zap group mishpati logo

עשרת הדיברות להסכם גירושין הוגן

מה חשוב שיהיה בהסכם גירושין? לאיזו רמת פירוט צריך לרדת בהקשר של מזונות, משמורת וחינוך? לפניכם המדריך להסכם גירושין, שיאפשר לכם לסיים את החיים המשותפים בצורה טובה ככל האפשר

14.10.14
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
עשרת הדיברות להסכם גירושין הוגן

הליך גירושין הינו הליך כואב במרבית המקרים. לא פשוט לפרק את התא המשפחתי. כולנו מכירים מישהו שנמצא בהליכי גירושין "מכוערים", אך למרבה הפלא אפשר גם אחרת, אפילו במקרים של בגידה או אלימות. בני זוג שמשכילים לסיים את ההליך בהסכם גירושין חוסכים כסף, זמן, עצבים, וחשוב מכל - פגיעה בילדים.

סיום הליך גירושין בהסכם הינו המצב האידיאלי לשני בני הזוג ובעיקר לילדים. כאשר מסיימים את ההליך בהסכם, שני הצדדים מרוצים, שכן ישנה הסכמה אליה הגיעו שני הצדדים. שני הצדדים הסכימו למתווה ההסכם, לאחר שבחנו את יכולתם לעמוד בהסכמות אליהן הגיעו. יש לזכור, כי בבית המשפט רק צד אחד ייצא מרוצה, ובמקרה של הסכם - שני הצדדים מרוצים. לכן ברוב המקרים בהם נחתם הסכם גירושין נשמר קשר טוב בין הצדדים גם לאחר הגירושין.

הסכם גירושין לדוגמא - להורדה בקובץ DOC  |

כדי להגיע להסכם גירושין הוגן לשני הצדדים יש לשים לב ל - 10 נקודות חשובות:

גט, מזונות וחלוקת רכוש

1. גט - בני הזוג נותנים הסכמתם להתגרש, ויעשו כל שנדרש כדי לקבל ולתת גט זה מזו. טקס הגירושין עצמו נעשה בבית הדין הרבני. גט יכול להינתן אך ורק מרצון ולא ניתן לכפות אותו על מי מהצדדים, לכן לאחר חתימת ההסכם ייגשו הצדדים לבית הדין הרבני ויגישו בקשה משותפת להתגרש.

2. ויתור האישה על מזונותיה וכתובתה - כיוון שמתגרשים בהסכמה יש לחלק את הרכוש שווה בשווה. אם האישה תתבע כתובתה, אזי חלקו של הבעל ברכוש יצטמצם. מטרת הסכם הגירושין היא לפעול בצורה שוויונית והוגנת כדי ששני הצדדים יצאו מרוצים.

3. רכוש - בהסכם הגירושין תפורט חלוקת הרכוש. יש לשים לב, כי זכויות סוציאליות/פנסיוניות, וכן אופציות, מניות, מוניטין וכו' אשר נצברו החל מיום הנישואים ועד מועד הפרידה הינם זכויות אשר אמורות להתחלק בין בני הזוג. בדרך כלל יש צד אחד שהוא "שר האוצר" ומודע לכל הזכויות הכספיות של בני הזוג. לכן חשוב לערוך בדיקה מקיפה כדי לוודא שכל הרכוש מתחלק שווה בשווה ולא הוסתר דבר. ניתן לשכור שירותי אקטואר כדי לשום את זכויות הצדדים באופן מדויק.

4. מזונות ילדים - יש להגיע להסכמה על גובה המזונות החודשיים, סכום אשר ישקף את הוצאות הילדים כפי שהיו עד כה, בהתאם להכנסות הצדדים וגם יותיר בסופו של יום את האב עם סכום בו יוכל לכלכל עצמו בכבוד.
חשוב להצמיד את דמי המזונות למדד המחירים לצרכן.

יש לציין בהסכם ברחל בתך הקטנה מה כוללים דמי המזונות כדי שבבוא היום לא יתגלעו מחלוקות בין הצדדים ואז ההסכם יחטיא את מטרתו. לדוגמא: הוצאות חינוך חריגות כגון: קייטנה, חוגים, שיעורים פרטיים. הוצאות בריאות חריגות כגון: משקפיים, אורטודנט וטיפולים שאינם כלולים בסל הבריאות.  כיוון שההסכם צופה פני עתיד, יש לקחת בחשבון הוצאות שכרגע לא רלוונטיות אך בעתיד יהיו רלוונטייות. (לימודים גבוהים, רישיון נהיגה, טיול מטעם בית הספר לחו"ל וכיוצ"ב).

משמורת ילדים וחינוכם

5. משמורת ילדים והסדרי ראיה - לאחר שיש הסכמה אצל מי תהיה המשמורת על הילדים ומה יהיו הסדרי הראיה לבן הזוג אשר לא יקבל את המשמורת, יש לערוך את סדר החלוקה בין הצדדים בחגים ובחופשת הקיץ.  
יש לשים דגש על מקום מגורי הילדים. במידה שההורה המשמורן יחליט לעבור דירה במרחק העולה על 50 ק"מ ממקום המגורים הנוכחי, יש למצוא מנגנון כדי לחלק את הנטל בהוצאות הנסיעה.

6. זרם החינוך של הילדים - יש לקבוע את הזרם החינוכי של הילדים במידה שאחד הצדדים יחליט לחזור בתשובה או בשאלה, ויבקש לחנך את הילדים בהתאם לזרם החדש.

7. מזונות בתקופת הצבא – יש לקבוע, כי דמי המזונות ישולמו עד הגיע הילד לגיל 18 או עד תחילת השירות הסדיר- המאוחר מבין השניים, שכן יכול להיות שהילד יהיה בן 18 אך עדיין בכיתה י"ב, דבר המוביל לחילוקי דעות שמטרת ההסכם למנוע.

סעיף היעדר תביעות

8. העדר תביעות עם ביצוע הוראות הסכם זה - הצדדים מצהירים, כי אין להם ולא יהיו להם זה כלפי זו כל תביעות מכל מין וסוג שהוא הקשורים ו/או הנובעים מקשר הנישואין שביניהם. הצדדים יכולים לדעת, כי ההסכם אכן שם מאחוריהם את כל המחלוקות וכל צד יכול להתחיל דף חדש בחייו.

הסכם בעל תוקף מחייב

9. אישור ההסכם בבית המשפט – הסכם גירושין שלא קיבל תוקף של פסק דין ואינו אושר בבית המשפט אינו תקף. חשוב מאוד לאשר את ההסכם בבית המשפט ו/או בית הדין הרבני. לאחר שהשופט ברר כי הצדדים מבינים את משמעות ההסכם ותוצאותיו, וכי ההסכם נעשה מרצון טוב וחופשי, הוא יתן להסכם תוקף של פסק דין.

חשוב - היוועצות בעו"ד למעמד אישי

10. התייעצות עם עו"ד מומחה בתחום - זכרו, אין לחתום על ההסכם רק כדי לצאת ידי חובה ובכדי לסיים את הקשר מהר ככל הניתן. חשוב  להתייעץ עם עו"ד מומחה בתחום, ולזכור כי ההסכם צופה פני עתיד וכי החיים משתנים ודינמיים - הסכם גירושין אשר נחתם ע"י בני הזוג וקיבל תוקף של פסק דין הינו הסכם מחייב, שקשה מאוד לפתוח ולשנות אותו לאחר מכן.
הסכם גירושין הוגן בין הצדדים יאפשר לשני הצדדים להמשיך את חייהם בכבוד וישמור על יחסים טובים בין הצדדים - דבר שייטב עם הילדים.

מומלץ לערוך את ההסכם אצל עו"ד מומחה בתחום דיני המשפחה, אשר מודע לכל הניואנסים שיש להכיל בהסכם מסוג זה. על אף העובדה כי באינטרנט ישנן דוגמאות רבות להסכמי גירושין או, צריך לזכור כי הסכם גירושין הוא כמו חליפה אשר נתפרת בדיוק למידות הלקוח. לכל זוג יש נסיבות, תנאים ורצונות שונים. ועל כן צריך להתאים את ההסכם לכל זוג וזוג.

עוד בנושא:

הסכם גירושין - המדריך שיעזור לכם להימנע ממרוץ בבתי הדין

למציאת עורכי דין גירושין באתר משפטי

• עו"ד עדיאל ברוך ממשרד "פייטלוביץ-ברוך" מתמחה בדיני משפחה וירושה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים