zap group mishpati logo

האב הטייס קיפח את בנו ושכח מהצוואה. בית המשפט הורה לקיימה

אב ערך לפני 45 שנה צוואה ונישל ממנה את בנו | כאשר חזרו השניים להיות בקשר, האב שכח לשנות את צוואתו | לאחר שביהמ"ש למשפחה ביטל את הצוואה, המחוזי הפך את ההחלטה: "לא תמיד צדק ומשפט נפגשים" | על ההחלטה האחרונה הוגש ערעור לביהמ"ש העליון

01.11.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
האב הטייס קיפח את בנו ושכח מהצוואה. בית המשפט הורה לקיימה

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע לאחרונה כי לא ניתן לבטל צוואה שנכתבה לפני 45 שנה, למרות שהיא נשכחה על ידי האב שכתב אותה ועל אף שקיומה כיום יוצר חוסר צדק משווע. בכך קיבל בית המשפט ערעור יוצא דופן שהוגש על החלטת בית המשפט לענייני משפחה בעניין.

"מדובר בפרשה מאוד חריגה", מספרת עו"ד יפעת בן דוד-בוסטוס, המתמחה בדיני משפחה. "האב, ששירת כטייס בתפקיד מסוכן, נדרש עקב כך לכתוב צוואה ב-1986, כשהיה בן 45 בלבד, ומאחר שהוא לא היה בקשר אז עם בנו שחי אצל אמו, הוא נישל אותו מהצוואה ורשם את חמשת אחיו כיורשים".

ברבות השנים, לאחר שחרורו של הבן מצה"ל, הוא התקשר לאביו והשניים חזרו להיות בקשר. האב נהנה לבלות עם בנו ועם נכדיו, טען כי הקשר עימם נותן לו משמעות ואף העניק להם מתנות. בין השאר, הוא מימן עבור בנו ניתוח יקר בארה"ב ואף העניק לו 200 אלף שקל לצורך בניית ביתו. רק דבר שכח האב לעשות: לשנות את הצוואה הישנה, שבה הוא קיפח את בנו לחלוטין ושבינתיים נשתכחה מליבו. כאשר האב הלך לעולמו ב-2018 והוא בן 78, מצא הבן את הצוואה הישנה. הבן היה בטוח שאביו שינה את צוואתו, אך לאחר מספר שבועות התברר לו שהצוואה נותרה על כנה.

הבן טען כי מתן צו לקיום הצוואה ייצור חוסר צדק שזועק לשמיים. לדבריו, מאז שערך האב את הצוואה השתנו יחסיהם וברור כי האב היה משנה את צוואתו אלמלא נשתכח הדבר מליבו

האחים דרשו עיזבון של עשרה מיליון שקל

זמן קצר לאחר פטירתו, אחיו של האב הגישו לבית המשפט בקשה למתן צו לקיום הצוואה אשר כללה עיזבון משמעותי בסך של כעשרה מיליון שקל. הבן, לעומת זאת, הגיש מצידו התנגדות לקיום הצוואה ודרש לבטלה. הסיבה: מדובר בצוואה שברור כי האב היה משנה אלמלא היה שוכח ממנה. הבן טען כי מתן צו לקיום הצוואה ייצור חוסר צדק שזועק לשמיים. לדבריו, מאז שערך האב את הצוואה השתנו יחסיהם וברור כי האב היה משנה את צוואתו אלמלא הדבר היה נשכח מליבו. הבן הוסיף וטען כי קיום הצוואה לא רק סותר את כוונותיו האמיתיות של האב, אלא פוגע ברצון המת. 

אחיו של האב, לעומת זאת, טענו כי האב לא שכח את הצוואה וזה היה רצונו שאותו יש לכבד. לטענתם, העובדה שהוא שינה את המוטבים בקופת הגמל שלו בשנת 2011 והורה שבנו יקבל כ-1.5 מיליון שקל מלמדת שהוא לא שכח את הבן, וזה הסכום שהוא רצה להעניק לו. זאת ועוד, טענו האחים כי לא במקרה האב לא הזמין את בנו לחתונתו שנערכה ב-2004 ואף לא למסיבות ברית המילה של ילדיו. "האב לא ערך צוואה חדשה ולא העלים אותה", טענו האחים. לדבריהם, לא קיימת בדין עילת ביטול של 'צוואה שנשתכחה' ולכן יש לדחות את ההתנגדות.

שופטת בית המשפט לענייני משפחה קבעה כי ניתן לעשות שימוש בעיקרון תום הלב לצורך מתן פרשנות לצוואה, שתתאים לכוונת האב

השופטת ביטלה את הצוואה שנשתכחה

שופטת בית המשפט לענייני משפחה מירה דהן, שדנה בפרשה ראשונה, קיבלה את ההתנגדות שהגיש הבן לקיום הצוואה. בפסק הדין שניתן על ידה בשנת 2021, היא ביטלה את הצוואה כיוון שנשתכחה וקבעה כי ניתן לעשות שימוש בעיקרון תום הלב לצורך מתן פרשנות לצוואה, שתתאים לכוונת האב.

במסגרת החלטתה קבעה השופטת כי יש להביא בחשבון גם שיקולי צדק כאשר מפרשים את הצוואה, ופסקה כי במקרה זה על בית המשפט "לנקוט בדרך הפרשנות במובנה הרחב, תוך זליגה לנסיבות והתמונה הכוללת על מנת ליישם את רצונו של המנוח". השופטת הדגישה כי "האב המנוח שכח מהצוואה ולא היה מודע להשלכותיה: אין בעובדה שלא נערכה צוואה מאוחרת כדי לשנות מהמסקנה שאין לקיים את הצוואה, ולכן הצוואה מבוטלת".

שופט המחוזי הדגיש: "לא ניתן לבטל צוואה ברורה שלא נפל בה כל פגם, באמצעות דוקטרינה שלא מעוגנת בדין"

"לא קיימת עילת ביטול של צוואה שנשתכחה"

בעקבות ערעור שהגישו אחיו של האב על ההחלטה, קיבל שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב נפתלי שילה את הערעור. במסגרת החלטתו, הסתמך השופט על לשון החוק וקבע כי "חוק הירושה קובע את עילות הבטלות של צוואה. שכחת צוואה לא נמנית עם עילות הביטול, ולא ניתן להוסיף עילות בטלות שהמחוקק לא קבע".

האב הטייס קיפח את בנו ושכח מהצוואה. בית המשפט הורה לקיימה(1)

השופט שילה הדגיש כי "לא ניתן לבטל צוואה ברורה שלא נפל בה כל פגם, באמצעות דוקטרינה שלא מעוגנת בדין". לדבריו, "אכן, יהיו מקרים שבהם תהיה תחושה קשה מאוד שרצונו האמיתי של המנוח לא מומש. ברם... אין אנו בני חורין לפעול על פי תחושת הצדק שלנו כשהדבר לא אפשרי מבחינת הוראות הדין. לא תמיד צדק ומשפט נפגשים".

לסיכום פסק השופט כי "לא קיימת בדין עילת ביטול של צוואה מחמת שהיא נשתכחה". לדבריו, במקרה זה "לא הוכח מעל לספק סביר שהצוואה נשתכחה". לאור הקשר החם והאוהב של המנוח לבנו וילדיו, לא חייב אותו השופט בהוצאות. סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב צילה צפת והשופטת עינת רביד הצטרפו להחלטה.

יצוין כי לאחרונה הוגשה מטעמו של הבן בקשת רשות ערעור על ההחלטה לבית המשפט העליון.

זקוקים לעורכת דין מיומנת בעלת ניסיון בדיני משפחה, עריכת צוואות, ניהול עזבונות וייפוי כוח מתמשך? פנו לעו"ד יפעת בן דוד בוסטוס או בטל' 053-6110332. לאתר הרשמי של עו"ד יפעת בן דוד בוסטוס; לעמוד המשרד באתר משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים