zap group mishpati logo

מדריך ליזמים: כך תרשמו פטנט מוצלח

מדוע חשוב להגן על המוצר באמצעות בקשת פטנט, מתי והיכן כדאי להגיש ולמה לפעמים בכלל לא כדאי להגיש בקשת פטנט? כל התשובות בפנים

מאת: אלדה צביון, משרד פטנטים ד"ר יורם צביון
19.11.14
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
מדריך ליזמים: כך תרשמו פטנט מוצלח

בעלי עסקים רבים המבססים את העסק שלהם על המצאה או פיתוח חדשני, סבורים שכדאי להגן על המצאתם בעזרת אחד הסוגים האפשריים של קנין רוחני, לפי העניין. לכל סוג של קנין רוחני יש יתרונות ומגבלות ביחס לסוגים אחרים, ובמקביל ניתן אף לשייך מוצר או קו מוצרים לכמה סוגים של קנין רוחני. בבוא הממציא להגיש בקשת פטנט, מדגם, סימן מסחר או קנין רוחני אחר, קיימים כמה פרמטרים שכדאי לתת עליהם את הדעת לפני ביצוע ההוצאה הכספית הנדרשת.

פרסום ההמצאה לפני הגשת בקשת פטנט

לאחר שעלה הרעיון למוצר החדש, או כל המצאה אחרת שפותחה, יש לשים לב כי מומלץ להגיש את הבקשה לפטנט או למדגם (המתאר את קווי הדמות של המוצר) לפני שמפרסמים את ההמצאה או המוצר. המונח ״פרסום״ מתייחס לחשיפת המוצר החדש בתערוכה, במאמר בעיתונות הכתובה או האלקטרונית או בכל אמצעי אחר שבו מתגלה המוצר לציבור. על המצאה שמפורסמת יש הגבלות של רשויות הפטנטים הנוגעות להגשת בקשות פטנטים עבורן. מחד, אם ניקח לדוגמא את ישראל, אם מתכננים לחשוף מוצר שיש כוונה להגיש בגינו בקשת פטנט, ניתן בתנאים מסוימים לתאם את ההגשה/חשיפה עם רשם הפטנטים. זו פעולה שעלולה לעכב למשל את ההתקדמות ברישום הפטנט. מאידך גיסא, ישנם כאלה המעדיפים לא לרשום בקשת פטנט או מדגם על מוצר חדש, דווקא בגלל הפרסום שבדבר. ככלל, בקשות פטנט מתפרסמות לאחר כשנה וחצי מיום ההגשה הראשונית.

ברוב המקרים, אם מבססים את העסק על מוצר מסוים או שיפור חלק כזה או אחר של מוצר קיים, בקשת הפטנט תאפשר שיווק ומכירות המוצר בביטחון רב יותר, כל עוד הפטנט בתוקף (20 שנה מיום הגשת הבכורה). כמובן שתמיד חשופים לחיקויים, אך העובדה שיש בקשת פטנט בתוקף, או פטנט רשום, מציבה רף גבוה יותר כנגד אפשרות העתקה.

משקיעים פוטנציאלים

משקל נוסף לטובת הגשת בקשת פטנט הוא עידוד משקיעים המתעניינים במוצר. המשקיעים בדרך כלל מתעניינים במוצר שיש עליו הגנת פטנט, דבר המבטח אותם מתחרות על המוצר ומאפשר להם דרגת ביטחון, שההשקעה שלהם לא תרד לטמיון.

הגשת הבקשה ברחבי העולם - האם כדאית? שיקולי עלות/תועלת

דבר נוסף שראוי להתייחס אליו הוא מספר המדינות שבהן כדאי להגיש את בקשת הפטנט. היות שמהבחינה הכלכלית ברוב המקרים אי אפשר להגיש בקשות לפטנטים בכל מדינות העולם מפאת העלות הגבוהה המצטברת של ההגשות, השיקול צריך להיות עסקי. כאן יש מקום שמאפשר הוזלת עלויות,  וצריך לשכור את שירותיו של עורך פטנטים מנוסה כדי שידע לתעדף את ההוצאות הכרוכות מבלי לפגוע בפטנט מבחינת יכולת ההגנה שלו והעמידה מול תחרות מקבילה.  כלומר,  יש להקפיד על  הגשת בקשת הפטנט בצורה מושכלת וממוקדת, דהיינו: רק במדינות בהן מתעתדים לשווק ולמכור את המוצר, או במדינות בהן רוצים למנוע תחרות. על ידי תעדוף זה, עורך הפטנטים כאמור יכול לחסוך כסף רב לממציא, למשקיע או לבעל העסק.

בהקשר זה יש להחליט אילו הן המדינות בהן בוחרים להגיש את בקשת הפטנט. בנקודה זו יש להתייחס גם לזווית אחרת, והיא בחינת האפשרות של בעל עסק לאכוף את החוק במדינות הנבחרות, או במילים אחרות: האם במצב של גילוי חיקויים במדינה מסויימת ניתן יהיה להגיש לרשות הפטנטים תביעה בבית משפט על הפרה של הפטנט? כאן יש להתייחס ליכולת להיות נוכח במדינה הנבחרת כדי להתמודד, במקרה הצורך, מבחינה משפטית מול הצד המפר. כן יש לבחון את היכולת הכלכלית לעמוד בעלויות הכרוכות בהעסקת עורך דין מקומי, אגרות לבתי המשפט, הוצאות שהייה וכו'.

מסלול בקשת הפטנט מתאים

גם בחירת מסלול להגשת בקשת הפטנט מאפשרת חסכון בעלויות בתחילת הדרך וכן זמני חשיבה לתכנון. לדוגמא, ניתן להגיש בקשה זמנית ולאחר שנה להגיש בקשה מורחבת באמצעות אמנת ה-PCT, שמאגדת בתוכה הגנה לכ-150 מדינות. אחד היתרונות באמנת ה-PCT  הוא מתן זמן נוסף של שנה וחצי לממציא, מעבר לשנה הראשונה, לשם חשיבה באילו מדינות ספציפיות הוא רוצה להגיש את בקשתו. כמו כן קיימת גם האפשרות להגיש את הבקשה לאחר שנה באמצעות אמנת פריז. במקרה זה יש להחליט כבר לאחר שנה אחת על המדינות המועדפות. להבדיל מאמנת ה-PCT, אם כבר יודעים לאחר שנה מהם היעדים השיווקים של העסק, כדאי להגיש בקשות המשך באמצעות אמנה זו, וכך למעשה חוסכים את עלויות ה- PCT ואף מקצרים את הזמן לקבלת הפטנט הרשום.

לסיכום, בקשת פטנט יכולה לאפשר לכם למכור את המוצר בבלעדיות במדינות בהן בחרתם להגן על המוצר ולמקסם את הרווחים בגין ההמצאה שהמצאתם. המכשולים לרישום בקשת פטנט הם בדרך כלל עקביות ויכולת מימון, ועורך פטנטים מנוסה יכול להסיר את המכשולים האלה ועוד רבים אחרים באמצעות תכנון נכון, כתיבה נכונה וניסיון מקצועי. אל תהססו לרשום פטנט אם אתם חושבים שיש לכם על מה, כי רק פטנט הוא שיאפשר לכם חופש פעולה שיווקי ומסחרי, שיגבור כמעט על כל סוג של תחרות אפשרית.

חשוב לזכור שלכל עסק הסיבות והדרך העדיפות לו. בכל אופן, תכנון מוקדם ומושכל יעזור לכם להוזיל את עלויות הגשת הבקשות שיתאים לעסק שלכם, כך שבסופו של דבר תוכלו למקסם את הרווחים ולהוביל את השוק בתחום שלכם.


המאמר נכתב על ידי אלדה צביון, מנהלת הפיתוח העסקי במשרדו של ד״ר יורם צביון.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה