zap group mishpati logo

"אי שפיות"- האם כל אחד יכול לטעון להגנתה?

כדי שביהמ"ש יקבל טענת הגנה של "אי שפיות", עליו להשתכנע כי קיים קשר בין מחלת הנפש לבין המעשה האסור שבוצע.

מאת: מערכת משפטי
23.02.10
תאריך עדכון: 17.03.16
3 דק'
"אי שפיות"- האם כל אחד יכול לטעון להגנתה?

המשטרה עצרה אותך והאשימה אותך בביצוע שוד. אתה חייב לצאת מזה, ושמעת שאמרו לך שאם תגיד שכשבצעת את השוד לא היית שפוי, ישחררו אותך ולא תצטרך לשבת בכלא. האומנם?

הגנת אי שפיות היא אחת מההגנות שנאשם במשפט פלילי יכול לטעון אותן, כדי לפטור אותו מאחריות פלילית. נאשם המעלה טענת הגנה זו, טוען כי היה לא שפוי בזמן שביצע את הפשע שבגינו הוא עומד לדין. נאשם אשר יטען לאי שפיות יידרש בדרך כלל לעבור בדיקה פסיכיאטרית.

אם ביהמ"ש יקבל את הטענה, ויקבע כי הנאשם לא היה שפוי בזמן שביצע את הפשע, ייתכן שהנאשם לא יעמוד לדין, או לא ייענש, ותחת זאת ישלח לאשפוז, שם יקבל טיפול נפשי מתאים.

למציאת עו"ד פלילי באתר משפטי

ע"פ החוק, אדם לא יישא באחריות פלילית למעשה שעשה אם בשעת המעשה, בשל מחלה שפגעה ברוחו או בשל ליקוי בכושרו השכלי, היה חסר יכולת של ממש:

1. להבין את מה שעשה או את מה שפסול במעשה שעשה.

2. להימנע מעשיית המעשה.

כלומר, ע"פ החוק חייבים להתקיים שני תנאים ביחד כדי שביהמ"ש יוכל לקבוע שהנאשם היה לא שפוי ושיש לו פטור מאחריות פלילית: א. הנאשם היה חולה במחלה שפגעה ברוחו בשל מחלת הנפש הוא "חסר יכולת של ממש" להבין את מעשיו, את מה שפסול בהם, או להימנע מעשייתם.

קשר בין מחלת הנפש למעשה האסור

כדי להכריע בשאלה האם עומדת לנאשם הגנת אי שפיות, ביהמ"ש בוחן האם הנאשם שבפניו חולה במחלת נפש (כפי שאמור בחוק), ואם קיים קשר סיבתי בין המחלה למעשים האסורים שמיוחסים לו.
כלומר: על ביהמ"ש להחליט אם בשל מחלת הנפש ממנה סבל הנאשם בשעת ביצוע המעשה, הוא היה "חסר יכולת של ממש" להבין את מה שעשה או להימנע מעשיית המעשה.
יש להדגיש, כי אין צורך בשלילה מוחלטת של היכולת, אלא די בגריעה ממשית/מהותית.

עצם זה שנאשם חולה במחלת נפש, כמו סכיזופרניה, שהיא מחלת נפש שיכולה לפגוע ברוחו, אינו פוטר אותו אוטומטית מאחריות לביצוע פשע שהוא מואשם בו.
כדי לפטור את הנאשם, ביהמ"ש יצטרך להשתכנע כי בתאריך הרלוונטי שבו בוצע הפשע, המחלה פגעה באופן מהותי ביכולת של הנאשם להבין את הפסול שבמעשים המיוחסים לו, או פגעה ביכולת שלו להימנע מלעשות אותם.

על-כן, אין למהר לטעון "לא הייתי שפוי"- אי שפיות היא טענת הגנה שצריכה להיות מבוססת ומוכחת כראוי, וביהמ"ש לא יקבל אותה בקלות, אלא יבחן שלב אחרי שלב אם בזמן ביצוע הפשע הנאשם אכן היה לא שפוי, כך שמחלת הנפש שלו מנעה ממנו להבין את מה שעשה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה