zap group mishpati logo

שוקלים להתגרש? המהפכה כבר כאן!

החוק החדש - חוק הסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה, טורף את הקלפים, ומונע למעשה מהצדדים, לנהל אסטרטגית את הליך הפרידה כרצונם

מאת: עו"ד איימי בכור-בוניאיימי בכור בוני ושות'
08.02.15
תאריך עדכון: 04.03.24
4 דק'
שוקלים להתגרש? המהפכה כבר כאן!

אם חשבתם שיש לכם את כל הזמן שבעולם להתלבט אם כדאי להתגרש, ובהמשך אפשרות לבחון מול עורך הדין את האסטרטגיה המתאימה לכם על מנת להחליט איך לעשות זאת, טעיתם!

 ידוע, כי ישנה מדינת ישראל כפיה דתית בהליך הגירושין, ולמעשה בשנים האחרונות בתי המשפט לענייני משפחה הם הערכאה אליה כדאי לפנות כדי לקנות סמכות, כי הרי כלל ידוע הוא בדיני משפחה כי מי שרץ ראשון- "זוכה". הוונה היא, שמי שהגיש את התביעה ראשון, זוכה לדון בערכאה הנוחה לו, גברים לרוב בבית הדין הרבני ונשים לרוב בבתי המשפט האזרחיים לענייני משפחה. 

החוק החדש – הסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה

חוק חדש אשר נכנס לתוקף ממש לפני כחודשיים טורף את הקלפים. החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (יישוב מוקדם של הסכסוך) התשע"ד- 2014 עבר ביומה האחרון של הכנסת ומהווה למעשה "מחטף".

זהו חוק קצר המשנה בתכלית את ההתדיינות של סכסוכי המשפחה, כביכול מטרתו טובה: צמצום התדיינויות משפטיות וקידום ישוב סכסוכים בהסכמה בהדברות ובדרכי שלום, אך הוא טומן בחובו פוטנציאל רב להרעת המצב.

מהם הכשלים בחוק החדש?

ראשית, החוק עצמו מהווה הבעת אי אמון בעורכי הדין לענייני משפחה בישראל, ומונע מהם את האפשרות לייעץ ולנהל אסטרטגית את הליך הפרידה. הכנסת למעשה קבעה, כי עורכי הדין יהיו מחוץ לסכסוך, והמידע והנסיון להגיע להסכם יועבר ע"י יחידות הסיוע של בתי המשפט ובתי הדין.

 מדובר בשינוי דרמטי בתחום רווי מהפכות, מדובר בפגיעה אמיתית בזכות טבועה, היא הזכות להגיש תביעה.

מרוץ סמכויות חדש - האמנם?

החוק כביכול נועד למנוע מרוץ סמכויות אך למעשה יוצר מרוץ סמכויות חדש, שכן עתה ניתן יהיה לבקש ישוב סכסוך ע"פ החוק החדש גם בבתי הדין הרבניים, דבר שלא היה אפשרי עד היום.

עד היום אדם היה יכול לקבוע את אופן הגשת התביעות: בחירת הערכאה הטובה עבורו, היכן להגיש ומתי. היתה לו אפשרות לתכנן את הגירושין בצורה כלכלית, לבקש צווים לגילוי מסמכים, להגיש בקשה למזונות זמניים ולבקש מכירת נכס משותף. היום כל תביעה או בקשה תהא מעוכבת, והצד השני, מן הסתם, ידע על כל הכוונות והאסטרטגיות ויוכל לעצור אותן.

המצב שנוצר: כפיה אזרחית

מעתה אמרו כפיה אזרחית: מערכת המשפט לא תקבל יותר תביעות, ולמעשה הזכות הקנויה לאדם לתבוע את בן זוגו להיפרע במה שמגיע לו ולחלק רכוש- מעוכבת על ידי המדינה. כמו כן גם מזונות זמניים או צווים אחרים המקלים על התהליך, לא יהיו. המהפכה בדיני משפחה היא כבר לא חלום או דמיון, כי אם מציאות בועטת בשטח. והשינוי הוא חברתי- משפטי ומשפיע ללא ספק על כלל האוכלוסייה. 

מעתה: חובה לעבור הליך גישור ואיסור להגיש תביעות במשך תקופה

החוק החדש מחייב צדדים לעבור הליך גישור שבאופן התחלתי ימשך כ 75 ימים בהם יהיו מעוכבים הצדדים מלהגיש תביעות, לא לבית משפט ולא לבית הדין הרבני.

בימים אלו עובדים סוציאליים/מגשרים מטעם המדינה ינסו לגשר בין הצדדים בלא פחות מ 4 פגישות מהו"ת, אשר במהלכם כל הליך הפירוד יוקפא הלכה למעשה ועד אישור העו"ס כי סיימו מלאכתם והודעה האם הגישור צלח או לא.

פגיעה קשה בצדדים שמעניינים להתגרש

עניין זה מעלה שאלות רבות: מה לגבי צד שנבגד ואשר לא מעוניין לשבת יחדיו עם בן הזוג שבגד בו? ומה לגבי אשה שחוותה אלימות וקבלה לזכותה צו הרחקה? זאת ועוד: הזמן הזה יכול לשמש את הצד החזק להברחת נכסים. 

בעייה נוספת היא פגיעה מגדרית: האשה זכאית למזונות לגדל את ילדיה ועכשיו לא תוכל לעשות זאת במשך חודשים, כך שקיים סיכוי כי תגיע ההסכם שיתקבל יהיה פוגעני ולא הוגן.

 החוק הזה פוגע בזכות הפרט באופן חמור, ולמעשה מגביר את מעורבות המדינה בהליך הפרידה האישי כל כך.

הפניה להליך גישור - אם לא תהיה מרצון מלא של שני הצדדים, לא תפתור דבר, אלא תחמיר את מצבו של החלש, כאשר  בדרך כלל תהיה זו האשה.
כמו כן, אם יש צדדים שבאמת רוצים להגיע הסכם, ברי כי הם היו מצליחים לעשות זאת בעצמם או בעזרת עורכי דין או מגשרים שהם יבחרו בעצמם כמתאימים לתהליך.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים