלק הפיצוי שיתקבל מטעם הביטוח הלאומי, בין אם מדובר על מענק סופי ובין אם מדובר בקצבה, ינוכה מהפיצוי הסופי אשר ישולם על ידי חברת הביטוח". 

אדם שהוכר בביטוח לאומי כנכה בשיעור שעולה על 20% ומקבל קיצבה חודשית יכול למצוא כי הוא אינו זכאי לקבלת פיצוי מחברת הביטוח

באילו מקרים לא ניתן יהיה לקבל פיצוי מטעם ביטוח החובה של הרכב?

"אדם שהוכר בביטוח לאומי כנכה בשיעור שעולה על 20% ומקבל קיצבה חודשית יכול למצוא כי הוא אינו זכאי לקבלת פיצוי מחברת הביטוח, משום שבמקרה זה ביטוח לאומי הוא המיטיב אשר ישלם לו מלוא הנזק עד הגעתו של הנפגע לגיל הפרישה. כלומר, הפיצוי אשר אמור היה להתקבל מחברת הביטוח 'ייבלע' בתמלוגי הביטוח הלאומי", מסבירה עו"ד מרינה שץ. "עם זאת, ישנם מקרים שבהם ניתן לקבל פיצוי בשיער של 125% ובפרט כאשר הרכב שבו קרתה התאונה שייך לאדם פרטי ולא רשום על שמו של המעסיק".

דוגמה הממחישה את העניין: אדם שבגין נכותו כתוצאה מהתאונה זכאי לקבל 200,000 שקל מחברת הביטוח, אך כבר קיבל 500,000 שקל מביטוח לאומי - תביעתו "נבלעת" בתגמולי ביטוח לאומי. אולם, אם התאונה נגרמה כאשר הנפגע נהג ברכבו הפרטי, הוא יהיה זכאי ל-25% מהפיצוי טרם ניכוי תשלום אשר קיבל ויקבל מהמוסד לביטוח לאומי, ומכאן שהוא הוא יקבל 125%.

לאחר קבלת פיצוי מחברת הביטוח לא ניתן להגיש תביעה להחמרת מצב, כי הפיצוי הוא סופי ומשקלל את מלוא הנזק של הנפגע

האם יש מקרים שבהם המעסיק חשוף לתביעה עקב תאונת דרכים?

"תאונות דרכים נדונות על פי חוק הפלת"ד ולא על פי חוק הנזיקין", מסבירה עו"ד שץ. "עם זאת, ישנם מספר מקרים חריגים שבהם ניתן יהיה להגיש תביעה כנגד המעסיק על פי דיני הנזיקין. לדוגמה: כאשר אדם נהג על כלי רכב לא תקין שלא בוטח בשטח העבודה. במקרים אלה יש צורך להוכיח אשמה או רשלנות מצד המעסיק ולבחון את עניין הרשלנות התורמת של האדם עצמו שנפגע מהתאונה – דבר שלא קיים בחוק הפלת"ד, משום שמדובר באחריות מוחלטת".

עו"ד שץ מוסיפה: "כאשר מדובר בתביעות רגילות לפי חוק הפלת"ד או תאונות דרכים שמוכרות כתאונות עבודה, לאחר קבלת פיצוי מחברת הביטוח לא ניתן להגיש תביעה להחמרת מצב, כי הפיצוי הוא סופי ומשקלל את מלוא הנזק של הנפגע. מסיבה זו חשוב לשקלל את כלל הנזקים וההוצאות שנגרמו וייגרמו לאדם גם בעתיד. אולם חשוב לדעת כי ניתן לפנות אל הביטוח הלאומי בתביעה להחמרת מצב גם לאחר שהתקבלה נכות קבועה, כל עוד חלה החמרה במצבו הבריאותי של הנפגע".

חשוב לפנות לקבלת טיפול וייצוג משפטי על מנת לשנות את מאזן הכוחות בין הנפגע לבין חברת הביטוח, שאינן ממהרות לשלם את הפיצוי לנפגע ונוקטות באמתלות שונות

מתי מומלץ לפנות לעורך דין?

"מוקדם ככל הניתן וזאת כדי שעורך דין יוכל להנחות הנפגע כיצד לפעול ואילו אישורים ומסמכים יש לאסוף לצורך הגשת התביעה. כמן כן, גם לאחר הגשת תביעה לחברת הביטוח, חברת הביטוח לא ממהרת לשלם את הפיצוי שמגיע לנפגע ומנסה להפחית מהפיצוי בטענות שונות, כגון: מצב רפואי קודם שתועד בתיקו הרפואי של הנפגע, טענות כי הנפגע לא סובל מפגיעה ממשית, או שהתאונה לא הותירה את הנזקים מהם סובל הנפגע".

כיצד לקבל את מלוא הפיצוי עקב תאונת דרכים בדרך אל העבודה וממנה?(1)

לדברי עו"ד שץ, מצב זה מביא לכך שלא פעם הנפגעים מוותרים על האפשרות לנסות ולהתחיל תהליך אל מול חברת הביטוח וזאת מתוך מחשבה כי אין להם את היכולת והכלים לקבל פיצוי עקב פגיעתם. לכן, מוסיפה עו"ד אייזנברג, "חשוב לפנות לקבלת טיפול וייצוג משפטי על מנת לשנות את מאזן הכוחות בין הנפגע לבין חברת הביטוח".

עוה"ד שץ ואייזנברג מבקשות להדגיש: "אם אתה או את נפגעתם כתוצאה מתאונת דרכים או כתוצאה מתאונת עבודה, גם אם מדובר במקרים קלים, אל תמתינו ופנו באופן מיידי לייעוץ משפטי כדי להגדיל את הסיכויים לקבלת פיצוי הולם או פיצוי התואם את מצבכם הרפואי והתפקודי.

משרד עורכות הדין שץ-אייזנברג עוסק בייצוג נפגעי תאונות דרכים ותאונות עבודה וישמח להעניק שירות קשוב ומקצועי

סייעה בהכנת הכתבה: הילה צור-שינזי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
שץ-אייזנברג משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה