zap group mishpati logo

מתגרשים - מה עדיף, בית משפט או גישור?

אם גם אתם עומדים בפני משבר זוגי שלא ניתן להתגבר עליו והחלטתם להפריד כוחות, בתוך סבך הרגשות והקשיים עומדות בפניכם שתי אפשרויות: הליכים משפטיים או בחירה בגישור. מה יטיב יותר עם עתידכם ועתיד ילדיכם?

מאת: עו"ד מירה כהן
13.06.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
מתגרשים - מה עדיף, בית משפט או גישור?

אחת האפשרויות העומדות בפני זוג שמתגרש היא פנייה לבית המשפט או לבית הדין הרבני. עו"ד ומגשרת מירה כהן מסבירה כי "בהליכים משפטיים, אחד מהצדדים מגיש תביעה (בקשה ליישוב סכסוך) לבית המשפט ומאותו הרגע מתחיל מאבק משפטי פוגעני, ארוך ומאד יקר בבית המשפט או בבית הדין הרבני. כל צד נאלץ לשכור עו"ד שייצג אותו וינהל את המלחמה מטעמו, והצדדים מאבדים שליטה על ההליך שנמצא בידי עורכי דין שהם לרוב לוחמניים".

עו"ד כהן מציינת בנוסף כי בבתי המשפט התהליכים איטיים מאוד גם בגלל העומס וגם משום שתיקי משפחה הם תיקים מורכבים - מה שדורש דיונים רבים, הליכי גילוי מסמכים ארוכים (שחודרים לפרטיות), הגשת בקשות ותצהירים רבים, ועוד. התנהלות בבתי משפט עשויה להמשך לעתים חמש שנים ואף יותר.

הבעיה העיקרית בהליכים משפטיים היא שבדרך להחלטות, הצדדים סובלים מהכפשות הדדיות, מעוגמת נפש ומקרע עמוק שלעתים לא ניתן לאיחוי

עלויות שמגיעות עד מאות אלפי שקלים לכל צד

אחד החסרונות המשמעותיים בניהול הליכים משפטיים הוא שלצדדים אין שליטה על תוצאות התהליך. ההחלטה שניתנת בבית המשפט היא החלטה של השופט שמבוססת על התרשמותו מעורכי הדין וההוכחות שמובאות בפניו. לשני הצדדים אין השפעה על ההחלטות, והם נאלצים לקבל את ההכרעה גם אם היא לא מקובלת עליהם.

"ההחלטות של השופט היושב בדין, לרוב אינן צופות פני עתיד ולפעמים הן מתעלמות מפרטים שהם חלק מהותי מחיי היומיום של הצדדים והילדים, מה שמאלץ אותם לחזור ולעסוק גם בעתיד בהליכים משפטיים", מדגישה עו"ד מירה כהן.

הבעיה העיקרית בהליכים משפטיים היא שבדרך להחלטות, הצדדים סובלים מהכפשות הדדיות, מעוגמת נפש ומקרע עמוק שלא ניתן לאיחוי. למרבה הצער, מרבית עורכי הדין מלבים את האש, הסכסוך רק הולך ומחמיר ולעתים קרובות גם הילדים נגררים לסכסוך הזה.

"לעתים קרובות, על מנת לקבל את ההחלטה, השופט ממנה אנשי מקצוע נוספים כמו עו"סים ואקטוארים ,שנכנסים לקרביים של המשפחה, והם אלה שמגישים את חוות דעתם על הצדדים והילדים לשופט", אומרת עו"ד כהן ומדגישה כי כל הוצאות ההליכים מוטלות על הצדדים. "בהליכים בבית המשפט או בבית הדין, העלויות יכולות להגיע למאות אלפי שקלים, לכל צד".

במספר מפגשי גישור מצומצם אפשר להגיע להחלטות שמקובלות על שני הצדדים ולגבש הסכם כולל שצופה את פני העתיד

הליך גישור לפני כל הליך משפטי מועיל לשני הצדדים

לעומת הכאוס בבתי המשפט, אפשרות אחרת שקיימת עבור בני הזוג שנפרדים היא בחירה בהליך גישור. "בהליך גישור, התמונה שונה לחלוטין", אומרת עו"ד כהן. "שני הצדדים מגיעים אליו יחד במטרה להגיע להסכמות ולגבש הסכם שיהיה נכון ומתאים להם. העלויות של הליך הגישור מוזלות באופן משמעותי לעומת הליכים בבתי משפט ויכולות להסתכם באלפי שקלים, כאשר בהוצאה הזו שני הצדדים נושאים יחד".

הליך גישור הוא קצר. כך למשל, במספר מפגשים מצומצם אפשר להגיע להחלטות שמקובלות על שני הצדדים ולגבש הסכם כולל שצופה את פני העתיד. "מגשר טוב יידע להוביל את הצדדים לקבל את ההחלטות הנכונות והטובות ביותר להם. מגשר טוב יוביל את הצדדים להניח את הכעסים, המחלוקות, העצב והאכזבות בצד ולהתמקד בעתיד ובהווה", מציינת עו"ד כהן.

"חשוב להבין", מוסיפה עו"ד כהן, "כי בחירה בהסכמה של הליך גישור לפני כל הליך משפטי מועילה ללא ספק לשני הצדדים - תועלת שתלווה אותם להמשך דרכם לכל החיים".

בגישור מוצאים את הפתרונות להגן על הלידים ולאפשר לתא המשפחתי להתקיים בשלווה ובשלום, גם בנפרד

גישור – הליך זול, יעיל וקצר

עו"ד כהן מדגישה כי בהליך גישור המגשרים שומעים את שני הצדדים באופן ישיר (לא באמצעות עורכי דין) ומקבלים את התמונה המלאה באופן בלתי אמצעי, דרך שני הצדדים, שאותם מובילים המגשרים להתמקד בקבלת ההחלטות שיסייעו להם לצאת לדרך חדשה וטובה.

המגשר מזקק את הצרכים של שני הצדדים, תוך כדי הכלה והקשבה לכל צד בנפרד וביחד. למעשה, מגשר לא מקבל החלטות אלא הצדדים. מגשר עוזר לצדדים להגיע להסכמות שלפעמים כרוכות בוויתורים של צד, אבל הם ללא ספק טובות יותר לכל צד בתמונה הכללית וללא ספק טובות ונכונות גם לילדים".

עוד היא מבהירה כי הליך הגישור מאופיין במספר יתרונות מהותיים: תהליך קצר ויעיל, עלות כספית נמוכה באופן משמעותי, הליך שמתמקד בנושאים החשובים והרלוונטיים לצדדים שמולו, והעובדה שהתוצאה תלויה אך ורק בצדדים עצמם ומהווה את הרצון שלהם.

"העובדה שהליך זה זול וקצר משמעותית מאפשרת לשני הצדדים לחסוך מהמשאבים היקרים ביותר (זמן וכסף) ולפנות לדרך חדשה כדי לבנות מחדש את ביתם. העניין המשמעותי מכל  הוא לשמור שהילדים לא ייגררו למאבק בין שני הצדדים – דבר שקורה לא פעם בהליכים משפטיים. בגישור מוצאים את הפתרונות להגן עליהם ולאפשר לתא המשפחתי להתקיים בשלווה ובשלום, גם בנפרד", היא אומרת.  

הייחודיות בתהליך הגישור שאותו מובילה עו"ד כהן היא שכל התהליך נעשה תחת קורת גג אחת ובעבודה משותפת עם אנשי מקצוע הנדרשים בהליך כמו רו"ח, אקטואר מדריכי ויועצי הורים. "אצלנו הגישור הוא בשיתוף - אני מגשרת בשיתוף פעולה עם מגשרת מתחום ההדרכה ההורית, כך שהצדדים זוכים לקבל מענה מלא הן מהפן המשפטי הרחב והן מהפן המנטלי-רגשי גם כהורים ולהמשך הדרך", מסכמת עו"ד כהן. "הליך הגישור נעשה בצורה שוויונית ומכבדת ומעודד שיח משותף לצדדים. בתום ההליך, שנשאר חסוי לכל אורכו, הצדדים יוצאים לדרך חדשה עם הסכם מפורט שמקובל עליהם ולאחר שרכשו בתהליך את היסודות להמשך שיתוף פעולה בריא בעתיד".  

צילומים: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה