zap group mishpati logo

דיני עבודה: תשובות לשאלות בוערות

נקלעתם לסכסוך עם המעסיק ואתם לא מודעים לזכויות שלכם? פיטרו אתכם ואתם לא בטוחים מה גובה הפיצויים? שאלות אלו ואחרות עולות אצל עובדים רבים. בשורות הבאות תקבלו מענה עליהן

23.01.23
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
דיני עבודה: תשובות לשאלות בוערות

כל אחד מאיתנו שואף לבחור את עורך הדין שידע לשקף לו את התוצאה המשפטית הסבירה והצפויה בהליך המשפטי, למצוא את זה שידע לומר ללקוח מראש מה הם סיכויי התביעה שלו ועם זאת מה התוצאה המיטבית שניתן להגיע אליה, בין אם מדובר בהצלחה או כישלון.

תחום דיני העבודה הוא רבגוני ושאלות רבות עולות אצל עובדים. עורכת הדין לדיני עבודה, מנאר נאסראלדין ח'אלד (בתמונה משמאל), עושה סדר ועונה על השאלות הבוערות.

מה חשוב לדעת לפני שמחפשים עו"ד לדיני עבודה?

בתחום דיני עבודה ישנם חוקי מגן אשר נועדו לעגן את זכויותיהם הבסיסיות של העובדים, בכך שהם מטילים חובה חוקית על המעסיק להעניק לעובדיו תנאי עבודה מסוימים, שאינם ניתנים לביטול, ובאותה מידה יש חוקים המגנים על מעסיקים מפני עובדים שמנסים להוציא מהם כספים שלא בצדק. בכל מקרה מדובר בשני צדדים (עובד ומעסיק) שלא שווים בכוחם. בדיני העבודה החלים על עובדים או על מעסיקים יש מקום רב לפרשנות ולכן חשוב לבחור עורך דין מנוסה ובעל ניסיון מקצועי רב שנים בתחום, בין אם מדובר בעובדים או במעסיקים. 

לגבי עובד במשכורת, שיעור הפיצויים יעמוד על גובה שכר של חודש אחד לכל שנת עבודה. לגבי עובד בשכר שהיקף שעות העבודה משתנה, תהיה מכפלת השכר השעתי בממוצע משרתו ביחס לכל תקופת העסקתו

פיטרו אתכם מהעבודה - איך תדעו מהו גובה הפיצויים שמגיע לכם?

חוק פיצויי פיטורים, תשכ"ג-1963, מסדיר את המקרים בהם זכאי עובד לפיצויי פיטורים. חרף שמו של החוק, הזכות לפיצויי פיטורים קיימת לא רק במקרה של פיטורים אלא גם במקרים אחרים של סיום עבודה. תכליתם של פיצויי הפיטורים היא סוציאלית מובהקת אשר באה כדי לפצות את העובד על אובדן מקום עבודתו עד שימצא מקום חדש, כמו גם לאפשר לו התאקלמות למצב החדש שנוצר.

הזכות לפיצויי פיטורים לעובד תהיה למי שעבד במשך שנה אחת ברציפות אצל מעסיק אחד או במקום עבודה אחד ופוטר. חשוב לציין כי הרכיבים אשר יבואו בחשבון שכר העבודה לצורך חישוב פיצויי פיטורים הם: שכר יסוד, תוספת ותק, תוספת יוקר המחיה, תוספת משפחה, תוספת מחלקתית ותוספת מקצועית. קרי, כל רכיב שהוא בגדר "תוספת", למעט הרכיבים שפורטו לעיל, שאינו חלק משכר יסוד, כמו שעות נוספות, תוספת שבת, תוספת משמרות, פרמיות ובונוסים, דמי הבראה, תוספת 13 וכדומה, אינו נכלל לצורך חישוב פיצויי פיטורין. 

לגבי גובה הפיצויים המגיע לעובד, החוק מבחין בין עובד במשכורת לבין עובד בשכר. לגבי עובד במשכורת, שיעור הפיצויים יעמוד על גובה שכר של חודש אחד לכל שנת עבודה. לגבי עובד בשכר שהיקף שעות העבודה משתנה, תהיה מכפלת השכר השעתי בממוצע משרתו ביחס לכל תקופת העסקתו. למשל, עובד שעבד אצל מעסיק במשך שנתיים (24 חודשים) בתעריף של 32 שקל לשעה. בשנה הראשונה עבד 1,850 שעות ואילו בשנה השנייה עבד 2,100 שעות בסך הכל. 

לפיכך, משכורתו הקובעת לחישוב פיצויי הפיטורים תהא: משכורת קובעת  5,267 שקל = תעריף שעה 32 X תקופת עבודה 24/ (שעות העבודה 1,850+2,100). בהתאם למספר שנות עבודתו, שיעור פיצויי הפיטורים יהא: סכום הפיצוי  10,534 = שנות העבודה 2 X משכורת קובעת 5,267 שקל.  

יחס מרות במקום העבודה עלול לגרום לפגיעה בגופו ובנפשו של העובד ולכן כל עובד שחש מוטרד ומושפל, לא יכול לספוג את המצב ואינו יכול להמשיך בעבודתו, יכול להתפטר כדין מפוטר

מה אפשר לעשות נגד יחסי מרות בעבודה?

במסגרת יחסי עובד-מעסיק מקובל כי העובד נתון למרותו ופיקוחו של המעסיק וכפוף אליו ותחת שליטתו, במובן זה שהוא מקבל ממנו הוראות שמחובתו לציית להן במסגרת העבודה. עם זאת, כיוון שמדובר בשני צדדים השונים בכוחם, חל איסור על המעסיק לנצל את כוחו לרעה על מנת להתעמר בעובדים הכפופים למרותו, מתוך הנחה ברורה כי העובד יעדיף להבליג על כך מתוך החשש לאבד את מקום עבודתו.

התעמרות בעובדים יכולה לבוא לידי ביטוי בצעקות, בקללות, הטחת עלבונות, בהאשמות שווא, בהפצת שמועות מזיקות, בגרימת נידויו של אדם או החרמתו, במתן משימות משפילות, בפגיעה בדימויו, בפגיעה ביכולתו לבצע את תפקידו או בפגיעה בסיכוייו להצליח או להתקדם בעבודה, חדירת יתר בפרטיות וכיו"ב. יחס מרות במקום העבודה עלול לגרום לפגיעה בגופו ובנפשו של העובד ולכן כל עובד שחש מוטרד ומושפל, לא יכול לספוג את המצב ואינו יכול להמשיך בעבודתו, יוכל להתפטר כדין מפוטר. 

איך אפשר למנוע אפליה במקום עבודה?

עבור מקרים מסוג זה נחקק חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. חוק זה נועד למנוע אפליה במקומות עבודה ומונע מהמעסיק להפלות את עובדיו או דורשי עבודה מחמת מין, מעמד אישי, הריון, טיפולי פוריות, גיל, גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, מקום מגורים, בהיותו הורה, השקפה, מפלגה או שירות במילואים. איסור אפליה חל בכל שלבי ההעסקה ואף טרום ההעסקה, משלב פרסום מודעת הדרושים ועד קביעת תנאי הפרישה ובכלל זה קבלה לעבודה, תנאי עבודה, קידום בעבודה, הכשרה או השתלמות מקצועית, פיטורים או פיצויי פיטורים, הטבות ותשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מעבודה.

במידה שאירעה תאונה עקב התרשלותו של המעסיק, חשוב לאחר התאונה לפנות מיד לקבלת טיפול רפואי, לקבל תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה ולהקפיד שיירשם במסמכים הרפואיים כי מדובר בתאונת עבודה

נפצעתי בזמן העבודה אבל המעסיק מנסה להתנער מאחריות. מה אפשר לעשות?

התנערותו של המעסיק מאחריות יכולה להיות משתי סיבות: אי ידיעה של החוק או התנהלות במודע המנוגדת לחוק. עובד שנפצע במקום העבודה צריך להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי בתוך שנה מיום התאונה, על מנת שזו תוכר כתאונת עבודה והוא יוכל לקבל את מלוא הזכויות המגיעות לו בגין כך. במסגרת תביעה זו אין חשיבות לעניין האשם בתאונה. במידה שהתאונה אירעה עקב התרשלותו של המעסיק, על העובד להגיש תביעה כנגד המעסיק. חשוב לאחר התאונה לפנות מיד לקבלת טיפול רפואי, לקבל תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה ולהקפיד שיירשם במסמכים הרפואיים כי מדובר בתאונת עבודה. אם אתם סבורים שנפצעתם במקום העבודה בעקבות רשלנות מטעם המעסיק, עליכם לפנות לעורך דין העוסק בתאונות עבודה כדי שיסייע לכם לקבל את הפיצויים המגיעים לכם על פי חוק.    

פיטורי עובדת בהריון או פגיעה בהיקף משרתה או הכנסתה ייעשו רק לאחר שהוגשה בקשה למשרד העבודה וניתן היתר על ידי הממונה לפיטורים

הודעתי למעסיק שאני בהריון ומאז הוא מתנקם בי. מה עושים?

מדובר באפליה בניגוד לחוק. חל איסור לפטר עובדת בהריון אשר עבדה שישה חודשים לפחות אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה. כמו כן, חל איסור לפגוע בהיקף משרתה או בהכנסתה. פיטורי עובדת בהריון או פגיעה בהיקף משרתה או הכנסתה ייעשו רק לאחר שהוגשה בקשה למשרד העבודה וניתן היתר על ידי הממונה לפיטורים או לפגיעה האמורה, לפי העניין.

יש מעסיקים אשר מתנקמים בעובדת שהיא בהריון במטרה להביא באופן עקיף להתפטרותה. לכן, אם עובדת חשה שהמעסיק מתנקם בה ויוצר סביבת עבודה לא נעימה עבורה, חשוב לתת על כך את הדעת ואת הדין במידת הצורך. אך חשוב לציין כי חובת הוכחת ההתנכלות במקום העבודה מוטלת על התובעת-העובדת, ולכן חשוב לפנות לעורך דין העוסק בתחום לקבלת ייעוץ משפטי כיצד לפעול בהתאם למצב שאליו היא נקלעה.  

מנאר נאסראלדין ח'אלד - משרד עורכי דין, רח' הסגול 1, פארק התעשיה תרדיון- משגב. טל': 04-6170720, נייד: 054-3942272, manar.lawoffice@gmail.com

בתמונה למעלה: עו"ד מנאר נאסראלדין. צילום: גנאן אבו ריש 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים