zap group mishpati logo

כל מה שרציתם לדעת על הליך יישוב סכסוך בגירושין

האם יישוב סכסוך בגירושין הוא חובה? מדוע חשוב להיעזר בייצוג משפטי כבר מהצעד הראשון ואיך ניתן להגיע להסכם בעיצומו של ההליך? עו"ד ומגשרת לודמילה נגדימוב מסבירה

02.10.23
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
כל מה שרציתם לדעת על הליך יישוב סכסוך בגירושין

הליך גירושין הוא תמיד טעון רגשית ומלווה לא פעם בקרבות של ממש. בין אם מדובר בסכסוך על רכוש, נכסים או על משמורת ילדים, אף פעם לא מדובר בצעד קל אלא במשבר עמוק. בשנים האחרונות התווסף לחיי המתגרשים הליך שנקרא יישוב סכסוך בגירושין. אף שהוא נועד לסייע לזוגות לסיים את הפרק הזה בצורה המהירה והיעילה ביותר, חשוב לדעת איך לגשת אליו. לשם כך נועצנו בעו"ד לודמילה נגדימוב, המתמחה בדיני משפחה.

בשנת 2014 נחקק בישראל החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה. החוק, שנכנס לתוקפו בשנת 2016, יצר הליך חדש שנועד להקל על סכסוכים משפטיים בין בני משפחה ובפרט בהליכי גירושין. האם אכן מדובר בהליך יעיל? על כך הדעות חלוקות.

"החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה", מסבירה עו"ד נגדימוב, "נועד לסייע לזוגות מתגרשים לסיים את ההליך במהרה ובעיקר להגיע להסכמה בענייני הגירושין. העיקרון שבבסיס ההליך החדש הוא כי אסור על זוגות מתגרשים להגיש תביעות בבתי המשפט לענייני משפחה או בבתי הדין הרבניים ובמקום זאת עליהם להגיש בקשה ליישוב סכסוך".

זה נשמע כמו אותו הליך רק בשם שונה.

"אנחנו רואים כאן את הרצון של המחוקק למנוע מאבק משפטי בין בני הזוג, בעיקר למנוע את הסלמתו, תוך שימת דגש על כך שבמרבית הסכסוכים הקשים מעורבים גם ילדים, וכדי לשמור על טובתם ורווחתם. הכוונה ביישוב הסכסוך היא לסיים את הליך הגירושין בצורה המהירה, הזולה והיעילה ביותר. לא פחות חשוב מכך, המטרה היא גם לצמצם את העומס הקיים על בתי הדין הרבניים ועל בתי המשפט לענייני משפחה".

מה בעצם כולל הליך ליישוב סכסוך?

"בסופו של דבר, יותר משזהו הליך, מדובר בהזדמנות", מגישה עו"ד נגדימוב. "הזדמנות לזוגות העומדים בפני גירושין להימנע ממלחמות מיותרות ולהגיע להסכמות. במסגרת ההליך יזומנו הצדדים לארבע פגישות מהו"ת ביחידת הסיוע כדי לעמוד על אופי הסכסוך ביניהם, כדי למצוא את נקודות המחלוקות ואת הנקודות שעליהן הם מסכימים".

אז למעשה כלל אין צורך בייצוג משפטי בהליך הזה?

"אף שלפגישה הראשונה מחויבים הצדדים להגיע לבדם כשהם ללא עורך דין, חשוב מאוד לזכור כי כדאי ומומלץ ביותר להתייעץ עם עורך דין המתמחה בגירושין עוד בטרם הכניסה להליך, ובוודאי שבמהלכו ולאחריו. עורך דין מומחה ומנוסה ידע לסייע לבן או לבת הזוג כיצד עליהם לפעול על מנת שמלוא זכויותיהם ימומשו. אין זה אומר שעליהם לצאת אלי קרב, אלא שיהיה מקור משפטי הדואג לאינטרסים שלהם. זהו ליווי חשוב ביותר".

האם בעת ההליך ליישוב סכסוך אכן לא ניתן להגיש כל תביעה? מה קורה אם נדרשים דמי מזונות או החלטה להבטחת קשר עם קטין עד להחלטה על הסדרי שהות וחלוקת זמנים?

"הרעיון שמאחורי ההליך ליישוב סכסוך הוא שבני הזוג יתמקדו במציאת פתרונות וגישור במחלוקות שביניהם. על כן, למעשה, נאסר עליהם בזמן הזה לפנות בתביעות על מנת שלא לחבל בהליך ולהסית אותו לנקודות כאלו ואחרות. הכוונה שתינתן הזדמנות אמיתית לפשרה, להסכם גירושין בין הצדדים. על כן, בזמן הזה הצדדים מנועים מהגשת כל תביעה משפטית בענייני הגירושין כמו חלוקת הרכוש, תשלום דמי המזונות או חלוקת המשמורת".

במידה ואכן תוגש תביעה שכזו, מסבירה עו"ד נגדימוב, היא תידחה על הסף ובית המשפט או לחלופין בית הדין הרבני לא ידונו בה. "החוק קובע מהי תקופת עיכוב ההליכים אך בהסכמת הצדדים ניתן להאריך אותה ולהגיש בקשה מוסכמת להארכת התקופה. יחד עם זאת", אומרת עו"ד נגדימוב, "במהלך התקופה הזו אכן ניתן לפנות לבית המשפט למשפחה או לבית הדין הרבני בבקשות לסעדים זמניים ודחופים. מדובר בסעדים שנועדו לשמור על המצב הקיים בין הצדדים או כאשר נדרש סעד דחוף לאחד מהצדדים".

אילו סעדים למשל?

"למשל, בבקשה לפסיקת דמי מזונות זמניים לצורך כלכלת הילדים, סעד להבטחת קשר עם הקטין או הסדרי שהות וחלוקת זמנים. ברור לכל כימדובר בסעדים דחופים שאינם סובלים דיחוי. במקרים נוספים, אם יש חשש לניסיון של הברחת נכסים של מי מהצדדים, גם אז ניתן לבקש הוצאת צו".

האם ההליך החדש של יישוב סכסוך בגירושין, המחייב זוגות על פי חוק, הוא הצלחה? על כך הדעות חלוקות. מאז 2017 נרשמת מגמה של עלייה באחוזי המתגרשים מחוץ לבתי המשפט, אך אין לכך עדיין רוב. השאלה האם ההתדיינות הזו יעילה או שמא מדובר בבזבוז זמן היא עדיין תלויה בכל מקרה לגופו. דבר אחד ברור, מסכמת עו"ד נגדימוב: "על זוגות מתגרשים לשים בראש סדר העדיפויות את טובת ילדיהם, והסדר גירושין הוא דרך טובה לעשות זאת. על כן, יש למצות הליך זה עד תום ולפעול לקדמו, הן לטובת הילדים והן לטובת ההורים וגם על מנת למנוע הוצאת משאבים כספיים מיותרים".

(צילום: שאטרסטוק) 

לודמילה נגדימוב משרד עו"ד, נוטריון וגישור

לודמילה נגדימוב משרד עו"ד, נוטריון וגישור

עורכת דין, נוטריון ומגשרת, מוסמכת במשפטים LLM , משרדה מתמצה בתחום גירושין ודיני משפחה, לטיגציה בבתי משפט לענייני משפחה ובתי דין רבניים, ניהול תיקים מורכבים בתחום הגירושין. בנוסף, דיני ירושה, אפוטרופסות, תומך החלטות, יפוי כח מתמשך. עם ניסיון מעל 20 שנה, בעלת משרד עורכי דין וסניפים בחדרה, חריש, כפר סבא ועפולה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
לודמילה נגדימוב משרד עו"ד, נוטריון וגישור

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה