zap group mishpati logo

השתלטות עוינת של יורשים - מהי? מה חשיבותה של עריכת צוואה?

שימוש משולב בצוואה ובהסכם יחסי ממון יגן על זכויות בן הזוג שנותר בחיים

מאת: עו"ד אתי סדיסעו"ד אתי סדיס
06.12.12
תאריך עדכון: 04.03.24
2 דק'
השתלטות עוינת של יורשים - מהי? מה חשיבותה של עריכת צוואה?

חוק הירושה הישראלי מרחיב את הגדרת 'בן זוג' לא רק לבן זוג מכח נישואים. על-פי הגדרת החוק, גם בני זוג שאינם נשואים זה לזו וחיים חיי משפחה במשק בית משותף - במות אחד מהם, אם איש מהם לא היה נשוי לאחר, יירש בן הזוג שנותר בחיים את בן זוגו שנפטר כאילו היו נשואים זה לזו.

למציאת עו"ד בנושא צוואות וירושות באינדקס משפטי

כאילו לא די בקושי עקב פטירת בן הזוג, מתווספות לכך תסבוכות, תקלות, טרגדיות ומורכבויות בלתי פשוטות. אלה צצות כאשר בן הזוג שנותר בחיים מגלה כי תחושת הבעלות הטבעית שחש על חלקו של בן הזוג ברכוש המשפחתי היתה אשליה, וכי בהעדר צוואה הפכו קרובי משפחתו של המוריש לשותפים בנכסים.

תכנון ועריכת צוואה

דרך חלקית למנוע “השתלטות עויינת” של יורשים חדשים, היא באמצעות תכנון ועריכת צוואה שתקבע חלוקת עיזבון השונה מהכללים הקבועים בחוק הירושה, ואשר “תחסום” את יכולתם של קרובי משפחה אחרים להפוך לשותפים לירושת בן הזוג.

הסכם יחסי ממון

אך צוואות אינן אמצעי מספיק להגנה על זכויות בן הזוג שנותר בחיים ברכוש המשותף. בכדי להבטיח את הגנת בן הזוג שנותר בחיים, יש להוסיף לצוואה המתוכננת גם הסכם יחסי ממון.
במקרה של פטירת בן זוג, יבוצע בראש ובראשונה איזון משאבים כללי של הרכוש המשותף, ומה שייוותר בחלקו של המוריש לאחר איזון המשאבים - יהווה את עיזבונו.

ניתן לקבוע בהסכם יחסי ממון הוראות מיוחדות של חלוקת הרכוש בין בני זוג, ואף הסדר בלתי שוויוני אשר ייכנס לתוקף עם פטירת אחד הצדדים וישפיע על גודלו של העיזבון שנותר לחלוקה באופן משמעותי. כך, ואף ההפך.

בית המשפט העליון קבע, כי כשעורכים הסכם ממון יש לדעת כי אין בכך כדי לשלול את החשיבות של עריכת צוואה, בנוסף להסכם.

במקרה שבן זוגכם נפטר מבלי שהותיר צוואה ו/או מבלי שנחתם ביניכם הסכם יחסי ממון, מומלץ לבדוק את זכויותיכם המשפטיות - לא רק בהיבט של דיני הירושה, אלא גם בהיבט של דיני האישות, חזקת השיתוף, וחוק יחסי ממון בין בני זוג.

* תחומי עיסוק המשרד: דיני ירושה, צוואות, ניהול סכסוכי ירושה מורכבים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים