zap group mishpati logo

תעבורה: מצלמות מהירות מהדור החדש בתוך הערים

לדעת הכותב, לא תושג המטרה של מלחמה בנהגים העבריינים, אלא העשרת הקופה הציבורית

06.05.13
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'

לאחרונה פורסם, כי עיריות ורשויות מקומיות יתחילו להשתמש במצלמות המהירות מהדור החדש בתוך הערים כדי לאכוף נהיגה עבריינית.
הדבר מצטרף לפרסומים כי עקב הצלחת המצלמות החדשות אשר מוקמו בצמתים ימשיכו למקם מצלמות בצמתים ואזורים עירוניים ולא בכבישים מהירים וכבישים מועדים לפורענות.

ומהי ההצלחה שעליה מדברות רשויות האכיפה? הגדלת התפיסה של נהגים הנוסעים במהירות מופרזת בצמתים. זאת, כאשר היעד המקורי של אותן מצלמות הוא אכיפת אי הציות למופע האור האדום.

לקבלת סיוע משפטי בנושאעבירות תנועה פנו אל עורך דין תעבורה!

העשרת הקופה הציבורית

הדבר מחדד ומבליט באופן חוזר את המגמה של רשויות האכיפה: לא מלחמה בבריוני הכביש, כפי שמתיימר משרד התחבורה לטעון, כי אם העשרת הקופה הציבורית.

ראשית, יודגש כי לדעת כותב שורות אלו עבירת אי ציות לאור אדום הינה עבירה חמורה והיחס אשר נותן לה המחוקק, דו"ח ברירת משפט, אף כי מדובר בקנס גבוה יחסית, הינו יחס מקל. לדעת הכותב, עבירת אור אדום צריכה להיות מלווה בזימון לדין, דוגמת עבירת אי מתן זכות קדימה בתמרור, גם אם לא ארעה תאונה כתוצאה מכך.

שנית, יצויין כי לדעת הכותב נדרש שבכל צומת מרומזר תהיה מצלמה שאוכפת אי ציות לרמזור. כמו-כן, יש להבליט כל מצלמה כזו, שכן הדבר יסייע בהרתעת העבריין הפטנציאלי, אשר בסופו של יום לא אוהב לשלם את המחיר, ואת הנהג הפשוט, שמדי פעם "גונב" את הרמזור.

אבל, לא זאת מטרת הרשויות. עפ"י הפרסומים, מירב הנהגים שנתפסו, נתפסו על עבירת מהירות.

מבלי לזלזל בעבירת המהירות ומבלי להכנס לויכוח, אשר עדיין מתקיים ברמה העולמית, על השפעתה על גרימת תאונות לעומת עבירות אחרות, זו לא היתה המטרה המקורית והמוגדרת של המצלמות הללו.

עוד יש לומר, כי אם מטרת המצלמות העירוניות הינה לאכוף עברות ביריונות בכביש- עקיפות מסוכנות, סטייה מנתיבים או אי שמירת מרחק ועוד עברות מהסוג הזה, שכן גורם לתאונות דרכים במרחב העירוני ובכלל, הכותב היה תומך בהצבת המצלמות בכל ליבו.  אולם, כאשר המטרה היא לרכוב על גל ההצלחה בהעשרת הקופה עקב יעילותן של המצלמות בתפיסת עברייני מהירות – אין המטרה מושגת.

המצלמות אמורות לסייע להגברת הבטיחות בדרכים

המצלמות צריכות להיות כלי שיסייע בהגברת הבטיחות בדרכים. הן צריכות להיות ממוקמות אחרי מחקר והבדיקה מעמיקים במקומות בעייתים ומועדים לפורענות, דוגמת כבישים אדומים (כבישים בהם שיעור התאונות עם נפגעים גבוה) צמתים בעייתים ומקומות סיכון אחרים, ובנוסף יש להשתמש בהן לאכיפה ולפתרון הבעייה, כלומר: פיקוח על עבירות חמורות מעבר למהירות בלבד והבלטתן.

אפשר לצבוע כל מצלמה בכתום זוהר, שיידע כל נהג שבצמתים ישנן מצלמות וכך גם בקרן הרחוב, כך הפחד ימנע ממנו לבצע את העבירה. נכון, הקופה הציבורית אולי לא תעשיר עצמה, אבל לפחות נוכל לקבל תוספת מעטה של ביטחון בכביש.

עוד בנושא:

מצלמות מהירות - כיצד מתמודדים עימן?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים