zap group mishpati logo

על הטרדה מינית במקום העבודה/מדריך

ליטוף, נגיעה או מגע אסורים שמתרחשים במקום העבודה נחשבים להטרדה מינית אבל לא רק הם; גם הצעה בוטה בעלת אופי מיני, רמיזה מינית, התייחסות מבזה או חיזור אובססיבי – כל אלה ועוד יכולים להיחשב להטרדה מינית בעבודה שתגרור הליכים משמעתיים נגד המטריד, ואולי אף הליכים פליליים עם אפשרות לפיצוי כספי של המתלונן/ת. על הטרדה מינית, סוגיה ואופיה; ועל דרכי ההתנהלות שניצבים בפני המוטרד/ת

21.08.14
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
על הטרדה מינית במקום העבודה/מדריך

מה זו הטרדה מינית?

הטרדה מינית היא מצב בו אדם מסוים שהינו המטריד גורם אי נוחות והטרדה לאדם אחר שהוא המוטרד כשהרקע ו/או ההקשר הוא מיני. כאשר ההטרדה נעשית במקום העבודה מדובר בהטרדה מינית בעבודה. החוק למניעת הטרדה מינית שמגדיר מצבים שייחשבו להטרדה מינית שואף, למעשה, ליצור לעובדים סביבת עבודה נקייה ונעימה ורוצה למנוע כל מצב שאדם יחוש לא בנוח בהקשר או בקונוטציה של מין. 

איזו התנהגות יכולה להיחשב הטרדה מינית?

רבים טועים לחשוב שרק נגיעה באדם ללא רשות היא הטרדה מינית. אם עובד נוגע בעובדת באופן מיני ללא רשות זו אכן הטרדה מינית שאף מהווה מעשה מגונה בנסיבות מסוימות; אבל בנוסף לכך יש שלל התנהגויות נוספות שלא כוללות נגיעה ויכולות להיחשב להטרדה מינית. הטרדה מינית יכולה להתרחש בכל צורה – מילולית או פיסית.

דוגמאות להטרדה מינית

החוק למניעת הטרדה מינית קובע חמש התנהגויות שמהוות הטרדה מינית, כך:

1. סחיטת אדם לביצוע מעשה בעל אופי מיני. בעבודה ישנן שלל אפשרויות להתרחשות של מצב שכזה. בכל מקרה בו קיימים יחסי מרות בין הצדדים יש הטרדה מינית. רומן במקום העבודה בין שני עובדים המצויים ביחסי מרות עלול להיחשב להטרדה מינית גם אם נעשה בהסכמה. יחסי מרות יכולים להיחשב לא רק בין עובד בכיר לעובדת זוטרה הכפופה לו אלא גם בין עובדת לחבר וועד.

מקום שיש לעובדת איזשהו אינטרס או טובת הנאה שינבעו מהיענות לעובד הבכיר או קבלת טובת הנאה כלשהי יש ביניהם יחסי מרות וההתייחסות היא בהתאם. במקרים רבים הסחיטה היא ברורה ואז אין ספק לגבי ההטרדה, למשל, כאשר מעביד מאיים לפטר עובדת אם היא תסרב לקיים אתו יחסי מין.

2. מעשה מגונה: כל מגע ללא רשות, חשיפה של איבר המין, הצצה ועוד ייחשבו למעשה מגונה בעבודה.

3. הצעות חוזרות בעלות אופי מיני שממשיכות למרות שהאדם שאליו מופנות ההצעות הראה שאינו מעוניין בהן. כאן כל הווריאציות של חיזור אובססיבי ייחשבו להטרדה. מסרונים, מיילים, טלפונים, הצעות חוזרות ונשנות- במידה והמוטרדת אמרה לא מפורש והבהירה שהיא לא מעוניינת ולמרות הבהרה זו העובד ממשיך לחזר יש כאן הטרדה מינית. בהקשר זה חשוב לציין כי ישנם מקרים בהם גם אם העובדת לא הביעה אי הסכמה יש הטרדה מינית. למשל, אם יש יחסי מרות העובדת לא חייבת להגיד לא ועצם החיזור הוא כשלעצמו הטרדה מינית. 

4. התייחסויות חוזרות למיניותו של אדם למרות שזה הבהיר שאינן לרוחו ושאיננו מעוניין בהן.

5. התייחסות מבזה או משפילה למינו או לנטייתו המינית של אדם. 

למעשה, יש הרבה מקרים שעשויים להיחשב הטרדה מינית והכל תלוי בהקשר ובנסיבות. חשוב לציין, כי אם ישנם יחסי מרות בין המטריד למוטרדת, הסבירות כי אכן מדובר בהטרדה מינית גבוהה הרבה יותר ביחס למקרים שמדובר בחבר לעבודה.  בכל מקרה התחושה של ההטרדה היא סובייקטיבית – של המוטרדת עצמה או של הסובבים אותה ובמקרה שיש חשש, חשד או תחושה של הטרדה מינית, רצוי לפעול לבירור העניין ומיצוי הדין.

איך פועלים? כיצד המוטרד/ת אמור/ה לפעול במקרה שהוא/יא חש/ה כי הוטרד/ה מינית?

החוק להטרדה מינית מחייב כל מקום עבודה להעסיק ממונה על הטרדה מינית שתקבל פניות בנושא זה ותניע תהליך של טיפול בעניין. אותה הממונה היא הכתובת של כל מוטרדת במקום העבודה. לממונה פונות לא רק קורבנות להטרדה מינית אלא גם עובדים אחרים ולא מעורבים שנחשפו להתנהגות "בעייתית" כלשהי. לממונה יש סמכויות לחקור ולבדוק את העניין. פניה אליה תניע תהליך בשני מישורים: האחד, מישור משמעתי; השני – מישור פלילי.

במישור המשמעתי יש התנהלות בתוך מקום העבודה של בירור התלונה ונקיטת פעולות מתאימות, כמו למשל, פיטורי המטריד אם יוכח שהטריד. במישור הפלילי ניתן להגיש תלונה במשטרה ולהעביר את העניין לחקירת רשויות אכיפת החוק. לא תמיד מגיע העניין כלל לבירור על ידי המשטרה ופעמים רבות "נפתר" בין כותלי מקום העבודה. 

ומה לגבי פיצוי כספי למתלוננת?

כל אדם שעבר הטרדה מינית במקום העבודה יכול לפנות לבית הדין לעבודה בתביעה אזרחית ולתבוע פיצויים מהמטריד בגין נזק שנגרם לו. 

 

עוד בנושא:

הטרדה מינית בעבודה - שאלות ותשובות מומחים מהפורום

•עו"ד ערן קייזמן מתמחה בדיני עבודה

לדף הפייסבוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים