zap group mishpati logo

רשות המיסים תשיב כ-100 מיליון שקל לגימלאים!

רשות המיסים גבתה במשך שמונה שנים ושלא כחוק מיסים מקצבאות פנסיה פטורות ממס. כעת, במסגרת הסכם פשרה, הגימלאים יקבלו את כספם בחזרה

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
01.06.22
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
רשות המיסים תשיב כ-100 מיליון שקל לגימלאים!

עיקרי הכתבה:

  • רשות המיסים גבתה שלא כדין מס מפנסיות הגימלאים - ההתנהלות הבזויה, יש לומר, של רשות המיסים התגלתה במסגרתה של תביעה ייצוגית שהגיש גימלאי בשם שבתאי שבתאי, כאשר הבין שגובים מקרן הפנסיה שלו מיסים שלא כדין. הרשות גבתה סכומים של עשרות מיליונים שקלים בשנה מגימלאים אשר הפנסיות שלהם פטורות ממס.
  • כיצד בית המשפט הגיב בנושא? בית המשפט הגיב להתנהלות רשות המיסים בחומרה וקבע: "ההכרה בזכות הקניין מחייבת לנהוג בהכנסה פטורה בזהירות, ולא להציב בפני מימוש הפטור חסמים שאין בהם צורך ואין בהם הצדקה". במסגרת הסכם פשרה, הרשות תשיב לגמלאים מעל ל-100 מיליון שקל.
  • מדוע קצבאות הפנסיות פטורות ממס? הקצבאות פטורות ממס מתוקף תיקון לפקודת מס הכנסה, המתמקד בהרחבה של הטבות המס בעת משיכת כספים מאפיקי חיסכון של מבוטחים שהגיעו לגיל הפרישה. תכליתה של הגדלת הפטור היא להבטיח את זכויותיהם של גימלאים בעקבות תוחלת החיים שעולה עם השנים.
    ____________________________________

במסגרת תביעה ייצוגית נגד רשות המיסים, הרשות הודתה שגבתה מיסים שלא כחוק מקצבאות פנסיה פטורות ממס. הגימלאים, שזכו בתביעה, יקבלו כעת את כספם בחזרה. באיזו טענה רשות המיסים גבתה, אם כן, כספים שלא היתה אמורה לגבות?

בכתב התביעה נכתב כי רשות המיסים דרשה באופן לא חוקי ממשלמי הקצבאות – קופות הגמל, מעסיקים וכן גורמים נוספים - שלא להעניק את הפטור ממס עבור הקצבאות לגימלאים 

כיצד הסבירה רשות המיסים את גביית המס מפנסיות הגימלאים?

ההתנהלות הבזויה, יש לומר, של רשות המיסים התגלתה במסגרתה של תביעה ייצוגית שהגיש גימלאי בשם שבתאי שבתאי, כאשר הבין שגובים מקרן הפנסיה שלו מיסים שלא כדין, והתברר כי הרשות גבתה סכומים של עשרות מיליונים שקלים בשנה מגימלאים אשר הפנסיות שלהם פטורות ממס.

בכתב התביעה נכתב כי רשות המיסים דרשה ממשלמי הקצבאות – קופות הגמל, מעסיקים וכן גורמים נוספים - שלא להעניק את הפטור ממס עבור הקצבאות לגימלאים שלא הציגו אישור של פקיד שומה, למרות שדרישה זו כלל לא חוקית ואין לה הצדקה.

במסגרת התובענה הסתבר שרשות המיסים גבתה את המיסים במשך שמונה שנים – 2012 עד 2019. במסגרת הסדר פשרה בבית המשפט, הרשות הודתה שגבתה את הכספים הללו שלא כדין וחזרה על הטענה שהגימלאים לא הציגו פטור של פקיד שומה. כמו כן, לפי התביעה, יש כמאה אלף מקבלי קצבאות שנגבו מהם כספי מס שלא כדין.

השופט סבר כי אלמלא התביעה כנראה היו נגבים מהגימלאים עשרות מיליוני שקלים נוספים שלא כדין

כיצד בית המשפט הגיב בנושא?

בית המשפט הגיב להתנהלות רשות המיסים בחומרה. אבי גורמן, שופט בית המשפט המחוזי לוד, ציין כי "הכנסה שקובע המחוקק כי היא פטורה ממס, אין למסות. ההכרה בזכות הקניין מחייבת לנהוג בהכנסה פטורה בזהירות, ולא להציב בפני מימוש הפטור חסמים שאין בהם צורך ואין בהם הצדקה. אף לא דאגה פטרנליסטית שמטרתה לוודא כי הנישום מודע לכל זכויותיו, אינה יכולה להצדיק מיסוי הכנסה פטורה".

השופט הוסיף וכתב כי: "במדינה שערכיה יהודיים ודמוקרטיים, ראוי לנהוג בזהירות יתרה שעה שעסקינן בהכנסה פטורה ממס של פלח אוכלוסיה שאינו בשיא הכוח התעסוקתי, ולוודא שלא שוללים ממנו פטור ממס שקבע המחוקק, ביחס להכנסה שמקורה מיגיע כפיו בשנות עבודתו". בנוסף, השופט סבר כי אלמלא התביעה כנראה היו נגבים מהגימלאים עשרות מיליוני שקלים נוספים שלא כדין: "יש בהחלט מקום להניח כי אלמלא התובענה הנוכחית וההנחיות החדשות שהוציאה המשיבה בעקבותיה, סכומים פטורים ממס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים היו נגרעים שלא כדין מדי שנה מגימלאים רבים".

השופט המשיך והעביר ביקורת על ההתנהלות הלקויה של רשות המיסים: "מצב בו רשות המסים קובעת הנחיות המביאות לגביית מס מקצבאות פטורות והיא אינה בוחנת את הדברים כך שבמשך שנים נגבה מס מקצבאות פטורות של גימלאים, ותוך שהרשות אינה עושה דבר להשבתו, אינו מניח את הדעת".

כמו כן, בנוסף לעשרות מיליוני השקלים שהרשות התבקשה להחזיר לגימלאים, בית המשפט פסק לטובת התובע הייצוגי גמול של 100 אלף שקל ושכר טרחה של מיליון שקלים לבא כוחו.

תכליתה של הגדלת הפטור היא להבטיח את זכויותיהם של גימלאים בעקבות תוחלת החיים שעולה עם השנים

מדוע הפנסיות פטורות ממס?

קצבאות הפנסיה פטורות ממס מתוקף תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, המתמקד בהרחבה של הטבות המס, מכוח סעיף 9א לפקודה, בעת משיכת כספים מאפיקי חיסכון של מבוטחים שהגיעו לגיל הפרישה. במסגרת אותו תיקון, הוגדל הפטור הניתן לקצבאות מזכות. תכליתה של הגדלת הפטור היא להבטיח את זכויותיהם של גימלאים בעקבות תוחלת החיים שעולה עם השנים.

מהו השינוי שרשות המיסים ביצעה בעקבות התביעה?

רשות המיסים, שהבינה מן הסתם שחשוב שיתנהל שינוי במדיניות הקלוקלת שבה נקטה בעבר, פרסמה הנחיה חדשה למשלמי הקצבאות, שאומרת שהפטור צריך להינתן ללא כל אישור של פקיד שומה אלא רק באמצעות חתימה של מסמך הצהרה בפני משלם הקצבה. 

צילומי אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה