zap group mishpati logo

חותמים על הסכם ממון או על הסכם חיים משותפים? כך תבטיחו הגינות ושקיפות

שלושה עקרונות עומדים בבסיס הסכם ממון שישרת נכונה את שני הצדדים - הוגנות, איזון וייצוג. עו"ד דנה נחום בוסקילה, העוסקת בדיני משפחה ומומחית בעריכת הסכמי ממון, על הדגשים החשובים לעריכת הסכם ממון טוב

05.06.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
חותמים על הסכם ממון או על הסכם חיים משותפים? כך תבטיחו הגינות ושקיפות

עורכת הדין דנה נחום בוסקילה, העוסקת בדיני משפחה ומומחית בעריכת הסכמי ממון, מספרת כי לא פעם זוגות לקראת חתונה או זוגות לקראת מעבר למגורים משותפים יוצרים עימה קשר ומבקשים לערוך הסכם ממון או הסכם חיים משותפים בחופזה. אף שכל עת טובה לעריכת הסכמי אלה, עדיף להקדיש עבורם חשיבה מעמיקה שכוללת גם את התרחישים האפשריים בעתיד, היא אומרת ומרחיבה על העקרונות המהותיים שיבטיחו את הגינות ההסכם ושקיפותו לשני הצדדים.

ראשית בודקים מה הן הזכויות שיש לשני הצדדים ושנית בודקים מהו הרצון הכלכלי שלהם ולאילו מצבים עתידיים אפשריים יש להיערך

מתי מומלץ לערוך הסכמי ממון או הסכמי חיים משותפים?

"ישנה משמעות רבה מאוד לעריכת הסכם ממון או הסכם חיים משותפים הן בהיבט התוכן והן בהיבט הייצוג המשפטי, ולכן כדאי לערוך אותו מוקדם ככל הניתן כדי להבטיח שכלל הנתונים נאספו ביסודיות וכדי לוודא ששני הצדדים מבינים את משמעויות ההסכם וזוכים לייצוג משפטי".

כיצד ניתן להיערך לקראת עריכת הסכם ממון או הסכם חיים משותפים?

"הסכמי ממון או הסכמי חיים משותפים הוגנים מתחילים בשמירה על עקרון השקיפות. ראשית, בודקים מה הן הזכויות שיש לשני הצדדים ושנית בודקים מהו הרצון הכלכלי שלהם ולאילו מצבים עתידיים אפשריים יש להיערך. ישנה חשיבות רבה לכך שלכל צד יובהרו ההשלכות המשפטיות שיש להסכם כדי למנוע קיפוח במקרה של גירושין או פרידה".

ייצוג כל צד וצד, ביחד או לחוד, יבטיח את איזון המשאבים, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה יישומית, לאחר בדיקת הזכויות

הזכרת את עיקרון הייצוג. האם בני הזוג נדרשים לחבור לעורכי דין שונים או די בעורך דין אחד המייצג את שני הצדדים?

"ניתן לחתום הסכמי ממון בליווי עורך דין אשר מייצג את שני הצדדים, שתפקידו להבטיח כי אף צד לא יקופח. אדגיש כי אם צד אחד לא מעוניין בייצוג, בכל מקרה אמליץ לו ליצור קשר עם עורך דין אשר יסייע לו להעיר הערות ויידע אותו על זכויותיו. ייצוג כל צד וצד, ביחד או לחוד, יבטיח את איזון המשאבים, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה יישומית, לאחר בדיקת הזכויות".

עו"ד נחום בוסקילה מוסיפה: "חשוב לי לערוך תחת ידי מסמך יסודי, שמבוסס על בדיקת זכויות. כמו כן, אם אני מייצגת צד אחד, אני בודקת שגם הצד השני מיוצג".  

מה הם הדגשים לעריכת הסכם ממון טוב?

"כדי להבטיח שהסכם הממון שלכם ישרת אתכם בכל עת, חשוב לשמור על שלושה עקרונות: הוגנות, איזון וייצוג. עקרון ההוגנות בוחן את רצונותיהם המשותפים של בני הזוג – האם הם מעוניינים בשיתוף כלכלי מלא או חלקי, או האם הם מעוניינים בהפרדה כלכלית מוחלטת? רק לאחר שהנושא הובהר, ניתן להמשיך לפרטים. לדוגמה, כאשר צד אחד מגיע לקשר עם ממון רב וצד אחר מגיע עם מעט ממון – כיצד ניתן ליצור הסכם שבו כל צד לא נותר מקופח בעת פרידה ולשמור על האיזון".

באשר לעקרון הייצוג, עו"ד נחום בוסקילה מבקשת להדגיש כי "אם אחד מהצדדים אינו מעוניין להיות מיוצג, אציין זאת אל מול בית המשפט. כמו כן, תמיד אוכל להעביר אליו את טיוטת ההסכם כדי לקבל את הערותיו".

נושא נוסף שהסכם הממון מסדיר הוא ניהול משק הבית באופן שוטף. "לדוגמה, אם מחליטים על ניהול משק בית משותף, הרי שנדרש יהיה לפתוח חשבון בנק משותף ולהסדיר את ההתנהלות הכלכלית היומיומית. מובן שאם ישנן סוגיות הקשורות למיסוי בשל בעלות על נכסים רבים, אפנה את לקוחותיי להתייעצות עם עורך דין המתמחה במיסים".

אם זוג עורך הסכם ממון אבל לא מתנהג בהתאם להסכמות שהוסכמו, יש בכוחה של התנהגותו לבטל את הסכם הממון

מתי הסכמי ממון הכרחיים להסדרת העניינים הכלכליים בין הצדדים?

"חשוב מאוד לערוך הסכמי ממון במצבים של זוגיות מאוחרת, זוגיות בפרק ב', כאשר אנשים מגיעים אל הקשר עם ממון רב, אך גם במקרים שאין נכסים, משום שבעתיד הזוג עשוי להיות בעל נכסים. הסכם איכותי יסדיר היבטים כלכליים בקשר ויאפשר להשקיט סוגיות אלו בעתיד".

עו"ד נחום בוסקילה מוסיפה כי כל עוד הצדדים מתנהלים בהתאם לכוונותיהם, ההסכם עשוי לסתור כל טענה לשיתוף ספציפי בעתיד, אך אם זוג עורך הסכם ממון אבל לא מתנהג בהתאם להסכמות שהוסכמו, יש בכוחה של התנהגותו לבטל את הסכם הממון.

חותמים על הסכם ממון או על הסכם חיים משותפים? כך תבטיחו הגינות ושקיפות(1)

"אם אחד מבני הזוג הגיע עם דירה או עם נכסים רבים, ובמסגרת ההסכם בני הזוג הסכימו על הפרדה כלכלית מוחלטת, אך בפועל הם מתנהלים בשיתוף מלא ואף הצד בעל הנכסים בקשר מצהיר על שותפות מלאה בנכסים, הרי שדי בהתנהגות זו כדי לבטל את הסכם הממון, משום שההתנהגות מצביעה על הכוונה", היא מסבירה. "במסגרת עריכת הסכם הממון ניתן מראש להבהיר השלכות אלו ולכן ישנה חשיבות יתרה לערוך הסכם זה בליווי עורך דין מקצועי, שהוסמך לנושא ובעל ניסיון בתחום".

עו"ד דנה נחום בוסקילה עוסקת בדיני משפחה ובעלת ניסיון רב בעריכת הסכמי ממון והסכמים בין בני זוג. לייעוץ משפטי בנושא, צרו קשר

סייעה בהכנת הכתבה: הילה צור-שינזי. צילומים: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד דנה נחום בוסקילה

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה