zap group mishpati logo

תאונת אופנוע ופינוי מזירה / מדריך

אם נפגעתם כתוצאה מתאונת אופנוע, כדאי שתדעו למי עליכם לפנות, במי להיוועץ ומהם השלבים שתצטרכו לעבור בדרך לפיצוי. לפניכם מידע חשוב בנושא

מאת: בושרי אורן, עו"ד
06.10.14
תאריך עדכון: 04.06.19
5 דק'
תאונת אופנוע ופינוי מזירה / מדריך

בניגוד לרוב מדינות העולם, הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים אינו מבוסס על עקרון של אשמה. לכן, גם אדם שהורשע בגרימת תאונת דרכים יהא זכאי לפיצוי לפי נזק הגוף שנגרם לו. כעקרון, כל עוד קיים כיסוי ביטוחי ורישיון נהיגה תקף, חברת הביטוח תשא בפיצוי, היא ואין בלתה, גם אם קיים מזיק חיצוני. כלומר: גם אם מע"צ התרשלה בתחזוקת הכביש ובגלל רשלנותה אירעה התאונה, אפילו אז לא ניתן יהא לתבוע את מע"צ. 

ע"פ החוק, חובה לדווח אודות אירוע תאונתי, דבר שעלול לגרור חקירה משטרתית ולהוביל לכתב אישום. לכן כדאי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות תאונות דרכים מהר ככל האפשר.

כיצד יקבע גובה הפיצויים?

גובה הפיצויים המשתלם לנפגע תאונת דרכים הוא יותר מכל פונקציה של דרגת הנכות הרפואית. באין נכות, בדר"כ ייפסק סכום של 5,000-20,000 ש"ח. אחרת, ימונה מומחה רפואי בתחום הרלבנטי והפיצוי יהא תלוי בעיקר באחוזי הנכות שהוא יקבע. ביהמ"ש יפסוק פיצוי בגין כאב וסבל לפי נוסחה קיימת תלויה בימי אשפוז נכות וגיל, פיצוי לפי ההיעדרות מהעבודה וגובה השכר, הפסדי השתכרות עתידיים כפונקציה של הנכות וגובה השכר, ערב התאונה, וצפי לשיפור, ויבחן את שאלת העסקת עזרה בשכר (13,500 ש"ח לחודש כשהתלות בזולת היא מוחלטת). גם שאלת ההוצאות בגין הטיפולים והעזרים הרפואיים רלבנטית. בתיקים עם פגיעות קשות, תינתן הדעת גם להוצאות שיקום, דיור חלופי, הוצאות מוגברות של כביסה, טיטולי מבוגרים, ומיזוג.

המלצה: לא לשתף פעולה עם חוקר של חב' הביטוח

בתאונה עם פצועים קשה, חשוב לדעת איך להתנהל אם מגיע חוקר של חב' הביטוח. הכלל אומר שלא מספרים לחוקר של חב' הביטוח כלום. גם לא חותמים על שום הצהרה. יש לבקש ממנו יפה שיעזוב. הודאה בפניו עוברת פרפרזה לעיתים, וייתכן שהיא לא תשמע כמקורה בבית המשפט. יותר מסביר להניח שהדו-שיח ביניכם יוקלט.

חשוב: היוועצות בעורך דין

ההצעה הראשונה היא להתקשר עם עורך דין מוקדם ככל האפשר. גם כדי להשיג ראיות מוקדמות, בייחוד בתאונת פגע וברח. סיבה נוספת היא כדי להשיג תשלום תכוף, שהוא תשלום על חשבון הפיצוי, וגם כדי להסדיר הוצאות האשפוז שיכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים. עורך הדין יגיע להסכמות עם חברות הביטוח, וישיג מהן התחייבויות לשאת בעלות טיפולים. 

התביעה תגיע בשלב מאוחר יותר כשהמצב הרפואי יתגבש. בתיקי תאונות דרכים הצדדים לא רשאים לצרף חוות דעת מומחה מטעמם בנושאי רפואה (בנושאים אחרים כן), כך שאין צורך לשאת בעלות חוות דעת. יש לקחת בחשבון רק את עלות אגרת בית המשפט, אשר נכון לסוף 2014 סכומה הוא 712 ₪ בבימ"ש השלום.

ביטוח בחברת "הפול"

בתאונות אופנוע, הנוסע והנוהג ברכב אופנוע מחזיק בדרך כלל בפוליסת ביטוח רכב מנועי בחברת "הפול", המאגר הישראלי לביטוח רכב. 
הפוליסה מכסה כל משתמש או נוהג באופנוע מפני אחריותו לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונת דרכים, לרבות ביטוח בגין נזקי גוף הנובעים מ"תאונה עצמית".

חברות הביטוח בישראל אינן חייבות לבטח בביטוח רכב חובה את רכבו של כל מי שפונה אליהן, ולכן הן מסרבות כעניין שבשגרה, מפאת הסיכון הטמון בכך, לבטח טרקטורונים ואופנועים. גם חברת "ביטוח ישיר" שעורכת ביטוחים לאופנועים וקטנועים ללקוחותיה, "חותמת" את פוליסת הביטוח אצל "הפול".

משום כך, הוקם באישור המפקח על הביטוח "התאגיד המנהל של המאגר לביטוח רכב חובה ("הפול") בע"מ", חברת ביטוח שיורית, והיא אכן מבטחת את כלי הרכב השיורים שסורבו על ידי חברות הביטוח הרגילות. 
לאחרונה מציעה החברה ללקוחותיה תעודת ביטוח חובה זולה יותר בהשתתפות עצמית של 25,000 ₪, והיא אינה מומלצת. 

 שימוש באופנוע לצרכי הגדרת תאונת דרכים, ייחשב גם תאונה עצמית עם האופנוע. 

מה קובעת הפסיקה?

בתאונה עם הרוגים, חלה התפתחות בפסיקה של השנים האחרונות והסכומים האמירו. 

אם לפני עשר שנים תביעת עזבון הרוג בתאונה שאין לו ילדים התלויים בו הייתה מגיעה לכדי לא יותר מ-100,000 ₪, הרי שהתיקים של היום עוברים את המיליון ₪ ועוד היד נטויה. זאת, גם כשהמנוח לא השאיר אחריו "תלויים" כלומר: בני משפחה להם דאג לפרנסתם טרם מותו, כמו אלמנ/ה וילדים. 

השינוי בפסיקת סכומי הפיצוי: פס"ד אטינגר

הסיבה להאמרה בסכומי התביעה קשורה בפסק דין "אטינגר" ששינה את פני דיני הנזיקין בישראל. עד פסק דין אטינגר נהוג היה לומר, כי מבחינת חברת הביטוח, עדיף היה להרוג מאשר לפצוע. זאת משום שפסקי הדין לא לקחו בחשבון את השנים האבודות שמיום המוות ועד מועד היציאה ממעגל העבודה ואת ההפסד הכספי הטמון באותן שנים. 

הדברים השתנו בפס"ד אטינגר כאמור. בפסק דין זה ובפסק דין ינץ שבא אחריו סוכם, כי יש להביא בחשבון את כל ההכנסות שהמנוח היה אמור להרוויח באותן שנים שבהן היה אמור לחיות. אמנם פסק הדין מבקש להפחית את מה שהיה צורך וחוסך המנוח בימי חייו, אבל עדיין, המדובר בגידול ממשי בסכום הפיצוי. פס"ד יניב ניסן, שניתן ממש בשנים האחרונות, קובע שאם בעקבות מות המנוח, הכנסת התא המשפחתי נפגעה לא רק משכר אלא גם מאובדן פנסיה, למשל אם המנוח כבר בן 68 ויצא ממעגל העבודה, גם אז האלמנה תקבל את כל כספי הפנסיה שהוא היה צריך לקבל אילו היה נותר בחיים, עד סוף תוחלת חייו. סוף תוחלת חייו הוא נתון הנלמד מנתונים סטטיסטיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים