zap group mishpati logo

היתרונות בעריכת הסכם ממון

עריכת הסכם ממון מונעת מחלוקות שעלולות לפקוד את בני הזוג ברגעי משבר. כמו-כן כאשר יש פערים רכושיים גדולים בין בני הזוג, יש תפקיד חשוב להסכם ממון. על יתרונות נוספים חשובים בעריכת הסכם ממון.

07.07.13
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
היתרונות בעריכת הסכם ממון

בשנים האחרונות אנו עדים למגמת עלייה בכל הנוגע לעריכת הסכמי ממון בקרב בני זוג אשר עתידים לבוא בברית הנישואין. זוגות רבים אשר אינם מעוניינים להותיר את עתידם הרכושי בידיי הגורל, מבקשים לקבוע מבעוד מועד כיצד יתחלק רכושם במקרה וחלילה תיפרד דרכם. בני הזוג אשר עדים לסטטיסטיקה העגומה בדבר אחוזי הגירושין בארץ, מבינים היום היטב, כי עריכת הסכם ממון לפני נישואין הינה בעלת יתרונות רבים ומשמעותיים, עליהם ננסה לעמוד במסגרת מאמר זה.
 
רוצים לשאול שאלה ולקבל תשובת מומחה? היכנסו עכשיו לדיון בפורום הסכם ממון

למציאת עו"ד בתחום הסכמי ממון באינדקס משפטי

ראשית, היתרון הבולט ביותר הנו למעשה האפשרות של כל אדם להחליט כיצד יחולק רכושו. הצדדים הם בעלי השליטה והם המכתיבים מה יקרה לאחר שיבקשו להיפרד ולסיים את מערכת היחסים ביניהם. כידוע, חוק יחסי ממון בין בני זוג, התשל"ג – 1973, קובע כיצד תתבצע חלוקת הרכוש בין הצדדים כאשר הם אינם חותמים על הסכם ממון ביניהם. מרבית בני הזוג אינם מודעים לכך שיש ביניהם "הסכם ממון רדום" אשר יכנס לתוקפו אם חלילה יפרדו. במידה שהם מעוניינים להסדיר את רכושם בצורה שונה מהכתוב בחוק אזי עליהם הנטל.

בפסק דין שניתן לאחרונה, ביהמ"ש המחוזי דחה ערעורים בעניין הסכם ממון, אישורו, תוכנו ותקפותו.

לקריאה והורדה של פסה"ד בקובץ PDF>>

[באדיבות אתר הרשות השופטת]

מניעת מחלוקות

שנית, עריכת הסכם מפורט וברור לפני הנישואין מונעת מחלוקות אשר עלולות לפקוד את בני הזוג ברגעי משבר שכן כידוע, בעת הגירושין הצדדים נמצאים בסערת רגשות ואינם מסוגלים לקבל החלטות קריטיות בצורה שקולה והגיונית.

יתרון נוסף הנו חסכון משמעותי בעלויות הכלכליות והנפשיות הכרוכות בפירוד בין בני הזוג, שכן הליך משפטי הנו הליך קשה מנשוא, בעל הוצאות כלכליות רבות ומפחי נפש אדירים הן עבור הצדדים והן עבור הילדים הקטנים אשר מוצאים עצמם מעורבים בהליך, בעל כורחם.

פערים רכושיים

יתרון חשוב נוסף קיים כאשר ישנם פערים רכושיים גדולים בין הצדדים, קרי אחד הצדדים מגיע למערכת היחסים עם ממון רב בניגוד לצד השני, עניין זה עשוי להעיב על מערכת היחסים מתחילתה. כלומר הצד בעל הממון אינו רגוע באשר לרכושו ובעיקר חש, כי כל ממונו אינו בטוח וכי אין לדעת מה יעלה בגורלו במידה שחלילה יבקש לסיים את מערכת היחסים, ובנוסף הצד השני, אשר אינו בעל הממון אף הוא עלול לחוש באי שקט מאחר שהנו חושש להיוותר ללא כל בסיום מערכת היחסים וגרוע מכך לנהל מאבקים איומים בנושא. אי הבהירות עבור שני הצדדים בכל הנוגע לרכושם עלולה להביא לוויכוחים רבים הן בשלב מערכת היחסים ובעיקר עם סיומה.

פרק ב'

יתרון נוסף בא לידיי ביטוי כאשר צדדים בוחרים לפתוח בפרק ב' בחייהם ולרוב מגיעים למערכת היחסים כאשר הם נושאים על גבם רכוש רב בדמות נכסי מקרקעין, כספים בחשבונות בנק וקופות חיסכון שונות הן ממקום העבודה והן קופות חיסכון פרטיות. במצב דברים זה, הסכם ממון יסייע בידם לשמר את ממונם ולבחור האם הוא יחולק בבוא העת וכיצד. חשוב להדגיש, כי בסיטואציה מעין זו, אין להסתפק בעריכתו בלבד ומומלץ לערוך צוואה מפורטת כדין. נכון בעיקר, כאשר בן הזוג מעוניין להותיר את רכושו, לאחר מותו, לילדיו מנישואיו הראשונים או לקרובים אחרים אשר אינם בת זוגתו הנוכחית.

יש לציין, כי  גם אותם צדדים אשר אין ברשותם ממון רב, טוב יהיה אם יכרתו הסכם ממון שכן בהחלט ייתכן, כי במועד חתימת הסכם הממון לא יהיה ברשותם רכוש לחלק, אולם עם השנים מצב זה עשוי להשתנות, למשל: בכל הקשור לפוטנציאל ההשתכרות של בני הזוג וכן בכל הנוגע לזכויות פנסיוניות ממקום עבודה אשר הינן בעלות ערך ועוד.

יתרון משמעותי נוסף, הינו קביעת מועד הפירוד בין בני הזוג, המועד שבו קמה הזכות לאיזון משאבים ולפיו כל אחד מבני הזוג זכאי למחצית שווים של כלל הנכסים אשר ברשותם. קביעת המועד בו יחולקו הזכויות והחובות בין בני הזוג הינה בעלת משמעות רבה ומומלץ להסדירה בטרם עת.

יתרון פרוצדורלי

כמו כן, לצד כלל היתרונות המהותיים הללו, קיים יתרון פרוצדוראלי חשוב לעריכת הסכם ממון לפני הנישואין, שכן במקרה זה ניתן לאשרו על ידי נוטריון או רשם נישואין בלבד, ואילו הסכם ממון לאחר הנישואין יאושר אך ורק באמצעות בית המשפט או בית הדין הרבני. אישור ההסכם במסגרת נוטריונית בלבד הנו פשוט וזול באופן משמעותי ואף אינו מצריך כל דיון בנושא וזאת בניגוד לאישור ההסכם בפני בית המשפט. בנוסף קיים קושי מהותי לכרות הסכם לאחר הנישואין שכן לרוב יהיה זה פשוט יותר להגיע להסכמות עוד בטרם הנישואין מאחר שבני הזוג מבינים היטב, כי הסכם הממון יבהיר העמדות של שני הצדדים ביחס לדרכם העתידית המשותפת. בניגוד לכך, כאשר הצדדים כבר ממילא נשואים יהיה זה קשה יותר להגיע לכלל הסכמות ביניהם.

לסיכום: חשוב להבין, כי לצד יתרונותיו הרבים והמשמעותיים של עריכת הסכם לפני הנישואין, ישנם עדיין צדדים אשר סבורים, כי חסרונו הנו בכך, כי הוא נתפס כהסכם אשר אינו "רומנטי" במיוחד וכי ייתכן שהוא עלול להעיב על מערכת היחסים בין הצדדים עוד בטרם החלה.

אולם יש להבין, כי ליצירת מסמך מפורט המציג בצורה מפורשת את מצב זכויות הצדדים יתרונות כה משמעותיים, כפי שפורט, אשר לפיהם יהיה זה לא אחראי להותיר את החלוקה בידי החוק או בית המשפט, במסגרת סכסוך בין הצדדים. הסכם ממון לפני הנישואין מוכיח עצמו פעם אחר פעם כאשר הוא שופך אור על המסגרת הרכושית של הצדדים, מסייע בעת סיום מערכת היחסים ביניהם ובעיקר מאפשר לצדדים לסיים את מערכת היחסים כמעט ללא מחלוקות וסכסוכים הנוגעים לנושא הרכוש.

עוד בנושא:

הסכם ממון לפני נישואין - האם חובה?


 * טל מירון עו"ד הסכמי ממון | משרד עורכי דין מירון וסלמן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים